LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FARMACIJOS ĮSTATYMO NR. X-709 39 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3524

 

 

2024-06-26  Nr. 111-P-27

Vilnius

 

 

 

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai M. Danielė, M. Navickienė, O. Leiputė, J. Sejonienė, L. Slušnys, Z. Streikus.

Komiteto biuras: vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėjos M. Neverkevičienė, D. Žukauskė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos atstovai A. Pečkauskas, E. Diržius, A. Storpirštienė, M. Domeikienė, V. Meldžiukaitė, A. Zlatkienė, I. Greičiūtė–Kuprijanov, Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai D. Giruckas, Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos atstovė M. Valčiukė, Lietuvos vaistinių asociacijos atstovė R. Bardauskienė, Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos atstovė N. Čiakienė, Lygiagretaus vaistų importo asociacijos atstovas D. Parulis, Ministro Pirmininko patarėja sveikatos apsaugos ir neįgaliųjų klausimais Ž. Gudlevičienė, Nacionalinės sveikatos tarybos pirmininkas A. Utkus.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-03-14

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Projekto 1 straipsniu keičiamo Farmacijos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 39 straipsnio 12 punkte siūloma nustatyti vaistinės veiklos licencijos turėtojui pareigą teikti duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Pažymėtina, kad iš siūlomo reguliavimo nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) turės teikti vaistinės veiklos licencijos turėtojai. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir įvertinus tai, kad pagal keičiamo įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 punktą, projektu siūlomų duomenų apie vaistinėje dirbančius asmenis neteikimas gali lemti ir vaistinės veiklos licencijos turėtojo turimos licencijos galiojimo sustabdymą, siūlome nuostatą patikslinti, aiškiai nurodant, kokius būtent papildomus duomenis į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą turės teikti vaistinės veiklos licencijos turėtojai.

Kartu atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatus, patvirtintus Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2022 m. birželio 6 d. įsakymu Nr. T1-1869, vaistinės veiklos licencijos turėtojai nėra priskiriami prie Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos duomenų teikėjų. Duomenis į šią informacinę sistemą apie vaistininkų ir vaistininko padėjėjų identifikacinius, kontaktinius, profesinės kvalifikacijos įgijimo, užsienyje atlikto tobulinimosi, kompetencijų vertinimo, socialinio draudimo, išduotų licencijų ir su licencijos išdavimu susijusius duomenis nuostatuose teikia nustatyta tvarka ir apimtimi įpareigoti teikti visa eilė subjektų, tačiau vaistinės veiklos licencijos turėtojai tarp jų nėra numatyti.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai: Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomone, remiantis BDAR nuostatomis, konkreti asmens duomenų apimtis[1] gali būti nustatyta ne tik siūlomuose įstatymų projektuose, bet, šiuo atveju – Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatuose. Nuostata taip pat tikslintina, atsižvelgiant į Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus.

 

Pasiūlymas: pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

Papildyti 39 straipsnį 12 punktu:

„12) teikti duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.“

„12) teikti į informacinę sistemą, skirtą sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenims kaupti, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su vaistinėje dirbančių vaistininkų ir vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų) profesine kvalifikacija ir darbo santykiais, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

 

 

 

2.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,
2024-03-28

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3524 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, jog pritariame 2023 m. kovo 14 d. Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktai pastabai, jog iš Projektu siūlomo reguliavimo nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) turės teikti vaistinės veiklos licencijos turėtojai ir atitinkamai pažymime, kad pritariame pasiūlymui, jog Projektas atitinkamai turėtų būtų papildytas nurodant tvarkomus duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) (identifikacinius duomenis, kontaktinius duomenis, duomenis apie išsilavinimą ir pan.).

Papildomai, vadovaudamiesi Reglamento (ES) 2016/679[1] 36 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad rengiant pasiūlymą dėl teisėkūros priemonės, kurią turi priimti nacionalinis parlamentas, susijusios su duomenų tvarkymu, turi būti konsultuojamasi su priežiūros institucija, bei Reglamento (ES) 2016/679 57 straipsnio 1 dalies c punktu, pagal kurį priežiūros institucija pataria nacionaliniam parlamentui teisėkūros ir administracinių priemonių, susijusių su fizinių asmenų teisių ir laisvių apsauga tvarkant duomenis, klausimais, siūlome Projektą suderinti su Valstybine duomenų apsaugos inspekcija.

 

Pritarti

Valstybinės duomenų apsaugos inspekcijos nuomonė gauta 2024 m. balandžio 18 d. raštu Nr. 2R-2181(3.2.Mr).



 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos vaistinių asociacija,
2024-04-19

 

 

 

 

Lietuvos vaistinių asociacija (toliau – Asociacija) teikia savo pastabas Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo projektui Reg. Nr.: XIVP-3524 (toliau – Projektas). Projektų tikslas – atsižvelgiant į Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo 2006 m. gegužės 31 d. nutarimą, įtvirtinti įstatyminį teisinį pagrindą, kuris padėtų užtikrinti, kad vienoje valstybės informacinėje sistemoje – Kompetencijų platformoje – būtų kaupiama informacija apie asmens sveikatos priežiūros įstaigose ir vaistinėse dirbančius visus Specialistus.

 

Kokie duomenys šiuo metu pateikiami valstybinėms institucijoms

Šiuo metu Lietuvoje esančios visuomenės vaistinės pateikia skirtingoms valstybinėms institucijoms įvairiapusius duomenis. Lentelėje Nr. 1 pateikiama informacija, kokiai institucijai vaistinės teikia duomenis, apie vaistinėse dirbančius darbuotojus. Šiuo Projektu yra numatomas šiuo metu vaistinių teikiamos informacijos valstybinėms institucijoms dubliavimas. Vadinasi, ūkio subjektų šiuo metu teikiami duomenys papildomai būtų renkami dar vienu nauju metodu, kuris ne tik didins administracinę naštą, bet taip pat dubliuos valstybinių institucijų jau turimą informaciją. Svarbu priminti, kad prioritetas yra vieno langelio principas, kuris turi būti taikomas ne tik gyventojams, bet ir verslo subjektams teikiant viešąsias ir administracines paslaugas.

1 lentelė

Kas teikia duomenis?

Kokie duomenys?

Kokiai institucijai

Būsena

 

Vaistinės

Darbo sutarties su farmacijos specialistu pradžia bei pabaiga bei pareigos pagal Lietuvos profesijų klasifikatorių.

 

SODRA

Šiuo metu duomenys teikiami

Vaistinės

Informacija apie naują darbuotoją. Gaunami specialistų kodai, kurie identifikuojami visose sistemose išduodant vaistus pagal receptą, taip pat pagal šią informacija VšĮ Registrų centras „pasiima“ informaciją apie naują darbuotoją reikalingą e.receptų išdavimui.

 

METAS

Šiuo metu duomenys teikiami

Vaistinės

Koks farmacijos specialistas aptarnavo e.receptą ir išdavė vaistinius preparatus ar suteikė vakcinavimo paslaugą.

 

VLK, e.sveikata

Šiuo metu duomenys teikiami

Vaistinės

Informacija apie farmakotechnikų priežiūrą.

VVKT VAPRIS sistema (Derinamas projektas)

Numatyta nauja pareiga nuo 2025 m.

 

 

Be lentelėje Nr. 1 pateiktos informacijos, vaistinės teikia daug papildomų duomenų oficialiajai statistikai rengti, apie išduodamus vaistus, t. y. receptų pateikiama visa su receptu susijusi informacija, kainos, priemokos, koks farmacijos specialistas išdavė ir kt., taip pat informaciją apie medicinos pagalbos priemones, maisto papildus, higienos prekes bei kitas vaistinės prekes, jų kodus, kainas, nuolaidas, kiekį ir tai bus teikiama kas mėnesį. Ši pareiga numatyta LR Vyriausybės 2023 m. gruodžio 20 d. posėdžio metu, kai buvo priimtas LR Vyriausybės nutarimas Nr. 975 „ Dėl vaistinių preparatų ir vaistinių prekių pardavimo (išdavimo) vaistinėse gyventojams ir vaistinių preparatų kainų pokyčių statistinių tyrimų atlikimo“. Svarbu paminėti, kad šis LR Vyriausybės Nutarimas didina administracinę naštą vaistinėms, todėl 2023 m. gruodžio 20 d. LR Vyriausybės posėdžio protokole Nr. 53 užfiksuota, kad bus „ieškoma būdų kaip mažinti esamą administracinę naštą vaistinėms“, atsižvelgiant į tai, kad LR aštuonioliktoje Vyriausybės programoje1 taip pat numatyta administracinę naštą mažinti. Tad šis LR Farmacijos įstatymo Projektas niekaip neatliepia LR Vyriausybės programos ir papildomų įsipareigojimų, numatytų priimant Vyriausybės nutarimą Nr. 975, posėdžio protokole Nr. 53.

 

Dėl administracinės naštos didinimo

Projekto lydraštyje nurodoma, kad Projektas atitinka Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos Nr. XIV-72 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“ nuostatas, tačiau, Asociacijos nuomone, Projektas yra priešingas administracinės naštos mažinimo tikslui, nurodytam Vyriausybės programos V ir VIII misijos įgyvendinimo aktualiuose punktuose 5.3.4 ir 8.1.8, 8.1.9.

Pagal 2012 m. lapkričio 8 d. Lietuvos Respublikos administracinės naštos mažinimo įstatymo Nr. XI-2386 3 straipsnio 1 dalį nurodoma, kaip turi būti taikomos administracinės naštos mažinimo priemonės, t. y. 1) esamo reguliavimo panaikinimas, sumažinimas, konsolidavimas arba pagerinimas; 2) proceso supaprastinimas vykdant teisės aktuose nustatytus informacinius įpareigojimus; 3) institucijų keitimasis turimais duomenimis ir informacija, taip pat, 4 straipsniu įtvirtinama, kad turi būti siekiama sumažinti reikalaujamų ataskaitų teikimo dažnumą iki minimalaus lygio bei turi būti siekiama nereikalingų ataskaitų, patikrinimų, duomenų ir informacijos reikalavimų panaikinimo. Be to, pažymėtina, kad Projektui nėra atliktas projekto sukeliamos administracinės naštos įvertinimas, kaip tai numato 2012 m. lapkričio 8 d. Lietuvos Respublikos administracinės naštos mažinimo įstatymas.

 

Dėl Projekto tikslo ir Projekto aiškinamojo rašte dėstomų argumentų

Projekto aiškinamajame rašte rašoma, kad Projekto rengimą paskatinusi priežastis – Lietuvos Respublikos aštuonioliktosios Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, veiksmas „4.4.5. Sukurti sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformą, įdiegiant informacinių technologijų įrankį, skirtą sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijos tobulinimo poreikiui nustatyti, stebėti ir susieti su licencijų sąlygų laikymosi priežiūra sveikatos Lietuvos kurti staęnuspr kuriuo , 2 “ priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (toliau – Kompetencijų platforma). Tačiau Projektu numatoma Kompetencijų platformoje papildomos informacijos rinkimas, kuri nenurodyta Vyriausybės programoje bei išskirtinai taikomas tik asmens sveikatos priežiūros įstaigoms ir visuomenės vaistinėms, nors specialistai dirbantys pagal savo išsilavinimą, gali dirbti ir kitose farmacijos ir valstybinėse įstaigose.

Aiškinamajame rašte pateikiami argumentai prieštarauja vienas kitam, t. y. nurodoma, kad nenorima didinti administracinės naštos didmeninio platinimo licencijų ir gamybos licencijų turėtojams ir atsižvelgiant į tai, kad dauguma vaistininkų, turinčių vaistininko praktikos licenciją, ir vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų), įrašytų į Vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų) sąrašą, dirba vaistinėse, ir Farmacijos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu siūloma nustatyti pareigą visuomenės vaistinėms teikti duomenis apie jose dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Kompetencijų platformą. Tačiau taip pat nurodoma, kad Kompetencijų platformoje kaupiamų duomenų pagrindu bus vykdomas Specialistų profesinės veikos analizė, poreikio planavimas, priimami sprendimai dėl Specialistų rengimo ir pan. Tad renkant tik dalį duomenų nebus matomas pilnas vaizdas ir galimai pagal iškreiptą vaizdą planuojamas ir analizuojamas poreikis, kai tuo tarpu jau dabar vaistinėse dirbančių specialistų visa reikalinga informacija yra kitose institucijų duomenų bazėse (SODRA, METAS, E.sveikata).

Projekto Aiškinamajame rašte nurodoma, kad bus mažinama administracinė našta vaistinėms, nes nebereikės rengti pažymų, pavirtinčių darbo vaistinėje faktą, tačiau vietoj pažymos, darbdaviams reikės pranešti apie darbuotojo įdarbinimą ir darbo santykių nutraukimą. Taip pat Projekto Aiškinamajame rašte rašoma, kad darbuotojai dažnai keičia darbovietes, tad darbdaviams tai bus dažnas papildomas darbas, kuris dubliuosis su kitomis valstybinėmis sistemomis, ir savo apimtimi, tai nėra tas pats, kas specialistams reikalingų pažymų išrašymas kas penkerius metus. Priešingai nei sakoma Projekto aiškinamajame rašte, naujas reguliavimas sukels neproporcingą naštą.

Labai svarbu atkreipti dėmesį, kad Projektu nėra panaikinama pareiga teikti farmacijos specialistų įdarbinimo duomenis į Privalomojo sveikatos draudimo informacinės sistemą „Sveidra“ vadovaudamosi Privalomojo sveikatos draudimo informacinės sistemos „Sveidra“ nuostatais, patvirtinto Valstybinės ligonių kasos direktoriaus 2014 m. birželio 5 d. įsakymu Nr. 1K136 „Dėl Privalomojo sveikatos draudimo informacinės sistemos „Sveidra“ nuostatų pakeitimo“. Projekto Aiškinamajame rašte nurodoma, jog vyksta duomenų mainai tarp institucijų turimų sistemų. Tad atsižvelgiant į tai, informacija, apie farmacijos specialisto darbo vietą, turi būti automatiškai perduodama konkrečiai valstybinių institucijų duomenų bazei, o ne įpareigojant ūkio subjektus tuos pačius duomenis teikti pakartotinai, tik kitai institucijai ar platformai. Atkreipiame dėmesį, kad prieš sudarant sutartį su bet kokiu specialistu SODRAI yra siunčiami duomenys apie darbo sutarties pradžią bei pareigybes.

 

Dėl licencijos stabdymo

Projektu numatyta vaistinės veiklos licencijos turėtojui, už informacijos nepateikimą į platformą, neproporcingai didelės ir nepagrįstos baudos – stabdyti vaistinės veiklos licencija. Atkreipiame dėmesį, kad vaistinės veiklos licencijos turėtojas yra įmonė, kuri turi daugiau nei vieną veiklos vietą, todėl galimai dėl vienos darbuotojo žmogiškosios klaidos, sustabdžius vaistinės licenciją, būtų stabdomas kompensuojamų ir kitų vaistinių preparatų išdavimas visose tos įmonės vaistinėse (pavyzdžiui, viena vaistinė gali turėti virš 200 filialų). Tokiu atveju, visose 200 įmonės vaistinių negalėtų būti išduodami vaistiniai preparatai, tokiu atveju nukentėtų ne tik verslo subjektas, bet ir gyventojai, nes suprastėtų ar taptų neįmanomas visų vaistinių preparatų prieinamumas. Projektu numatytos baudos stabdyti licenciją yra neproporcingai didelės, todėl turi būti keičiamos, kad atitiktų pažeidimo dydį, o ne padarius mažą klaidą tiesiog uždarytų visas vieno tinklo vaistines.

Atsižvelgiant, kas išdėstyta aukščiau, siūlome reikalingą informaciją pasiimti iš SODRA ar kitų valstybinių institucijų ir neapkrauti papildoma administracine našta visuomenės vaistinių

 

Nepritarti

Įstatymuose įtvirtinus siūlomas nuostatas šių duomenų nebereikės teikti METAS. METAS per sąsajas su Kompetencijų informacine sistema gaus duomenis. Be to, Kompetencijų informacinėje sistemoje pateikti duomenys bus naudojami tikrinti Elektroninėje sveikatos paslaugų ir bendradarbiavimo informacinėje sistemoje ir Privalomojo sveikatos draudimo informacinėje sistemoje „Sveidra“ pateiktų duomenų teisingumą. Visa tai bei tai, jog specialistams ir jų darbdaviams (asmens sveikatos priežiūros įstaigoms ir vaistinėms) nebereikės kaupti pažymėjimų apie specialistų išklausytus tobulinimo renginius, specialistams nebereikės kas penkerius metus prašyti savo darbdavių licencijas išduodančioms institucijoms pateikti pažymų apie jų praktiką, mažins administracinę naštą.

Atkreiptinas dėmesys, kad Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos informacinėje sistemoje (toliau – Sodros IS) kaupiami duomenys tik apie tai, kad specialistas dirba įstaigoje. Tokios informacijos nepakanka analizei, ar specialistas dirba pagal turimą profesinę kvalifikaciją ir kokiu krūviu (etatu). Pažymėtina, kad Kompetencijų informacinė sistema per sąsajas iš Sodros IS gaus duomenis apie darbuotojus (priėmimą, atleidimą ir kt.), todėl Kompetencijų informacinėje sistemoje asmens sveikatos priežiūros įstaigos ir vaistinės turės įvesti tik papildomus duomenis. Kiti pastaboje nurodyti duomenų šaltiniai kaupia kitokius duomenis nei siūloma projektu.

Įvertinus tai, kas nurodyta, siūlomas reguliavimas atitinka administracinės naštos mažinimo principus ir priskirtinas administracinės naštos mažinimo priemonėms (institucijų keitimasis turimais duomenimis ir informacija; informacinių technologijų ir elektroninių paslaugų plėtojimas).

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Kompetencijų informacinės sistemos nuostatuose yra numatyta, kad viena iš šios sistemos duomenų teikėjų yra Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba, kuri, numatoma, teiks pagal kitus galiojančius teisės aktus gaunamus ir turimus duomenis apie kitus farmacijos specialistus, dirbančius ne vaistinėse. Projektu siekiama sukurti patogesnį IT įrankį, kuriuo galėtų naudotis farmacijos specialistai, vaistinės ir kontroliuojančios institucijos. Pažymėtina, kad gamybos ir didmeninio platinimo licencijų turėtojai šiuo metu neteikia aukščiau aptartų duomenų apie farmacijos specialistus „Sveidrai“ (ką teikia dauguma vaistinės veiklos licencijos turėtojų), todėl nėra tikslinga jiems padidinti administracinę naštą, numatant šią pareigą ir gamybos bei didmeninio platinimo licencijų turėtojams.

Farmacijos įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 punkte numatyta, kad licencijos galiojimas sustabdomas, jeigu nesilaikoma Farmacijos įstatymo 27, 294, 33 ar 39 straipsniuose nustatytų licencijuojamos veiklos sąlygų. Pažymėtina, kad Farmacijos įstatymo 39 straipsnyje vaistinėms numatyta daug įvairių pareigų, kurių pažeidimai taip pat gali būti mažareikšmiai. Tokių pažeidimų atveju taikomos Viešojo administravimo įstatymo 38 straipsnio nuostatos, numatančios mažareikšmiškumo institutą. Be to, vadovaujantis Vaistinių ir jų filialų patikrinimų taisyklių, patvirtintų Valstybinės vaistų kontrolės tarnybos prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos viršininko 2012 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. 1A-49, 53 punktu, tik nustačius kritinius trūkumus (pažeidimus) (vaistinės, jos filialo veikimą arba neveikimą, kuris sukelia arba gali sukelti neigiamą poveikį vaistinių preparatų kokybei ir (ar) grėsmę žmogaus ir (ar) visuomenės sveikatai ir (ar) žmogaus gyvybei), teikiami siūlymai dėl vaistinės veiklos licencijos (įskaitant jos priedus) galiojimo sustabdymo. 

Farmacijos įstatymo 23 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad Valstybinė vaistų kontrolės tarnyba prie Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos turi teisę sustabdyti licencijos galiojimą 23 straipsnio 1 dalyje nurodytais pagrindais tik daliai veiklos arba vaistinės veiklą konkrečioje veiklos vietoje. Taigi jei duomenų teikimo į IS pažeidimai būtų nustatyti tik vienoje vaistinėje (konkrečioje veiklos vietoje), licencijos galiojimas būtų stabdomas tik toje veiklos vietoje esančiai vaistinei (atsižvelgiant į aukščiau minėtose  Vaistinių ir jų filialų patikrinimų taisyklėse numatytą trūkumų klasifikavimą).

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija,
2024-04-18

 

 

 

 

Valstybinė duomenų apsaugos inspekcija (toliau – Inspekcija) 2024-03-29 el. paštu gavo Jūsų 2024-03-27 sprendimą Nr. 111-S-4 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr.XIVP-3523 ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3524 svarstymo parengiamųjų darbų“, kuriuo prašote Lietuvos Respublikos Seimo Sveikatos reikalų komiteto biurui pateikti išvadas Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3523 (toliau – Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projektas) ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3524  (toliau – Farmacijos įstatymo projektas).

Inspekcija išnagrinėjusi Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projektą ir Farmacijos įstatymo projektą, pritaria Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pateiktoms išvadoms dėl Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto 45 straipsnio 1 dalies 17 punkto[2] ir Farmacijos įstatymo projekto 39 straipsnio 12 punkto[3], t. y. „<...> iš Farmacijos įstatymo projekto nėra visiškai aišku, kokius konkrečiai duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) turės teikti vaistinės veiklos licencijos turėtojai į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą“.

Tuo pačiu, atkreiptinas dėmesys į tai, kad Bendrojo duomenų apsaugos reglamento (toliau – BDAR)[4] 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad: „valstybės narės gali toliau taikyti arba nustatyti konkretesnes nuostatas šio reglamento taisyklių taikymui pritaikyti, kiek tai susiję su duomenų tvarkymu, kad būtų laikomasi 6 BDAR 6 straipsnio 1 dalies c ir e punktų, tiksliau nustatydamos konkrečius duomenų tvarkymui keliamus reikalavimus ir kitas teisėto ir sąžiningo duomenų tvarkymo užtikrinimo priemones, įskaitant kitais specialiais IX skyriuje numatytais duomenų tvarkymo atvejais. BDAR 6 straipsnio 1 dalies c ir e punktuose nurodytas duomenų tvarkymo pagrindas nustatomas: a) Europos Sąjungos teisėje; arba b) duomenų valdytojui taikomoje valstybės narės teisėje. Duomenų tvarkymo tikslas nustatomas tame teisiniame pagrinde. Tame teisiniame pagrinde galėtų būti išdėstytos konkrečios nuostatos pagal šį reglamentą taikomų taisyklių pritaikymui, įskaitant bendrąsias sąlygas, reglamentuojančias duomenų valdytojo atliekamo duomenų tvarkymo teisėtumą, tvarkytinų duomenų rūšis <...>“.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta aukščiau, manytina, kad konkreti asmens duomenų apimtis[5] gali būti nustatyta ne tik siūlomuose įstatymų projektuose, bet, šiuo atveju – Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus 2022 m. birželio 6 d. įsakyme Nr. T1-1869 „Dėl Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“,[6] kuriuo yra tvirtinami Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinės sistemos nuostatai.

Be to, Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad: „Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155 „Dėl Aštuonioliktosios Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano patvirtinimo“, IV misijos (prioriteto) „Ilgas ir visavertis sveiko žmogaus gyvenimas“ dalies „Misiją įgyvendinantys Vyriausybės programos  projektai (darbai), iniciatyvos (priemonės) ir veiksmai“ projekto „4.4. Kompetentingas ir adekvačiai apmokamas sveikatos sistemos specialistas“ veiksmas „4.4.5. Sukurti sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformą, įdiegiant informacinių technologijų įrankį, skirtą sveikatos priežiūros specialistų kvalifikacijos tobulinimo poreikiui nustatyti, stebėti ir susieti su licencijų sąlygų laikymosi priežiūra“, kuriuo nuspręsta kurti Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (toliau – Kompetencijų platforma). <...> „Kompetencijų platforma – valstybės informacinė  sistema, kuri skirta kaupti asmens sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų (toliau kartu – Specialistai) profesinės kvalifikacijos tobulinimo ar kompetencijos įgijimo, duomenis, įskaitant ir asmens sveikatos priežiūros įstaigose bei vaistinėse dirbančių Specialistų duomenis“.

Taigi, siūlome svarstyti papildyti įstatymų projektus nurodant asmens duomenų kategorijas: (pavyzdžiui,teikti profesinės kvalifikacijos tobulinimo ar kompetencijos įgijimo duomenis ir pan.“) apie įstaigoje dirbančius asmens sveikatos priežiūros specialistus į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reguliuojančių teisės aktų nustatyta tvarka (Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo projekto 45 straipsnio 1 dalies 17 punktas); apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka (Farmacijos įstatymo projekto 39 straipsnio 12 punktas).

 

Pritarti

Projekto nuostatos patikslintos, atsižvelgiant į išdėstytus argumentus bei Vyriausybės išvadoje pateiktus pasiūlymus.

 

 

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,
2024-06-12

 

1

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 10 d. sprendimo Nr. SV-S-1363 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.4 ir 1.5 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo Nr. I-1367 5 ir 45 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3523 (toliau – SPĮĮ projektas) ir Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo Nr. X-709 39 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3524 (toliau – FĮ projektas) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui juos tikslinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. FĮ projekto 1 straipsniu siūlomu papildyti Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo (toliau – FĮ) 39 straipsnio 12 punktu siūloma nustatyti, kad vaistinės veiklos licencijos turėtojas privalo teikti duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą (toliau – Kompetencijų IS) šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Iš šių nuostatų nėra aišku, kokie duomenys apie vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) turės būti teikiami. Valstybinės akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybos prie Sveikatos apsaugos ministerijos direktoriaus patvirtintuose Kompetencijų IS nuostatuose (toliau – Kompetencijų IS nuostatai) nustatyta, kad licencijuojamų farmacijos įmonių, kuriose dirba farmacijos specialistai, Kompetencijų IS teikiami šie duomenys apie jose įdarbintus specialistus: specialisto profesinė kvalifikacija, pagal kurią jis yra įdarbintas, licencijos ir (ar) spaudo numeris, etatų kiekis, etatui tenkančių darbo valandų skaičius, darbo valandų skaičius per savaitę. Pastebėtina, kad Kompetencijų IS tikslams ateityje gali reikėti ir kitų duomenų, todėl FĮ tikslinga nurodyti į Kompetencijų IS teiktinų duomenų sritį. Taip pat įvertinus tai, kad ateityje galėtų kilti poreikis keisti Kompetencijų IS pavadinimą, bei siekiant įgyvendinti teisėkūros ekonomiškumo principą, FĮ siūlytina vietoj Kompetencijų IS pavadinimo nurodyti šios informacinės sistemos paskirtį. Atsižvelgiant į tai, FĮ projekto 1 straipsniu siūlomas keisti FĮ 39 straipsnio 12 punktas turėtų būti išdėstytas taip: „12) teikti į informacinę sistemą, skirtą kaupti sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenis, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su vaistinėje dirbančių vaistininkų ir vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų) profesine kvalifikacija ir darbo santykiais, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

 

Pritarti

Pakeisti 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 39 straipsnio pakeitimas

Papildyti 39 straipsnį 12 punktu:

„12) teikti duomenis apie vaistinėje dirbančius vaistininkus ir vaistininko padėjėjus (farmakotechnikus) į Lietuvos sveikatos priežiūros specialistų kompetencijų platformos informacinę sistemą šios sistemos veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka.“

„12) teikti į informacinę sistemą, skirtą sveikatos priežiūros, kitos sveikatinimo veiklos bei farmacijos specialistų profesinės kompetencijos įgijimo ir tobulinimo bei profesinės veiklos duomenims kaupti, šios sistemos veiklą reguliuojančiuose teisės aktuose nustatytus duomenis, susijusius su vaistinėje dirbančių vaistininkų ir vaistininko padėjėjų (farmakotechnikų) profesine kvalifikacija ir darbo santykiais, minėtuose teisės aktuose nustatyta tvarka.“

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,
2024-06-12

 

2

2

 

 

3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 4 dalimi, teisės aktai, keičiantys ar nustatantys naują ūkio subjektų veiklos ar jos priežiūros teisinį reguliavimą, paprastai įsigalioja gegužės 1 dieną arba lapkričio 1 dieną, tačiau visais atvejais ne anksčiau kaip po trijų mėnesių nuo jų oficialaus paskelbimo dienos. Atsižvelgiant į tai, FĮ projekto 2 straipsnio 2 dalyje numatytina, kad sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priima iki 2024 m. rugsėjo 30 d. 

 

Pritarti

Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Sveikatos apsaugos ministro įgaliota institucija iki 2024 m. gruodžio 31 d. 2024 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Antanas Matulas

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto patarėja Vesta Valainytė



[1] T. y. asmens duomenų rūšys: vardas, pavardė ir t.t.

[2] Lietuvos Respublikos Seimas - Dokumentų paieška (lrs.lt);

[3] Lietuvos Respublikos Seimas - Dokumentų paieška (lrs.lt);

[4] 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB  (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas).

[5] T. y. asmens duomenų rūšys: vardas, pavardė ir t.t.

[6] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/a0ab05a0e58011ecb369fde863feb27d/asr;