EUROPOS TEISĖS DEPARTAMENTAS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS

 

Biudžetinė įstaiga, Vilniaus g. 23-7A, LT- 01402 Vilnius, tel. 8 706 63 687, faks. 8 706 63 679,

 el. p. [email protected]. Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188600362

 

 


  2016-07-

Nr.

 

Į 2016-06-17

Nr. S-2016-4515

 

Lietuvos Respublikos Seimui

 
 
 
 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. IX-884 8, 13, 21, 23 IR 24 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4538, LIETUVOS RESPUBLIKOS NAFTOS PRODUKTŲ IR NAFTOS VALSTYBĖS ATSARGŲ ĮSTATYMO NR. IX-986 2 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIP-4539 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO NR. XII-1869 172 IR 330 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO projektO NR. XIIP-4540 ATITIKTIES EUROPOS SĄJUNGOS TEISEI

               Išnagrinėję Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo Nr. IX-884 8, 13, 21, 23 ir 24 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4538 (toliau – Projektas Nr. XIIP-4538), Lietuvos Respublikos naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo Nr. IX-986 2 straipsnio pakeitimo projektą Nr. XIIP-4539 (toliau – Projektas Nr. XIIP-4539), Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso Nr. XII-1869 172 ir 330 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIP-4540, pagal kompetenciją teikiame pastabas. 
1.      Atkreipiame Jūsų dėmesį į tai, kad Projektu Nr. XIIP-4539 keičiamo Lietuvos Respublikos naftos produktų ir naftos valstybės atsargų įstatymo nuostatomis įgyvendinama 2009 m. rugsėjo 14 d. Tarybos direktyva 2009/119/EB, kuria valstybės narės įpareigojamos išlaikyti privalomąsias žalios naftos ir (arba) naftos produktų atsargas. Pagal šią direktyvą valstybės narės privalo užtikrinti, kad būtų išlaikytas joms skirtas bendras naftos atsargų kiekis. Atsargų kiekis kaupiamas, be kita ko, nustatant įpareigojimus įmonėms. Atsižvelgiant į tai, kad Projektu Nr. XIP‑4539 siūloma keisti naftos perdirbimo įmonėms, naftos produktus ir (ar) naftą importuojančioms įmonėms ir įvežančioms įmonėms, patenkančioms į įpareigotųjų įmonių sąvoką, tenkančios atsargų kaupimo pareigos apimtys, turėtų būti įvertintas tokių pakeitimų poveikis atsargų kaupimo įgyvendinimo politikai. Be to, išplečiant įpareigojimo taikymą, kyla klausimas, ar tai bus pagrįsta realiais atsargų kaupimo poreikiais ir nesudarys perteklinės naštos verslui. Atsižvelgdami į tai, manome, kad būtų tikslinga gauti Lietuvos Respublikos Vyriausybės, kaip atsakingos už atsargų kaupimo ir verslo aplinkos politikas formuojančios institucijos, išvadą.
2.      Projekto Nr. XIIP-4538 1 ir 2 straipsniais siūloma Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai perduoti su didmenine prekyba naftos produktais susijusią ūkio veiklos priežiūrą. Primename, kad vadovaujantis Europos Sąjungos teises aktais[1], reglamentuojančiais energetikos sektorių, taip pat Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo 13 straipsnio 11 dalimi, privalu užtikrinti nacionalinės reguliavimo institucijos nepriklausomumą ir nešališkumą. Siekiant apsaugoti reguliavimo institucijos nepriklausomumą, turi būti užtikrinti adekvatus žmogiškieji ir finansiniai ištekliai, būtini funkcijoms atlikti. Kitaip tariant, suteikiant nacionalinei reguliavimo institucijai atitinkamas funkcijas privalu įvertinti šioms atlikti būtinų išteklių poreikį. Priešingu atveju, galėtų būti pažeistas nacionalinės reguliavimo institucijos nepriklausomumas. Atsižvelgdami į tai, siūlytume įvertinti, ar papildomų funkcijų perdavimas Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai nepareikalaus papildomų asignavimų iš biudžeto ar žmogiškųjų išteklių. 
3.      Projekto Nr. XIIP-4538 5 straipsnio 3, 6, 7 dalimis siūloma įteisinti laidavimo arba garantijos prievolę asmenims, siekiantiems verstis didmenine prekyba nefasuotais naftos produktais. Siūloma nustatyti 1 milijono arba 100 tūkstančių eurų vertės laidavimo arba garantijos dydžius. Akivaizdu, kad šios prievolės atsiradimas ir minėti laidavimo arba garantijos dydžiai turės reikšmingą įtaką prekybininkams ir jų ūkinei veiklai. Atsižvelgdami į tai, manome, kad turėtų būti atliktas išsamus numatomo teisinio reguliavimo, įstatymo įgyvendinimo ir poveikio verslo sąlygoms ir jo plėtrai vertinimas.   
4.      Projekto Nr. XIIP-4538 5 straipsnio 4 dalimi siūloma nustatyti, kad nefasuotais naftos produktais prekiaujanti energetikos įmonė privalo nefasuotus naftos produktus įsigyti tik iš asmenų, turinčių galiojantį leidimą verstis didmenine prekyba nefasuotais naftos produktais. Kitaip tariant, nustatomas reikalavimas gaminių prekybos taisyklėms, kaip tai suprantama pagal 2015 m. rugsėjo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą (ES) 2015/1535, kuria nustatoma informacijos apie techninius reglamentus ir informacinės visuomenės paslaugų taisykles teikimo tvarka. Vadovaujantis šios direktyvos nuostatomis Projektas turėtų būti notifikuotas Europos Komisijai, o jo priėmimas turėtų būti atidėtas trims mėnesiams, kad Europos Komisija ir kitos valstybės narės galėtų tinkamai susipažinti su siūlomu reglamentavimu bei, esant poreikiui, pateikti nuomonę.
5.      Projekto Nr. XIIP-4538 5 straipsnio 8 dalimi Vyriausybei ar jos įgaliotai institucijai pavedama, be kita ko, numatyti laidavimo arba garantijos dydžio nustatymo tvarką. Kitaip tariant, įstatymą įgyvendinančiame teisės akte galės būti nustatytos sąlygos, kuriomis remiantis bus vertinama koks sumažinto laidavimo arba garantijos dydis konkrečiu atveju galėtų būti taikomas ūkio subjektui. Tai reiškia, kad be įstatyme nurodytų sąlygų įstatymą įgyvendinančiame teisės akte galės būti nustatytos papildomos ir, iš esmės, lygiavertės ūkinės veiklos vykdymo sąlygos, pagal kurias bus vertinamas sumažinto dydžio diferencijavimas, pradedant nuo 100 tūkstančių eurų sumos. Šiame kontekste norėtume priminti, kad remiantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo jurisprudencija „<...> nustatyti esmines ūkinės veiklos sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį ūkinei veiklai, <...> pagal Konstituciją galima tik įstatymu“[2]. Atsižvelgdami į tai, manome, kad visos laidavimo arba garantijos dydžio nustatymo sąlygos turėtų būti nustatytos įstatyme. 
 
 

Generalinio direktoriaus  pavaduotojas                                                                   Karolis Dieninis

 

 

 

Ričard Dzikovič, tel. 8 706 68 082, el. p. [email protected], [email protected];



[1] 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/72/EB dėl elektros energijos vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinanti Direktyvą 2003/54/EB (OL 2009 L 211, p. 55), 2009 m. liepos 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2009/73/EB dėl gamtinių dujų vidaus rinkos bendrųjų taisyklių, panaikinanti Direktyvą 2003/55/EB (OL 2009 L 211, p. 94).

[2] Šiuo klausimu žiūrėti Konstitucinio Teismo 2008 m. kovo 5 d. nutarimą.