PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 PAKEITIMO ĮSTATYMO projektO Nr. XIVP-1625

 

2022-06-0

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

27

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto 2 straipsniu nauja redakcija dėstomo Žemės įstatymo 2 straipsnio 27 dalyje (įsigaliosiančioje nuo 2023-05-01) numatoma reglamentuoti, kad žemės naudojimo valstybinė kontrolė – Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – VTPSI) organizuojama ir vykdoma žemės savininkų ar naudotojų veiklos kontrolė, kuria siekiama užtikrinti tinkamą žemės naudojimą ir teisinę apsaugą, taip pat identifikuoti teisės aktų pažeidimus ir pagal kompetenciją taikyti pažeidėjams įstatymų nustatytas sankcijas. Taip pat Žemės įstatymo 32 straipsnio 4 dalies 1 punktu (įsigaliosiančiu nuo 2023-05-01) numatyta įtvirtinti, kad VTPSI organizuoja ir vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę.

Įvertinus Įstatymų projektą ir siūlomą įtvirtinti teisinį reglamentavimą bei šio projekto rengėjų siekį efektyvinti žemės naudojimo valstybinės kontrolės procesą matyti, kad Žemės įstatymo projekte iš esmės nėra siūloma įtvirtinti jokių naujų nuostatų, kurios nebūtų reglamentuotos šiuo metu arba tokių nuostatų, kurios efektyvintų žemės naudojimo valstybinės kontrolės procesą. Priešingai, perdavus žemės naudojimo valstybinės kontrolės vykdymą VTPSI:

1) kontrolės vykdymas pareikalautų papildomų lėšų geodeziniai matavimo įrangai įsigyti;

2) nesumažintų ūkio subjektų priežiūrą atliekančių asmenų skaičiaus, nes atliekant patikrinimus dėl savavališko valstybinės žemės užėmimo juose dalyvautų tiek žemės naudojimo valstybinę kontrolę, tiek statybos valstybinę priežiūrą atliekantys darbuotojai;

3) padidintų naštą tenkančią tikrinamiems ūkio subjektams, nes VTPSI atliekant patikras dėl galimo statybos nuokrypio (savavališkos statybos) jų metu būtų vertinamos ir aplinkybės nesusijusios su savavališka statyba (pvz. ar naudoja sklypą pagal paskirtį, ar laikosi nustatytų žemės servitutų, ar valstybinė žemė naudojama laikantis dokumentuose, kurių pagrindu suteikta teisė naudotis valstybine žeme, nustatytų sąlygų ir t.t.)

4) padidintų administracinę naštą kitoms institucijoms, nes VTPSI prieš priimant sprendimus dėl žemės naudojimo patikrinimų, taip pat prieš atliekant šiuos patikrinimus privalomai reikėtų įvertinti visus su tikrinamu objektu susijusius dokumentus, kurie bus saugomi kitose institucijose. Vadinasi VTPSI visais atvejais turės atskirais raštais kreiptis į kitas institucijas dėl dokumentų pateikimo, o pastarosios – rinkti archyvinius ir kitus reikalingus dokumentus bei teikti VTPSI;

5) padidins žmogiškųjų išteklių poreikį, kai VTPSI atliktų žemės naudojimo patikrinimus, o Nacionalinė žemės tarnyba esant nustatytiems pažeidimams (asmenims nesilaikant dokumentuose, kurių pagrindu suteikta teisė naudotis valstybine žeme, nustatytų sąlygų) turėtų priiminėti sprendimus dėl šiais dokumentais suteiktų teisių nutraukimo.

Ūkio subjektų veiklos priežiūros politika netūrėtų būti orientuota į kuo platesnį, didesnės aprėpties veikos tikrinimą, nes tai apsunkina ūkio subjektų veiklą. Netikslinga tikrinant statybos proceso pažeidimus, kartu papildomai vykdyti ir dar kitų veiklų galimus pažeidimus, kaip dabar yra siūloma projektu vykdant statybos kontrolę dar atlikti ir žemės naudojimo valstybinę kontrolę. Jeigu yra įtarimų, kad asmuo vykdydamas statybos darbus, nukrypo nuo techninio projekto ar padarė tam tikrus statybą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus, jis neturi būti privalomai tikrinamas ar nepadarė kitų pažeidimų, kurie su statybomis nėra susiję.

Atsižvelgiant į tai, tikėtina, kad žemės naudojimo valstybinės kontrolės procesas taptų ne efektyvesnis, o atvirkščiai – kontrolės procedūros išsitęstų (pailgėtų), taip pat padidėtų ne tik VTPSI, bet ir kitoms institucijoms tenkanti administracinė našta dėl įvairių dokumentų ir informacijos teikimo, be kita ko, siekiant tinkamai vykdyti kontrolės procedūras reikėtų skirti papildomas biudžeto lėšas.

Tuo atveju, jeigu žemės naudojimo valstybinės kontrolės vykdymas būtų paliktas vykdyti Nacionalinei žemės tarnybai nebeliktų poreikio įsigyti geodezinės matavimo įrangos, ta pati institucija atliktų tikrinimus ir priimtų sprendimus dėl patikrinimų metu nustatytų pažeidimų šalinimo, žymiai sumažėtų kitoms institucijoms tenkanti administracinė našta dėl dokumentų teikimo kiekvieno organizuojamo patikrinimo atveju (patikrinimų mastas apie 10 000).

 

 

Pasiūlymas:

Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalimi nauja redakcija dėstomo Žemės įstatymo 2 straipsnio 27 dalį, žemės naudojimo valstybinės kontrolės funkciją paliekant Nacionalinei žemės tarnybai prie Aplinkos ministerijos:

„27. Žemės naudojimo valstybinė kontrolė –Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos organizuojama ir vykdoma žemės savininkų ar naudotojų veiklos kontrolė, kuria siekiama užtikrinti tinkamą žemės naudojimą ir teisinę apsaugą, taip pat identifikuoti teisės aktų pažeidimus ir pagal kompetenciją taikyti pažeidėjams įstatymų nustatytas sankcijas.“

 

Papildyti Įstatymo projekto 2 straipsniu nauja redakcija dėstomo Žemės įstatymo 32 straipsnio 3 dalį 12 punktu, numatant, kad Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos organizuoja ir vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę, atitinkamai buvusius 12-15 punktus laikant 13-16 punktais:

3. Nacionalinė žemės tarnyba:

<...>

12) organizuoja ir vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę;

 

 

Išbraukti Įstatymo projekto 2 straipsniu nauja redakcija dėstomo Žemės įstatymo 32 straipsnio 4 dalies 1 punktą:

4. Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija prie Aplinkos ministerijos:

1) organizuoja ir vykdo žemės naudojimo valstybinę kontrolę;

 2) atlieka valstybinę žemėtvarkos planavimo dokumentų ir jų rengimo procesų priežiūrą.

 

Atitinkamai atsisakyti Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimo įstatymo 2 straipsniu numatomų nuo 2022-05-01 numatytų įsigalioti Administracinių nusižengimų kodekso 589 straipsnio pakeitimų.

 

 

Teikia

 

Seimo narys               

 

Tomas Tomilinas