LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Audito komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-224
2017-05-24 Nr. 141-P-19
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Agnė Bilotaitė, Rasa Budbergytė, Petras Gražulis, Arvydas Nekrošius, Aušrinė Norkienė, Gintaras Vaičekauskas.
Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėjos: Laura Pranaitytė, Asta Rubežė, Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidentės vyriausiasis patarėjas Vidaus politikos grupės vadovas Mindaugas Lingė, VšĮ „NVO teisės institutas“ direktorė Aurelija Olendraitė, VšĮ „NVO teisės institutas“ valdybos narys Rytis Jokubauskas, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Teisinių institucijų departamento Informacinių išteklių koordinavimo skyriaus vyriausioji specialistė Kristina Skiesgilė, Lietuvos Respublikos teisingumo viceministras Justas Pankauskas, Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Audito, apskaitos ir nemokumo valdymo departamento direktorė Ingrida Muckutė, VĮ „Registų centras“ direktoriaus pavaduotojas Juridinių asmenų registrui ir rinkodarai Antanas Survila.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2016-12-16 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime, tik projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje po žodžio ,,dalies“ reikėtų įrašyti skaičių ,,3“. |
Pritarti |
Žr. 1 Audito komiteto pasiūlymą ir komiteto patobulintą Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-224(2). |
2. |
Europos Teisės departamentas, 2016-12-29 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo kartu pateiktus ir susijusius Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 12, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-222, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-223, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-224, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.72 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-225 (toliau kartu – Projektai), informuojame, kad pastabų dėl Projektų atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
VšĮ „NVO teisės institutas“, 2017-03-23 |
1 |
|
|
<...> Dėl reikalavimų skirtingų dydžių organizacijoms diferencijavimo Kaip teigiama aiškinamajame rašte, šiuo metu organizacijos Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikiamose ataskaitose ir metiniuose pranešimuose nurodo apibendrintą informaciją apie gautą paramą. NVO teisės instituto ekspertai sutinka, kad siekiant didesnio paramos gavėjo statusą turinčių juridinių asmenų veiklos viešumo ir skaidrumo, galima numatyti, kad ataskaitose ir metiniuose pranešimuose informacija apie iš juridinių asmenų gautą paramą būtų labiau detalizuota, nurodant paramą suteikusį juridinį asmenį, suteiktos paramos dydį ir vertę. Tačiau svarbu atkreipti dėmesį į ne pelno siekiančių organizacijų sektoriaus įvairovę ir tai, kad didžiąją sektoriaus dalį sudaro itin mažos ir ribotus išteklius turinčios organizacijos. Todėl, siekiant skatinti pilietinio sektoriaus augimą Lietuvoje, svarbu nesukurti papildomos biurokratinės naštos mažoms organizacijoms. Atsižvelgiant į mažų organizacijų žmogiškųjų ir finansinių išteklių ribotumą, siūlytina numatyti, kad detalią informaciją ataskaitose ir metiniuose pranešimuose turėtų teikti tik tokios organizacijos, kurių metinis biudžetas siekia bent 10 000 Eur. O detali informacija apie paramą suteikusį juridinį asmenį, paramos dydį ir vertę, ataskaitose ir metiniuose pranešimuose turėtų būti nurodoma tik tokiu atveju, kai suteiktos paramos vertė viršija 5000 Eur. Todėl siūlytina keičiant Asociacijų įstatymo 10 str. 2 d. 4 p., Labdaros ir paramos fondų įstatymo 12 str. 2 d. 5 p. ir Viešųjų įstaigų įstatymo 12 str. 2 d. numatyti, „kad pateikiant informaciją apie paramos teikėjus juridinius asmenis, turi būti atskirai nurodytas kiekvienas paramą suteikęs juridinis asmuo, jo suteiktos paramos dalykas ir jo vertė, kai vieno juridinio asmens suteikta parama viršija 5000 eurų, o metinis organizacijos (atitinkamai asociacijos, fondo, viešosios įstaigos) biudžetas viršija 10 00 eurų.“ Nustačius tokį reglamentavimą, būtų iš esmės pasiekiami įstatymų projektų tikslai, nes didesnės organizacijos, turinčios bent minimalius žmogiškuosius ir finansinius resursus, būtų priverstos teikti detalią informaciją apie gautą paramą. Tačiau mažoms ir ribotus pajėgumus turinčioms organizacijoms nebūtų sukuriama papildoma biurokratinė našta. Svarbu atkreipti dėmesį į tai, kad apkraunant mažas organizacijas įvairiais ribojimais ir papildoma biurokratine našta, piliečiai nėra motyvuojami jungtis į organizacijas, nes tokių organizacijų neproporcingai dideli resursai sunaudojami įvairių ataskaitų rengimui ir teikimui įvairioms institucijoms. Tad sukuriant papildomus biurokratinius reikalavimus mažoms organizacijoms, piliečiai yra tiesiogiai atgrasomi nuo jungimosi į jas, o tai neprisideda prie pilietinės visuomenės Lietuvoje augimo ir stiprinimo. |
Nepritarti |
Atsižvelgiant į tai, kad paramos gavėjai veiklos ataskaitas ir metinius pranešimus rengia laisva forma, teigtina, kad reikalavimas ir pagal dabar galiojantį reglamentavimą teikiamuose dokumentuose papildomai išskirti paramos teikėją, paramos dalyką ir jo vertę nesukurs papildomų žmogiškųjų ar finansinių išteklių poreikio, nes paramos gavėjai tokia informacija disponuoja. Siūlymas diferencijuoti kontrolės institucijoms teikiamų metinių ataskaitų ar metinių pranešimų detalumą atsižvelgiant į paramos gavėjų dydį yra netikslingas, priešingai, ydingas, nes jam pritarus galimai būtų pažeistas lygiateisiškumo principas, sudarytos sąlygos piktnaudžiauti paramos gavėjo statusu siekiant išvengti pareigos viešinti informaciją apie gautą paramą.
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2017-04-12, Nr. 281 |
|
|
|
* |
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2017 m. sausio 20 d. sprendimo Nr. SV-S-78 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 8, 9, 10, 11 ir 12 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-221 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-221), Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 12, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-222 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-222), Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-223 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-223), Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-224 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-224), Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.72 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-225 (toliau – Projektas Nr. XIIIP-225) (toliau visi kartu – įstatymų projektai) ir siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti įstatymų projektus, atsižvelgiant į šias pastabas ir pasiūlymus: <...> 3. Vertinant Projektu Nr. XIIIP-225 siūlomą Civilinio kodekso 2.72 straipsnio 2 dalies pakeitimą, pažymėtina, kad Civilinis kodeksas, kaip kodifikuotas teisės aktas, nustato visiems juridiniams asmenims ar pagrindinėms jų grupėms bendras steigimo, veiklos ir pabaigos, taip pat informacijos apie juridinius asmenis viešinimo nuostatas. Civiliniame kodekse apskritai nereguliuojami su paramos gavėjo statusu susiję klausimai – tai nustatyta specialiuose įstatymuose. Atsižvelgiant į tai, siūlytina Projekte Nr. XIIIP-225 numatytus Civilinio kodekso 2.72 straipsnio 2 dalies nuostatų pakeitimus dėl juridinio asmens, kuriam suteiktas paramos gavėjo statusas, metinio pranešimo ar veiklos ataskaitos neatlygintino viešo paskelbimo registro tvarkytojo interneto svetainėje keisti bendresnio pobūdžio nuostatomis dėl Juridinių asmenų registro tvarkytojo pareigos užtikrinti neatlygintiną viešą prieigą prie minėtų dokumentų (konkretų paviešinimo būdą nurodyti ne įstatymų projektuose, o įstatymų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose) ir perkelti jas į kartu teikiamus Projektą Nr. XIIIP-222, Projektą Nr. XIIIP-223 ir Projektą Nr. XIIIP-224, taip pat atsisakyti Projekto Nr. XIIIP-225. <...> |
Pritarti |
|
2. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2017-04-12, Nr. 281 |
|
|
|
* |
5. Siekiant viešųjų įstaigų, asociacijų, labdaros ir paramos fondų veiklą reguliuojančių įstatymų suderinamumo, įstatymų projektuose siūlytina vienodai reglamentuoti prievolę atitinkamų subjektų interneto svetainėse skelbti finansinių ataskaitų rinkinius. |
Pritarti |
Žr. 3 Audito komiteto pasiūlymą. |
3. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2017-04-12, Nr. 281 |
1 |
|
|
|
<...> 6. Atsižvelgiant į tai, kad ekonominė klasifikacija, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 „Dėl Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijos patvirtinimo“, taikoma tik biudžetinėms įstaigoms, siūlytina atsisakyti Projektu Nr. XIIIP-224 keičiamo Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyto reikalavimo viešosios įstaigos veiklos ataskaitoje nurodyti viešosios įstaigos gautų lėšų panaudojimą pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius. |
Pritarti |
Žr. 1 Audito komiteto pasiūlymą ir komiteto patobulintą Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-224(2). |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas, 2017-05-03 |
|
|
|
* |
Pritarti projektui ir siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti projektą pagal pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas pritarti Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 11 ir 12 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-224(2).
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Audito komitetas, 2017-05-24 |
1 |
|
|
N |
Argumentai: Pritariant Vyriausybės pastabai, kad Juridinių asmenų tvarkytojo pareiga neatlygintinai viešinti paramos gavėjo tvarkytojui teikiamą metinį pranešimą, veiklos ataskaitą ar finansinių ataskaitų rinkinį turi būti numatyta specialiuose įstatymuose, siūlytina įstatymo projektą papildyti 1 nauju straipsniu.
Pasiūlymas: 1. Papildyti įstatymo projektą nauju 1 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas Pakeisti 11 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 3. Viešosios
įstaigos metinių finansinių ataskaitų rinkinį, o tais atvejais, kai auditas
atliktas, audituotą metinių finansinių ataskaitų rinkinį kartu su auditoriaus
išvada pateikia juridinių asmenų registrui. Viešosios įstaigos, priskiriamos
viešojo sektoriaus subjektams, metinių finansinių ataskaitų rinkinį, o tais
atvejais, kai auditas atliktas, audituotą metinių finansinių ataskaitų
rinkinį kartu su auditoriaus išvada juridinių asmenų 2. Įstatymo projekto 1 straipsnį atitinkamai laikyti 2 straipsniu. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo Audito komitetas, 2017-05-24 |
2 |
1 |
|
N |
Argumentai: Pritariant Seimo kanceliarijos Teisės departamento juridinės technikos pastabai ir Vyriausybės pastabai, kuria siūloma atsisakyti įstatymo projektu keičiamo Viešųjų įstaigų įstatymo 12 straipsnio 2 dalies 3 punkte nustatyto reikalavimo viešosios įstaigos veiklos ataskaitoje nurodyti viešosios įstaigos gautų lėšų panaudojimą pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 2 straipsnį.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Pakeisti 12 straipsnio 2 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: 3) viešosios įstaigos gautos
lėšos ir jų šaltiniai per finansinius metus ir šių lėšų panaudojimas |
Pritarti |
|
3. |
Seimo Audito komitetas, 2017-05-24 |
2 |
2 |
|
N |
Argumentai: Pritariant Vyriausybės pasiūlymui ir siekiant viešųjų įstaigų, asociacijų, labdaros ir paramos fondų veiklą reguliuojančių įstatymų suderinamumo, įstatymų projekte siūlytina vienodai reglamentuoti prievolę viešosioms įstaigoms savo interneto svetainėse skelbti finansinių ataskaitų rinkinius.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip: „2. Pakeisti 12 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: 4. Viešosios
įstaigos veiklos ataskaita ir metinis finansinių ataskaitų rinkinys yra
|
Pritarti |
|
4. |
Seimo Audito komitetas, 2017-05-24 |
3 |
|
|
N |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komitetas 1 pasiūlymu siūlo nustatyti Juridinių asmenų registro tvarkytojo pareigą užtikrinti neatlygintiną viešą prieigą prie paramos gavėjų teikiamų dokumentų, įvertinus, kad šiai pareigai vykdyti reikės parengti įgyvendinamuosius teisės aktus, siūlytina patikslinti įstatymo projekto 3 straipsnį.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „ 1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2018 m. sausio 1 d. 2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2017 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“ |
Pritarti |
|
5. |
Seimo Audito komitetas, 2017-05-24 |
|
|
|
I |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Seimo Audito komiteto 1 pasiūlymu siūloma įstatymo projektą papildyti nauju straipsniu, keistinas įstatymo projekto pavadinimas.
Pasiūlymas: Pakeisti įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 11 IR 12 ĮSTATYMAS“ |
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Rasa Budbergytė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA:
1.Komiteto siūlomas įstatymo projektas;
2. Komiteto siūlomo įstatymo projekto lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė
Seimo Audito komiteto biuro patarėja Laura Pranaitytė