LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

VALSTYBĖS VALDYMO IR SAVIVALDYBIŲ KOMITETAS

 

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS CIVILINIO KODEKSO 2.46, 2.47, 2.54, 2. 57, 2.62, 2.63, 2.64, 2.66, 2.68, 2.70 IR 2.184 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

Nr.  XIVP-3213

 

2024-03-20 Nr. 113-P-10

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkas Ričardas Juška, komiteto pirmininko pavaduotojas Valentinas Bukauskas, komiteto nariai: Guoda Burokienė, Domas Griškevičius, Kęstutis Masiulis, Bronislovas Matelis, Audrius Petrošius, Eugenijus Sabutis, Algis Strelčiūnas, Rita Tamašunienė, Valdemaras Valkiūnas.

Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė, Kristina Šimkutė, Juras Taminskas, padėjėja Vilma Keidūnė.

Kviestieji asmenys: Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės patarėja Dalia Simutienė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrevičė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-31

1

13

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.         Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.46 straipsnio 5 dalyje nereikėtų nustatyti, kad Teisės aktų registre skelbiamuose teisės aktuose (kuriais steigiami ir veikia viešieji juridiniai asmenys, arba kuriais tvirtinami arba keičiami viešųjų juridinių asmenų steigimo dokumentai) neturėtų būti nurodomi ne tik teisės aktų identifikacinių kodų pateikimo Juridinių asmenų registrui terminai, tačiau ir šiuos identifikacinius kodus įpareigoti pateikti subjektai. Jeigu, vis dėlto, būtų siekiama įtvirtinti bendrą taisyklę, kad teisės aktų identifikacinius kodus Juridinių asmenų registrui visada pateiktų konkretus subjektas (pvz., Teisės aktų registro tvarkytojas, teisės aktą priėmusi institucija, viešojo juridinio asmens savininko teises ir pareigas įgyvendinanti (įgyvendinsianti) institucija), tai taip pat turėtų būti aiškiai nurodyta. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 13 straipsnio 4-6 dalių nuostatoms, kuriose taip pat pateikiama neapibrėžtam subjektui adresuota pareiga pateikti teisės aktų identifikacinius kodus juridinių asmenų registro tvarkytojui.

Nepritarti

Subjektų, kurie turėtų pateikti identifikacinius kodus papildomai įvardyti nereikia, kadangi tokia nuostata dubliuotų Civilinio kodekso 2.67 straipsnį, kuriame numatyti asmenys, atsakingi už juridinio asmens dokumentų ir Juridinių asmenų registro duomenų pateikimą Juridinio  asmenų registro  tvarkytojui.

2.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-31

7

9

 

 

2.         Derinant projekto nuostatas tarpusavyje, projekto 7 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.64 straipsnio 2 dalies 2 punktas turėtų būti patikslintas, vietoj žodžių „jeigu viešasis juridinis asmuo veikia pagal Teisės aktų registre skelbiamus steigimo dokumentus“ įrašant žodžius „jeigu viešasis juridinis asmuo veikia pagal įstatymą ar valstybės ar savivaldybės institucijos priimtą teisės aktą dėl viešojo juridinio asmens steigimo arba pagal Teisės aktų registre skelbiamus steigimo dokumentus“. Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 9 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 1 dalies naujam 15 punktui.

Pritarti

 

3.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-31

8

 

 

3.         Projekto 8 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.66 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad „Juridinių asmenų registro tvarkytojui teikiamuose dokumentuose neturi būti nurodyta asmens duomenų, kurių pateikimo juridinių asmenų registrui nenumato šis kodeksas ar kiti įstatymai“. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „jeigu įregistruoti juridinį asmenį, taip pat registruoti juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus JAR tvarkytojui teikiamuose dokumentuose visgi būtų pateikiami asmens duomenys, kurių pateikimo JAR nenumato CK ar kiti įstatymai, JAR tvarkytojas, vadovaudamasis CK 2.68 straipsnio 1 dalies 4 punktu, galėtų atsisakyti įregistruoti juridinį asmenį ar juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus“. Šiame kontekste pažymėtina, jog valstybės ar savivaldybių institucijų teisės aktai, kuriais tvirtinami, keičiami ar pripažįstami netekusiais galios viešojo juridinio asmens steigimo dokumentai, skelbiami Teisės aktų registre. Taigi galima situacija, kai juridinių asmenų registras atsisakys įregistruoti juridinį asmenį ar juridinio asmens dokumentų ir duomenų pakeitimus, jeigu juose bus perteklinių asmens duomenų, tačiau šie dokumentai, kaip teisės aktai (net ir vėliau juos pakeitus ar pripažinus netekusiais galios) ir toliau bus skelbiami Teisės aktų registre. Atsižvelgus į tai, svarstytina, kaip tokiu atveju turėtų būti užtikrinamas projektu siekiamas tikslas – 2016 m. balandžio 27 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/679 dėl fizinių asmenų apsaugos tvarkant asmens duomenis ir dėl laisvo tokių duomenų judėjimo ir kuriuo panaikinama Direktyva 95/46/EB (Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas) 5 straipsnio 1 dalies c punkte įtvirtintas duomenų kiekio mažinimo principo įgyvendinimas. 

Pritarti

 

4.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-31

1

10

 

 

4.         Atsižvelgus į tai, kad projekto 10 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.68 straipsnio 1 dalies 2 punkto pakeitimas tiesiogiai susijęs su projekto 1 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.46 straipsnio pakeitimu (o projekto 1 straipsnio įsigaliojimas numatytas 2025 m. sausio 2 d.), projekto 10 straipsnio įsigaliojimas taip pat turėtų būti nukeltas į 2025 m. sausio 2 d.

Pritarti

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad projekto 13 straipsnyje numatyta įstatymo  įsigaliojimo data yra 2024 m. balandžio 1 d. Vertinant įstatymo projekto svarstymo ir priėmimo Seime terminus, reikėtų nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą.

5.        

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-10-31

12

 

 

5.         Projekto 12 straipsniu keičiamo Civilinio kodekso 2.184 straipsnio 1 dalies 6 punktas tikslintinas kalbiniu požiūriu jį suderinant su Civilinio kodekso 2.184 straipsnio 1 dalies sakiniu iki dvitaškio „Prokūra pasibaigia, kai:“.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas:

1) iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-3213 ir siūlyti pagrindiniam komitetui projektą tobulinti pagal Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė.

2) pritarti komiteto išvadoms.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

7. Balsavimo rezultatai: už – 10, prieš – 1, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Guoda Burokienė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ričardas Juška

 

 

 

 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto biuro patarėjos Rasa Mačiulytė, Rasa Šidlauskaitė