AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL Lietuvos Respublikos  Žmonių palaikų laidojimo įstatymo nr. x-1404 24 straipsnio pakeitimo ir lietuvos respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo nr.XIII-2166 3 priedo pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

 

 Šiuo metu  Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme nustatyta steigiamų naujų kapinių ir plečiamų įsteigtų kapinių teritorijos sanitarinė apsaugos zona - 100 m., nepriklausomai nuo kapinių ploto dydžio. Žmonių palaikų laidojimo įstatymas riboja steigiamų naujų kapinių plotą, kuris neturi būti didesnis kaip 40 hektarų, įskaitant bendrojo naudojimo želdynų užimtą plotą. Būtent tokių didelių iki 40 hektarų kapinių steigimas šalia priemiesčių gyvenviečių, kurios dažnu atveju būtų panašaus dydžio kaip gyvenamieji kvartalai, turi didelę psichosocialinę reikšmę, mažina gyvenamosios vietovės patrauklumą, jos vertę. Todėl tokių didelių kapinių steigimas šalia gyvenamųjų namų kelia gyventojų nepasitenkinimą.

Pažymėtina, kad iki 2020 m. visoms kapinėms, kurios gyventojams  daro ne tik psichogeninę įtaką, bet kelia ir fizikinę taršą, galiojo 300 m. sanitarinės apsaugos zona.

Siūloma sanitarinės apsaugos zonos dydį diferencijuoti, atsižvelgiant į kapinių ploto dydį.

Atitinkamai keistinos ir Žmonių palaikų laidojimo įstatymo nuostatos dėl sanitarinių apsaugos zonų.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

 

Įstatymų projektų iniciatorius ir rengėjas - Seimo narys Mindaugas Skritulskas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu nustatytas 100 m. sanitarinės apsaugos dydis kapinių teritorijai, nepriklausomai nuo kapinių ploto dydžio.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

 

Siūloma nustatyti,  kad kapinėms, kurių teritorija iki 10 ha sanitarinės apsaugos dydis būtų 100 m., kapinėms, kurių teritorija didesnė kaip 10 ha, bet ne didesnė kaip 20 ha, sanitarinės apsaugos dydis būtų 200 m., kapinėms, kurių teritorija didesnė kaip 20 ha, bet ne didesnė kaip 40 ha, sanitarinės apsaugos zona būtų 300 m.

Tikimasi, kad sanitarinės apsaugos zonos kapinių tertorijai padidinimas ir diferencijavimas sumažins gyventojų nepasitenkinimą dėl didelių kapinių steigimo šalia gyvenviečių. 

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

 

 Neigiamų įstatymų projektų priėmimo pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

 

Neigiamos įtakos priimti įstatymai korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

 

Verslo sąlygoms ir jo plėtrai įstatymų įgyvendinimas neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

 

Įstatymų projektai neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

 

Priėmus teikiamus projektus kitų galiojančių teisės aktų keisti ar panaikinti nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

 

Taip.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

 

Taip.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

 

Nereikia.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

 

Papildomų valstybės ar savivaldybių biudžetų lėšų įstatymų įgyvendinimas nepareikalaus.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

 

Nėra. 

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

 

 

"sanitarinė apsaugos zona", "kapinės".

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

 

Nėra.

 

 

 

 

 

Teikia                                 

Seimo nariai                                                                                            

Mindaugas Skritulskas

Kazys Starkevičius

Andrius Kupčinskas

Algirdas Stončaitis

Justinas Urbanavičius

Rasa Petrauskienė                                                          Parašas