LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS Įstatymo NR. XI-1307 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2614(2)

 

2023-05-03  Nr. 107-P-14

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos viceministras Renius Pleškys.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: pasiūlymų ir pastabų neturi.

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Valius Ąžuolas, 2023-04-25

2(3)

N(5)

 

 

Argumentai:

Valstybės gynybos taryba dar 2021 m. priėmė sprendimą nekurti naujų poligonų, o vietoj planuoto Vakarų Lietuvos poligono atkurti buvusi Rūdninkų karinį poligoną Šalčininkų rajone. Įstatymo projektu (toliau- Projektas) siūloma įtvirtinti punktą, kad visuomenės poreikiams žemė gali būti paimama tik jau esamų poligonų plėtrai, o ne naujų poligonų kūrimui.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

 „3 straipsnis. Projektų pripažinimas ypatingos valstybinės svarbos projektais

,,1. Žemė visuomenės poreikiams paimama šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis šiais atvejais:

1) kai ši žemė yra reikalinga ypatingos valstybinės svarbos projektams, kurių svarbą visuomenės poreikiams pripažįsta Seimas, įgyvendinti. Vyriausybės teikimu Seimas šio įstatymo nustatyta tvarka ypatingos valstybinės svarbos projektais pripažįsta valstybei svarbius ekonominius ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčius energetikos infrastruktūros, transporto infrastruktūros ar krašto apsaugos sričių projektus;

2) kai, atsižvelgiant į neatidėliotiną visuomenės poreikį plėsti pasirengimą krašto gynybai, ši žemė yra reikalinga karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektams įgyvendinti. Šie projektai pagal šį įstatymą yra laikomi ypatingos valstybinės svarbos projektais, patvirtinus karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašą.

2. Valstybės institucija, inicijuojanti projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos projektu, turi pateikti Vyriausybei parengtą projekto galimybių studiją, kurioje būtų pateikta išsami numatomo įgyvendinti projekto analizė techniniu, finansiniu ir ekonominiu požiūriais. Seimas projektą pripažįsta ypatingos valstybinės svarbos projektu priimdamas nutarimą arba įstatymą. Kai žemė visuomenės poreikiams reikalinga įgyvendinant karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektą (toliau – karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas), karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašas rengiamas ir tvirtinamas vadovaujantis Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymu.

3. Seimas, priimdamas nutarimą arba įstatymą dėl projekto pripažinimo ypatingos valstybinės svarbos projektu, nustato, kad įgyvendinant tokį projektą yra taikomas šis įstatymas, ir nurodo projektą įgyvendinančią instituciją. Projektą įgyvendinanti institucija gali įgalioti savo reguliavimo srities:

1) biudžetines įstaigas ir valstybės įmones, kurių savininko teises ir pareigas ji įgyvendina, atlikti dalį šiame įstatyme reglamentuotų žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų, finansuojamų įgyvendinamo projekto lėšomis;

2) akcines bendroves ar uždarąsias akcines bendroves, kuriose valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime arba kuriose valstybės valdomai bendrovei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia ne mažiau kaip 2/3 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, atlikti dalį šiame įstatyme reglamentuotų su viešojo administravimo veikla nesusijusių žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų, finansuojamų įgyvendinamo projekto lėšomis.

4. Karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija. Krašto apsaugos ministras turi teisę įgalioti kitą krašto apsaugos sistemos instituciją atlikti šiame įstatyme reglamentuotas žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, finansuojamas įgyvendinamo projekto lėšomis.

5. Žemė visuomenės poreikiams paimama tik jau esamų poligonų plėtrai.

6. Projektą įgyvendinanti institucija yra atsakinga už šiame įstatyme reglamentuotų ir pagal šio straipsnio 3 ir 4 dalis perduotų atlikti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų tinkamą atlikimą.

Nepritarti

Siūlomo teisinio reguliavimo tikslas – pagreitinti privačių žemės sklypų paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, taip užtikrinant neatidėliotiną visuomenės poreikį plėsti pasirengimą krašto gynybai. 

Siūlomu reglamentavimu, atsižvelgiant į jo tikslą, siekiama reglamentuoti, kad žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros ateityje vyktų greičiau tam tikrais išskirtiniais atvejais, tiesiogiai susijusiais su nacionaliniu saugumu. Siūlomi įtvirtinti Įstatymo taikymo atvejai yra aiškūs ir nedviprasmiški, t. y. kai tai reikalinga sąjungininkų poreikių užtikrinimui ir kai tas poreikis yra neatidėliotinas. Taip pat Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymo 6 str. 10 p. įtvirtintos aplinkybės, į kurias privaloma atsižvelgti, priimant sprendimą dėl karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašo kartu su karinei infrastruktūrai pritaikyti ir (ar) sukurti reikalinga teritorija patvirtinimo: 1) pirmumas teikiamas valstybinės žemės plotams, kuriuose nesuformuoti žemės sklypai, ir (ar) žemės sklypams, nuosavybės teise priklausantiems valstybei; 2) stengiamasi į teritoriją neįtraukti privačios žemės sklypų; 3) jei, įvertinus alternatyvias teritorijas, privačios žemės sklypų įtraukimas į teritoriją neišvengiamas – stengiamasi įtraukti kuo mažesnį privačios žemės sklypų plotą.

Siekiant užtikrinti šalies nacionalinį saugumą būtinas tinkamas pasirengimas krašto gynybai, įskaitant ir priimančiosios šalies poreikių užtikrinimą. Papildomi ribojimai, tiesiogiai susiję su galimų neatidėliotinų sąjungininkų poreikių įgyvendinimu, neatitiktų siūlomo teisinio reglamentavimo pakeitimais siekiamų tikslų – sudaryti galimybes savalaikiam sąjungininkų poreikių užtikrinimui, kai tokie poreikiai yra neatidėliotini. Taip pat pažymėtina ir tai, kad siūlymas apriboti projektu numatomo teisinio reguliavimo taikymą tik šiai dienai esamais poreikiais ir aplinkybėmis, sąlygotų kazuistinį reguliavimą ir neatitiktų konstitucinės doktrinos, kurioje nurodoma, kad įstatymų normose nustatomos bendro pobūdžio taisyklės (Konstitucinio Teismo 1995 m. spalio 26 d. nutarimas).

 

Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 1, nedalyvavo balsavime – 3.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                            Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Aistrida Latvėnė