LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO 30, 32, 38, 64, 69, 78, 79, 80, 81, 85, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 134, 138, 163, 181, 185, 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO PROJEKTO  NR. XIVP-2709(3)

 

2023-10-04 Nr. 102-P-46

Vilnius

 

            1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydas Anušauskas, Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja  Viktorija Staugaitytė, Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės vyresnioji patarėja Mėta Matuzevičienė    Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos nariai: Justas Pankauskas, Olga Kilkinova; Vyriausiosios rinkimų komisijos Politinių partijų ir politinių kampanijų finansavimo kontrolės skyriaus l.e vedėjos funkcijas Janina Latvienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausiosios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Andrius Vyšniauskas

2023-09-26

4

2

 

 

 

Argumentai:
76 straipsnio visose dalyse yra naudojama imperatyvi norma, kokią informaciją kandidatas privalo pateikti. Tik straipsnio 4 dalyje naudojama švelnesnė forma, tačiau savo esme ji yra tokia pati svarbi kaip ir kitos to paties straipsnio dalys. Todėl ir šioje dalyje  vartotina  imperatyvi norma, ką kandidatas privalo nurodyti savo biografijoje. 

Pasiūlymas:  

Pakeisti  projekto 4 straipsnį 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 76 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„4. Kandidatoas biografijoje privalo pateikti pateikiama informacijaą apie gimimo datą ir vietą, išsilavinimą, užsienio kalbų mokėjimą, darbovietę, darbo patirtį, visuomeninę veiklą, pomėgius, šeiminę padėtį.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai:

už –9 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 2.

Seimo narys

Andrius Vyšniauskas

2023-09-26

15

 

 

 

Argumentai:

 Svarstymo Teisės ir teisėtvarkos komitete metu nuostata dėl tikslesnio debatų laidų koregavimo sukėlė abejonių ir diskusijų. Siekiant platesnio kompromiso, siūloma atsisakyti naujo siūlomo reguliavimo.

 

Pasiūlymas:

Išbraukti projekto 15 straipsnį:

15 straipsnis. 99 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 99 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„6. Vyriausioji rinkimų komisija nustato specialių laidų grupių ir dalyvių kiekvienoje grupėje skaičių taip, kad vienos laidos dalyvių skaičius būtų ne didesnis kaip 7 dalyviai. Grupės gali būti sudaromos pagal rašytinį dalyvių tarpusavio susitarimą, o kai susitarimo nėra – burtais.“

 

Buvusius projekto 16-26 straipsnius atitinkamai laikyti 15-25 straipsniais.

 

Pritarti

 1. Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiantį RK 99 straipsnį, tikslintinas projekto pavadinimas: „LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO 30, 32, 38, 64, 69, 78, 79, 80, 81, 85, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 134, 138, 163, 181, 185, 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIs ĮSTATYMAS“

2. Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiasi projekto kitų straipsnių numeracija, todėl pakeitus projekto straipsnių  nuo 15 straipsnio numeraciją, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo nuostatos.

 

 

 

 

 

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0 .

3.

Seimo narys

Andrius Vyšniauskas

2023-09-28

17

 

 

 

 

Argumentai:
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota nuostata gali būti neaiškiai interpretuojama suprantant, kad draudžiamas bet kurių institucijų ataskaitų platinimas rinkimų politinės kampanijos laikotarpiu. Tačiau siekiama riboti, pavyzdžiui, merų ataskaitas savivaldos rinkimų kampanijos metu. Jeigu vyksta kiti rinkimai, merų ataskaitų platinimas neturi būti ribojamas.

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto  17 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas

Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:

„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis. Draudžiama  Seimo, Vyriausybės, Prezidento, savivaldybių, Europos Parlamento ar kitų valdžios institucijų lėšomis parengtas veiklos  atskaitas platinti medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu:

1)      Seimo, Seimo narių, Vyriausybės ir ministrų veiklos ataskaitas nuo Seimo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

2)       Prezidento ataskaitą nuo Prezidento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

3)       merų, savivaldybių tarybų narių, frakcijų, grupių, kitų kolektyvinių savivaldybės tarybos organų ir savivaldybių, kaip institucijų,  veiklos ataskaitas nuo merų ir savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

   4) Europos Parlamento narių veiklos         ataskaitas nuo Europos Parlamento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo.

Pritarti

Pritarus pasiūlymui,

suredaguotą pasiūlymą išdėstyti taip:

 „Draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti Seimo, Vyriausybės, Prezidento,  savivaldybių, Europos Parlamento ar kitų valdžios institucijų lėšomis parengtas veiklos atskaitas:

    1) Seimo, Seimo narių, Vyriausybės ir ministrų veiklos ataskaitas nuo Seimo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

     2) Prezidento veiklos ataskaitą nuo Prezidento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

    3) merų, savivaldybių tarybų narių, frakcijų, grupių, kitų kolektyvinių savivaldybių tarybų organų ir savivaldybių, kaip institucijų, veiklos ataskaitas nuo merų ir savivaldybių tarybų rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos;

4) Europos Parlamento narių veiklos ataskaitas nuo Europos Parlamento rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo dienos.

 

Balsavimo rezultatai:

 už – 5, prieš –4 (alternatyvus balsavimas dėl Seimo narių A. Vyšniausko ir V. Mitalo pasiūlymų 17 straipsniui).

4.

Seimo narys

Andrius Vyšniauskas

2023-09-26

22

 

 

 

 

Argumentai:

 Svarstant projektą Teisės ir teisėtvarkos komitete, kilo diskusija, kad geriausia būtų buvę į pagrindinį Rinkimų kodekso XIVP-2709(3) paketą integruoti

 S.n.  Domo Griškevičiaus pateiktą balsų perskaičiavimo  daugiamandatėje apygardoje  modelį, kuris yra paremtas procentine išraiška. Po platesnio pasitarimo, siekiant kompromiso, siūloma visgi grįžti prie kolegos pateikto balsų perskaičiavimo modelio mero ir savivaldybių tarybų rinkimuose, tačiau įteisinant  dar papildomą galimybę perskaičiuoti balsus, kas būtų aktualu mažoms savivaldybėms.

  Atsižvelgiant į 2023 kovo 5 d. savivaldybių tarybų ir merų rinkimų 1 turą, būtų 20 savivaldybių, kuriose siūlymas tik  per 0,05 procentinę išraišką, būtų  labai mažas balsų skirtumas. Pavyzdžiui  Birštone, Neringoje ir Rietave reikėtų  balsus perskaičiuoti, kai skirtumas -1 balsas, Kalvarijoje,  Kazlų Rūdoje ir Pagėgiuose – 2,  o jau Kaune -66, Vilniuje -111.  Todėl  siūloma, esant ne didesniam kaip 10 balsų skirtumui, sudaryti galimybę perskaičiuoti balsus visose savivaldybėse, o esant skirtumui virš 10 balsų, remtis 0,05 procentine išraiška.

 Pasiūlymas:

Pakeisti  projekto 22 straipsnį, kuriuo keičiamas Rinkimų kodekso 163 straipsnis, ir jį išdėstyti taip:

163 straipsnis. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisijos kompetencija skaičiuojant balsavimo rezultatus 

1. Apygardos rinkimų komisija perskaičiuoja visus Seimo vienmandatės rinkimų apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų yra mažesnis kaip   50 balsų ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą

2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų  skirtumas yra ne didesnis kaip 10 balsų, o jei didesnis - tai neviršija  0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus, yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnyjeio  4 dalyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų rinkėjų balsų  yra   ne didesnis kaip   10 balsų, o jei didesnis - tai neviršija 0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus,  yra mažesnis kaip 50 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama mažiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, arba mažesnis kaip 100 balsų toje savivaldybėje, kurioje renkama 41 ar daugiau kaip 41 savivaldybės tarybos narys, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.

4. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja  merų rinkimų vienmandatės ir   savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos  biuletenius ir tose savivaldybėse, kai skirtumas  yra mažesnis kaip 10 , kurį sudaro   0,05 procentai nuo dalyvavusių rinkėjų skaičiaus .

5. Pirmumo balsams perskaičiuoti savivaldybės rinkimų komisija Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatyta tvarka burtais parenka savivaldybių tarybų rinkimų daugiamandatės rinkimų apygardos rinkimų apylinkę ar apylinkes ir kandidatų sąrašą ar sąrašus. Perskaičiuojama  10 procentų   visų   savivaldybių  tarybų  rinkimų   kandidatų  sąrašų. Jeigu savivaldybių tarybų    rinkimų  daugiamandatės  rinkimų  apygardos biuleteniai buvo perskaičiuoti šio straipsnio 3 dalyje nurodytu pagrindu  ar kitais šiame kodekse numatytais atvejais, šių apygardų rinkimų apylinkių biuleteniai į atsitiktiniu būdu atrenkamų rinkimų apylinkių biuletenių pirmumo balsų perskaičiavimą neįtraukiami.

6. Apygardos, savivaldybės rinkimų komisija pagal Vyriausiosios rinkimų komisijos nustatytus duomenis gali patikrinti, ar tiksliai buvo suskaičiuoti rinkimų biuleteniai, išoriniai ir vidiniai balsavimo vokai, rinkimuose naudojami blankai ir plombos.“ 

Pritarti

  Suredaguotas  RK 163 str. 2 ir 3 dalis išdėstyti taip:

„2. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus mero rinkimų vienmandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas pirmą kartą balsuojant tarp antrą ir trečią vietas užėmusių kandidatų, o per pakartotinį balsavimą ir pirmą kartą balsuojant vienmandatėje rinkimų apygardoje, kai dalyvauja tik du kandidatai, – tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija  0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus , ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba kandidatas, kuris pirmą kartą balsuojant užėmė antrą ar trečią vietą arba per pakartotinį balsavimą užėmė antrą vietą.

3. Savivaldybės rinkimų komisija perskaičiuoja visus savivaldybės tarybos rinkimų daugiamandatės apygardos biuletenius, kai balsų skirtumas tarp iki šio kodekso 168 straipsnio  4 dalyje nustatyto reikalingos dalies balsų mandatams gauti ir nepatekusio kandidatų sąrašo gautų rinkėjų balsų yra ne didesnis kaip 10 balsų arba kai šis skirtumas didesnis kaip 10 balsų, bet neviršija 0,05 procento dalyvavusių rinkėjų skaičiaus, ir kai iki patvirtinant rinkimų rezultatus to pareikalauja bent vienas šios komisijos narys arba pirmos į savivaldybės tarybą nepatekusios politinės organizacijos atstovas rinkimams.“

 

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš – 0, susilaikė –0 .

 

5.

Seimo narys

Andrius Vyšniauskas

2023-10-03

26

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į notifikavimo Europos Komisijai ir Europos Sąjungos valstybėms narėms pagal Direktyvą (ES) 2015/1535 procedūros terminus, taip pat  į tai, kad, vadovaujantis Reglamento (ES) 2022/2065 bei Informacinės visuomenės paslaugų įstatymo pakeitimo projekto nuostatomis, Reglamentą (ES) 2022/2065 įgyvendinanti institucija bus paskirta nuo 2024 m. vasario 17 d.,  ir atsižvelgiant į Vyriausybės siūlymą tikslinti įstatymo projekto XIVP-2468  įsigaliojimo datą, tikslinga  suvienodinti  atitinkamų nuostatų dėl manipuliavimo interneto platformos paskyromis įsigaliojimą  projekte XIVP-2709(3).

 Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 26 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

"26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis, 20 straipsnis ir 24 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis ir  20 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.

2.3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

Pritarti

 Pritarus pasiūlymui išbraukti projekto 15 straipsnį, keičiasi projekto kitų straipsnių numeracija, todėl pakeitus projekto straipsnių  nuo 15 straipsnio numeraciją, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo nuostatos.

Komitetas siūlo 25(buvusį 26) straipsnį išdėstyti taip:

"2625 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šio įstatymo  24 23 straipsnio 4 dalis įsigalioja 2024 m. sausio 1 d.

2. Šio įstatymo 1 straipsnio 2 dalis, 13 straipsnio 3 dalis ir  2019 straipsnis įsigalioja 2024 m. vasario 17 d.

3. Šio įstatymo 5, 6, 7 ir 10 straipsniai įsigalioja 2025 m. sausio 1 d.

 

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš – 0, susilaikė –0 .

6.

Seimo narys

Vytautas Mitalas

2023-10-03

17

 

 

 

Argumentai:

 Draudimas rinkiminės politinės kampanijos metu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis yra perteklinis.

Šiuo metu galiojantis Rinkimų kodekso 102 straipsnis, reguliuojantis draudimą vykdyti rinkimų agitaciją naudojantis tarnybine padėtimi yra pakankamas ir tinkamas, nes jau dabar kandidatams yra draudžiama skleisti politinę agitaciją, ją apmokant valstybės institucijų lėšomis. Be to, naujasis draudimas apribotų žmonių galimybę susipažinti su išrinktų politikų darbais, o politikams - atsiskaityti rinkėjams. Šis draudimas būtų taikomas net ir tiems pareigas einantiems politikams, kurie  nekandidatuos būsimuose rinkimuose.     

 Pasiūlymas:

Pripažinti netekusiu galios projekto 17 straipsnį:

 

17 straipsnis. 102 straipsnio pakeitimas

Papildyti 102 straipsnį 5 dalimi:

„5. Nuo rinkimų politinės kampanijos pradžios iki galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo draudžiama medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis.“

Nepritarti

Balsavimo rezultatai:

 už – 4, prieš –5 (alternatyvus balsavimas dėl Seimo narių A. Vyšniausko ir V. Mitalo pasiūlymų 17 straipsniui).

7.

Seimo nariai

Vytautas Kernagis    

Laurynas Kaščiūnas

2023-10-04                                            

 

1

 

 

 

Argumentai:
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto  1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. 32 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 32 straipsnio 1 dalies 15 punktą ir jį išdėstyti taip:

„15) ne vėliau kaip per 4 mėnesius po galutinių rinkimų rezultatų paskelbimo dienos perduoda archyvui nuolat saugoti apylinkių, apygardų, savivaldybių rinkimų komisijų balsų skaičiavimo protokolus ir priima sprendimą sunaikinti nesaugotinus rinkimų dokumentus;“.

2. Papildyti 32 straipsnio 4 dalį nauju 3 punktu:

„3) pagal kompetenciją priima sprendimus dėl manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonių naudojimo vykdant rinkimų politinę kampaniją – remdamasi Lietuvos radijo ir televizijos komisijos ar (ir) žurnalistų etikos inspektoriaus sprendimais ar vertinimais dėl šių priemonių naudojimo;“.

  3. Buvusius 32 straipsnio 4 dalies 3–5 punktus laikyti atitinkamai 4–6 punktais.

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

8.

Seimo nariai

Vytautas Kernagis    

Laurynas Kaščiūnas

2023-10-04                                            

 

13

 

 

 

Argumentai:
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 
Pasiūlymas:

13 straipsnis. 93 straipsnio pakeitimas

1. Papildyti 93 straipsnį nauja 1 dalimi:

„1. Rinkimų agitacija – politinei reklamai skleisti skirta veikla.“

2. Buvusias 93 straipsnio 1 ir 2 dalis laikyti atitinkamai 2 ir 3 dalimis.

3. Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Rinkimų agitacija vykdoma laikantis Konstitucijos, šio kodekso ir kitų įstatymų, moralės, teisingumo, visuomenės darnos, sąžiningų ir garbingų rinkimų principų. Draudžiama vykdyti rinkimų agitaciją, neatitinkančią šioje dalyje nurodytų reikalavimų, naudoti manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemones.“

4. Pakeisti 93 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Vyriausioji rinkimų komisija teikia rekomendacijas dėl šio kodekso reikalavimus atitinkančios rinkimų agitacijos vykdymo ir politinės reklamos skleidimo, sprendžia visus ginčus dėl rinkimų agitacijos, taip pat sprendžia, ar paskelbta informacija yra politinė reklama, ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.“

 

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0 .

 

9.

Seimo nariai

Vytautas Kernagis    

Laurynas Kaščiūnas

2023-10-04                                            

 

20

 

 

 

Argumentai:
Šiuo metu įstatymo projekte suformuluota „interneto platformos“ sąvoka gali būti neaiškiai interpretuojama, atsižvelgiant į tai, kad Lietuvos Respublikos Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas bei Lietuvos Respublikos Seimo Kultūros komitetas dar tik svarstys Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektą Nr. XIVP-2468, kuriuo Visuomenės informavimo įstatyme siūloma nustatyti manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principus, apimtis, bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmus. Atitinkamai Lietuvos Respublikos Vyriausybės yra suformulavusi pasiūlymus dėl būtinybės modifikuoti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projekte Nr. XIVP-2468 vartojamą „interneto platformos“ sąvoką. Ją Lietuvos Respublikos Vyriausybė siūlo koreguoti numatant, kad siekiama manipuliuoti ne visa platforma, o atitinkamais elementais – paskyromis, prie kurių vartotojas turi besąlygišką prieigą. Taip pat, siekiant Rinkimų kodekse įtvirtinti draudimą dirbtinėmis priemonėmis didinti politinės agitacijos sklaidą, svarbu įvertinti tai, kad bendri reguliavimo principai numatoma bus nustatyti Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, o nuostatos dar bus derinamos su Europos Komisija.
Siekiant, kad Rinkimų kodeksas būtų nuoseklus bei jame vartojamos sąvokos derėtų su manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis kardymo principais, apimtimi bei reguliavimo įgyvendinimo mechanizmais nustatomais Visuomenės informavimo įstatymo pakeitimo projektu Nr. XIVP-2468, siūloma Rinkimų kodekso konstitucinio įstatymo pakeitimo projekto Nr. XIVP-2709(3) atitinkamuose straipsniuose minimą „manipuliavimo interneto platforma“ sąvoką keisti į „manipuliavimo internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis“ sąvoką. 
Pasiūlymas:

20 straipsnis. 125 straipsnio pakeitimas 

Pakeisti 125 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Vyriausioji rinkimų komisija turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją, Visuomenės informavimo etikos komisiją, žurnalistų etikos inspektorių dėl paskleistos informacijos turinio vertinimo politinės reklamos aspektu. Vyriausioji rinkimų komisija taip pat turi teisę kreiptis į Lietuvos radijo ir televizijos komisiją ir žurnalistų etikos inspektorių dėl vertinimo, ar vykdant rinkimų politinę kampaniją buvo panaudotos manipuliavimo interneto platforma internetinių socialinių tinklų paslaugų platformos paskyromis priemonės.“

Pritarti

Balsavimo rezultatai: už – 9, prieš –0 , susilaikė –0 .

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                               Irena Haase

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė