LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ ĮSTATYMO NR. XI-242 46, 59, 74, 75, 751, 752, 753, 76, 77, 82, 83, 84 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 9 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 761, 762, 831 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO
2021-11-10 Nr. XIVP-652(2)
Vilnius
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:
1. Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 46 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad mokslo ir (arba) meno veiklos ir studijų kokybė aukštosiose mokyklose užtikrinama taikant studijų prieinamumo priemones, tačiau nei pačiame projekte, nei kitose keičiamo įstatymo nuostatose jokios studijų prieinamumo priemonės apskritai neminimos. Atsižvelgiant į tai, arba reikėtų tikslinti šią nuostatą, arba keičiamo įstatymo nuostatose reikėtų aiškiai įvardinti studijų prieinamumo priemones bei atskleisti jų turinį.
2. Siekiant teisinio aiškumo bei derinant projekto terminiją su Švietimo įstatymu, projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 1 dalies 1 punkte vietoj žodžių „pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui“ įrašytini žodžiai „švietimo, mokslo ir sporto ministro nustatyta tvarka prilygsta brandos egzaminų programose nustatytam pagrindiniam mokymosi pasiekimų lygiui“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir šios dalies 2 punktui.
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 2 dalyje vartojamoje sąvokoje „iki atitinkamų studijų metų rugsėjo 1 dienos“ brauktinas perteklinis žodis „studijų“.
4. Projekto lyginamojo varianto 3 straipsnis netiksliai nurodo keičiamo įstatymo 59 straipsnio 7 dalies pakeitimus, o 4 straipsnis netiksliai nurodo keičiamo įstatymo 74 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimus.
5. Ginčytinas projekto 4 straipsniu ir kitomis projekto nuostatomis įtvirtinamo reguliavimo, pagal kurį siūloma pakeisti jau nusistovėjusį mokslo ir studijų institucijų finansavimo modelį bei suniveliuoti valstybinių mokslo ir studijų institucijų bazinio finansavimo, skatinamojo finansavimo ir valstybės biudžeto skyrimo studijoms eilutes, tikslingumas. Pažymėtina, kad remiantis teisėkūroje taikomais tikslingumo, proporcingumo bei sistemiškumo principais, reikėtų vengti įstatyminių pakeitimų, kurie nėra būtini, be būtino pagrindo keičia jau nusistovėjusį ir tinkamai taikomą reglamentavimą. Atkreiptinas dėmesys, kad projektu siūlomas reguliavimas, pagal kurį keičiamame įstatyme numatomos papildomos skatinamojo finansavimo lėšos, galėtų būti įtvirtinamas ir nekeičiant šiuo metu nusistovėjusio mokslo ir studijų finansavimo valstybės biudžeto lėšomis modelio (pagal kurį bazinis valstybinių mokslo ir studijų institucijų finansavimas bei lėšų skyrimas studijoms yra aiškiai atskirti ir sureglamentuoti), o tiesiog atskirais naujais straipsniais reglamentuojant siūlomo skatinamojo finansavimo skyrimo pagrindus. Atsižvelgus į tai, siūlome ne išbraukti keičiamo įstatymo 74 straipsnio 1 dalies 2 punktą, o šią dalį papildyti nauju punktu, nustatančiu, kad mokslo ir studijų institucijų lėšas sudaro ir skatinamojo finansavimo lėšos. Atitinkamai siūlome atsisakyti 75 straipsnio 1 dalies naujo 2 punkto bei 4 dalies, 751-3 straipsnių ir 76 straipsnio pakeitimų, o visus skatinamojo finansavimo klausimus reglamentuoti naujuose 761, 762 ir 763 straipsniuose (761 straipsnyje dėstant bendruosius valstybės biudžeto skatinimui už mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros, meno veiklos pasiekimus bei skatinimui už studijų veiklos pasiekimus skyrimo klausimus, o projekte siūlomus 761 ir 762 straipsnius dėstyti kaip 762 ir 763 straipsnius).
6. Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 753 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „pagal ekspertinio vertinimo rezultatus kiekvienais metais mokslo sričiai baziniam ir skatinamajam finansavimui skiriamų lėšų dydis negali būti mažesnis <...>“, tačiau atkreiptinas dėmesys, kad 751 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad pagal ekspertinį vertinimą skiriamos tik bazinio finansavimo lėšos, kai tuo tarpu skatinamojo finansavimo lėšos universitetams ir mokslinių tyrimų institutams būtų skiriamos tik pagal formaliojo vertinimo rezultatus (751 straipsnio 3 dalis). Atsižvelgiant į tai, keičiamo įstatymo 753 straipsnio 1 dalies nuostatos turi būti patikslintos.
7. Projekto 8 straipsniu keičiamo įstatymo 753 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „valstybės biudžeto lėšos įskaičiuojamos į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos asignavimus“ siūlome įrašyti žodžius „skiriamos iš Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai skirtų valstybės biudžeto asignavimų“. Atitinkamai tikslintina ir projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 3 dalis bei projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 5 dalis.
8. Derinant projekto nuostatų terminiją tarpusavyje, projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalyje vietoj žodžių „lėšos skatinimui už studijų veiklos pasiekimus“ įrašytini žodžiai „skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus lėšos“. Atitinkamai tikslintinas ir projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio pavadinimas bei kitos minėto straipsnio nuostatos.
9. Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 1 dalies pirmasis sakinys derintinas su projekto 9 straipsniu keičiamo įstatymo 76 straipsnio 3 dalimi, nes abejose minėtose nuostatose tas pats dalykas reguliuojamas skirtingai.
10. Siekiant teisinio aiškumo bei atsižvelgus į tai, kad bendras skatinamojo finansavimo už studijų pasiekimus lėšų mokslo ir studijų institucijoms dydis nepriklausys nuo kasmetinio vertinimo, projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 1 dalies antrąjį sakinį siūlome dėstyti taip: „Bendras metinis mokslo ir studijų institucijoms skiriamo valstybės biudžeto skatinamojo finansavimo lėšų už studijų veiklos pasiekimus dydis negali būti mažesnis, negu buvo skirta praėjusiais metais“.
11. Projekto 11 straipsniu pildomo įstatymo 762 straipsnio 2 dalyje siūloma nustatyti, kad pagal studijų veiklos pasiekimų vertinimo suminius įverčius visoms mokslo ir studijų institucijoms skiriama iki 20 procentų valstybės biudžeto lėšų, apskaičiuotų nuo praėjusių metų valstybės biudžete patvirtintų asignavimų, skirtų studijų baziniam finansavimui. Iš siūlomos nuostatos nėra aiškūs kriterijai, lemsiantys konkretų skatinamojo finansavimo už studijų pasiekimus valstybės biudžeto lėšomis dydį. Atsižvelgiant į tai, kad esminiai valstybės biudžeto lėšų skyrimo klausimai turi būti įtvirtinti pačiame įstatyme, manytina, kad šioje dalyje turėtų būti aiškiai įtvirtintas skatinamojo finansavimo už studijų veiklos pasiekimus santykis su baziniu finansavimu už studijas (analogiškai kaip tai nustatyta keičiamo įstatymo 753 straipsnio 2 ir 3 dalyse su lėšų skyrimu pagal ekspertinį ir formalųjį vertinimą).
12. Projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 2 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad specialiosios sutarties, sudaromos tarp Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos ir mokslo ir studijų institucijos, objektas gali būti valstybinės mokslo ir studijų institucijos reorganizavimas. Vertinant šią nuostatą, nėra aiškus jos turinys, nes valstybinės mokslo ir studijų institucijos reorganizavimas yra teisinė procedūra, vykdoma ne sutarties pagrindu, o įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis kompetentingos valdžios institucijoms priimant atitinkamus administracinius sprendimus .
13. Projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 2 dalies 6 punkte Vyriausybės pavadinimas vartotinas be žodžių „Lietuvos Respublikos“.
14. Teikiamo projekto nuostatose siūloma įtvirtinti, kad specialiąsias sutartis su mokslo ir studijų institucija sudaro Vyriausybė ar jos įgaliota institucija. Šios nuostatos nedera su projekto 15 straipsniu pildomo 831 straipsnio 4 dalimi, kurioje imperatyviai nustatyta, kad specialiąją sutartį pasirašo švietimo, mokslo ir sporto ministras (kas savo ruožtu suponuoja, kad viena iš specialiosios sutarties šalių visada bus Švietimo, mokslo ir sporto ministerija).
15. Nėra aiškus projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies pirmosios pastraipos, kurioje nustatyta, kokios lėšos priskiriamos valstybės biudžeto asignavimams moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai aukštojo mokslo ir valdžios sektoriuose, turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad keičiamo Mokslo ir studijų įstatymo tikslas nustatyti būtent mokslo ir studijų institucijų finansavimo pagrindus, finansavimo šaltinius bei valstybės lėšų naudojimo principus. Atsižvelgiant į tai, reikėtų tikslinti šią dalį, nurodant, ne kokios lėšos priskiriamos finansavimui aukštojo mokslo ir valdžios sektoriuose (kas keičiamo įstatymo reguliavimo dalyko požiūriu yra apskritai nesusiję su įstatymo paskirtimi), o aiškiai apibrėžiant, iš kokių šaltinių gali būti skiriamas valstybės finansavimas moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai, vykdomai Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų institucijose.
16. Tikslintina projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies punktų ir šios dalies 2 punkto papunkčių numeracija.
17. Reikėtų tikslinti projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies 6 punkto turinį, nes iš jo formuluotės nėra aišku, nei kokio pobūdžio ir turinio valstybės įmokos tarptautinėms mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros programoms, organizacijoms ir infrastruktūroms turimos omenyje, nei kuo tokios „valstybės įmokos“ susijusios su valstybės finansavimu moksliniams tyrimams, eksperimentinei plėtrai ir meno veiklai, vykdomai Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų institucijose.
18. Pažymėtina, kad nėra aiškus projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 84 straipsnio 1 dalies 8 punkto formuluotės „kitos valstybės biudžeto lėšos (iš kitų valstybės įstaigų, be mokslo ir studijų institucijų)“ turinys. Jeigu turimos omenyje kitų valstybės institucijų ir įstaigų, kurios finansuojamos iš valstybės biudžeto, skiriamos lėšos mokslo ir studijų institucijoms pagal užsakymus, taip reikėtų ir nurodyti.
19. Projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodoma, kad šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d., tačiau pažymime, kad minėtas projekto 5 straipsnis turi tik vieną dalį (kuria keičiamo įstatymo 75 straipsnis dėstomas nauja redakcija). Jeigu norima nustatyti, kad 2024 m. sausio 1 d. įsigalioja būtent šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 75 straipsnio 4 dalis, tai projekto 5 straipsnis turi būti dėstomas dviem dalimis: pirmoje dalyje turi būti dėstomas keičiamo įstatymo 75 straipsnio pakeitimas (1-3 šio straipsnio dalys); antroje dalyje turi būti dėstomas 75 straipsnio papildymas 4 dalimi. Šiuo atveju, projekto 17 straipsnio 1 ir 2 dalyse turi būti nuoroda į šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalį.
20. Siekiant teisinio aiškumo ir teisės normų dėstymo nuoseklumo, projekto 17 straipsnio 3 ir 4 dalių nuostatos turi būti sukeistos vietomis.
Departamento direktorius Andrius Kabišaitis
J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. [email protected]
E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected]