AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

APLINKOS MONITORINGO ĮSTATYMO NR. VIII-529 7 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGOMŲ TERITORIJŲ ĮSTATYMO NR. I-301 27 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTŲ

 

 

1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:

Teikiami dviejų įstatymų pakeitimai, susiję su Valstybine aplinkos monitoringo programa. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo 7 straipsnio 3 dalimi, valstybinis aplinkos monitoringas vykdomas pagal Valstybinę aplinkos monitoringo programą, kurią tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Valstybinę aplinkos monitoringo programą rengia Aplinkos ministerija kartu su kitomis valstybės institucijomis, vykdančiomis aplinkos monitoringą.

2017 m. baigia galioti Valstybinio aplinkos monitoringo (2011–2017 m.) programa, kuri buvo patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. kovo 2 d. nutarimu Nr. 315 „Dėl Valstybinės aplinkos monitoringo 2011-2017 metų programos patvirtinimo“, todėl nuo 2018 m. reikalingas naujas aplinkos monitoringo vykdymo teisinis reglamentavimas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plane, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 13 d. nutarimu Nr. 167 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo plano patvirtinimo“, numatyta 2018 metais optimizuoti strateginio planavimo dokumentų sistemą (3.1.5 darbas). Bus mažinamas Vyriausybės tvirtinamų programų skaičius, įgaliojant ministrus tvirtinti atitinkamus veiksmų planus.

Atsižvelgiant į tai, siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo Nr. VIII-529 7 straipsnyje nurodytą dokumentą „Valstybinė aplinkos monitoringo programa“ į dokumentą „Valstybinio aplinkos monitoringo veiksmų planas“ ir nuostatas, numatančias, kad šį planą tvirtintų ne Lietuvos Respublikos Vyriausybė, o aplinkos ministras, suderinęs su valstybinį aplinkos monitoringą vykdančiomis valstybės institucijomis. Kartu siūloma pakeisti ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 27 straipsnį, kuriame yra įtvirtintas terminas „Valstybinė aplinkos monitoringo programa“.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2017 m. rugpjūčio 30 d. nutarimu Nr. 699 „Dėl Lietuvos Respublikos Seimo III (rudens) sesijos darbų programos“ pasiūlė Lietuvos Respublikos Seimui įtraukti į sesijos darbų programą Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo Nr. VIII-529 7 straipsnio pakeitimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 27 straipsnio pakeitimo įstatymo projektus, numatančius, kad Valstybinio aplinkos monitoringo veiksmų planą tvirtina aplinkos ministras, derindamas su kitomis aplinkos monitoringo priemones įgyvendinančiomis institucijomis.

 

2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

Pirminis įstatymų projektų siūlytojas – Aplinkos ministerija. Įstatymų projektų rengėjas ‒ Aplinkos ministerijos Veiklos priežiūros skyrius (vedėja Brigita Trepšienė, tel. 8~706 61861, el. p. [email protected], vyriausiasis specialistas Vaidas Jusis, tel. 8~706 63553, el. p. [email protected]).

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:

Lietuvos Respublikos aplinkos monitoringo įstatymo 7 straipsnyje nurodyta, kad valstybinis aplinkos monitoringas vykdomas pagal Valstybinę aplinkos monitoringo programą, kurią rengia Aplinkos ministerija kartu su kitomis valstybės institucijomis, vykdančiomis aplinkos monitoringą. Šią programą tvirtina Vyriausybė.

Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų įstatymo Nr. I-301 27 straipsnyje nurodyta, kad Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos pagal kompetenciją koordinuoja Aplinkos monitoringo įstatymo nustatyta tvarka vykdomos Valstybinės aplinkos monitoringo programos stebėsenos priemones, įgyvendinamas šios dalies 1 punkte nurodytose teritorijose kraštovaizdžio ir gamtos vertybių būklei stebėti, organizuoja taikomuosius mokslinius tyrimus, būklės vertinimą, koordinuoja šioje srityje saugomų teritorijų direkcijų veiklą, reguliariai skelbia visuomenei šių saugomų teritorijų būklės ataskaitas.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Projektu siekiama nustatyti aplinkos ministro įsakymu tvirtinamą tinkamesnį ir lankstesnį valstybinio aplinkos monitoringo organizavimo ir vykdymo reguliavimą. Atsižvelgiant į tai, kad aplinka nuolat keičiasi, todėl keičiasi ir aplinkos komponentai (jų parametrai), kuriuos privalome fiksuoti, fiksavimo dažnumas ir stebėsenos vietos, todėl privalome greičiau į tai reaguoti (ypač jeigu pakeitimų reikalaus Europos Komisija), t. y. keisti ar papildyti Valstybinio aplinkos monitoringo veiksmų plane numatytas priemones. Visi pakeitimai bus tvirtinami aplinkos ministro įsakymu (ne Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu), suderinus su kitomis valstybės institucijomis, vykdančiomis valstybinį aplinkos monitoringą. Atitinkamai sumažės administracinė našta Lietuvos Respublikos Vyriausybei, nes nereikės svarstyti ir tvirtinti programos.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Neigiamų priimtų įstatymų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Įstatymai neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymų įgyvendinimas neturės įtakos verslo sąlygoms ir plėtrai.

 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Įstatymams inkorporuoti į teisinę sistemą, priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų nereikės.

 

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymo nuostatų, įstatymų projektuose naujų sąvokų nenustatoma.

 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymų projektai neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei.

 

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Numatoma pakeisti:

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. kovo 15 d. nutarimą Nr. 276 „Dėl Bendrųjų buveinių ar paukščių apsaugai svarbių teritorijų nuostatų patvirtinimo“.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. rugpjūčio 22 d. nutarimą Nr. 909 „Dėl Lietuvos Respublikos kraštovaizdžio politikos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“.

3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. balandžio 8 d. įsakymą Nr. 160 „Dėl Valstybinio aplinkos monitoringo nuostatų patvirtinimo“.

Įstatymams įgyvendinti reikalingus įgyvendinamuosius teisės aktus iki įstatymų įsigaliojimo priims Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymams įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Įstatymų projektai derinti Finansų ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Teisingumo ministerija, Valstybinei maisto ir veterinarijos tarnyba, Žemės ūkio ministerija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiems projektams įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„Valstybinis aplinkos monitoringas“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Kadangi 2017 m. baigia galioti Valstybinio aplinkos monitoringo (2011–2017 m.) programa ir nuo 2018 m. reikalingas naujas aplinkos monitoringo vykdymo teisinis reglamentavimas, Įstatymų projektuose nurodoma jų įsigaliojimo data – 2018 m. sausio 1 d. Atsižvelgiant į tai, prašome Lietuvos Respublikos Vyriausybės siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui Įstatymų projektus svarstyti skubos tvarka.