AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS ĮSTATYMO NR. I-172 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XII-2202 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS LABDAROS IR PARAMOS FONDŲ ĮSTATYMO NR. I-1232 12, 18 straipsnių PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS ASOCIACIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1969 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ ĮSTAIGŲ ĮSTATYMO NR. I-1428 12 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO, LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.72 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO projektO

                     

 

            1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Įstatymų projektų rengimą paskatino teisinio reguliavimo spragos, kurios neleidžia užtikrinti paramą gaunančių juridinių asmenų veiklos skaidrumo ir atvirumo bei efektyvios paramos gavimo bei jos panaudojimo kontrolės.

Nors įstatymų leidėjas yra numatęs, kad paramos gavėjo statusą turintiems juridiniams asmenims privaloma kasmet teikti veiklos ataskaitas Juridinių asmenų registro tvarkytojui, šiuos duomenis pateikia tik 17 proc. visų paramos gavėjų: iš 35 401 paramos gavėjo statusą turinčių subjektų tik 6 195 pateikė ataskaitų dokumentus už 2015 metus.

Atsižvelgiant į tai, yra sudėtinga įvertinti paramą gaunančių juridinių asmenų veiklos ir paramos naudojimo atitiktį įstatymų reikalavimams. Toks paramos gavėjo statusą turinčių juridinių asmenų uždarumas neužtikrina skaidrumo ir atskaitomybės bei tampa terpe korupcinėms rizikoms, suponuoja galimybę sudaryti neskaidrius sandorius, taip pat apeiti įstatymuose numatytus su dalyvavimu politinėse kampanijose susijusius apribojimus, o galiausiai palengvina kaip paramą suteiktų dalykų panaudojimą su parama nesusijusioms veikloms.

Pagrindiniai šių įstatymų projektų tikslai yra įtvirtinti didesnį paramos gavėjo statusą turinčių juridinių veiklos viešumą ir skaidrumą, įgalinti visuomenę stebėti ir vertinti paramos gavėjų veiklą ir skatinti nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus bendradarbiavimą.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatymo Nr. I-172 pakeitimo įstatymo Nr. XII-2202 1 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymo Nr. I-1232 12, 18 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymo Nr. IX-1969 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 12 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.72 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau bendrai – Įstatymų projektai) parengė Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarijos Teisės ir Vidaus politikos grupės.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai

Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme yra nustatyta, kad labdaros ir paramos fondai turi parengti metinius pranešimus, o asociacijos ir viešosios įstaigos – metines veiklos ataskaitas. Tačiau labdaros ir paramos fondai savo metiniuose pranešimuose, viešosios įstaigos veiklos ataskaitose turi nurodyti tik apibendrintą informaciją apie gautą paramą, o asociacijos teikiamose veiklos ataskaitose tokios informacijos pagal įstatymą neturi pareigos nurodyti.

Pagal Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymą viešosios įstaigos veiklos ataskaitas turi skelbti savo interneto svetainėse, o pagal Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatymą bei Lietuvos Respublikos asociacijų įstatymą atitinkamai labdaros ir paramos fondai bei asociacijos pareigos savo interneto svetainėse (jeigu tokias turi) skelbti metinius pranešimus ar veiklos ataskaitas neturi.

Labdaros ir paramos fondų, asociacijų, viešųjų įstaigų Juridinių asmenų registrui pateikti metiniai pranešimai ar metinės veiklos ataskaitos, nors šie dokumentai yra vieši, nėra neatlygintinai skelbiami Juridinių asmenų registro tvarkytojo interneto svetainėje. Asmenys, norintys gauti šiuos dokumentus iš Juridinio asmenų registro, gali juos gauti už tam tikrą mokestį.

Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme nėra nustatyta atsakomybė (paramos gavėjo statuso panaikinimas) juridiniams asmenims, turintiems paramos gavėjo statusą, jeigu jie per įstatyme nustatytą terminą nepateikė Juridinių asmenų registro tvarkytojui metinio pranešimo arba veiklos ataskaitos, taip pat jeigu panaudojo gautą paramą pažeisdami įstatymų nuostatas, reglamentuojančias paramos gavėjų veiklos, susijusios su gautos paramos panaudojimu, apribojimus.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

 Įstatymų projektais siūloma:

1)        Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme, Lietuvos Respublikos asociacijų įstatyme, Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatyme nustatyti, kad labdaros ir paramos fondai teikiamuose metiniuose pranešimuose, o asociacijos ir viešosios įstaigos teikiamose metinėse veiklos ataskaitose pateikdami informaciją apie gautą paramą, konkrečiai atskirai nurodytų kiekvieną paramą suteikusį juridinį asmenį, jo suteiktos paramos dalyką ir jo vertę. Taip pat nustatyti, kad labdaros ir paramos fondai bei asociacijos šiuos dokumentus viešai skelbtų savo interneto svetainėse (jeigu jas turi).

2)        Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos fondų įstatyme įtvirtinti draudimą labdaros ir paramos fondams skleisti politinę reklamą.

3)        Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse nustatyti Juridinių asmenų registro tvarkytojo pareigą juridinio asmens, kuriam įstatymų nustatyta tvarka yra suteiktas paramos gavėjo statusas, pateiktą metinį pranešimą ar veiklos ataskaitą ne vėliau kaip per 30 dienų nuo gavimo dienos neatlygintinai viešai paskelbti Juridinių asmenų registro tvarkytojo interneto svetainėje.

4)        Lietuvos Respublikos labdaros ir paramos įstatyme numatyti, kad jeigu juridinis asmuo (paramos gavėjas) per įstatyme nustatytą terminą nepateikė Juridinių asmenų registro tvarkytojui metinio pranešimo arba veiklos ataskaitos, taip pat jeigu panaudojo gautą paramą pažeisdamas įstatymų nuostatas, reglamentuojančias paramos gavėjų veiklos, susijusios su gautos paramos panaudojimu, apribojimus, panaikinamas tokio juridinio asmens paramos gavėjo statusas.

Įstatymų projektais siūlomo teisinio reguliavimo teigiami rezultatai – didesnis paramą gaunančių organizacijų veiklos skaidrumas ir atvirumas.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Teisinio reguliavimo neigiamų pasekmių nenumatoma. Priešingai, numatomos teigiamos siūlomo teisinio reguliavimo pasekmės, nes priėmus įstatymus paramą gaunančių organizacijų veikla taptų skaidresnė ir atviresnė.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimti Įstatymai neigiamos įtakos kriminogeninei situacija ir korupcijai neturės. Priešingai, numatoma, kad įstatymų projektais siūlomas naujas teisinis reguliavimas užkirs kelią neskaidriam paramos suteikimui bei panaudojimui. Viešai ir neatlygintinai prieinama informacija apie paramos teikėjus, jų suteiktą paramą padės efektyviau kovoti su korupcija, nes priėmus įstatymus paramą gaunančių organizacijų veikla taptų skaidresnė ir atviresnė, o organizacijų veiklos ir rėmėjų išryškinimas padėtų atsekti fiktyviai veikiančius, galimai neskaidriems sandoriams panaudojamus juridinius asmenis.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Siekiant inkorporuoti Įstatymų projektus į teisinę sistemą, reikės pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti „Terminų banko“ įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir neprieštarauja Europos Sąjungos teisės aktams.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, kas ir kada juos turėtų priimti

Įstatymams įgyvendinti reikės pakeisti Juridinių asmenų registro nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1407 „Dėl juridinių asmenų registro nuostatų patvirtinimo“.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Papildomų valstybės, savivaldybės biudžetų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno Eurovoc terminus, temas ir sritis

Reikšminiai žodžiai, kurių reikia norint šį įstatymo Projektą įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą: „parama“, „labdaros ir paramos fondai“, „metinė veiklos ataskaita“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

 

Respublikos Prezidentė                                                                                                           Dalia Grybauskaitė