LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS
ĮSTATYMO NR. IX-1183 2, 17, 18, 31, 36, 37, 38, 39, 43, 44, 45, 47, 48, 49, 50,
55, 59, 61, 65, 70 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 521 STRAIPSNIU
IR 46 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMo projekto Nr. XIVP-3180
2023-11-15
Nr. 113-P-37
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto
pirmininkas Ričardas Juška, pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas,
komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas
Matelis, Kęstutis Navickas, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis
Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.
Komiteto
biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė,
Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.
Kviestieji asmenys:
Kviestieji asmenys: Respublikos Prezidento patarėjas Darius Urbonas, Vidaus
reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo
saugumo politikos grupės vyriausioji patarėja Irina Malukienė ir patarėja Inga
Prialgauskienė, Lietuvos teisėsaugos pareigūnų federacijos pirmininkė Loreta
Soščekienė, pirmininkės pavaduotojai Roma Katinienė ir Darius Čekavičius,
Nacionalinio pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimo pirmininkas Saulius
Džiautas, Vadovybės apsaugos tarnybos Korupcijos prevencijos ir vidaus tyrimų
skyriaus viršininkas Vytis Belkevičius, Finansų ministerijos Personalo valdymo
skyriaus patarėja Arūnė Šerepkaitė, Biudžeto departamento Valstybės valdymo ir
apsaugos sektorių skyriaus vedėjas Andrius Jautakis ir vyriausioji specialistė
Rūta Miškinienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai,
pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
2
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias
pastabas.
1. Atsižvelgiant į
tai, kad Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 pakeitimo įstatymu Nr.
XIV-1985 nauja redakcija išdėstyto Valstybės tarnybos įstatymo 3 straipsnio 4
dalyje numatyta atskira valstybės tarnautojų grupė – laikinieji valstybės
tarnautojai, kurie yra priimami į pareigas terminuotam laikui, svarstytina,
ar nereikėtų papildyti projekto 2 straipsniu keičiamo Vadovybės apsaugos
įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 17 straipsnio 2 dalį ir
numatyti, kad Vadovybės apsaugos tarnybos personalą taip pat sudaro ir
laikinieji valstybės tarnautojai. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai
tikslintina keičiamo įstatymo 23 straipsnio 6 dalis.
|
Pritarti
|
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
4
|
|
|
2. Projekto 4
straipsnį siūlytina papildyti nuostatomis, kuriomis keičiamo įstatymo 31 straipsnio
1 dalies 1 ir 3 punktuose būtų atsisakoma politinių partijų įvardijimo,
nes aptariamose nuostatose vartojama politinių organizacijų samprata, be kita
ko, apima politines partijas (žr., pavyzdžiui, Politinių organizacijų
įstatymo 2 straipsnio 7 dalį).
|
Pritarti
|
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis.
31 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti
31 straipsnio 1 dalies
1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) būti
politinių partijų ar politinių organizacijų nariais, dalyvauti jų
veikloje;“.
2. Pakeisti 31
straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) dalyvauti
politinių partijų ir politinių organizacijų susirinkimuose, išskyrus
atvejus, kai tai būtina atlikti tarnybines pareigas;“.
3. Pakeisti
31 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2.
Pareigūnams ne tarnybos tikslais draudžiama vykti į užsienio valstybes ar
teritorijas, kurių sąrašą, įvertinusi Nacionalinio saugumo strategijoje ir
kituose planavimo dokumentuose apibrėžtus rizikos veiksnius, pavojus ir
grėsmes nacionaliniam saugumui, taip pat kitų nacionalinio saugumo
užtikrinimo subjektų šiuo tikslu priimtus sprendimus ar suteiktą informaciją,
tvirtina Vyriausybė. Atsižvelgdama į rizikos veiksnių, pavojų ir grėsmių
nacionaliniam saugumui raidą ir pokyčius Vyriausybė turi teisę nustatyti
atvejus (įskaitant išimtinius atvejus dėl asmeninių aplinkybių) ir tvarką,
pagal kurią pareigūnų vykimas į minėtame sąraše esančias užsienio valstybes
ar teritorijas būtų galimas tik turint leidimą arba deklaravus informaciją
apie išvykimą.“
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
13
|
|
|
3. Tikslintina
projekto 13 straipsniu keičiamo įstatymo 47 straipsnio 1 dalis,
atsižvelgiant į tai, kad po reorganizacijos Kalėjimų departamentas prie
Teisingumo ministerijos buvo pervadintas į Lietuvos kalėjimų tarnybą. Pritarus
šiai pastabai, atitinkamai turi būti patikslintas keičiamo įstatymo 47
straipsnio 1 dalies 5 punktas.
|
Nepritarti
|
Argumentai:
Kalėjimų
departamentas vidaus tarnybos sistemos dalimi tapo 2019 m. sausio 1 d. Jeigu
būtų atsižvelgta į Teisės departamento pastabą ir Kalėjimų departamentas būtų
pakeistas į Kalėjimų tarnybą, į pareigūno tarnybos stažą nebūtų įskaitomas
darbo stažas, iki 2019 m. sausio 1 d. įgytas Kalėjimų departamente, jam
pavaldžiose įstaigose ir valstybės įmonėse.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
19
|
|
|
4. Siūlytume
braukti projekto 19 straipsniu keičiamo įstatymo 59 straipsnio 4 dalies
paskutinį sakinį kaip perteklinį, kadangi delspinigių dydžio tvirtinimo
tvarka ir kriterijai, kuriais remiantis socialinės apsaugos ir darbo
ministras tvirtina šį dydį yra nustatyta Darbo kodekso 147 straipsnio 1
dalyje.
|
Pritarti
|
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
23
|
|
|
5. Tikslintinas
projekto 23 straipsnis, kadangi keičiamo įstatymo priedas turėtų būti dėstomas
pačiame 23 straipsnyje, o ne kaip pridedama nauja redakcija.
|
Pritarti
|
|
6.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
24
|
|
|
6. Atsižvelgiant
į projekto 24 straipsnio nuostatų dėstymo eiliškumą, siūlytume patikslinti
šio straipsnio pavadinimą, jį išdėstant taip – „Įstatymo įsigaliojimas,
įgyvendinimas ir taikymas“.
|
Pritarti
|
|
7.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2023-10-23
|
|
|
|
7. Atsižvelgdami
į tai, kad vertinamas projektas parengtas, kaip nurodyta jo aiškinamajame
rašte, siekiant įgyvendinti antrąjį valstybės tarnybos pertvarkos etapą,
atsižvelgiant į pirmojo šios pertvarkos etapo pagrindinius principus ir, be
kita ko, į 2023 m. gegužės 25 d. priimtą Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316
pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1985 (įsigaliosiantį 2024 m. sausio 1 d.),
atkreipiame dėmesį į tai, kad projekte numatytas Vadovybės apsaugos tarnybos
pareigūnų pareiginės algos teisinis reguliavimas (pagal kurį įstatyme būtų
nustatyti tik minimalūs pareigūnų pareiginės algos koeficientai, o maksimalūs
pareiginės algos koeficientai, negalintys viršyti tik Vadovybės apsaugos
tarnybos direktoriaus pareiginės algos koeficiento dydžio, būtų
nustatomi ne įstatymu, o Vadovybės apsaugos tarnybos direktoriaus
tvirtinamoje Vadovybės apsaugos tarnybos pareigūnų darbo apmokėjimo
sistemoje) yra iš esmės analogiškas Valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316
pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1985 nustatytam valstybės tarnautojų pareiginės
algos teisiniam reguliavimui, kurį Teisės departamentas 2022 m. lapkričio 15
d. išvadoje Nr. XIVP-2066(3) įvertino kaip prieštaraujantį Konstitucijai
(žr. tos išvados 1.2 papunktyje išdėstytą pastabą).
|
Įvertinta
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1.
Sprendimas: iš
esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3180 ir
siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Komiteto
pasiūlymus ir Teisės departamento pastabas, kurioms Komitetas pritarė.
6.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių
komitetas,
2023-11-15
|
I
|
|
|
Argumentai:
Siūlome
papildyti įstatymo projektą 5 ir 6 straipsniais dėl
įstatymo projektu keičiamo įstatymo 20 ir 23 straipsnių
pakeitimo. Atsižvelgiant į tai, turi būti tikslinamas įstatymo projekto
pavadinimas.
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VADOVYBĖS APSAUGOS ĮSTATYMO NR. IX-1183 2, 17,
18, 20, 23, 31, 36, 37, 38, 39, 43, 44,
45, 47, 48, 49, 50, 55, 59, 61, 65, 70 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO,
ĮSTATYMO PAPILDYMO 521 STRAIPSNIU IR 46 STRAIPSNIO
PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTAS“
|
Pritarti
|
|
2.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių
komitetas,
2023-11-15
|
2
|
|
|
Argumentai:
Įstatymo
nuostatos derinamos su Biudžetinių įstaigų įstatymo ir Valstybės tarnybos
įstatymo nuostatomis, kuriose numatyta, kad įstaigų vadovai tvirtina įstaigos
struktūrą, o ne įstaigos administracijos struktūrą.
Atsižvelgiant į
Teisės departamento pastabą, tikslinama įstatymo projektu keičiamo įstatymo
17 straipsnio 2 dalis.
Pasiūlymas:
Pakeisti
įstatymo projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis.
17 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 17
straipsnioį 2 dalį ir jąį išdėstyti taip:
„17 straipsnis. Vadovybės
apsaugos tarnybos struktūra ir personalas
1. Vadovybės
apsaugos tarnybos administracijos struktūrą
tvirtina Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius.
2. Vadovybės
apsaugos tarnybos personalą sudaro pareigūnai, karjeros valstybės tarnautojai,
laikinieji valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo
sutartis. Vadovybės apsaugos tarnybos pareigybių sąrašą tvirtina ir
pareigybių skaičių nustato Vadovybės apsaugos tarnybos direktorius.“
|
Pritarti
|
|
3.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių
komitetas,
2023-11-15
|
4N
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į
Teisės departamento 4 pastabą dėl politinių organizacijų
sąvokos, turi būti pakeistas ir įstatymo projektu keičiamo įstatymo 20
straipsnio 1 dalies 3 punktas.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projektą nauju 4 straipsniu:
„4 straipsnis. 20 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 20
straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį
išdėstyti taip:
„3) kurie yra
politinių partijų organizacijų nariai;“.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Valstybės valdymo ir savivaldybių
komitetas,
2023-11-15
|
5N
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į
Teisės departamento 3 pastabą dėl laikinųjų valstybės
tarnautojų, įstatymo projektas turi būti papildytas nauju 6 straipsniu dėl
keičiamo įstatymo 23 straipsnio pakeitimo.
Pasiūlymas:
Papildyti
įstatymo projektą nauju 5 straipsniu:
„5 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 23
straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Karjeros
valstybės tarnautojai ir laikinieji valstybės tarnautojai į pareigas
Vadovybės apsaugos tarnyboje skiriami Valstybės tarnybos įstatymo nustatyta tvarka. Karjeros valstybės tarnautojams ir
laikiniesiems valstybės tarnautojams, siekiantiems tarnauti ir
tarnaujantiems Vadovybės apsaugos tarnyboje, taikomos šio įstatymo 19
straipsnio 3 dalies 5 punkto ir 4 dalies ir 20 straipsnio 1 dalies
5 punkto nuostatos.“
|
Pritarti
|
|
7. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru
sutarimu.
8. Komiteto
paskirti pranešėjai: Audrius Petrošius.
Komiteto
pirmininkas (Parašas) Ričardas
Juška
Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto
biuro patarėja Rasa Šidlauskaitė