LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIENKARTINĖS IŠMOKOS SOCIALINIO DRAUDIMO PENSIJŲ IR ŠALPOS IŠMOKŲ GAVĖJAMS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4778
2020-05-06 Nr. 103-P-21
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I Kuodienė, padėjėjos: R. Liekienė, I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: M. Puidokas – Seimo narys, D. Šakalienė – Seimo narė, I. Segalovičienė – Respublikos Prezidento patarėja, J. Andriuškevičiūtė – Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyr. patarėja, J. Raškauskaitė – Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus patarėja, J. Bernatavičius –Ministro Pirmininko patarėjas, L. Kukuraitis – socialinės apsaugos ir darbo ministras, E. Bingelis – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Žagūnienė – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vedėja, K. Maksvytienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo rinkos skyriaus vedėja, S. Kulpina – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Piniginės paramos ir būsto skyriaus vedėja, J. Varanauskienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorė, V. Latvienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotoja, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos administracijos patarėja, A. Adomavičienė – Nacionalinio skurdo mažinimo organizacijų tinklo direktorė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04 |
1, 3 |
2, 1 |
|
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projekte siūloma nustatyti vienkartinės išmokos socialinio draudimo pensijų ir šalpos išmokų gavėjams (toliau – vienkartinė išmoka) dydį, teisę ją gauti turinčius asmenis bei jos skyrimo ir mokėjimo tvarką. Įstatymo projekte siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalyje nurodytų išmokų gavėjai gali turėti teisę ir į valstybinę pirmojo ar antrojo laipsnio pensiją, pareigūnų ir karių valstybinę pensiją, teisėjų ar prokurorų valstybines pensijas bei kitas panašaus pobūdžio išmokas, kurių dydis ženkliai didesnis už valstybės remiamas pajamas ar vidutinę senatvės pensiją, todėl svarstytina, ar šių pensijų gavėjai gali būti laikomi pažeidžiamiausiomis gyventojų grupėmis, kurioms valstybės biudžeto lėšomis teiktina skurdą mažinanti parama. Svarstytina, ar siekiant tinkamai reglamentuoti siūlomą teisinį reguliavimą, vienkartinės išmokos dydis neturėtų būti diferencijuotas pagal visų asmens gaunamų socialinio draudimo pensijų, valstybinių pensijų ir šalpos išmokų sumas. |
Nepritarti. |
1.Pritarta Vyriausybės pasiūlymui mokėti visiems nurodytų pensijų, šalpos išmokų gavėjams, gyvenantiems Lietuvoje, vienodo dydžio išmoką;
2. Nepritarta susijusiems Seimo narių pasiūlymams, pagal kuriuos vienkartinė išmoka būtų skiriama įvertinus asmens pajamas (žr. Komiteto nuomonę ir argumentus prie Seimo narių K. Glavecko, A. Butkevičiaus, S. Gentvilo, A. Syso, R. Petrauskienės, A. Bilotaitės 2020-05-05 pasiūlymų dėl projekto 2 str., 3 str., 4 str. 1 dalies, taip pat prie Seimo narių A. Syso, A..Salamakino, R. Budbergytės, J. Sabatausko, 2020-05-05 pasiūlymo dėl projekto 3 straipsnio);
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04 |
8 |
|
|
2. Atsižvelgiant į tai, kad pagal įstatymo projekto 8 straipsnį vienkartinė išmoka būtų mokama iš Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetui skiriamų valstybės biudžeto tikslinių asignavimų, svarstytina, ar įstatymo projekto 8 straipsnyje neturėtų būti numatyta taisyklė, kad Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų patiriamos šių išmokų mokėjimo sąnaudos kompensuojamos pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto atitinkamų metų rodiklių patvirtinimo įstatyme nustatytą procentinį dydį šioms sąnaudoms kompensuoti iš Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. |
Nepritarti. |
Atsižvelgiant į tai, kad vienkartinės išmokos finansuojamos iš valstybės biudžeto, Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigų patiriamos jų finansavimo sąnaudos turės būti kompensuojamos vadovaujantis Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2020 metų rodiklių patvirtinimo įstatymo Nr. XIII-2697 3 straipsnio 7 dalimi (taikant 1,4 proc. nuo valstybės biudžeto lėšų sumos, skirtos išmokoms iš valstybės biudžeto finansuoti), todėl nustatyti papildomą teisinį reguliavimą projekte Nr. XIIIP-4778 nereikia.
Kartu žr. Komiteto pasiūlymą dėl projekto 8 straipsnio (prie 3 TD pastabos). |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-05-04 |
8 |
|
|
3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo projekto nuostatoms įgyvendinti reikės papildomų valstybės biudžeto asignavimų. Atsižvelgiant į tai, ir į tai, kad įstatymo projekto 8 straipsnyje papildomų valstybės biudžeto asignavimų skyrimas nėra sureguliuotas tinkamai, kartu su šiuo įstatymo projektu turėtų būti teikiamas Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo pakeitimo įstatymo projektas.
|
Pritarti iš dalies.
|
Argumentai: 1. Seimui 2020-03-17 priėmus 2020 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 9 ir 10 str. pakeitimo įstatymą Nr. XIII-2819 Vyriausybė papildomų lėšų poreikį įstatymo projektui Nr. XIIIP-4778 gali finansuoti iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų. Remiantis Finansų ministerijos informacija, lėšos reikalingos įstatymui įgyvendinti bus skirtos iš nustatytų limitų ribose pasiskolintų lėšų ir bus nurodytos valstybės biudžeto ataskaitoje, todėl pastaboje paminėto projekto pakeitimai nebūtini; 2. Atsižvelgiant į tai, kad vienkartinės išmokos bus finansuojamos taip, kaip ir kitos išmokos iš valstybės biudžeto bei siekiant tinkamai sureguliuoti projekto 8 straipsnio nuostatą.
Pasiūlymas: ,,8 straipsnis. Vienkartinių išmokų
finansavimo šaltinis |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1 Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadai.
7.2 Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
1 |
2 |
1 |
|
Argumentai: 1.Įstatymo projekto 1, 3, 4, 5 straipsnio 2 dalies straipsnių keitimai teikiami siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, kilus praktiniams su šio įstatymo taikymu susijusiems klausimams; 2. Įstatymo projekto 1, 3, 4 straipsnių pakeitimais tiksliau apibrėžiamas asmenų, turinčių teisę gauti vienkartinę išmoką, ratas (tikslinami išmokų gavėjų atrankos kriterijai) ir šios išmokos mokėjimo tvarka: teisė į vienkartinę išmoką siejama su socialinio draudimo pensijos ar (ir) šalpos išmokos mokėjimu (o ne jos paskyrimu), t. y. nustatoma, kad vienkartinė išmoka išmokama socialinio draudimo pensijas ir (ar) šalpos išmokas 2020-01-01 – 2020-12-31 laikotarpiu bent kartą gavusiems asmenims įvertinus tai, kad ne visuomet asmuo, kuriam yra paskirta socialinio draudimo pensija ir šalpos išmoka, šią pensiją ar išmoką gauna (šių pensijų ir išmokų skyrimą ir mokėjimą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyti atvejai, kada paskirtos išmokos asmeniui nemokamos (pavyzdžiui, paskirtosios išankstinė senatvės ir šalpos senatvės pensijos nemokamos, jei asmuo dirba; paskirtosios šalpos išmokos nemokamos, jei asmeniui paskirta kardomoji priemonė – suėmimas, asmuo atlieka laisvės atėmimo bausmę ir kitais atvejais). 3. Kartu patikslinti projekto 1 straipsnio 2 dalį, jos nuostatą suderinant su Socialinio draudimo pensijų įstatymo 3 str. 1 dalies 1 punktu, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas pritarė iš dalies Seimo nario A. Syso 2020-05-06 pasiūlymo dėl projekto 3 str. nuostatai, kad būtų įrašyta sąlyga dėl gyvenančių Lietuvoje. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip: 2. Šis įstatymas taikomas asmenims, gyvenantiems Lietuvos Respublikoje ir deklaravusiems gyvenamąją
vietą arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos
nedeklaravusių asmenų apskaitą Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietos
deklaravimo įstatymo nustatyta tvarka, kuriems 1) socialinio draudimo senatvės (išankstinės senatvės, senatvės pensijos neįgaliajam) pensijos; |
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
3 |
1 |
|
|
Argumentai: kaip ir prie 1 SRDK pasiūlymo. Kartu patikslinti projekto 3 straipsnio 1 dalį, atsižvelgiant į tai, kad Komitetas pritarė iš dalies Seimo nario A. Syso 2020-05-06 pasiūlymo dėl projekto 3 str. nuostatai, kad būtų įrašyta sąlyga dėl gyvenančių Lietuvoje.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnio 1 dalį: ,,1. Teisę į vienkartinę išmoką turi šio įstatymo 1 straipsnio
2 dalyje nurodyti asmenys, kurie |
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
4 |
|
|
|
Argumentai: kaip ir prie 1 SRDK pasiūlymo. Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: ,,4 straipsnis. Vienkartinės išmokos mokėjimo terminai 1.
2.
Jeigu vieną iš |
|
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
5 |
1 |
|
|
Argumentai: Siekiant nustatyti dėl mirties negautos vienkartinės išmokos mokėjimo tvarką, t. y. sureguliuoti situaciją, kuri gali susidaryti mirus asmeniui, kuriam jau buvo paskirta vienkartinė išmoka, tačiau kurios jis negavo dėl mirties.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,1. Vienkartines išmokas, vadovaudamosi Lietuvos Respublikos apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu ir valstybinio socialinio draudimo išmokų gavėjų registro duomenimis, paskiria ir šio įstatymo 4 straipsnyje nustatytais terminais išmoka Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos, nereikalaudamos iš asmenų, kurie pagal šį įstatymą turi teisę gauti vienkartinę išmoką, prašymų. Vienkartinė išmoka, negauta dėl asmens mirties, neišmokama.“ |
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
5 |
2 |
|
|
Argumentai: kaip ir prie 1 SRDK pasiūlymo.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: ,,2. Vienkartinė išmoka asmeniui pristatoma tokia pačia tvarka, kuria jam yra (buvo) pristatoma šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje nurodyta išmoka.“
|
Pritarti. |
|
6. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
7 |
|
|
|
Argumentai: siekiant nustatyti, kad iš vienkartinių išmokų nebūtų daromi jokie išskaitymai, taip pat siekiant taupyti lėšas ir Sodros resursus, siūloma atsisakyti sprendimų dėl vienkartinės išmokos išmokėjimo priėmimo ir jų siuntimo asmenims.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip: ,,7 straipsnis.
Išskaitos iš vienkartinės išmokos pagal vykdomuosius dokumentus ir (ar) Valstybinio socialinio draudimo fondo administravimo įstaigos vadovo sprendimus nedaromos.“ |
Pritarti. |
|
7. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2020-05-06
|
9 |
|
|
N |
Argumentai: siekiant apibrėžti įstatymo galiojimą, t. y. kad įstatymas galioja terminuotą laiką, t. y. iki 2020 m. gruodžio 31 d.
Papildyti įstatymo projektą nauju 9 straipsniu: ,,9 straipsnis. Įstatymo galiojimas Šis įstatymas galioja iki 2020 m. gruodžio 31 d.“ |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 0, susilaikė – 2.
9. Komiteto paskirti pranešėja: Rimantė Šalaševičiūtė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Rimantė Šalaševičiūtė
Komiteto biuro patarėja D. Jonėnienė