LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINIŲ PASLAUGŲ ĮSTATYMO NR. X-493 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIV-2357 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-05-20 Nr. XIVP-3770
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsniu siūloma papildyti Socialinių paslaugų įstatymo Nr. X-493 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-2357 5 straipsnį 41 dalimi, t. y., siūloma nuo 2025 m. sausio 1 d. Socialinių paslaugų įstatymo 42 straipsnio 6 dalyje nustatyti, kad socialinė globa asmenims su sunkia negalia finansuojama ne tik iš valstybės biudžeto dotacijų savivaldybių biudžetams, bet ir savivaldybės taryba savo sprendimu turi teisę finansuoti socialinę globą asmenims su sunkia negalia ir iš savivaldybės biudžeto lėšų. Siūlomas reguliavimas svarstytinas ir tobulintinas dėl šių priežasčių.
Pirma, pažymėtina, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 7 straipsnio 29 punktą, socialinės globos teikimo asmenims su sunkia negalia užtikrinimas yra valstybinė (valstybės perduota savivaldybėms) funkcija. Pagal Vietos savivaldos įstatymo 65 straipsnio 7 dalį, tokiai funkcijai atlikti yra skiriamos lėšos iš valstybės biudžeto arba valstybės piniginių fondų ir pervedamos savivaldybėms kaip specialioji tikslinė dotacija. Asignavimų poreikis valstybinėms (valstybės perduotoms savivaldybėms) funkcijoms, kurias valstybė pagal įstatymus perduoda savivaldybėms, atlikti apskaičiuojamas pagal valstybės institucijų ir įstaigų patvirtintas lėšų apskaičiavimo metodikas. Pastebėtina, kad Konstitucinis Teismas yra konstatavęs, kad negalima savivaldos institucijoms priskirti tokių funkcijų, kurių jos nebūtų pajėgios atlikti (Konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d. nutarimas), ir kad jeigu įstatymais savivaldybėms perduodamos valstybės funkcijos, taip pat jeigu joms įstatymais ar kitais teisės aktais sukuriamos pareigos, turi būti numatomos ir šioms funkcijoms (pareigoms) reikalingos lėšos (Konstitucinio Teismo 2002 m. gruodžio 24 d. nutarimas). Todėl manytina, kad minėtos funkcijos finansavimas turi būti užtikrinamas iš valstybės biudžeto lėšų. Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal Vietos savivaldos įstatymo 65 straipsnio 3 dalį, savivaldybių biudžetų lėšos gali būti naudojamos tik savivaldybių funkcijoms: savivaldybių tarybų ar merų tvirtinamiems savivaldybių planavimo dokumentams įgyvendinti, biudžetinėms įstaigoms išlaikyti ir viešųjų paslaugų teikimui organizuoti.
Antra, siūloma nuostata tarpusavyje nedera su 2024 m. liepos 1 d. įsigaliosiančio Socialinių paslaugų įstatymo 42 straipsnio 5 dalimi, kurioje yra nustatyta išimtis dėl galimybės finansuoti socialinę globą asmenims su sunkia negalia iš savivaldybės biudžeto lėšų, t.y. numatyta, kad ši socialinė paslauga nefinansuojama iš savivaldybės biudžeto lėšų.
2. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad, pagal Vietos savivaldos įstatymo 72 straipsnio 8 dalį, rengiami ar svarstomi su savivaldybių veikla susiję įstatymų ir kitų teisės aktų projektai aptariami su atskiromis savivaldybėmis arba Lietuvos savivaldybių asociacija Seimo statuto nustatyta tvarka.
3. Atsižvelgus į tai, kad pagal Socialinių paslaugų įstatymą, Socialinės apsaugos ir darbo ministerija formuoja socialinių paslaugų politiką, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
J. Raškauskaitė, tel. (0 5) 209 6842, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]