LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO NR. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3609
2024-06-05 Nr. 109-P-20
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė, Algirdas Butkevičius, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Antaną Čepononį), Andrius Bagdonas (pavaduojantis Simoną Gentvilą), Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Matas Maldeikis, Radvilė Morkūnaitė - Mikulėnienė, Andrius Palionis, Juozas Varžgalys.
Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai Agnė Narščiuvienė, Dalia Mudėnienė, Audronė Čekanavičienė, Mindaugas Pečiulis, padėjėja Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos antstolių rūmai 2024-04-18 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitetas paskirtas kaip pagrindinis komitetas svarstyti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau – MAĮ) Nr. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą (reg. Nr. XIVP-3609). Pasigedome išsamaus poveikio vertinimo dėl reformos poveikio kitiems vykdymo proceso dalyviams plačiąja prasme. Vienas iš įstatymų projektų tikslų yra prievolių valstybei administravimo efektyvinimas, išvengiant funkcijų dubliavimo ir tokiu būdu veiklą organizuoti vieno langelio principu, pavedant jį vykdyti vienam administratoriui – VMI, tačiau įgyvendinus reformą, daugeliu atveju nebus išvengta VMI ir antstolių funkcijų dubliavimo. Nepagrįsta projektų rengėjų nuomonė, jog įgyvendinus reformą „Vienas langelis prievolėms valstybei“ ir Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – VMI) perėmus valstybės skolų išieškojimą iš antstolių, išieškomos piniginės lėšos greičiau pasieks valstybės biudžetą. Pažymėtina, kad tiek antstoliai, tiek VMI skolų išieškojimui naudoja tą patį įrankį – Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą (PLAIS). Antstolių išieškotos lėšos VMI galėtų pasiekti lygiai taip pat greitai, jei įstatymai nenustatytų antstoliui pareigos papildomai tikrinti skolininkų piniginių lėšų kilmės, siekiant apsaugoti bedarbių, socialiai remtinų asmenų, alimentus gaunančių asmenų teisę gauti lėšas, iš kurių negalima išieškoti. Įgyvendinus projektą ir VMI pradėjus vykdyti išieškojimą iš fizinių asmenų sąskaitų, lėšos biudžeto taip pat nepasiektų greičiau, nes VMI turėtų pareigą atlikti eilę jiems nebūdingų patikrinimo veiksmų: nustatyti pinigų kilmę, patikrinti, ar asmuo turi skolų, kurias jau išieško antstoliai, patikrinti jo mokumą ir pan. Todėl tiek antstolių, tiek VMI išieškomos lėšos valstybės biudžetą pasieks iš esmės per panašų laikotarpį, o išieškotų lėšų greitesnis ir efektyvesnis patekimas į valstybės biudžetą turėtų būti sprendžiamos kitomis priemonės. Pažymėtina, kad, įvertinus tiek išieškojimo proceso kompleksiškumą ir pareigas, kurias privaloma vykdyti inkasavimo metu, tiek papildomą valstybės biudžeto lėšų poreikį, reikalingą VMI perimant skolų išieškojimą iš antstolių, konstatuotina, kad VMI vykdomas skolų išieškojimas nekainuos pigiau nei antstolių vykdomos funkcijos. Remiantis 2023 m. duomenimis, VMI nepriemokų administravimo departamente dirbo 153 darbuotojai. VMI teigimu, išieškojimą administruoja 87 darbuotojai. Taigi, 1 Eur skolos išieškojimas VMI kainuoja 0,29 Eur valstybės lėšų, tuo tarpu antstolių 1 Eur skolos išieškojimas kainuoja 0,12 Eur – t. y., 2,4 karto pigiau. Reforma remiasi prielaida, kad prievolės valstybei turi kuo greičiau patekti į biudžetą, o pažeidėjas neturi patirti jokių papildomų sankcijų už jų nemokėjimą. Visgi, tai yra klaidinga prielaida, kadangi pirminis baudos tikslas nėra papildyti valstybės biudžetą, bet sudrausminti pažeidėją. Tai atspindi Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimo kodekso 22 straipsnyje nurodyta nuobaudos paskirtis. Iš esmės, įgyvendinus reformą, administracinės baudos VMI būtų išieškomos nemokamai, tačiau tai blogins visų likusių skolininkų finansinę situaciją. Nors VMI atliekamas darbas nėra nemokamas, tačiau skolininkams, turintiems piniginių lėšų banko sąskaitose, išieškojimas bus atliekamas nemokamai. Tuo tarpu išieškojimas iš socialiniai pažeidžiamų skolininkų bus perduodamas antstoliams, t. y. iš tų, kurie neturi sąskaitose piniginių lėšų. Būtent šiems, socialiniai pažeidžiamiems asmens, išieškojimo įkainiai kelis kartus didės. Taigi, tokiu būdu sujaukiama sistema, kuri yra socialiai teisinga ir grįsta kryžminiu subsidijavimu. Nėra socialiai teisinga, jog pažeidėjams, kurie banko sąskaitose turi lėšų, tačiau piktybiškai nemoka baudų, skolos turi būti nemokamai nurašomos VMI, o socialiai pažeidžiamiesiems asmenims turi didėti įkainiai, nes jie neturi piniginių lėšų sąskaitose, kurios galėtų būti nurašomos VMI. Pažymėtina, jog apie 85 % antstoliams perduodamų išieškojimų valstybės naudai sudaro pradelstos apmokėti baudos, todėl reforma siekiama pagerinti teisės pažeidėjų padėtį likusių skolininkų sąskaita. Atkreiptinas dėmesys, kad antstoliai, pusę metų administruodami baudas valstybei, sumoka 2 mln. mokesčių į valstybės biudžetą. Įvykdžius reformą VMI ne tik neteks šių biudžeto pajamų, bet ir turės skirti papildomų išlaidų darbuotojų įdarbinimui. Atsižvelgiant į pažeidėjų kiekius per penkerius metus, VMI papildomų darbuotojų poreikis išaugtų nuo planuojamų 20 iki 43. Pažymėtina, kad, įgyvendinus reformą, skolos iš pasiturinčių asmenų bus išieškomos visų mokesčių mokėtojų sąskaita. Tuo tarpu už neišmokėto darbo užmokesčio, išlaikymo (alimentų), iškeldinimo, nusikaltimu padarytos žalos ir kt. išieškojimą 2,3 karto didesnę kainą turės susimokėti patys kreditoriai. Tai vienas svarbiausių šios reformos trūkumų: visa apimtimi įgyvendinus reformą, socialinis neteisingumas ne tik nesumažėtų, bet priešingai - padaugėtų, kadangi VMI perėmus dalies valstybės skolų išieškojimą, dėl kryžminio subsidijavimo principo, kuriuo remiasi skolų išieškojimo sistema, finansinė našta padidėtų visiems privatiems klientams. 2020 m. Valstybės kontrolė pateikė išvadas dėl dviejų spręstinų antstolių veiklos reguliavimo sričių: antstolių skaičiaus reguliavimo ir įkainių nustatymo metodikos. 2022 m. balandžio mėn. „Deloitte“ audito bendrovės tyrimas atskleidė, kad galiojantys antstolių veiklos įkainiai neatitinka faktinių sąnaudų, o valstybei antstoliams mokant ekonomiškai pagrįstus vykdymo išlaidų dydžius, sąnaudos siektų 7,7 mln. eurų. Kelis metus trukusias tarpinstitucines diskusijas sekė Teisingumo ministerijos ir STRATA 2023 m. tyrimas „Antstolio vykdymo išlaidų dydžių nustatymo kriterijų ir tvarkos analizė“. Teisingumo ministerija dėl šios reformos nebesiryžta rengti įkainių nustatymo metodikos. Komplikuotų išieškojimų atvejais VMI visiškai dubliuos antstolių veiklą. Šiuo metu VMI vykdo tik mokestinių nepriemokų išieškojimą, kuris nėra sudėtingas. VMI neišieško administracinių baudų, nors jas ir administruoja. Po reformos 20-25 proc. lengviausiai išieškomų skolų išieškojimą vykdys VMI; de facto tokias skolas VMI galės išieškoti per savaitę. Dalies skolų valstybei išieškojimas tęsis po keletą metų (skolos, kurios negali būti išieškomos iš karto). VMI negalės tiesiog nuskaičiuoti skolų nuo skolininkų sąskaitų (turės tikrinti, ar lėšos nėra būtinosios pajamos, socialinės pašalpos, išlaikymo išmokos ir kt.). VMI turės informuoti skolininkus, laukti įrodymų dėl nurašomų lėšų kilmės, atlikti nepagrįstai nuskaitytų lėšų grąžinimą ir pan. Didžiąją dalį skolų, kurių nepavyks išieškoti iš lėšų sąskaitose, VMI galiausiai perduos antstoliams. Antstoliams bus perduotos ir visos administracinės baudos, kurių VMI negali nurašyti kaip beviltiškų skolų dėl administracinės teisenos ir kurios sudaro didžiąją dalį (apie 85 proc.) skolų valstybei.
Dėl poveikio valstybės finansams VMI vykdomas išieškojimas nekainuos pigiau. Pagal dabar galiojančius įkainius VMI turės papildomai sumokėti 3,3 mln. eurų už antstolių paslaugas. Tačiau realūs įkainiai valstybei sieks 7,7 mln. eurų. Šiuo metu VMI nepriemokų administravimo departamente dirba 153 darbuotojai. VMI teigimu, nepriemokų išieškojimą administruoja 87 darbuotojai. Taigi, 1 euro skolos išieškojimas VMI kainuoja 0,29 euro valstybės lėšų, tuo tarpu antstolių vykdomas 1 euro skolos išieškojimas kainuoja 0,12 euro, arba 2,4 karto pigiau. Lietuvos antstolių rūmų skaičiavimais, penktaisiais metais po reformos įgyvendinimo skolų išieškojimo administravimui VMI reikės mažiausiai 43 papildomų darbuotojų (jei kiekvienas darbuotojas bus pajėgus administruoti po 4,5 tūkst. išieškojimo procesų). Neatsižvelgiama į biudžeto praradimus. VMI už antstoliams teikiamų skolų valstybei išieškojimo administravimą šiuo metu nieko nemoka. Tuo tarpu antstoliai už šių bylų administravimą vien per pirmuosius 6 mėnesius valstybei sumoka apie 5-6 mln. eurų mokesčių: tai daugiau nei 2 mln. eurų GPM ir PVM ir apie 3 mln. eurų mokesčių už antstolių kontorų darbuotojus, administruojančius skolų valstybei išieškojimo bylas. Maždaug pusė iš 550-600 visų antstolių kontorų darbuotojų administruoja būtent skolų valstybei bylas. Bendri biudžeto praradimai dėl šios reformos, preliminariais Lietuvos antstolių rūmų skaičiavimais, sudarys apie 15 mln. eurų (įskaitant netektas biudžeto pajamas ir mokesčius bei papildomą valstybės finansinę naštą dėl pareigos mokėti nedarbo išmokas atleistiems antstolių kontorų darbuotojams, investicijų į informacinių sistemų modernizavimą ir palaikymą, atlyginimus naujiems VMI darbuotojams, mokėtinų vykdymo išlaidų už antstoliams perduodamų skolų valstybei išieškojimą).
Dėl poveikis piliečių ir kitų asmenų administracinei naštai Skolų išieškojimas visiems dalyviams pabrangs 2-3 kartus. Skolos iš pasiturinčių asmenų bus išieškomos visų mokesčių mokėtojų sąskaita. Išlaikymo išmokų (vadinamųjų alimentų), nusikaltimais padarytos žalos išmokų išieškojimas brangs. Grįžtama prie sovietinės praktikos, kai teismų ir institucijų sprendimų vykdymą finansuoja ne proceso šalys, o mokesčių mokėtojai. Vienos skolos išieškojimo inicijavimo kaina privatiems kreditoriams didės apie 130 proc. Pvz., inicijuojant 100 eurų skolos išieškojimą vietoj dabar mokamų 37 eurų administravimo išlaidų tektų mokėti 85 eurus administravimo išlaidų, o vienos 1000 eurų skolos inicijavimas atitinkamai brangtų nuo 55 eurų iki 127 eurų. Dėl poveikio asmenų lygiateisiškumo principo užtikrinimui Pažeidžiamas socialinio teisingumo principas. Sukuriamos dvi atskiros skolų ieškojimo sistemos – du paraleliniai pasauliai, kai vienos skolos yra išieškomos valstybės mokesčių mokėtojų sąskaita, o už kitų skolų išieškojimą moka patys skolininkai. Baudų nesumokantiems pažeidėjams sukuriama lygybės prieš įstatymą ir socialinio teisingumo principais nepagrįsta lengvata. Siūloma reforma žlugdo visiems vienodai teisingą skolų išieškojimo sistemą, sukurdama privilegijuotų skolininkų kategorijas. Kai asmuo įsiskolinęs privačiam išieškotojui, jis turės apmokėti išieškojimo išlaidas, o kai valstybei – jo skolą išieškos VMI visų mokesčių mokėtojų lėšomis. Tai prieštarauja ES teisei, pagal kurią skolos išieškojimo išlaidas turi atlyginti skolininkas. Išlaidų kompensavimas (valstybės parama) bus taikomas tik pasiturtintiems skolininkams, kurie turi lėšų sąskaitoje, tačiau aplaidžiai neapmoka skolų. Valstybės sąskaita „atpiginamas“ procesas 2,2 tūkst. asmenų – administracinių ir baudžiamųjų normų pažeidėjų, perkeliant skolos išieškojimo išlaidų kryžminio subsidijavimo naštą ant kitos kategorijos skolų išieškojimų (t. y., vaikų išlaikymo, žalos, komunalinių mokesčių ir kt.) ir privataus verslo, turinčio piniginių reikalavimų, pečių.
Dėl poveikio nusižengimų prevencijai Neužtikrinamas atgrasymas nuo nusižengimų kartojimo. VMI antstoliams neperduos išieškoti nemokių asmenų skolų (vadinamųjų „neperspektyvių bylų“) ir jas pripažins beviltiškomis. VMI atliks tik momentinius skolininkų patikrinimus. Tuo tarpu antstoliai nuosekliai atlieka periodinius patikrinimus keletą metų. Išaugs skolininkų piktnaudžiavimas ir vengimas mokėti skolas valstybei, tyčia „parodant nemokumą“.
Lietuvos antstolių rūmai pozityviai vertina Projektą ta apimtimi, kiek tai susiję su rengėjų siūlymu įgyvendinti šią reformą informacinėje sistemoje apskaitant dokumentus dėl prievolių valstybei. Kartu norėtume pabrėžti, kad prievolių valstybei administravimo perdavimas vienam subjektui (VMI) pagal Europos Sąjungos (ES) lėšomis įgyvendinamą Lietuvos ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo planą „Naujos kartos Lietuva“ neapima išieškojimo funkcijų perdavimo VMI. ES nereikalauja didinti Lietuvos valstybės biudžeto išlaidų ir greta jau veikiančios privačių antstolių sistemos kurti dar vienos, valstybinės skolų ieškojimo sistemos. Investavus dideles lėšas į VMI sistemos kūrimą, bendra skolų išieškojimo sistema veiktų neefektyviai, nes privati skolų išieškojimo sistema nebepajėgtų finansuoti veiklos pagal kryžminio subsidijavimo principą.
Teikiame pasiūlymą Biudžeto ir finansų komitete 2024 m. gegužės 8 dieną planuojamam projekto svarstymui dėl prievolių išieškojimo proceso VMI kompetencijoje efektyvinimo. Dėl MAĮ 106 straipsnio 6-8 dalių pakeitimo Vertinant reformos kontekstą, t. y., VMI turi tikslą administruoti tik mokius skolininkus, turinčius banko sąskaitose piniginių lėšų bei tai, kad planuojama į finansines technologijas investuoti daugiau, nei 6 milijonus eurų, manome, kad procesas turi būti skaidrus, automatizuotas ir trumpas. Analizuojant Projektą, pastebime, kad jame numatyti neaiškūs VMI priverstinio išieškojimo terminai. Siūlomo 106 straipsnio 6 dalyje nurodoma, kad „jeigu mokesčių administratorius neišieško mokestinės nepriemokos šiais būdais per 6 mėnesius nuo teisės privestinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiradimo dienos, jis ne vėliau kaip per 20 dienų po šio termino pabaigos priima sprendimą išieškoti mokestinę nepriemoką iš asmens turto šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytais būdais (toliau šiame straipsnyje – sprendimas) ir perduoda sprendimą vykdyti antstoliui“. Šio straipsnio 7 dalyje nurodyta, kad „Mokesčių administratoriui nustačius, kad asmuo neturi sąskaitų kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigoje arba antstolis jau vykdo išieškojimą iš asmens, mokesčių administratorius ne vėliau kaip per 90 dienų nuo teisės priverstinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiradimo dienos priima sprendimą ir perduoda jį vykdyti antstoliui. Dėl su mokesčių administravimu susijusių svarbių priežasčių mokesčių administratorius šioje dalyje nurodytą terminą gali pratęsti ne ilgiau kaip 90 dienų“. Iš Aiškinamojo rašto matyti, kad projekto rengėjai planuoja, jog įgyvendinimui nereikės žmogiškųjų išteklių, kad procesas bus įgyvendinamas automatinėmis priemonėmis, todėl manome, kad šiam tikslui pasiekti, visi procesai turi būti maksimaliai trumpi, maksimaliai automatizuoti, nereikalaujantys žmogiškųjų išteklių, kas leistų užtikrinti trumpą ir skaidrų procesą, o VMI pagal Projekto tikslą administruotų tik skolininkus, turinčius banko sąskaitose piniginių lėšų. Susiklosčius situacijai, kai mokesčių administratoriui nėra galimybės nurašyti piniginių lėšų iš banko sąskaitų, o tikslinga nukreipti išieškojimą į darbo užmokestį, toks skolininkas neturėtų būti administruojamas VMI ir sprendimas operatyviai turėtų būti perduotas prievolės išieškojimą vykdyti antstoliams. Siūlome apsvarstyti būtinybę aiškiai atskirti procesus ir numatyti skirtingus terminus a) mokestinių ir b) nemokestinių nepriemokų išieškojimui (būtent administracinių baudų ir kt. teismo valstybės naudai priteistų sumų) ir c) prievolių, kai skolininko atžvilgiu jau pradėtas išieškojimas pas antstolius. Šie siūlymai dėl skirtingų terminų grindžiami prievolės kilme, kadangi VMI diskusijose informavo antstolius, jog siekiant pradėti priverstinį mokestinės nepriemokos išieškojimą, būtina atlikti papildomas procedūras dėl mokesčių mokėtojo deklaracijų (pvz. įskaityti, patikrinti ir pan.), todėl siūlomas 60 d. terminas mokestinėms nepriemokoms VMI pusėje išieškoti yra dvigubai ilgesnis nei reikalinga administracinėms baudoms (nemokestinėms prievolės) VMI pusėje suadministruoti. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Mokesčių administravimo 106 straipsnio 6 dalyje numatyti, kad „Skolininkui nesumokėjus nemokestinės ar mokestinės nepriemokos pasibaigus Įstatymo 89 straipsnio 3 dalyje nurodytam terminui, o tais atvejais, kai raginimas nesiunčiamas, suėjus mokėjimo terminui, nė vėliau kaip per 3 dienas inicijuojamas nepriemokos išieškojimas iš mokesčių mokėtojo, laiduotojo arba garanto lėšų duodant nurodymą į Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą dėl lėšų pervedimo mokesčių administratoriui. Jeigu nemokestinė nepriemoka nepervedama per 30 dienų, o mokestinė nepriemoka atitinkamai neišieškoma per 60 dienų nuo šio nurodymo mokėjimo įstaigai pateikimo dienos, Mokesčių administravimo informacinėje sistemoje automatinėmis priemonėmis, ne vėliau kaip per 10 dienų nuo minimo termino pabaigos, suformuojamas ir perduodamas antstoliams vykdyti sprendimas dėl likusios nepriemokos dalies išieškojimo Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.“ Tuo atveju, jeigu būtų nustatyta, kad asmuo neturi sąskaitų kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigoje arba antstolis jau vykdo išieškojimą iš asmens, turėtų būti formuojamas sprendimas dėl priverstinio nepriemokos išieškojimo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, perduodant sprendimą vykdyti antstoliams. Atsižvelgiant į tai, siūlome Mokesčių administravimo įstatymo 106 straipsnį papildyti 7 dalimi, numatant, kad „Piniginių lėšų apribojimų informacinei sistemai nustačius, kad asmuo neturi sąskaitų kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigoje arba antstolis jau vykdo išieškojimą iš asmens, Mokesčių administravimo informacinėje sistemoje automatinėmis priemonėmis suformuojamas mokesčių administratoriaus sprendimas dėl priverstinio nepriemokos išieškojimo Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, kuris ne vėliau kaip per 10 dienų automatinėmis priemonėmis perduodamas vykdyti antstoliams į Antstolių informacinę sistemą“.
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas, atsižvelgdamas į antstolių pateiktas pastabas, siūlo sutrumpinti VMI vykdomą išieškojimo procesą kai VMI pati nepradeda išieškojimo iš sąskaitų. (Žr. 1 Komiteto pasiūlymą). Nepritarti siūlymui trumpinti perdavimo antstoliui terminą, kai VMI pati vykdo iš sąskaitų, tačiau siūlytina numatyti sąlygas, kad kas 30 dienų VMI turi patikrinti išieškojimo efektyvumą ir tai, ar iš skolininko nepradėjo išieškojimo antstolis. |
2. |
Lietuvos antstolių rūmai
|
|
|
|
Biudžeto ir finansų komitete svarstomu Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (toliau – MAĮ) Nr. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu (Nr. XIVP-3609, toliau – Projektas) siūloma radikaliai pertvarkyti esamą skolų valstybei išieškojimo sistemą ir sukurti dvi paraleliai veikiančias skolų išieškojimo sistemas. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) iš antstolių perimtų valstybės skirtų baudų ir ekonominių sankcijų išieškojimo iš lėšų sąskaitose funkcijas. Antstoliams išieškoti būtų perduodamos tik tos mokestinės ir nemokestinės nepriemokos, kurių mokesčių administratoriui nepavyktų išieškoti iš lėšų asmenų sąskaitose.
Lietuvos antstolių rūmai, aktyviai dalyvavę Projekto rengimo ir derinimo procese, norėtų atkreipti dėmesį į žymius projektu siūlomo reguliavimo trūkumus bei fragmentiškai vertintą pakeitimų poveikį skolų išieškojimo sistemai, valstybės biudžetui, visiems skolininkams ir kreditoriams. Pirma, siekiant išvengti numatomo VMI ir antstolių funkcijų dubliavimo, siūlome visapusiškai įvertinti siūlomo teisinio reguliavimo poveikį visiems susijusiems sektoriams bei atitinkamai tobulinti šį projektą. Antra, jei vis tiek būtų sprendžiama dėl valstybės vykdomųjų bylų perdavimo išieškoti VMI, teikiame konkrečius pasiūlymus dėl projekto ir išieškojimo tvarkos efektyvinimo.
Dėl poveikio skolų išieškojimo sistemai Įgyvendinus „Vieno langelio prievolėms valstybei“ reformą ir pertvarkius mokestinių ir nemokestinių nepriemokų išieškojimą pagal siūlomus MAĮ 106 str. pakeitimus, bus griaunama dabartinė skolų išieškojimo sistema, paremta kryžminio subsidijavimo principu. Antstoliai, vykdydami priverstinio išieškojimo funkcijas, 50 proc. bylų nieko neišieško, nors šie procesai reikalauja tokių pačių darbo sąnaudų, kaip ir sėkmingo išieškojimo procesai. 25-30 proc. bylų išieškojimo rezultatas pasiekiamas tam skiriant ypač daug laiko ir pastangų. 20-25 proc. bylų skolos išieškomos paprasčiau ir greičiau (būtent į šią dalį skolingų asmenų ir nukreipta reforma). Minėtos procesų rezultatyvumo kategorijos lemia tai, kad: 1.) lėšomis, gautomis iš 50 proc. rezultatyvių vykdomųjų bylų vykdymo, yra finansuojamas ir likusių 50 proc. „beviltiškų“ bylų vykdymas; 2.) 70 proc. vykdomųjų bylų, kurios yra sudėtingos ar „beviltiškos“, nuo 2 iki 5 metų vykdomos antstolių lėšomis. Dėl reformos sustos keletą metų vykstantis antstolių veiklos reguliavimo tobulinimo ir esminių sektoriaus klausimų sprendimo procesas. Taip pat, manome, kad antstoliui, grąžinus mokesčių administratoriui sprendimą išieškoti nepriemoką su išieškojimo negalimumo aktu, sprendimas išieškoti nepriemoką pakartotinai gali būti pateikiamas vykdyti, jeigu mokesčių administratorius turi informacijos, kad asmuo turi turto ir (arba) pajamų, iš kurių gali būti vykdomas išieškojimas. Atsižvelgiant į tai, siūlome papildyti Mokesčių administravimo įstatymo 106 straipsnį 8 dalimi, įtvirtinant, kad „Antstoliui, grąžinus mokesčių administratoriui sprendimą išieškoti nepriemoką su išieškojimo negalimumo aktu, sprendimas išieškoti nepriemoką pakartotinai gali būti pateikiamas vykdyti, jeigu mokesčių administratorius turi informacijos, kad asmuo turi turto ir (arba) pajamų, iš kurių gali būti vykdomas išieškojimas. Pakartotinio nepriemokų išieškojimo perdavimo vykdyti antstoliui tvarką ir asmens turto bei pajamų vertinimo kriterijus, nustato centrinis mokesčių administratorius, suderinęs su Lietuvos Respublikos teisingumo ministerija“. Seimo Biudžeto ir finansų komiteto prašytume: Apsvarstyti galimybę: 1. peržiūrėti prievolių išieškojimo terminus maksimaliai efektyvinant baudų ir kitų mokestinių prievolių nurašymo nuo skolininko sąskaitos procesą. MOKESTINIŲ nepriemokų išieškojimas - MAĮ 106str. 6dalyje – siūlytina svarstyti terminus 60d.+10d. VMI pusėje išieškojimas vykdomas 60 d. (vietoje Projekte numatytų 180d.) nuo teisės privestinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiradimo dienos ir ne vėliau kaip per 10d. (Projekte 20d.) po šio termino pabaigos perduoti antstoliams tęsti išieškojimą. Siūlytina svarstyti terminą 30d.+10d. NEMOKESTINIŲ nepriemokų (įskaitant ANK) išieškojimui VMI pusėje. Nemokestinių prievolių išieškojimas vykdomas iki 30 d. (vietoje Projekte numatytų (90+90d.) nuo teisės privestinai išieškoti nemokestinę nepriemoką atsiradimo dienos ir ne vėliau kaip per 10d. (Projekte 20d.) perduoti antstoliams tęsti prievolės išieškojimą. JAU VYKDO ANTSTOLIAI - MAĮ 106str. 7dalis. Siūlytina svarstyti terminą – perduoti antstoliams per 10 d. Tais atvejais, kai antstolis jau vykdo išieškojimą iš asmens, mokesčių administratorius nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 10 dienų, nuo teisės priverstinai išieškoti nemokestinę nepriemoką atsiradimo dienos, priima sprendimą ir perduoda jį vykdyti antstoliui. 2. pavesti projekto rengėjams atlikti išsamų Projekto ekonominio poveikio vertinimą skolų išieškojimo sistemai (atlikti/apskaičiuoti/kaštų ir reformos naudos analizę).
|
Pritarti iš dalies |
Komitetas, atsižvelgdamas į antstolių pateiktas pastabas, siūlo sutrumpinti VMI vykdomą išieškojimo procesą kai VMI pati nepradeda išieškojimo iš sąskaitų. (Žr. 1 Komiteto pasiūlymą). Nepritarti siūlymui trumpinti perdavimo antstoliui terminą, kai VMI pati vykdo iš sąskaitų, tačiau siūlytina numatyti sąlygas, kad kas 30 dienų VMI turi patikrinti išieškojimo efektyvumą ir tai, ar iš skolininko nepradėjo išieškojimo antstolis. |
3. |
Lietuvos antstolių rūmai 2024-06-03
|
|
|
|
Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitetas kreipėsi dėl numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo išvadų į Mykolo Romerio universiteto Teisės mokyklą bei Vilniaus universiteto Teisės fakultetą gavęs 29 Seimo narių kreipimąsi. Kadangi abiejų mokslo įstaigų pateiktos išvados identifikavo projekto trūkumus, susijusius su projekto pagrįstumu bei jo atitikimu nacionaliniams bei tarptautiniams teisės aktams, papildomai atkreipiame dėmesį į esminius pateiktų išvadų akcentus. Mykolo Romerio universiteto Teisės mokykla įvertino, kad projekto reikalingumas, pagrįstumas ir atitiktis tarptautiniams bei nacionalinės teisės aktams kelia abejonių, kadangi prie projekto nėra pateikta objektyvių aplinkybių pagrindimo, kodėl daugiau nei 20 metų galiojantis priverstinio vykdymo proceso modelis turi būti keičiamas. Taip pat, projekte niekaip nėra pagrindžiama, kad (...) antstoliui profesijai keliamus reikalavimus galėtų atitikti kiti asmenys. Be kita ko, projektu siūlomi pakeitimai kelia klausimų, ar priverstinio vykdymo veiksmus perdavus atlikti pačiam išieškotojui, nebūtų pažeidžiamos Europos Žmogaus Teisių Konvencijoje numatytos teisės ir laisvės. Taip pat, kyla iš esmės nesuderinamo nepriklausomumo ir interesų konflikto situacijos, nes remiantis projekto siūlymais, priverstinio vykdymo veiksmus atliktų pats išieškotojas (valstybės naudai tai atliktų centrinis mokesčių administratorius). Pasiūlymu iš esmės paneigiama vos prieš kelis metus atlikta vykdymo proceso reforma, kuria siekiama, kad priverstinio vykdymo veiksmus turtinio pobūdžio vykdyme atliktų vienas antstolis. Vilniaus universiteto Teisės fakulteto Privatinės teisės katedros pateiktoje išvadoje iš esmės konstatuota, kad vertinant įstatymo projektą pagal nurodytus tikslus, tenka konstatuoti, kad jis nevisiškai juos atitinka, o kai kuriais aspektais jiems prieštarauja. Išvadoje pažymėta, kad 2020 m. gruodžio 14 d. paskelbto valstybinio audito „Ar užtikrinama, kad antstoliams ir notarams pavestos valstybės funkcijos būtų vykdomos efektyviai“ ataskaitoje nėra rekomendacijos suteikti VMI teisę atlikti baudų išieškojimo iš skolininkų sąskaitose esančių lėšų funkciją. Apžvelgiant siūlomos reformos poveikį, atkreipiamas dėmesys į tai, kad praktiškai neįgyvendinamu taps kryžminio finansavimo modelis, kuriam veikiant šiandien yra užtikrinami socialiai pažeidžiamų asmenų, dalyvaujančių vykdymo procese, turtiniai interesai. Išsakoma, jog siūlomas įgyvendinti modelis ne tik didins valstybės tarnautojų skaičių, bet ir išlaidas, kurios turės būti patirtos, norint kompensuoti kryžminio finansavimo praradimą. Žala už neteisėtus mokesčių administratorių veiksmus turės būti atlyginama iš valstybės biudžeto pajamų, o šiuo metu valstybei dėl to nekyla jokių finansinių prievolių. Sprendimų vykdymo išlaidos turės didėti visiems ūkio subjektams, tarp jų ir valstybei. Išvadoje nurodoma, kad dėl planuojamos reformos kyla didelė rizika, kad nebeliks regionuose dirbančių antstolių. Akcentuojama ir tai, kad tuo atveju, jeigu VMI antstoliams neperduotų išieškoti skolų, kurių išieškojimas bus pripažintas neperspektyviu, administracinių nuobaudų tikslai negalėtų būti pasiekti. Atkreiptinas dėmesys, kad Mykolo Romerio Teisės mokyklos išvadoje, įvertintas taip pat ir Civilinio proceso kodekso 646, 650 straipsnių pakeitimo ir Kodekso papildymo 583-1 straipsniu įstatymo projektas bei nurodoma, kad toks siūlymas iš esmės keičia visą priverstinio vykdymo sistemą, nes tais atvejais, kai atliekamas išieškojimas į valstybės biudžetą, išieškojimą (priverstinio vykdymo veiksmus) atliktų ne antstolis, bet pats centrinis mokesčių administratorius. Pažymėtina, kad pateiktos ekspertinės išvados apie keičiamo teisinio reguliavimo poveikį iš esmės apima ne tik pagrindinį šio įstatymų projektų paketo projektą, t. y., Lietuvos Respublikos Mokesčių administravimo įstatymo projektą, bet ir keturis lydinčiuosius įstatymo projektus (Nr. XIVP-3610, Nr. XIVP-3611, Nr. XIVP-3612, Nr. XIVP-3613), kurių svarstymui pagrindiniu komitetu yra paskirtas Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas. Kadangi „Vienas langelis prievolėms valstybei sumokėti“ reforma yra sisteminė ir visi įstatymų projektų paketo projektai yra glaudžiai susiję, o aukštųjų mokyklų pateiktos išvados yra aktualios svarstant visą paketą, siūlytume apjungti įstatymų projektų svarstymą ir Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitetui bei Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui organizuoti bendrą posėdį, kuriame galėtų būti kompleksiškai įvertintas keičiamas reguliavimas ir abiejų komitetų nariams būtų pristatyti aukštųjų mokyklų atlikti susijusio teisinio reguliavimo poveikio vertinimai. Atsižvelgiant į tai, jog esminis reformos „Vienas langelis valstybės prievolėms apmokėti“ tikslas yra apskaityti ir administruoti valstybės prievoles informacinių sistemų pagalba centrinėje Mokesčių administravimo sistemoje, siūlytume „Vienas langelis“ projektuos numatomas reformas vykdyti būtent prievolių apskaitymo ir administravimo apimtimi. Kviečiame Lietuvos Respublikos Seimo Biudžeto ir finansų komitetą ir Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetą apsvarstyti kitą galimą Projekto tobulinimo alternatyvą, siekiant greičiau ir pigiau ir išieškoti pradelstas prievoles valstybei (įskaitant administracines baudas): a) sutrumpinti jau dabar antstolių taikomus išieškotų lėšų paskirstymo ir pervedimo į biudžetą terminus (keistinas CPK 756 str.); b) nustatyti specialią sutrumpintą ir pigią procedūrą tam skolininkui, kuris pirmą kartą pradelsė apmokėti baudą ir nuo jo banko sąskaitos bauda pilna apimtimi buvo nurašyta per 10 dienų (keistinas CPK 611 str.). Papildyti Civilinio proceso kodekso 756 str. atitinkamai: 756 straipsnis. Antstolio patvarkymas išieškotoms sumoms paskirstyti “Iš skolininko išieškotas pinigų sumas antstolis ne vėliau kaip 5 darbo dienas paskirsto Sprendimų vykdymo instrukcijoje nustatytos formos išieškotų lėšų paskirstymo patvarkymu ir išmoka kreditoriui. Jeigu išieškoma iš to paties skolininko kelių išieškotojų naudai, antstolio patvarkymo patvirtintos kopijos siunčiamos vykdymo proceso šalims.” Papildyti Civilinio proceso kodekso 611 str. nauja 7 dalimi: 611 straipsnis. Vykdymo išlaidų išieškojimo iš skolininko tvarka “7. Jeigu įstatymuose ar vykdomajame dokumente nurodyti įvykdymo terminai ir raginimas skolininkui nesiunčiamas, pirmoje skolininko vykdomojoje byloje išieškojus skolą iš lėšų per 10 dienų, antstolio atlygis neišieškomas.“
|
Įvertinta |
Rašte suformuluoti konkretūs siūlymai susiję su Civilinio proceso kodekso tikslinimu. |
4. |
Lietuvos verslo konfederacija 2024-04-19 |
|
|
|
Apibendrinant LVK poziciją dėl Įstatymo projekto, skeptiškai vertiname šią valstybės iniciatyvą perimti privačių ūkio subjektų – antstolių – funkcijas ir konkuruoti su privačiu verslu. Šia reforma, neįvertinus jos pasekmių visuomeniniams santykiams, siūloma dubliuoti Mokesčių administratoriaus (VMI) ir antstolio funkcijas plečiant pirmojo įgaliojimus išieškant skolas, kas vertintina kritiškai, kadangi neigiamai paveiks tiek kreditorių (verslo subjektų), tiek skolininkų, ypač socialiai pažeidžiamų visuomenės grupių, tiek valstybės pavestas funkcijas vykdančių antstolių interesus bei neigiamai atsilieps valstybės biudžetui. LVK nuosekliai laikosi nuomonės, kad valstybė neturėtų didinti savo poveikio konkurencijoje su verslu, nebent tam būtų aiški ekonominė logika, lemianti reikšmingus visuomenės sutaupymus ir kurios šiuo atveju vienareikšmiškai nėra. I Reformos sukels neigiamų pasekmių atskiroms visuomenės grupėms ir valstybei
1) Įgyvendinus projektą ir VMI pradėjus vykdyti išieškojimą iš fizinių asmenų, išieškomos lėšos biudžeto nepasiektų greičiau, nes VMI turėtų pareigą atlikti eilę jiems nebūdingų patikrinimo veiksmų: nustatyti pinigų kilmę, patikrinti, ar asmuo turi skolų, kurias jau išieško antstoliai, patikrinti jo mokumą ir pan.
Pažymėtina, kad tiek antstoliai, tiek VMI skolų išieškojimui naudoja tą patį įrankį – Piniginių lėšų apribojimų informacinę sistemą (PLAIS). Antstolių išieškotos lėšos VMI galėtų pasiekti lygiai taip pat greitai, jei įstatymai nenustatytų antstoliui pareigos papildomai tikrinti skolininkų piniginių lėšų kilmės, siekiant apsaugoti bedarbių, socialiai remtinų asmenų, alimentus gaunančių asmenų teisę gauti lėšas, iš kurių negalima išieškoti. Pinigų pervedimą kreditoriams reglamentuoja LR teisingumo ministerijos patvirtinta ir su LR finansų ministerija suderinta Sprendimų vykdymo instrukcija. 2) VMI vykdomas išieškojimas nekainuos pigiau, o VMI administracinė našta po reformos augs. Šiuo metu VMI nepriemokų administravimo departamente dirba 153 darbuotojai. VMI teigimu, išieškojimą administruoja 87 darbuotojai. 1 euro išieškojimas kainuoja 0,29 euro. Tuo tarpu antstolių 1 euro išieškojimas kainuoja 0,12 euro – 2,4 karto pigiau. Penktaisiais metais po reformos įgyvendinimo skolų išieškojimui VMI reikės mažiausiai 43 papildomų darbuotojų, jei kiekvienas darbuotojas bus pajėgus administruoti išieškojimą iš 4500 asmenų. Šiuo metu vienas VMI darbuotojas išieško skolas
1 per 6 metus reformos administravimas valstybei kainuos papildomus 4.63 mln. eurų.
3) Vienas svarbiausių nuobaudos tikslų – ne papildyti biudžetą, o sudrausminti pažeidėją. Pagal Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 22 str., administracinė nuobauda yra ne fiskalinis dalykas, o valstybės prievartos priemonė, skiriama administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui. Jos paskirtis yra: a) atgrasyti asmenis nuo administracinių nusižengimų ar nusikalstamų veikų darymo ir paveikti administracinius nusižengimus padariusius asmenis, kad jie laikytųsi įstatymų ir vėl nedarytų administracinių nusižengimų; b) nubausti administracinius nusižengimus padariusius asmenis; c) atimti ar apriboti administracinius nusižengimus padariusiems asmenims galimybę daryti naujus administracinius nusižengimus. Kadangi įgyvendinus reformą, pasiturinčių skolininkų skolos jiems bus nurašomos nemokamai visų mokesčių mokėtojų sąskaita, dar labiau mažės motyvacija laiku susimokėti baudas. Bus skatinamas neatsakingumas, nes nesumokėtos baudos bus išieškomos nemokamai.
4) Įgyvendinus reformą, skolos iš pasiturinčių asmenų bus išieškomos visų mokesčių mokėtojų sąskaita. Tuo tarpu už alimentų, nusikaltimu padarytų žalų išieškojimą 2,3 karto didesnę kainą turės susimokėti patys nukentėjusieji. VMI išieškojimo sistema visiems mokesčių mokėtojams kainuoja 2,4 karto brangiau, nei antstolių sistema, finansuojama tik iš bylos proceso šalių.
5) Antstolių vykdomas skolų išieškojimas valstybės biudžetui nekainuoja, tai pat, vykdydami nemokestinių prievolių išieškojimą VMI naudai, antstoliai valstybei moka PVM ir GPM mokesčius. Perėmus skolų išieškojimą VMI, valstybės biudžetas negaus pajamų iš antstolių veiklos sumokamų mokesčių, o papildomai VMI darbuotojų atlyginimams jau pirmais metais reikės skirti 0,3 mln. eurų, o išaugus bylų skaičiui penktaisiais metais – net 1,1 mln. eurų.
Apibendrinant, LVK nuosekliai pasisakė, kad nebūtų plečiamos mokesčių administratoriui nebūdingos funkcijos, o nemokestinių prievolių išieškojimo funkcijos nebūtų perduotos VMI, nes tokia reforma būtų nepagrįsta papildoma našta valstybės biudžetui; mažintų į biudžetą surenkamų mokesčių; kelis kartus padidintų finansinę naštą išieškojimo proceso dalyviams;
būtų nesąžininga kitų skolų turinčių asmenų atžvilgiu.
Papildomai pažymime, kad norint gauti RRF lėšas šios reformos įgyvendinimui, nėra būtina vykdyti tokio plataus masto išieškojimo reformą. Pažymėtina, kad RRF lėšos yra skirtos pertvarkyti skolų valstybei administravimui, bet ne skolų iš skolininkų išieškojimui. Europos Sąjunga nereikalauja didinti biudžeto išlaidų ir kurti valstybinės skolų išieškojimo sistemos, dubliuojant ją su jau veikiančia privačių antstolių sistema. Dėl šių priežasčių LVK nuosekliai siūlė nepritarti reformos įgyvendinimui visa apimtimi, išskyrus elektroninio sprendimo sukūrimą, kurio įgyvendinimas ir yra numatytas RRF plane, t. y., kad mažinant valstybės institucijų administracinę naštą visos prievolės valstybei būtų centralizuotai tik apskaitomos (administruojamos) VMI informacinėje sistemoje, tačiau valstybės skolų išieškojimas iš piniginių lėšų ir turto toliau būtų įgyvendinamas išskirtinai antstolių. Papildomai, nesiejant pokyčių su išieškojimo reformos įgyvendinimu, girdėdami tikslą, kad skolų išieškojimas valstybei taptų greitesnis ir pigesnis, siūlėme, kad būtų atskirai diskutuojama dėl antstolių vykdomos skolų išieškojimo sistemos reformos ir tobulinimo, remiantis esminiais kriterijais: a) išieškomos lėšos turi maksimaliai greitai pasiekti valstybės biudžetą; b) turi būti užtikrintas socialinis teisingumas bei sąžininga ir teisinga skolų išieškojimo sistema visiems dalyviams; c) išieškojimo paslaugos visiems skolininkams ir kreditoriams turi būti pigesnės ir efektyvesnės. Pažymėtina, kad, siekiant, jog nemokestinių prievolių išieškojimas taptų greitesnis, pigesnis, efektyvesnis ir socialiai teisingesnis, nėra reikalinga plataus masto išieškojimo reforma, tačiau pakanka tikslingo poįstatyminių aktų tobulinimo. Apgailestaujame, kad į šiuos pasiūlymus nebuvo atsižvelgta ir buvo nuspręsta judėt pirmyn su išieškojimo reforma, VMI pradedant dubliuoti antstolių funkcijas. I Dėl Lietuvos Respublikos trišalės tarybos vertinimo
Šį projektą taip pat svarstė Lietuvos Respublikos trišalė taryba. Atsižvelgus į anksčiau pristatytus argumentus, LR trišalės tarybos nariai, atstovaujantys tiek verslą, tiek darbuotojus – profesines sąjungas, pasisakė, kad reformos įgyvendinimas sukels daug iššūkių, tarp jų – kad įgyvendinus reformą bus: Sukurtos dvi atskiros skolų išieškojimo sistemos, pagal kurias vienos skolos bus išieškomos valstybės mokesčių mokėtojų sąskaita, už kitų skolų išieškojimą mokės skolininkai. Tai sukurs nepagrįstą skolininkų diversifikavimą ir privilegijavimą; Bus pamintas socialinio teisingumo principas, kadangi pasiturintiems skolininkams bylos bus vykdomos ir skolos bus išieškomos nemokamai valstybes sąskaita, o nepasiturintiems ir socialiai pažeidžiamiesiems asmenims skolų išieškojimo išlaidos ženkliai didės; Valstybes sąskaita „atpiginus“ procesą daliai valstybės skolininkų (administracinių ir baudžiamųjų normų pažeidėjų), skolos išieškojimo išlaidų našta bus perkelta ant kitos kategorijos išieškojimų (t. y., vaikų išlaikymo, žalos, komunalinių mokesčių ir kt.) ir privataus verslo, turinčių reikalavimų išieškoti skolas, pečių; VMI pilnai dubliuos antstolių funkcijas, o skolų administravimo ir ieškojimo išlaidos, skiriamos iš valstybės biudžeto VMI įgyvendinti šias perteklines funkcijas, kasmet augs; Mokesčių administratoriui perėmus greičiausiai išieškomas bylas, dėl kryžminio subsidijavimo principo žlugimo antstolių įkainiai visiems augs 2-3 kartus; Valstybės skolų išieškojimas atsidurs privilegijuotoje padėtyje lyginant su privačių skolų išieškojimu. Dėl to nukentės privačių skolų išieškojimas, bus pažeistas teisinės lygybės principas, nukentės darbuotojų ir darbdavių teisės.
Atitinkamai, LR trišalės tarybos nariai pasisakė, kad: Reforma turi būti įvertinta per socialinę prizmę – ypač jos įtaka darbuotojams ir socialiai pažeidžiamiems skolininkams; Būtų įvertinti reformos įgyvendinimo kaštai ir našta valstybės biudžetui; Būtų įvertinta reformos įtaka skolų išieškojimo įkainiams, įvertinant poveikį tiek skolininkams, tiek kreditoriams.
Apgailestaujame, kad į šiuos LR trišalės tarybos narių išsakytus nuogąstavimus nebuvo atsižvelgta, o Įstatymo projektas be didesnių pokyčių juda priėmimo link. I Dėl valstybės investicijų į skaitmeninio sprendimo sukūrimą ir numatomų per ilgų VMI išieškojimo terminų
LR finansų ministerijos ir VMI parengto Įstatymo projekto įgyvendinimas valstybei kainuos 6 mln. eurų, tačiau terminai per kiek laiko VMI išieškos tiek administracines baudas, tiek mokestines nepriemokas, įgyvendinus išieškojimo reformą, yra visiškai neambicingi ir išliks tokie patys kaip ir iki šiol. Tai reiškia, kad valstybei investavus 6 mln. Eurų tam, kad būtų pasiektas skaitmeninis proveržis, valstybė jokio proveržio nepatirs, o VMI tiesiog darys tą patį, ką šiuo metu atlieka antstoliai. Valstybei ši reforma kainuos 6 mln. Eurų, tačiau skolų išieškojimas nebus greitesnis, taip pat išieškomos piniginės lėšos valstybės biudžeto greičiau nepasieks. Apgailestaujame, kad, išleidus net 6 mln. eurų tam, kad šioje srityje būtų pasiektas skaitmeninis proveržis, išieškojimo terminai išlieka tokie patys. Atkreipiame dėmesį, kad š. m. kovo 26 d. vykusiame Tarpinstituciniame pasitarime, LR Vyriausybės kanclerė Giedrė Balčytytė taip pat pažymėjo, kad 6 mėn. siekiantys VMI numatomi ir šiuo metu svarstomuose įstatymų projektuose įtvirtinti terminai „yra ne iš XXI, o iš XX amžiaus“ bei pavedė šiuos terminus sutrumpinti. Visgi, po minėto Tarpinstitucinio pasitarimo, LR finansų ministerijai atsisakius terminus koreguoti, vėliau buvo pristatyti nekoreguoti įstatymų projektai. Manome, kad minėtų išieškojimo terminų trumpinimas būtų paskata VMI ambicingiau įgyvendinti reformą ir efektyviau investuoti 6 mln. eurų lėšų į skaitmeninius sprendimus. Atsižvelgiant į tai, prašome, kad šiuo metu numatomi 6 mėn. siekiantys VMI išieškojimo terminai būtų peržiūrėti ir Įstatymo projekte būtų numatytas trumpesnis, t. y. 1 mėn. terminas. Trumpesni įstatymuose įtvirtinti išieškojimo terminai skatintų VMI siekti efektyvaus 6 mln. eurų lėšų įsisavinimo ir šiuos laikus atspindinčių skaitmeninių sprendimų įgyvendinimo. I Apibendrinimas: dėl projektų tikslingumo ir neužtikrinamo socialinio teisingumo principo
Kaip minėta, investavus 6 mln. eurų tam, kad būtų pasiektas skaitmeninis proveržis, valstybė jokio proveržio nepatirs. Skolų išieškojimas netaps greitesnis, taip pat išieškomos piniginės lėšos valstybės biudžeto greičiau nepasieks. LR finansų ministerijos parengta dabartinė Įstatymo projekto versija nėra ambicinga, nes išsikelti tikslai dėl greito skolų nurašymo nebus pasiekti. Numatoma, kad ieškojimas truks net pusę metų. Tai visiškai neadekvatūs terminai, kai investuojami 6 mln. į informacinių sprendimų, t. y., automatinio nurašymo, sukūrimą. Pažymėtina, kad šiuo metu antstoliai net 70 proc. administracinių baudų išieško iš karto. Todėl kyla klausimas, kam VMI reikalingi tokie ilgi terminai. LR Vyriausybės pasitarimuose LR Vyriausybės atstovai ne kartą pasisakė, kad 6 mėn. automatiniam skolos nurašymui terminas yra neadekvatus, tačiau LR finansų ministerija primygtinai atsisakė eiti į kompromisą ir numatyti realesnį 1 mėn. terminą skolos nurašymui. Pažymėtina, kad administracinės baudos bus išieškomos VMI nemokamai, o tai blogins visų likusių skolininkų situaciją. VMI atliekamas darbas nėra nemokamas, tačiau skolininkams su lėšomis sąskaitose jis dėl Įstatymo projekto iniciatorių neatskleistų priežasčių bus atliekamas nemokamai. Tuo tarpu socialiai pažeidžiami skolininkai bus perduodami antstoliams. Tiems, kas turi pinigų, VMI išieškojimą padarys patys, o tiems, kas lėšų sąskaitose neturi, išieškojimą vykdys antstoliai. Būtent šiems, socialiai pažeidžiamiems asmenis, išieškojimo įkainiai didės. LVK vertinimu, Įstatymo projektu siūlomu reguliavimu yra sujaukiama galiojanti sistema, kuri yra socialiai teisingesnė, nes yra pagrįsta kryžminiu subsidijavimu. Prašome Komiteto narių, apvarstyti vertybinį klausimą, ar socialiai teisinga, kad pažeidėjams, kurie turi lėšų sąskaitose, bet piktybiškai nemoka baudų, skolos turi būti nurašomos nemokamai VMI, o socialiai pažeidžiamiausiems asmenims turi didėti įkainiai, nes jie neturi lėšų sąskaitose, kurias lengvai galėtų nurašyti VMI. Deja, Įstatymo projekto iniciatoriai nepagrindžia, kodėl finansinė našta turi būti permetama ant socialiai labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių. Apibendrinant, būtent dėl to, kad VMI vykdys dalies administracinių baudų išieškojimą, dėl kurio bus pažeisti visų likusių skolininkų, kurie neturi lėšų sąskaitose, interesai ir jų skolų išieškojimo kaina augs, VMI numatomi net pusę metų siekiantys terminai nemokamam valstybės prievolių išieškojimui asmenims, turintiems lėšų sąskaitose, atrodo dar mažiau pagrįsti. Dėl to siūlome, kad Įstatymo projekte įtvirtintas nerealistiškas 6 mėn. terminas VMI vykdomam skolos nurašymui būtų trumpinamas iki 1 mėn. Atkreipiame dėmesį, kad dėl šio termino ir klausimo, kiek laiko efektyvu pačiai VMI vykdyti išieškojimą, prieš perduodant bylas antstoliams, š. m. balandžio 3 d. LR Vyriausybės posėdyje pasisakė ir teisingumo ministrė Ewelina Dobrowolska, pažymėjusi, kad dėl šio termino gali būti diskutuojama svarstymo LR Seime metu. Papildomai atkreipiame dėmesį, kad Įstatymo projekto pateikimo LR Seimo š. m. balandžio 11 d. plenarinio posėdžio metu nebuvo balsuojama dėl šio projekto svarstymo skubos tvarka. Premjerė Ingrida Šimonytė š. m. balandžio 3 d. LR Vyriausybės posėdyje taip pat atkreipė dėmesį į skirtingus atvejus ir su išieškojimu susijusius terminus, ieškant tinkamiausio sprendimo, taip pat pažymėjusi, kad jei LR Seime atsiras geresnių pasiūlymų, lyginat su pateiktu Įstatymo projektu, jie bus svarstomi. |
Pritarti iš dalies |
Komitetas, atsižvelgdamas į pateiktas pastabas, siūlo sutrumpinti VMI vykdomą išieškojimo procesą kai VMI pati nepradeda išieškojimo iš sąskaitų. (Žr. 1 Komiteto pasiūlymą). Nepritarti siūlymui trumpinti perdavimo antstoliui terminą, kai VMI pati vykdo iš sąskaitų, tačiau siūlytina numatyti sąlygas, kad kas 30 dienų VMI turi patikrinti išieškojimo efektyvumą ir tai, ar iš skolininko nepradėjo išieškojimo antstolis. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6.1. Komiteto sprendimas:
1. Pritarti Iniciatorių pateiktam ir Komiteto patobulintam Įstatymo projektui Nr. XIVP-3609(2), atsižvelgiant į LRS Kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė ir Komiteto išvadoms.
2. Siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui projektą Nr. XIVP-3609(2) svarstyti skubos tvarka.
3. Atsižvelgiant į tai, kad tam tikrais atvejais išieškojimas iš skolininko sąskaitų yra galimas, tačiau išieškoma nedidelėmis sumomis ir toks išieškojimas gali trukti ilgiau nei 180 dienų, Komitetas siūlo Mokestinių nepriemokų išieškojimo perdavimo vykdyti antstoliui tvarkoje numatyti, kad Valstybinė mokesčių inspekcija iki šio termino pabaigos (pvz. likus 20 dienų iki 180 dienų termino pabaigos), siunčia skolininkui pranešimą apie skolos perdavimą antstoliui ir siūlymą sudaryti mokestinės paskolos sutartį.
6.2 Komiteto pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas 2024-05-08 |
9 |
6 |
|
Argumentai: atsižvelgiant į Antstolių rūmų bei Lietuvos verslo konfederacijos pateiktus siūlymus trumpinti išieškojimo vykdymo perdavimo antstoliams terminus, įvertinus VMI praktikoje taikomo išieškojimo iš sąskaitų efektyvumo rodiklius, tais atvejais, kai VMI pati vykdo išieškojimą iš sąskaitų, siūlytina papildomai nustatyti, kad kas 30 dienų VMI turi patikrinti išieškojimo efektyvumą ir tai, ar iš skolininko nepradėjo išieškojimo antstolis.
Pakeisti projekto 9 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Mokesčių administratorius mokestinės nepriemokos priverstinį išieškojimą, išskyrus šio straipsnio 7 dalyje nurodytus atvejus, vykdo šio straipsnio 1 dalies 1–3 punktuose nurodytais būdais ne ilgiau kaip 180 dienų nuo teisės priverstinai išieškoti mokestinę nepriemoką atsiradimo dienos. Jeigu mokesčių administratorius mokestinės nepriemokos per šį terminą neišieško, jis šio straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per 20 dienų po šio termino pabaigos priima sprendimą išieškoti mokestinę nepriemoką iš asmens turto šio straipsnio 1 dalies 4 ir 5 punktuose nurodytais būdais (toliau šiame straipsnyje – sprendimas) ir perduoda sprendimą vykdyti antstoliui, išskyrus šio straipsnio 8 dalyje nurodytus atvejus, kai mokesčių administratorius sprendimą priima nepasibaigus šioje dalyje nustatytam mokestinės nepriemokos išieškojimo vykdymo terminui. Mokesčių administratorius, pradėjęs vykdyti išieškojimą iš asmens šio straipsnio 1 dalies 1-3 punktuose nurodytais būdu, privalo kas 30 dienų patikrinti, ar antstolis pradėjo vykdyti išieškojimą iš to asmens turto arba atsirado kitų šio straipsnio 8 dalyje nurodytų atvejų, kuriems esant mokesčių administratorius sprendimą priima nepasibaigus šioje dalyje nustatytam mokestinės nepriemokos išieškojimo vykdymo terminui.“ |
Pritarti |
|
2. |
Biudžeto ir finansų komitetas 2024-05-08 |
9 |
7 |
|
Argumentai: atsižvelgiant į Antstolių rūmų bei Lietuvos verslo konfederacijos pateiktus siūlymus trumpinti išieškojimo vykdymo perdavimo antstoliams terminus, įvertinus VMI praktikoje taikomo išieškojimo iš sąskaitų efektyvumo rodiklius, siūlytina trumpinti perdavimo antstoliui išieškojimui terminą, kai VMI pati nepradeda išieškojimo iš sąskaitų (t. y. skolininkas neturi sąskaitų arba iš to skolininko antstolis jau vykdo išieškojimą). Pasiūlymas: Vietoj 90 dienų, numatyti 45 dienas, kai išieškomos nemokestinės prievolės (administracinės baudos ir kt.) ir 45 dienos su galimybe pratęsti dar 45 dienoms - mokestinei nepriemokai. Pakeisti projekto 9 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Mokesčių administratoriui nustačius, kad asmuo neturi sąskaitų
kredito, mokėjimo ir (ar) elektroninių pinigų įstaigoje arba antstolis jau
vykdo išieškojimą iš asmens turto, mokesčių administratorius šio
straipsnio 8 dalyje nustatyta tvarka ne vėliau kaip per
|
Pritarti |
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mindaugas Lingė, Andrius Palionis
PRIDEDAMA. Mokesčių administravimo įstatymo Nr. IX-2112 1, 2, 14, 26, 86, 88, 93, 105, 106, 110 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-3609 ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėja Dalia Mudėnienė