LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS AZARTINIŲ LOŠIMŲ ĮSTATYMO NR. IX-325 10 IR 20 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1199(3)

 

2018-09-26  Nr. III-P-36

Vilnius

 

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, Komiteto pirmininkės pavaduotojas R. Žemaitaitis, Komiteto nariai: I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, R. Martinėlis, L. Matkevičienė,  A. Matulas, A. Vinkus, Komiteto biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjas E. Jankauskas, patarėja K. Civilkienė, patarėja R. Griciūtė, patarėja B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė, Ministro Pirmininko patarėjas P. Gradeckas, Sveikatos apsaugos viceministrė L. Jaruševičienė,  Sveikatos apsaugos ministerijos Visuomenės sveikatos priežiūros departamento direktorius A. Ščeponavičius, direktoriaus pavaduotoja A. Astrauskienė, Finansų ministerijos Finansų rinkų politikos departamento direktorius S. Mitkus, Draudimo veiklos skyriaus vyr. specialistė L. Kliukienė, Lošimų priežiūros tarnybos prie Finansų ministerijos direktorius V. Daukšys, Teisėkūros, personalo ir bendrųjų reikalų skyriaus vedėjas A. Dilba, Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos patarėjas G. Rainys, Lietuvos lošimų verslo asociacijos direktorius M. Zakarka.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2018-05-17

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos lošimų verslo asociacija, 2018-09-25

 

 

 

Lietuvos lošimų verslo asociacija (toliau – LLVA) atstovaudama tris Lietuvoje veikiančias azartinius lošimus organizuojančias bendroves: UAB „Olympic Casino Group Baltija“, UAB „Lošimų strateginė grupė“ ir UAB „Baltic bet“ yra sunerimusi dėl LR Seime svarstomo Azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto XIIIP-1199(3) (toliau – Projektas). Pateiktas įstatymo pataisų Projektas daro didelę įtaką mūsų įmonių veiklai ir vykdomoms socialinėms iniciatyvoms bei paramos projektams Lietuvoje, tad šiuo raštu teikiame savo nuomonę bei siūlymus dėl svarstomo Projekto.<...>

Siūlymai:

- Svarstyti naujų reklamos ribojimų įvedimą, bet atsisakyti visiško papildomos informacijos pateikimo draudimo. Numatyti kokios papildomos informacijos nebūtų galima skelbti skelbiant įmonės pavadinimą, prekės ženklą, logotipą, lošimų rūšį ar adresą.

- Apribojant reklamos galimybes įstatyme įtvirtinti nuostatą, kad rodant azartinių lošimų reklamą privalomai turėtų būti skelbiamas ir įspėjamasis tekstas. Įspėjamojo užrašo pateikimo tvarką galėtų nustatyti Lošimų priežiūros tarnyba.

- Išlaikyti galimybę remiamiems subjektams (sporto lygos, klubai ir t.t.) informuoti apie gaunamą paramą iš konkrečios bedrovės ar prekės ženklo. Sudaryti galimybes leidžiančias sporto lygoms, komandoms, įvairiems kultūros renginiams naudoti prekės ženklą komandos ar sporto lygos pavadinime, jų reklaminiuose vaizdo klipuose, sporto ar kultūros renginių pristatymuose nurodant pagrindinius rėmėjus, naudoti rėmėjų pavadinimus televizijos transliacijų metu. Tai itin svarbu norint išlaikyti šiuo metu skirtingų sektorių gaunamą paramą iš azartinių lošimų organizatorių bendrovių.

- Leisti skelbiant informaciją nukreipimą (nuorodas) į kitas interneto svetaines. Tai tiesioginis e-komercijos kanalas nuotolinius lošimus organizuojančioms bendrovėms. Taip būtų stabdomas e-verslo plėtra. Nukreipimo nuorodos yra internete vykdomos veiklos pagrindas. Šis draudimas negalėtų paveikti užsienio svetainių bei jų bendrovių ir jos įgautų konkurencinį pranašumą prieš Lietuvos rinkoje legaliai veikiančius lošimų organizatorius.

- Leisti skelbti lošimo vietų adresus šalia kitos leistinos skelbti bendrovių informacijos, kadangi ši informacija ir taip itin lengvai randama ir yra vieša (pvz. Google, rekvizitai.lt, mobilios programėlės ir kt.)

Nepritarti

Įstatymo projektas parengtas atsižvelgiant į Septynioliktosios Vyriausybės programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2016 m. gruodžio 13 d. nutarimu Nr. XIII-82 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos“, 51.1 punkte numatytą priemonę griežtinti labiausiai pažeidžiamų visuomenės grupių apsaugos nuo galimo neigiamo lošimų poveikio reikalavimus, įskaitant lošimų reklamos reikalavimus ir buvimo lošimo vietose ribojimus. Nuo 2016 m. pradžios įsigaliojus nuotolinių lošimų reglamentavimui, stebimas lošimų reklamos skleidimo suaktyvėjimas visuomenės informavimo priemonėse, reklama tapo patrauklesnė, susidedanti iš įvairios papildomos vaizdinės ir garsinės informacijos, labiau įtraukianti bei skatinanti išbandyti lošimus. Lošimų reklama yra viena iš priemonių, skatinančių lošti, kuri sudaro sąlygas didesnei tikimybei atsirasti iš lošimų kylančiai žalai žmonių sveikatai, taip pat socialinei ir ekonominei žalai valstybei. Įstatymo projektas turės teigiamą įtaką vykdant priklausomybės nuo lošimų prevenciją. Paskaičiuota, kad Lietuvoje nuo probleminių lošėjų kenčia mažiausiai 70000 jų aplinkoje esančių asmenų, o vieno paciento, turinčio priklausomybę nuo lošimo, gydymas kainuoja apie 60000 Eurų.

 

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Europos teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos, 2018-05-15

 

 

 

Išnagrinėję Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Seimo posėdžių sekretoriato raštu pateiktą Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-1199(3) (toliau – Įstatymo projektas) pažymime, kad pastabų dėl Įstatymo projekto ir Europos Sąjungos teisės atitikties neturime. Tačiau pažymėtina, kad Įstatymo projekto 1 straipsnyje numatomi pakeitimai, kuriais ribojama reklama, bus taikomi ir nuotoliniams lošimams, kurie yra susiję su paslaugų taisyklėmis[1]. Atsižvelgdami į tai manome, kad Įstatymo projektas turi būti notifikuotas Europos Komisijai, kaip nacionalinės teisės aktas, nustatantis techninį reglamentavimą. Notifikavimas vykdomas pagal Direktyvoje (ES) 2015/1535[2] įtvirtintas taisykles, o Įstatymo projekto priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę.

Pritarti

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys J. Sabatauskas, 2018-05-21

1

3

 

 

Argumentai:

2016 m. birželio 30 d. Lietuvos Respublikos Seimas priėmė mano teiktą ir rengtą LR azartinių lošimų įstatymo (toliau - ALĮ) Nr. IX-325 10, 206 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XII-2588. Šiuo ALĮ pakeitimo įstatymu lošėjams buvo suteikta galimybė pateikti prašymą neleisti lošti ir dalyvauti nuotoliniuose lošimuose, lošimų organizatoriams buvo nustatyta pareiga užtikrinti tokių prašymų vykdymą ir taip pat tokių asmenų neįleisti į lošimų organizavimo vietas, o Lošimo priežiūros tarnybai prie LR Finansų ministerijos (LPT) buvo pavesta administruoti tokius prašymus pateikusių lošėjų registrą. Sumanymo esmė buvo ne registruoti visus dalyvaujančius lošimuose asmenis, kaupti ir saugoti šią informaciją, bet suteikti galimybę fiziniams asmenims, turintiems problemų dėl lošimų, nelošti ir taip sumažinti dėl to kylančius neigiamus padarinius.

Pastebėtina, kad galimybė rinkti, kaupti, saugoti ir galimai panaudoti informaciją apie visus dalyvaujančius lošimuose asmenis, akivaizdžiai yra perteklinė ir pažeidžia 2016 m. balandžio 27 d. priimtą Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas). Reglamentas (ES) 2016/679 yra tiesioginio taikymo Europos Sąjungos teisės aktas. Jis Lietuvoje, kaip ir kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, bus pradėtas taikyti nuo 2018 m. gegužės 25 d.

Pasiūlymas: Pakeisti 1 straipsnio 3 dalį ir išdėstyti ją taip:

„3. Pakeisti 10 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Draudžiama į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatorių punktus įleisti jaunesnius kaip 18 metų asmenis, taip pat asmenis, nepateikusius asmens tapatybę patvirtinančio dokumento ir leisti jaunesniems kaip 18 metų asmenims jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose. Lošimus, organizuojamus lošimo namuose (kazino), įskaitant ir šiuos lošimus, organizuojamus nuotoliniu būdu, gali lošti asmenys, kuriems yra sukakę 21 metai. Jaunesnius kaip 21 metų asmenis draudžiama įleisti į lošimo namus (kazino). Draudžiama įleisti į lošimo namus (kazino) asmenis, turinčius ginklų, išskyrus asmenis, saugančius lošimo namus (kazino), ir pareigūnus, įstatymų nustatyta tvarka vykdančius tarnybines funkcijas. Šioje dalyje nustatytų reikalavimų laikymąsi pagal lošimų organizatoriaus patvirtintą asmenų tapatybės patikrinimo ir įleidimo į lošimų organizavimo vietas tvarką privalo užtikrinti lošimų organizatorius.“

Nepritarti

Šiuo pasiūlymu asmenų tapatybės tikrinimo ir įleidimo į lošimų organizavimo vietas tvarkos nustatymo pareiga perkeliama lošimų organizatoriams. Siekiant efektyviai apsaugoti lošėjų interesus, tapatybės nustatymo procedūra ir įleidimo į lošimų organizavimo vietas tvarka turėtų būti nustatyta įstatyme, be to, ši tvarka, siekiant teisinio aiškumo ir apibrėžtumo, turėtų būti vienoda.

Atsisakius draudimo asmenis, nepateikusius asmens tapatybę patvirtinančio dokumento, įleisti į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatorių punktus, o šio įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje

nustačius pareigą klientui, lošimus organizuojančios bendrovės reikalavimu pateikti savo asmenybę patvirtinantį dokumentą, nėra aišku, kokių veiksmų privalo imtis lošimų organizatorius tuo atveju,

jeigu asmuo nepateikia savo asmenybę patvirtinančio dokumento.

Lietuvos Respublikos

Vyriausybė, teikdama Seimui išvadą 2018 m. sausio 24 d. nutarimu Nr. 72 „Dėl Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymo Nr. IX-325 10, 18 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-1199(2)“, 1.1.2 punkte pasiūlė „draudimą

įleisti į lošimų organizavimo vietas asmenis, nepateikusius asmens tapatybės patvirtinimo dokumento, analogiškai kaip ir draudimą įleisti jaunesnius kaip 18 metų asmenis į lošimo automatų ar bingo salonus, lažybų ar totalizatoriaus punktus, nustatyti Azartinių lošimų įstatymo 10 straipsnio 10 dalyje;“.

 

2.

Seimo narys J. Sabatauskas, 2018-05-21

1

 

 

 

Argumentai: tie patys.

Pasiūlymas: Papildyti 1 straipsnį tokia 4 dalimi:

„3. Pakeisti ir papildyti 10 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:

„21. Asmenims, pateikusius pateikusiems prašymus neleisti lošti, draudžiama įleisti būti į lošimų organizavimo vietas vietose ir leisti jiems dalyvauti nuotoliniuose lošimuose jų prašyme neleisti lošti nurodytą laikotarpį, o jeigu prašyme neleisti lošti laikotarpis nenurodytas, – 2 metus nuo prašymo neleisti lošti pateikimo Priežiūros tarnybai arba lošimų organizatoriui dienos. Taip pat draudžiama į lošimų organizavimo vietas vietose įleisti būti asmenims, kurie teismo tvarka pagal Lietuvos Respublikos civilinio kodekso antrosios knygos I dalies I skyriaus III skirsnį pripažinti neveiksniais arba ribotai veiksniais šioje srityje ir leisti tokiems asmenims dalyvauti nuotoliniuose lošimuose. Šių reikalavimų vykdymą pagal lošimų organizatoriaus patvirtintą asmenų tapatybės patikrinimo ir įleidimo į lošimų organizavimo vietas tvarką privalo užtikrinti lošimų organizatorius.“

Nepritarti

Žr. į argumentaciją aukščiau.

3.

Seimo narys J. Sabatauskas, 2018-05-21

2

 

 

 

Argumentai: tie patys.

Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnį ir išdėstyti jį taip:

„Pakeisti 20 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Azartinius lošimus organizuojančios bendrovės privalo turi teisę patikrinti kliento, įeinančio į lošimo automatų ir bingo salonus, lažybų bei totalizatoriaus punktus, tapatybę, o klientas, lošimus organizuojančios bendrovės reikalavimu privalo pateikti savo asmenybę patvirtinantį dokumentą.“

Nepritarti

Žr. į argumentaciją aukščiau.

4.

Seimo narys K. Masiulis, 2018-05-31

1

 

 

 

Argumentai:

Lietuvos nacionalinis transliuotojas (LRT) gauna pakankami didelę finansinę paramą iš valstybės, todėl galėtų atsisakyti azartinių lošimų (Keno, Jėga) transliavimo.

Pasiūlymai:

Papildyti 10 straipsnį 92 dalimi:

Lietuvos nacionaliniam transliuotojui, kuris finansuojamas iš valstybės biudžeto asignavimų, draudžiama transliuoti lošimus ar skelbti bet kokią informaciją, skatinančią užsiimti azartiniais lošimais.

Nepritarti

Šis pasiūlymas, kuriame minimos „Keno“ ir „Jėgos“ loterijos, yra susijęs su Lietuvos Respublikos loterijų įstatymu, Lietuvos Respublikos visuomenės informavimo  įstatymu, Lietuvos Respublikos Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymu, bet ne su Lietuvos Respublikos azartinių lošimų įstatymu.

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-1199(3) ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant  į Europos teisės departamento prie Teisingumo ministerijos pastabas.

7. Balsavimo rezultatai: už –6, prieš –0, susilaikė –2.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: L. Matkevičienė, A. Matulas.

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Asta Kubilienė

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjas Egidijus Jankauskas