LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

APLINKOS APSAUGOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 2, 23, 24, 32, 37, 41 IR 42 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTui nr. xivp-2153(2)

 

2022-11-16  Nr. 107-P-45

Vilnius

 

1. Komiteto / Komisijos posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento direktorė Judita Nagienė.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-16

2

(23),

5

(37)

3

(8),

2

(101)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Lietuvos Respublikos Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.                 Projekto 2 straipsnio 3 dalyje dėstomo Žemės įstatymo 23 straipsnio 8 dalyje, projekto 5 straipsnio 2 dalyje dėstomo keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalyje siūloma atitinkamai vartoti nuostatas ,,žemės sklypai, reikalingi karinei infrastruktūrai vystyti” ir ,,karinės infrastruktūros vystymas“. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 2 punktą pasirengimą teikti priimančiosios šalies paramą sudaro karinės infrastruktūros pritaikymas ir (ar) sukūrimas, bet ne jos vystymas. Pagal Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo 15 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą karinė infrastruktūra nėra vystoma, bet pritaikoma ir (ar) sukuriama teikti priimančiosios šalies paramą atvykstančioms pajėgoms. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar teikiamo įstatymo projekto nuostatas nereikėtų suderinti su galiojančiomis Mobilizacijos ir priimančios šalies paramos įstatymo nuostatomis, o projekte turėtų būti kalbama ne apie žemės sklypus, reikalingus karinei infrastruktūrai vystyti, ar karinės infrastruktūros vystymą, bet apie žemės sklypus, reikalingus karinės infrastruktūros pritaikymui ir (ar) sukūrimui, ar atitinkamai karinės infrastruktūros pritaikymą ir (ar) sukūrimą.

Pritarti

 

Pasiūlymai:

1. Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 23 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:

 „8. Žemės savininkas ar valstybinės žemės patikėtinis dėl nuostolių, patiriamų dėl Nekilnojamojo turto registre įregistruoto servituto, atlyginimo turi teisę kreiptis į viešpataujančiojo daikto savininką, o kai nustatytas servitutas prieiti ar privažiuoti prie gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų, įrašytų į Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą sąrašą, – į valstybės ar savivaldybės instituciją, atsakingą už šių kompleksų ir objektų apsaugą. Tais atvejais, kai nustatytas servitutas, reikalingas stambiam projektui įgyvendinti, – į stambų projektą įgyvendinantį investuotoją; tais atvejais, kai nustatytas servitutas, reikalingas žemės sklypams, reikalingiems karinei infrastruktūrai, vystyti pritaikyti ir (ar) sukurti, – į Krašto apsaugos ministeriją ar kitą krašto apsaugos sistemos instituciją, naudojančią valstybinės žemės sklypą. Nuostolių dydis ir atlyginimo terminai nustatomi viešpataujančiojo ir tarnaujančiojo daiktų savininkų ar valstybinės žemės patikėtinių susitarimu, o tais atvejais, kai servitutas nustatytas prieiti ar privažiuoti prie gamtos ir kultūros paveldo teritorinių kompleksų ir objektų, įrašytų į Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtintą sąrašą, – valstybės ar savivaldybės institucijos, atsakingos už tokių kompleksų ir objektų apsaugą, ir tarnaujančiojo daikto savininko ar valstybinės žemės patikėtinio susitarimu. Tais atvejais, kai nustatytas servitutas, reikalingas stambiam projektui įgyvendinti, – investuotojo, įgyvendinančio stambų projektą, ir tarnaujančiojo daikto savininko ar valstybinės žemės patikėtinio susitarimu; tais atvejais, kai nustatytas servitutas, reikalingas žemės sklypams, reikalingiems karinei infrastruktūrai, vystyti pritaikyti ir (ar) sukurti, – Krašto apsaugos ministerijos ar kitos krašto apsaugos sistemos institucijos, naudojančios valstybinės žemės sklypą, ir tarnaujančiojo daikto savininko ar valstybinės žemės patikėtinio susitarimu. Šalims nesusitarus, ginčus dėl nuostolių dydžio ir atlyginimo Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka sprendžia teismas. Kai servitutas nustatomas administraciniu aktu, tarnaujančiojo daikto savininkui ar valstybinės žemės patikėtiniui atlyginama sunaikintų sodinių, pasėlių, iškirsto miško rinkos vertė bei nuostoliai, atsiradę dėl galimybės naudoti žemės sklypą ar jo dalį pagal pagrindinę žemės naudojimo paskirtį, naudojimo būdą praradimo. Vienkartinės ar periodinės kompensacijos, mokamos už naudojimąsi administraciniu aktu nustatytu servitutu, tarnaujančiojo daikto savininkui ar valstybinės žemės patikėtiniui dydis apskaičiuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka, jeigu įstatymai nenustato kitaip.“

2. Pakeisti projektu keičiamo įstatymo 37 straipsnio 101 dalį ir ją išdėstyti taip:

101. Karinės infrastruktūros projektai rengiami žemės ūkio ministro ir krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka, siekiant vystyti pritaikyti ir (ar) sukurti karinę infrastruktūrą, nurodytą Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10 punkte nurodytame sąraše. Rengiamiems karinės infrastruktūros projektams teritorijų planavimo dokumentų sprendiniai taikomi tiek, kiek jie neprieštarauja karinės infrastruktūros, nurodytos Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 straipsnio 10 punkte nurodytame sąraše, vystymui pritaikymui ir (ar) sukūrimui. Karinės infrastruktūros projektų rengimą organizuoja ir jų sprendinius įgyvendiną Krašto apsaugos ministerija ar kitos krašto apsaugos sistemos institucijos. Karinės infrastruktūros projektai tvirtinami Vyriausybės nutarimu. Vyriausybės nutarimu patvirtintų karinės infrastruktūros projektų sprendiniai, rengiant, keičiant ar koreguojant atitinkamos savivaldybės lygmens bendrąjį planą, integruojami į atitinkamo bendrojo plano sprendinius.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-16

2

1,

2

 

 

2. Tobulinat projekto teisinę techniką, reikėtų sunumeruoti projekto 2 straipsnio 1 ir 2 dalis.

Pritarti

Redakcinė pastaba.

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

2.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                              (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

Biuro patarėja Aistrida Latvėnė