1.
|
Seimo narys Tomas Tomilinas,
2020-09-14
|
7
|
|
|
N
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į augančius arba pasikeitusius
gyventojų poreikius socialinių paslaugų srityje, siekiama sudaryti teisines
prielaidas efektyviau valdyti socialinių paslaugų planavimą, organizavimą,
gerinti teikiamų socialinių paslaugų kokybę ir prieinamumą, siūlome tikslinti
Socialinių paslaugų įstatymo nuostatą, reglamentuojančią ilgalaikės
socialinės globos senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia,
vaikams su negalia, likusiems be tėvų globos vaikams, iki 2007 m. sausio 1 d.
pradėjusiems ją gauti apskričių viršininkų socialinių paslaugų įstaigose,
finansavimą.
Vadovaujantis Socialinių paslaugų įstatymu,
ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su
negalia, vaikams su negalia, likusiems be tėvų globos vaikams, iki 2007 m.
sausio 1 d. pradėjusiems ją gauti apskričių viršininkų socialinių paslaugų
įstaigose, finansuojama iš valstybės biudžeto lėšų.
Socialinė priežiūra senyvo amžiaus asmenims,
suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia, <.....>
finansuojama iš savivaldybės biudžeto lėšų.
Nuo 2014 metų šalyje įgyvendinama
institucinės globos pertvarka, kurios vienas iš tikslų - didinti savarankiškų
ar iš dalies savarankiškų neįgalių suaugusių asmenų galimybes gyventi
bendruomenėje gaunant reikiamą pagalbą, įgalinančią asmenį dalyvauti
visuomenės gyvenime, Kuriamos bendruomeninės socialinės paslaugos
(apgyvendinimas apsaugotame būste, apgyvendinimas savarankiško gyvenimo
namuose), kurios nėra ilgalaikė socialinė globa ir negali būti finansuojamos
iš valstybės biudžeto lėšų. Asmenys iki 2007 m. socialinės globos įstaigose
buvo apgyvendinami be savivaldybių siuntimo, nesudarant sutarčių su
savivaldybių administracijomis, todėl savivaldybės negali prisiimti finansuoti
socialinių paslaugų teikimo tiems asmenims, kurie pradėjo gauti ilgalaikę
socialinę globą buvusiose apskričių socialinės globos įstaigose. Tokiu būdu
pasitaiko atvejų, kai negalima patenkinti pasikeitusių asmens poreikių
socialinėms paslaugoms.
Pasiūlymas:
1. Siūloma papildyti įstatymo projektą
nauju 7 straipsniu, kuriuo būtų keičiamas Socialinių paslaugų įstatymo 38
straipsnis ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. 38 straipsnio pakeitimas.
1. Pakeisti 38 straipsnio 4 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„4. Ilgalaikė socialinė globa senyvo amžiaus
asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia, likusiems
be tėvų globos vaikams, iki 2007 m. sausio 1 d. pradėjusiems ją gauti
apskričių viršininkų socialinių paslaugų įstaigose, finansuojama iš valstybės
biudžeto lėšų, netaikant šio įstatymo aštuntojo skirsnio nuostatų.“
2. Papildyti 38 straipsnį 41
dalimi:
„41. Socialinės paslaugos
senyvo amžiaus asmenims, suaugusiems asmenims su negalia, vaikams su negalia,
iki 2007 m. sausio 1 d. pradėjusiems gauti ilgalaikę socialinę globą
apskričių viršininkų socialinių paslaugų įstaigose ir nepertraukiamai ją
gavusiems iki 2020 m. spalio 31 d. imtinai, nuo 2020 m. lapkričio
1 d. finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų, netaikant šio įstatymo aštuntojo
skirsnio nuostatų.“
2. Siūloma įstatymo projekto 7 straipsnį laikyti 8
straipsniu.
|
Pritarti.
|
|
2.1
|
Seimo narė Monika Navickienė,
2020-09-23
|
N
|
|
|
|
Argumentai: Anot
pačių socialinių darbuotojų, visuomenėje, viešojoje informacinėje erdvėje jų
profesija daugiausia apibūdinama kaip teikianti aptarnavimo paslaugas (maisto
dalinimas, higieninis aptarnavimas). Socialiniai darbuotojai nevertinami kaip
specialistai, socialinio darbo profesionalai.
Pritardama Socialinių darbuotojų asociacijos
atstovų mintims, išsakytoms diskusijų su jais metu, kad siekiant stiprinti
socialinio darbuotojo profesiją, tikslinga įstatyme įtvirtinti aiškų
socialinio darbuotojo apibrėžimą, teikiu siūlymą įstatymui.
Paminėtina, kad panašus profesijos
reglamentavimas yra numatytas kituose LR įstatymuose, pvz., švietimo įstatyme
yra pateiktas mokytojo apibrėžimas, specialiojo ugdymo įstatyme – specialiojo
pedagogo apibrėžimas.
Pasiūlymas: Pakeisti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr.
X-493 2 straipsnį ir jį papildyti naujomis
sąvokomis:
„10. Socialinis darbuotojas – darbuotojas,
turintys aukštąjį socialinio darbo išsilavinimą ir įgijęs teisę teikti
socialinės paslaugas.
1011. Socialinių
paslaugų įstaiga – socialines
paslaugas teikiantis Lietuvos Respublikoje ar kitoje Europos Sąjungos
valstybėje narėje arba kitoje Europos ekonominės erdvės valstybėje įsisteigęs
juridinis asmuo ar kita organizacija, jų padalinys, atitinkantys šiame
įstatyme nustatytus reikalavimus.
12. Socialinių paslaugų srities darbuotojas – darbuotojas, kurio
pareigybė teisės aktų nustatyta tvarka įtraukta į socialinių paslaugų srities
darbuotojų pareigybių sąrašą.
1113.
Suaugęs asmuo su negalia – darbingo amžiaus asmuo, kuris dėl neįgalumo yra iš
dalies ar visiškai netekęs gebėjimų savarankiškai rūpintis asmeniniu (šeimos)
gyvenimu ir dalyvauti visuomenės gyvenime.
1214.
Vaikas su negalia – vaikas iki 18 metų, kuris dėl neįgalumo yra iš dalies ar
visiškai neįgijęs jo amžių atitinkančio savarankiškumo ir kurio galimybės
ugdytis bei dalyvauti visuomenės gyvenime yra ribotos.
1315. Vaikus globojanti šeima –
sutuoktiniai ar vienas gyvenantis asmuo, ne jaunesnis kaip 21 metų (reikalavimas būti sukakusiam 21 metų amžių
netaikomas vaiko artimajam giminaičiui), įstatymų ir kitų teisės aktų
nustatyta tvarka prižiūrintys ar globojantys (besirūpinantys) vaikus
(vaikais).
|
Nepritarti.
|
Atsižvelgiant į teikiamų pasiūlymų esmę – įstatyme išsamiai
reglamentuoti socialinio darbuotojo veiklą, Komiteto nuomone, siūlomos
nuostatos turi būti suderintos su Lietuvos socialinio darbo taryba,
socialinių paslaugų politiką formuojančia institucija, kitomis
organizacijomis, atstovaujančiomis socialiniams darbuotojams, ir teikiamos Seimui
svarstyti atskiru Socialinių paslaugų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu.
|
2.2
|
Seimo narė Monika Navickienė,
2020-09-23
|
1
|
|
|
|
Argumentai: Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo
ministerija (toliau – Ministerija) yra vykdomosios valdžios dalis,
įgyvendinanti šalies socialinės apsaugos ir darbo politiką. Ministerija turi
išlaikyti lyderystę ir atsakomybę įgyvendindama socialinių paslaugų politiką
(planuodama socialinių paslaugų poreikį, kontroliuodama paslaugų prieinamumą,
organizavimą, jų kokybę ir pan.). Todėl tikslinga įstatyme palikti galioti
nuostatą, kad Ministerija įgyvendina socialinių paslaugų politiką.
Atitinkamai 11 straipsnio punktai detalizuoja
Ministerijos kompetenciją įgyvendinant socialinių paslaugų politiką.
Pasiūlymas: Pakeisti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo Nr.
X-493 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„11 straipsnis. Socialinės
apsaugos ir darbo ministerijos kompetencija
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija
įgyvendina valstybės socialinių paslaugų politiką:
1) formuoja socialinių paslaugų
politiką, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jos įgyvendinimą;
12) pagal savo kompetenciją teikia Vyriausybei
siūlymus dėl valstybės socialinių paslaugų sistemos ir socialinio darbo
vystymo krypčių ir rengia teisės aktų projektus dėl asmens (šeimos)
socialinių paslaugų poreikio nustatymo, socialinių paslaugų skyrimo, teikimo,
finansavimo, mokėjimo už socialines paslaugas, socialinės globos normų,
socialinės globos įstaigų licencijavimo, socialinių darbuotojų, socialinių
darbuotojų padėjėjų profesinės kvalifikacijos kėlimo ir veiklos
reglamentavimo ir kt.;
23) analizuoja ir vertina
socialinių paslaugų būklę šalyje ir teikia savivaldybėms siūlymus dėl
socialinių paslaugų planavimo, organizavimo;
34) analizuoja socialinių darbuotojų
poreikius tobulinti profesinę kompetenciją, organizuoja socialinių darbuotojų
praktinės veiklos vertinimą;
45) rengia ir įgyvendina valstybės socialinių paslaugų programas
ir projektus.
|
Pritarti
iš dalies.
|
Pritarta Komiteto siūlomai formuluotei (žr.
Komiteto pasiūlymą Nr. 2).
|
2.3
|
Seimo narė Monika Navickienė,
2020-09-23
|
N
|
|
|
|
Argumentai: Remiantis kitų Europos šalių, kuriose išvystytas
socialinis darbas, patirtimi, profesijos savireguliacija, t.y. profesijos
asocijuotų struktūrų veikimas, pagerina darbuotojų etikos priežiūrą, jų
kvalifikacijos tobulinimą, socialinių paslaugų teikimo kokybę, socialinę
pagalbą padaro labiau profesionalią. Šiuo metu Lietuvoje neįgyvendinamos
jokios šios profesijos stiprinimo priemonės. Socialinių darbuotojų
kvalifikacijos tobulinimas vyksta chaotiškai, neatliepiant realių
kompetencijų tobulinimo poreikių, o socialinių darbuotojų etikos priežiūra
patikėta tik socialinių paslaugų įstaigoms. O šias sritis reguliuojantys
Ministerijos aprašai dažnai neveikia praktikoje.
Atsižvelgdama į Socialinių darbuotojų
asociacijos nuomonę, siūlau į įstatymo nuostatas įtraukti socialinių
darbuotojų asocijuotą struktūrą, kuri sudarytų realias galimybes teigiamiems
pokyčiams socialinių darbuotojų praktinėje veikloje bei suefektyvintų
socialinių paslaugų teikimą.
Pasiūlymas: Papildyti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymą Nr.
X-493 142
straipsniu:
„142 straipsnis. Lietuvos socialinių
darbuotojų asociacijos kompetencija
1. Lietuvos socialinių darbuotojų asociacija
(toliau – Asociacija) rūpinasi socialinį darbą dirbančių darbuotojų teisių
atstovavimu ir gynimu.
2. Asociacija yra Lietuvos Respublikos
socialinės apsaugos ir darbo ministerijos socialinis partneris, dalyvauja
teikiant pasiūlymus dėl socialinio darbo profesinės veiklos reglamentavimo ir
tobulinimo.
3. Asociacija rūpinasi socialinį darbą
dirbančių darbuotojų etika, teikia rekomendacijas valstybės institucijoms dėl
galimų etikos pažeidimų.
4. Asociacija yra socialinių darbuotojų
kvalifikacijos tobulinimo sistemos dalyvė, kartu su Socialinių paslaugų
priežiūros departamentu rengianti, vertinanti, registruojanti kvalifikacijos
tobulinimo programas.“
|
Nesvarstyti.
|
Seimo narė M. Navickienė atsiėmė
pasiūlymą Komiteto posėdžio metu.
|
2.4
|
Seimo narė Monika Navickienė,
2020-09-23
|
3
|
1
|
|
|
Argumentai: 19 straipsnio 8 dalyje išdėstyta nuostata nesudaro
teisinių prielaidų Lietuvos savivaldybėse veikiančių socialinių paslaugų
centrų, krizių centrų, nakvynės namų, savarankiško gyvenimo namų ir kitų
socialinių paslaugų įstaigų vadovams nuolat tobulinti savo profesinę
kvalifikaciją ir planuoti lėšas šiam tikslui įgyvendinti. Todėl pritardama
Socialinių darbuotojų asociacijos atstovų išreikštai diskusijų metu nuomonei,
siūlau įstatyme įtvirtinti reikalavimą visų socialinių paslaugų įstaigų
vadovams turėti aukštąjį išsilavinimą. Tokia nuostata pagerintų socialinių
paslaugų kokybę, sudarytų sąlygas socialinių stiprėti darbuotojų lyderystei.
Pasiūlymas: 19 straipsnio 8 dalies pakeitimas.
Pakeisti Lietuvos
Respublikos socialinių
paslaugų įstatymo Nr. X-493 19 straipsnio
8 dalį ir ją
išdėstyti taip:
„8. Socialinės globos įstaigos Socialinių
paslaugų įstaigos vadovas privalo turėti aukštąjį išsilavinimą ir nuolat
tobulinti savo profesinę kompetenciją socialinės apsaugos ir darbo ministro
nustatyta tvarka.“
|
Nepritarti.
|
Atsižvelgiant į
teikiamų pasiūlymų esmę, Komiteto nuomone, siūlomos nuostatos turi būti
suderintos su Lietuvos socialinio darbo taryba, socialinių paslaugų politiką
formuojančia institucija, kitomis organizacijomis, atstovaujančiomis
socialiniams darbuotojams, ir teikiamos Seimui svarstyti atskiru Socialinių
paslaugų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu.
|
2.5
|
Seimo narė Monika Navickienė,
2020-09-23
|
N
|
|
|
|
Argumentai: Nors socialinių paslaugų teikimo tvarka Lietuvoje
gana išsamiai reglamentuota, tačiau socialinio darbuotojo, kaip pagrindinio
socialinių paslaugų teikimo veikėjo, statusas ir veikla bendruoju požiūriu
beveik neapibrėžta ir teisiškai nereglamentuota. Socialinių darbuotojų
asociacija teigia, kad socialiniai darbuotojai neturi teisinių svertų savo
teisėms, garbei ir orumui apginti teismuose. Socialiniai darbuotojai nėra
teisiškai apsaugoti nuo paslaugų gavėjų įžeidinėjimų, grasinimų. Neretai
pasitaiko atvejų, kai socialiniam darbuotojui deleguojamos su socialiniu
darbu nesusijusios funkcijos, pavyzdžiui, maisto paketų dalinimas, jų
sandėliavimas, perkrovimas ir pan. Taip pat socialiniai darbuotojai neturėtų
būti visiškai atsakingi už kliento pasirinktus sprendimus ir veikimą – didelė
dalis kliento sprendimų yra paties kliento atsakomybė. Socialinio darbuotojo
pagrindinė funkcija yra pagalbos, paramos, tarpininkavimo teikimas krizėje
esančiam asmeniui, bet socialinis darbuotojas negali priversti ar atlikti tam
tikrus veiksmus už klientą, jo funkcija – įgalinti klientą veikti, keistis.
Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas aplinkybes, taip pat siekinat didinti
socialinių paslaugų kokybę, profesijos prestižą, būtinas aiškus socialinio
darbuotojo veiklos teisinis reglamentavimas, įstatyme numatant socialinio
darbuotojo teises, pareigas ir atsakomybę.
Paminėtina, kad kituose LR įstatymuose yra
numatytos profesijų teises, pareigos ir atsakomybė, pvz., švietimo įstatyme
yra pateiktos mokytojo teisės ir pareigos, specialiojo ugdymo įstatyme –
specialiojo pedagogo teisės ir pareigos.
Pasiūlymas: Papildyti Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymą Nr.
X-493 201 straipsniu:
„201 straipsnis. Socialinio darbuotojo
teisės, pareigos ir atsakomybė
1. Socialinis darbuotojas turi teisę:
1) pasirinkti socialinio darbo veiklos būdus
ir formas;
2) gauti socialinėms paslaugoms teikti
būtiną informaciją ir priemones;
3) neatskleisti asmens (šeimos) patikėtos
paslapties tretiesiems asmenis;
4) dirbti psichologiškai ir fiziškai
saugioje aplinkoje ir higienos normas atitinkančioje darbo vietoje;
5) atsisakyti teikti socialines paslaugas,
jeigu jam deleguojamos funkcijos nesusijusios su socialinio darbo turiniu,
jeigu tai prieštarauja socialinio darbuotojo profesinės etikos principams
arba kelia realų pavojų socialinio darbuotojo ir (ar) kliento saugumui;
6) ne mažiau kaip 16 valandų per metus
dalyvauti kvalifikacijos tobulinimo renginiuose;
7) teikti pasiūlymus dėl socialinės pagalbos
asmeniui (šeimai).
2. Socialinis darbuotojas privalo:
1) užtikrinti geros kokybės socialinį darbą;
2) užtikrinti informacijos apie asmenį
(šeimą) konfidencialumą ir duomenų apsaugą;
3) laikytis socialinio darbo profesinės
etikos principų, gerbti, saugoti asmens teises ir jų nepažeisti;
4) siekti ir skatinti socialinius pokyčius,
veikti kūrybiškai, taikyti inovacijas, domėtis ir dalintis gerąja patirtimi;
5) nuolat domėtis socialinio darbo
naujovėmis, jas taikyti paslaugų teikimo procese;
6) bendradarbiauti su kitomis
organizacijomis ir institucijomis, siekiant geriausiai užtikrinti asmens
(šeimos) interesus;
7) pranešti kompetentingoms institucijoms
apie galimus žmogaus teisių pažeidimus, grėsmę asmenų sveikatai ar gyvybei,
sužalotus ar smurtą patyrusius asmenis, mirties atvejus Lietuvos Respublikos
teisės aktų nustatyta tvarka.
3. Socialinis darbuotojas atsako:
1) už socialinės pagalbos proceso asmeniui
(šeimai) teikimo kokybę;
2) už padarytus etikos pažeidimus,
aplaidumą, netinkamą jam deleguotų funkcijų vykdymą;
3) už aplaidumą, teisės aktų nevykdymą ar
netinkamą jų vykdymą, už padarytą žalą atsako Lietuvos Respublikos teisės
aktų nustatyta tvarka.
4. Socialinis darbuotojas neatsako už asmens
(šeimos) elgesį, priimtus sprendimus ir jų padarinius.“
|
Nepritarti.
|
Atsižvelgiant į
teikiamų pasiūlymų esmę – įstatyme išsamiai reglamentuoti socialinio
darbuotojo veiklą, Komiteto nuomone, siūlomos nuostatos turi būti suderintos
su Lietuvos socialinio darbo taryba, socialinių paslaugų politiką
formuojančia institucija, kitomis organizacijomis, atstovaujančiomis
socialiniams darbuotojams, ir teikiamos Seimui svarstyti atskiru Socialinių
paslaugų įstatymo pakeitimo įstatymo projektu.
|