Eil. Nr.
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
1
|
1
|
|
Projektu siūloma
nustatyti, kad miškų urėdija (-os) valstybiniuose miškuose pagamintą miško
produkciją, taip pat nenukirstą mišką parduoda Vyriausybės arba jos įgaliotos
Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka.
Pažymėtina, kad
valstybiniuose miškuose pagaminta miško produkcija yra valstybės nuosavybė,
todėl vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucijos (toliau –
Konstitucija) 128 straipsnio 2 dalies nuostatomis, pagal kurias ,,valstybinio
turto valdymo, naudojimo ir disponavimo tvarką nustato įstatymas“, svarbiausi
valstybinio turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo santykių elementai
turi būti nustatyti įstatymu. Atsižvelgiant į aukščiau paminėtą Konstitucijos
nuostatą, Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas yra pažymėjęs, kad ,,tik
įstatymų leidėjas gali nustatyti disponavimo valstybiniu turtu <...>
būdus ir sąlygas“ (1996 m. spalio 22 d., 2005 m. rugpjūčio 23 d. Lietuvos
Respublikos Konstitucinio Teismo nutarimai). Atsižvelgiant į tai, siūloma keičiamame
įstatyme nustatyti valstybės turto – iš valstybinių miškų pagamintos žaliavinės
medienos, miško kirtimo liekanų ir nenukirsto miško – pardavimo būdus ir kitas
esmines šio valstybės turto pardavimo sąlygas.
Pasiūlymas:
Pakeisti 7
straipsnio 1 dalį:
„1. Lietuvos
Respublikoje miškų urėdija (-os) veikia pagal Lietuvos Respublikos valstybės
ir savivaldybės įmonių įstatymą, vykdo kompleksinę miškų ūkio veiklą
valstybiniuose miškuose, Vyriausybės ar jos įgaliotos Aplinkos
ministerijos nustatyta tvarka didmeninėje ir mažmeninėje prekyboje
parduoda žaliavinę medieną, miško kirtimo liekanas ir pagamintą
miško produkciją, nenukirstą mišką ir teikia paslaugas. Didmeninė
prekyba valstybiniuose miškuose pagaminta žaliavine mediena ir miško kirtimo
liekanomis vykdoma per elektroninę medienos pardavimo sistemą organizuojant
aukcionus ilgalaikėms (nuo trijų iki dešimties metų trukmės), pusmetinėms
(šešių mėnesių trukmės) ir trumpalaikėms (iki trijų mėnesių trukmės)
sutartims sudaryti. Mažmeninėje prekyboje parduodama iki 7 procentų metinės
pagrindinių miško kirtimų normos ir miško tarpinio naudojimo apimties.
Mažmeninėje prekyboje parduodamas nenukirstas miškas ir žaliavinė mediena,
prioritetą teikiant malkinės medienos pardavimui gyventojams. Miškų
urėdijos Civilinio kodekso ir Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
nustatyta tvarka jungtinės veiklos sutarties pagrindu gali kooperuoti lėšas
ilgalaikiam turtui, skirtam kompleksinei miškų ūkio veiklai vykdyti įsigyti.
Jungtinės veiklos sutarties įgyvendinimo kontrolę nustatyta tvarka vykdo
Aplinkos ministerija.“
|
2.
|
2
N
|
4
N
|
|
Vadovaujantis
Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi, iš
valstybės biudžeto arba iš Valstybinio socialinio draudimo fondo,
Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetų ir kitų valstybės pinigų fondų
išlaikomos biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendina
Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau - Vyriausybė) arba jos įgaliota
valstybės valdymo institucija. Savininko teises ir pareigas įgyvendinančios
institucijos kompetencija biudžetinės įstaigos veiklos klausimų sprendime
apibrėžta to paties įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje, įskaitant ir teisę
priimti sprendimą dėl biudžetinės įstaigos pertvarkymo, reorganizavimo ar
likvidavimo.
Atkreiptinas
dėmesys, kad Generalinės miškų urėdijos prie Aplinkos ministerijos savininko
teises ir pareigas įgyvendina Aplinkos ministerija, todėl tikslinga
keičiamame Miškų įstatyme atsisakyti Generalinės miškų urėdijos sąvokos ir
jos vykdomų funkcijų įvardinimo. Tokiu būdu, Vyriausybė ar jos įgaliota
Aplinkos ministerija turėtų teisę esant poreikiui priimti sprendimą dėl šios
įstaigos pertvarkymo, reorganizavimo ar likvidavimo.
Pasiūlymas:
Pripažinti
netekusia galios 2 straipsnio 4 dalį:
„4. Generalinė
miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos – valstybinių miškų, priskirtų
miškų urėdijoms, ūkinio valdymo institucija, organizuojanti ir koordinuojanti
šių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško išteklių naudojimą.“
|
3.
|
2
N
|
5
N
|
|
Siekiant
užtikrinti tolimesnę miškų plotų plėtrą, siūloma praplėsti miškų urėdijų
vykdomos kompleksinės miškų ūkio veiklos sudėtį, įtraukiant į ją miškų
įveisimo darbus. Taip pat siekiant užtikrinti sisteminį gamtotvarkos
priemonių miškuose įgyvendinimą, siūloma į kompleksinės miškų ūkio veiklos
sąvoką įtraukti gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimą.
Pasiūlymas:
Pakeisti 2 straipsnio
5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Kompleksinė
miškų ūkio veikla – veikla, apimanti miškų įveisimą, atkūrimą,
priežiūrą, apsaugą, racionalų miškų išteklių naudojimą, prekybą mediena ir
miško ištekliais, gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimą.“
|
4.
|
2
N
|
30
N
|
|
Pakeisti 2
straipsnio 30 dalį ir ją išdėstyti taip:
„30. Valstybiniai
miškų pareigūnai (vyriausieji valstybiniai miškų pareigūnai, vyresnieji
valstybiniai miškų pareigūnai ir valstybiniai miškų pareigūnai) Valstybinis
miškų pareigūnas – miškų ūkio valstybinio valdymo, valstybinių
miškų miško apsaugos darbuotojas, dirbantis pagal darbo sutartį, ir valstybinės
miškų kontrolės įstaigų, Generalinės miškų urėdijos prie Aplinkos
ministerijos aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę vykdančios
įstaigos valstybės tarnautojai tarnautojas, ir miškų
urėdijų miško apsaugos darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis ir
turintys turintis įstatymų nustatytus įgaliojimus. Vyriausiųjų
valstybinių miškų pareigūnų, vyresniųjų valstybinių miškų pareigūnų ir valstybinių
miškų pareigūnų statusas suteikiamas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro
įsakymu.“
|
5.
|
2
N
|
32
N
|
|
Siekiant sudaryti
sąlygas efektyviai ir koordinuotai įgyvendinti gamtotvarkos priemones
miškuose, siūloma Miškų įstatyme apibrėžti gamtotvarkos priemonių sąvoką ir papildyti
kompleksinės miškų ūkio veiklos sąvoką gamtotvarkos priemonių miškuose
įgyvendinimo veikla.
Pasiūlymas:
Papildyti Miškų
įstatymo 2 straipsnį nauja 32 dalimi:
„32. Gamtotvarkos
priemonės miškuose – vidinės miškotvarkos projektuose
suprojektuotos specialios gamtinės aplinkos tvarkymo ir apsaugos priemonės,
skirtos palankiai saugomų gyvūnų, augalų ir grybų rūšių, bendrijų, buveinių
ir ekosistemų apsaugos būklei ir jų ilgalaikiam išlikimui užtikrinti.“
|
6.
|
2
N
|
33
N
|
|
Siūloma apibrėžti
Miškų įstatyme vartojamą miško kirtimo liekanų sąvoką.
Pasiūlymas:
Papildyti Miškų
įstatymo 2 straipsnį nauja 33 dalimi:
„33. Miško
kirtimo liekanos – kelmų antžeminė dalis, nuopjovos, susmulkinta pjūvių
mediena, medžių viršūnės, šakos, smulkių medžių, kurių skersmuo 1,3 m
aukštyje yra 6 cm ir mažesnis, trako medžių ir krūmų stiebai.“
|
7.
|
4
N
|
6
N
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 4
straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Valstybinę
miško žemę patikėjimo teise valdo miškų urėdijos urėdija (-os),
valstybinių rezervatų direkcijos, nacionalinių parkų direkcijos,
savivaldybės, valstybės įmonės ir kiti juridiniais asmenys. Valstybinės miško
žemės sklypai patikėjimo teise perduodami šiems subjektams Vyriausybės
nutarimais valstybinėms funkcijoms įgyvendinti Lietuvos Respublikos žemės
įstatymo nustatyta tvarka.“
|
8.
|
4
N
|
7
N
|
|
Pasiūlymas:
Pakeisti 4
straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Laisvos
valstybinės žemės fonde esantys ir nepanaudoti nuosavybės teisėms atkurti
valstybinių miškų sklypai, kurie yra įsiterpę į valstybinės reikšmės miškus
arba su jais ribojasi, arba yra 5 hektarų ir didesni ir turi privažiavimo
kelius, Vyriausybės nutarimais perduodami patikėjimo teise valdyti miškų urėdijoms
urėdijai (-oms). Kiti nuosavybės teisėms atkurti nepanaudoti valstybinių
miškų sklypai parduodami aukcionuose, jeigu kituose įstatymuose
nenustatyta kitaip.“
|
9.
|
5
N
|
2
N
|
8, 9
N
|
1. Papildyti 5
straipsnio 2 dalį nauju 8 punktu:
„8)
Vyriausybės pavedimu įgyvendina miškų urėdijos
(-ų) savininko teises ir pareigas;“.
2.
Papildyti 5 straipsnio 2 dalį 9 punktu:
„9) nustato miškų
urėdijai (-oms) privalomąsias miško įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo
darbų ir gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimo normas;“.
|
10.
|
5
N
|
4
N
|
|
Pripažinti
netekusia galios Miškų įstatymo 5 straipsnio 4 dalį.
„4. Miškų
urėdijoms priskirtų valstybinių miškų atkūrimą, priežiūrą, apsaugą ir miško
išteklių naudojimą organizuoja ir koordinuoja Generalinė miškų urėdija prie
Aplinkos ministerijos. Atlikdama šias funkcijas, Generalinė miškų urėdija
prie Aplinkos ministerijos:
1) atlieka
miškų urėdijų savininko teises ir pareigas įgyvendinančios institucijos
funkcijas ir koordinuoja jų veiklą;
2) nustato
miškų urėdijoms privalomąsias miško atkūrimo, apsaugos ir tvarkymo darbų
normas;
3)
organizuoja bendrą valstybinę priešgaisrinės ir sanitarinės miško apsaugos
sistemą;
4)
organizuoja ir koordinuoja miškų atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir miško
išteklių naudojimo pažangių technologijų įgyvendinimą.
|
11.
|
5
N
|
5
N
|
|
Pakeisti 5 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Miškų urėdijos
urėdija (-os) atlieka šias valstybines funkcijas:
1) patikėjimo
teise valdo, naudoja valstybinius miškus ir jais disponuoja įstatymų
nustatyta tvarka, taip pat vykdo juose kompleksinę miškų ūkio veiklą;
2) miškuose,
nesvarbu, kokia yra jų nuosavybės forma, įgyvendina bendrą valstybinę priešgaisrinių
priemonių miško priešgaisrinės apsaugos sistemą;
3) Vyriausybės
nustatyta tvarka organizuoja ir (ar) įgyvendina bendrą miško kelių priežiūrą
ir taisymą (remontą) visų nuosavybės formų miškuose;
4) diegia pažangias miškų įveisimo, atkūrimo, apsaugos, tvarkymo ir
miško išteklių naudojimo technologijas.“
|
12.
|
7
N
|
2
N
|
|
Siūloma numatyti
galimybę gamtotvarkos priemonių miškuose įgyvendinimą finansuoti Bendrųjų
miškų ūkio reikmių finansavimo programos lėšomis. Tokiu būdu būtų
užtikrinamas sisteminis šių priemonių vykdymas.
Pasiūlymas:
2.
Pakeisti 7 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Bendrosioms miškų ūkio reikmėms tenkinti ir gamtotvarkos priemonėms
miškuose įgyvendinti Vyriausybės nustatyta tvarka miško valdytojams
nustatomi privalomieji 5 procentų atskaitymai į valstybės biudžetą iš pajamų
už parduotą žaliavinę medieną ir nenukirstą mišką. Šie atskaitymai įtraukiami
į valstybės biudžeto pajamas ir naudojami bendrosioms miškų ūkio reikmėms
ir gamtotvarkos priemonėms miškuose finansuoti (miškų
inventorizavimui, apskaitai, valstybinių miškų miškotvarkos projektams
rengti, bendrai, nepriklausomai nuo nuosavybės formos, valstybinei miškų
miško priešgaisrinei apsaugos sistemai organizuoti ir
išlaikyti, stichinių nelaimių padariniams ir masinių ligų bei kenkėjų
židiniams likviduoti, miško mokslo ir projektavimo darbams, privačių miškų
savininkams konsultuoti bei mokyti, privačių miškų savininkų organizacinėms
struktūroms kurtis, miško kelių ir susijusių miško žemės sausinimo sistemų
įrenginių priežiūrai ir taisymui (remontui), informacijai apie miškus
viešinti, Aplinkos ministerijai pavaldžių institucijų vykdomoms programoms
miškų ūkio ir gamtotvarkos srityje srityse bei kitoms
bendrosioms miškų ūkio reikmėms ir gamtotvarkos priemonėms miškuose
finansuoti). Lėšas administruoja ir jų naudojimo tvarką nustato Aplinkos
ministerija.“
|
13.
|
8
N
|
2
N
|
|
Pakeisti 8
straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Savivaldybių
vykdomosios institucijos miškų urėdijų ir valstybinių parkų direkcijų ar
privačių miškų savininkų miško valdytojo teikimu, o miestų
miškuose – be šio teikimo, kai yra svarbių priežasčių (didelis miško gaisrų
pavojus, miško kirtimai, specializuoto ūkio plotai, saugomi objektai,
būtinumas išsaugoti miško išteklius, miško verslai ir pan.), gali visuose
miškuose uždrausti ar apriboti fizinių asmenų lankymąsi bei vaistažolių,
grybų, uogų ir kitų miško išteklių naudojimą.“
|
14.
|
13
N
|
1
N
|
|
Siūloma
atsisakyti Miškų įstatymo 13 straipsnio 1 dalies nuostatos, numatančios, kad
miškų urėdijose, valstybiniuose rezervatuose ir valstybiniuose parkuose
inventorizuojama ir į apskaitą įtraukiama ne tik miško, bet ir valstybinė ne
miško žemė (žemės ūkio naudmenos, vandenys ir kt.). Ši nuostata praktiškai nėra
netaikoma nuo 2003 metų, kai buvo įsteigtas Lietuvos Respublikos miškų
valstybės kadastras. Įsteigus šį kadastrą buvo aiškiai įvardinta, kad jis
apima visumą duomenų apie miškus, jų priklausomybę, miško išteklių kiekį bei
kokybę ir ekonominę vertę. Kitos paskirties žemė, nepaisant nuosavybės
formos, nėra Lietuvos Respublikos miškų valstybės
kadastro objektas. Atsižvelgiant į tai, atliekant valstybinę miškų
inventorizaciją nuo 2003 m. į apskaitą įtraukiama tik miško žemė.
Pasiūlymas:
Pakeisti 13
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Valstybinės
miškų inventorizacijos ir miškų apskaitos tikslas – nustatyti miško
išteklius, jų kokybę, teikti informaciją apie miškų gamtinę ir ūkinę būklę.
Valstybinė miškų inventorizacija atliekama visuose miškuose. Miškų
urėdijose, valstybiniuose rezervatuose ir valstybiniuose parkuose
inventorizuojama ir įtraukiama į apskaitą ne tik miško, bet ir valstybinė ne
miško žemė (žemės ūkio naudmenos, vandenys ir kt.).“
|
15.
|
18
N
|
1
N
|
|
Siekiant
tarpusavyje suderinti Miškų įstatyme skirtingai naudojamas sąvokas (5 str., 7
str. 2 d., 18 str. 1 d.), siūloma tikslinti Miškų įstatymo 18 straipsnio 1 ir
2 dalis.
Pasiūlymas:
Pakeisti 18
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Miškuose,
nepaisant jų nuosavybės formos, privalo būti sukurta ir palaikoma bendra
valstybinė priešgaisrinių priemonių miško priešgaisrinės apsaugos sistema,
apimanti stebėjimo, profilaktines ir priešgaisrines saugos priemones. Šią bendrą
valstybinę priešgaisrinių priemonių sistemą rengia ir jos įgyvendinimą
organizuoja Generalinė miškų urėdija prie Aplinkos ministerijos, miškų
urėdijos urėdija (-os) bei valstybinių parkų direkcijos kartu su
savivaldybėmis
ir kitomis kompetentingomis institucijomis. Miško valdytojai, savininkai, naudotojai ir lankytojai privalo
laikytis teisės aktais patvirtintų miškų priešgaisrinės apsaugos reikalavimų.
|
16.
|
18
N
|
2
N
|
|
2. Miškų
urėdijos bei valstybiniai parkai ir savivaldybės skiria lėšų bendrai
valstybinei priešgaisrinio stebėjimo ir gaisrų gesinimo Bendra miško
priešgaisrinės apsaugos sistemai sistema finansuojama
Bendrųjų miškų ūkio reikmių finansavimo programos ir miškų urėdijos (-ų)
lėšomis visose miško valdose. Miško valdytojai ir savininkai savo
lėšomis įgyvendina profilaktines priešgaisrines priemones (įrengia
priešgaisrines juostas ir laužavietes, valo užšlemštą mišką ir kita).“
|
17.
|
18
N
|
3
N
|
|
Siekiant
užtikrinti operatyvų stichinių nelaimių padarinių miškuose likvidavimą,
siūloma numatyti, kad aplinkos ministras nustato specialiąsias apsaugos ir
stichinių nelaimių padarinių šalinimo priemones, privalomos visiems miško
valdytojams, savininkams ir naudotojams, kai savivaldybės mastu išdžiūvusių,
išverstų, išlaužytų, išdegusių arba kitaip pažeistų medynų tūris sudaro
daugiau 25 tūkst. kubinių metrų. Toks reglamentavimas būtų tinkamas
nepriklausomai nuo miškų urėdijų skaičiaus.
Pasiūlymas:
3.
Aplinkos ministras nustato specialiąsias apsaugos ir stichinių nelaimių
padarinių šalinimo miškuose priemones, privalomas visiems miško valdytojams,
savininkams ir naudotojams, kai miškų urėdijos mastu savivaldybės teritorijoje
išdžiūvusių, išverstų, išlaužytų, išdegusių arba kitaip pažeistų medynų
tūris sudaro daugiau kaip vieną ketvirtąją metinės kirtimo normos dalį
25 tūkst. kubinių metrų.“
|
18.
|
19
N
|
1
N
|
|
Miškų
įstatymo 5 straipsnio 3 dalies 3 ir 8 punktuose numatyta, kad valstybinę visų
nuosavybės formų šalies miškų apsaugos bei miško sanitarinės apsaugos
priemonių taikymą kontroliuoja Valstybinė miškų tarnyba. Atsižvelgiant į tai,
pranešimai apie pastebėtus medžių ligų ir kenkėjų židinius turi būti teikiami
Valstybinei miškų tarnybai.
Pasiūlymas:
Pakeisti
19 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Miško valdytojai, savininkai ir naudotojai turi laikytis teisės aktais
patvirtintų miško sanitarinės apsaugos reikalavimų, per nustatytą laiką
išvežti iš miško arba tinkamai apsaugoti nuo kenkėjų miške paliekamą
spygliuočių medieną. Miško valdytojai, savininkai ir naudotojai turi pranešti
miškų urėdijoms bei valstybinių parkų direkcijoms Valstybinei miškų
tarnybai apie medžių ligų ir kenkėjų židinius.“
|