LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

teisės ir teisėtvarkos komitetas

                                                                                                                                                                                                           

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2234 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-5180(2)

 

2021-04-28  Nr. 102-P-12

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Irena Haase, Andrius Navickas, pavaduojantis Gabrielių Landsbergį, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, Komiteto biuro patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, padėjėjos Aidena Bacevičienė, Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

            Institucijų atstovai: Generalinės prokuratūros Baudžiamojo persekiojimo departamento prokuroras Darius Čaplikas, Generalinės prokuratūros Viešojo intereso gynimo skyriaus prokurorė Ilona Imbrasienė, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės vyresnysis patarėjas Tautvydas Žėkas, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Viešosios teisės skyriaus patarėja Svetlana Nekrasova.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-09-16

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta Teisės departamento išvados dėl kartu teikiamo Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 310 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5179(2) 3 pastaboje, manytina, kad siūlomi Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto pakeitimai yra nepagrįsti.

Pritarti

AAK – papildomas komitetas – pritarė.

 

(P.S. – pastabų tekste paryškinta TTK).

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2020-09-16

1

 

 

Aukščiau TD pastaboje paminėta ši 3 pastaba susijusiam pagrindiniam projektui XIIIP-5179(2), kuria pagrindžiama, kodėl nereikia keisti svarstomo Kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio (pastaba mūsų):

3. Įstatymo projekto aiškinamajame rašte BK 310 straipsnio 3 dalyje siūlomos nustatyti laisvės atėmimo bausmės dydis, be kita ko, argumentuojamas taip: „Teisėsaugos institucijos vis dar neturi pakankamai efektyvių įrankių nustatyti šio pobūdžio nusikaltimus bei užkirsti jiems kelią. Vienas tokių įrankių, padėsiančių nustatyti žiaurų elgesį su gyvūnais yra kriminalinės žvalgybos tyrimo atlikimas. Pagal dabartinį teisinį reglamentavimą žiaurus elgesys su gyvūnais, yra priskirtinas prie nesunkių nusikaltimų, kas pagal Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo (toliau – KŽĮ) 8 str. 1 d. 1 p. nėra kriminalinės žvalgybos tyrimo objektas (kriminalinės žvalgybos tyrimas atliekamas labai sunkių, sunkių ir apysunkių nusikaltimų atveju)”.

Pabrėžtina, kad į teisėsaugos institucijų galimybę nustatyti ir įrodyti nusikalstamos veikos požymius turėtų būti atsižvelgiama sprendžiant, ar tam tikrą veiką apskritai prasminga kriminalizuoti (pripažinti nusikalstama), taip pat aprašant nusikalstamos veikos sudėties požymius[1], tačiau ne parenkant bausmių rūšis ar jų dydžius. Laisvės atėmimo bausmės dydžiai BK specialiosios dalies straipsniuose turėtų būti nustatomi atsižvelgiant į visiškai kitus kriterijus, kurių bene svarbiausias yra veikos pavojingumas, priklausantis nuo veika padaromos žalos rūšies ir dydžio, kėsinimosi objekto reikšmingumo ir pan. Baudžiamosios teisės teorijoje laikomasi vieningos nuomonės, kad praktika, kai laisvės atėmimo bausmės didinamos tik siekiant taikyti kriminalinę žvalgybą, nėra tinkama.

Pritarti

AAK – papildomas komitetas – pritarė.

3.

Teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas

2020-09-30

*

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-5180(2) atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų neturime.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

2020-11-18

1, *

 

 

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 310 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5179(2) IR LIETUVOS RESPUBLIKOS KRIMINALINĖS ŽVALGYBOS ĮSTATYMO NR. XI-2234 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-5180(2)

 

2020 m. lapkričio 18 d. Nr. 1304

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. rugsėjo 30 d. sprendimo Nr. SV-S-1675 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.9 ir 1.10 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 310 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5179(2) (toliau – BK projektas) ir Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo Nr. XI-2234 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-5180(2) (toliau – Kriminalinės žvalgybos įstatymo projektas) (toliau kartu – Įstatymų projektai) dėl šių priežasčių:

6. Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodyta, kad kriminalinės žvalgybos tyrimas atliekamas, kai turima informacijos apie rengiamą, daromą ar padarytą labai sunkų ar sunkų nusikaltimą arba apysunkius nusikaltimus, kurie konkrečiai išvardyti šiame punkte. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte teigiama, kad teisėsaugos institucijos vis dar neturi užtektinai efektyvių priemonių žiauraus elgesio su gyvūnais nusikaltimams nustatyti bei keliui jiems užkirsti. Atsižvelgiant į tai, siekiant sudaryti galimybes taikyti kriminalinės žvalgybos priemones tais atvejais, kai žiauraus elgesio su gyvūnais veiksmai komerciniais tikslais atliekami veikiant bendrininkų grupėje (BK projektu siūloma BK 310 straipsnio 3 dalis), BK projektu siūloma dirbtinai – net keturis kartus sugriežtinti baudžiamąją atsakomybę už žiaurų elgesį su gyvūnais. Būtent tokio dydžio sankcija šią nusikalstamą veiką leistų priskirti apysunkių nusikaltimų kategorijai, o Kriminalinės žvalgybos įstatymo projektu papildžius Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punktą būtų sudarytos galimybės teisėsaugos institucijomis kriminalinės žvalgybos tyrimą atlikti net ir dėl BK projektu BK 310 straipsnio 3 dalyje siūlomos numatyti nusikalstamos veikos. Tačiau baudžiamajame įstatyme sankcijos už nusikalstamas veikas yra nustatomos vadovaujantis visiškai kitais kriterijais – ne siekiu sugriežtinti jas tik tam, kad būtų sudarytos sąlygos taikyti kriminalinės žvalgybos priemones. Tai yra daroma įvertinus tokių nusikalstamų veikų pavojingumo pobūdį ir laipsnį, teisinių gėrių, į kuriuos kėsinamasi tokiomis nusikalstamomis veikomis, svarbą, jomis daromą žalą ir kitus svarbius kriterijus. Atsižvelgiant į tai, BK projektu teikiamas siūlymas papildyti BK 310 straipsnį nauja trečiąja dalimi vertintinas kaip iš esmės nesuderinamas su BK normų konstravimo praktika. Sugriežtinus sankciją keturis kartus žiauraus elgesio su gyvūnais veika netampa tiek kartų pavojingesnė, taigi Įstatymų projektais teikiamas siūlymas neatitinka ir kriminalinės žvalgybos objektams keliamų reikalavimų bei pagrindinių kriminalinės žvalgybos principų.

Pritarti

AAK – papildomas komitetas – pritarė.

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Aplinkos apsaugos komitetas

2021-03-17

*

 

 

*

6.1. Sprendimas:

siūlyti pagrindiniam komitetui atmesti Lietuvos Respublikos kriminalinės žvalgybos įstatymo 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-5180(2).

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: įstatymo projektą XIIIP-5180(2) atmesti, atsižvelgiant į Seimo Aplinkos apsaugos komiteto sprendimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas išvadas.

8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                     Stasys Šedbaras

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Latvelienė



[1] Švedas, G. Veikos kriminalizavimo kriterijai: teorija ir praktika. Teisė, 2012, t. 82, p. 22.