LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAUGAUS EISMO

AUTOMOBILIŲ KELIAIS ĮSTATYMO NR. VIII-2043 2, 27 STRAIPSNIŲ IR PRIEDO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-767

 

2017-10-11 Nr. 102-P-38

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Julius Sabatauskas, komiteto pirmininko pavaduotojas Stasys Šedbaras, nariai:  Rimas Andrikis, Irena Degutienė, Vitalijus Gailius, Česlav Olševski, Lauras Stacevičius, Rimantė Šalaševičiūtė, Petras Valiūnas.

Komiteto biuro patarėjai: Irma Leonavičiūtė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Loreta Zdanavičienė, Rita Varanauskienė. Komiteto biuro padėjėjos Modesta Banytė, Aidena Bacevičienė.

Vidaus reikalų ministerijos atstovai: D. Vasaris, K. Gudalevičius, Susisiekimo ministerijos atstovai: V. Pumputis, A. Karnilavičius, VĮ „Regitra“ atstovai: D. Jurgutis, M. Navickas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-30

1

2

1

4

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams bei teisės technikos reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 351 dalyje motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme panaikinimas yra apibrėžiamas kaip „uždraudimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme“, o projekto 1 straipsnio  2 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 352 dalyje motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymas apibrėžiamas kaip „ribotos trukmės draudimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme“. Pažymėtina, kad iš keičiamo įstatymo 27 straipsnio 7 dalies, kurioje yra reglamentuojamas motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos leidimo dalyvauti viešajame eisme panaikinimas, matyti, kad leidimas dalyvauti viešajame eisme yra panaikinamas visam laikui.  Atsižvelgiant į tai bei siekiant aiškiau atriboti leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymą ir panaikinimą, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 2 straipsnio 351 dalyje po žodžio “uždraudimas“ reikėtų įrašyti žodžius „visam laikui“.

Pritarti

Atsižvelgiant į patikslintą sąvoką (1 str. 1 d.), projekto 2 str. 4 dalyje išbraukti žodžiai „visam laikui“.

Rengėjai turėtų patikslinti šį terminą Terminų banke.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-30

2

4

 

2. Iš projekto aiškinamojo rašto ir projekto lyginamojo varianto matyti, kad projekto 2 straipsnio 4 dalimi yra  siekiama pakeisti ne galiojančio įstatymo 27 straipsnio 7 dalį, bet tą įstatymo 27 straipsnio 7 dalies redakciją, kuri buvo nustatyta (pakeista) Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VII-2043 10, 25, 27 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIII-107. Pažymėtina, kad šis įstatymas dar nėra įsigaliojęs ir įsigalios tik 2018 m. sausio 1 d., todėl siekiant projekto tikslų reikėtų keisti būtent šį įstatymą, o ne Saugaus eismo automobilių keliais įstatymą Nr. VIII-2043.

 

Nepritarti

Teisingumo ministro 2017 m. liepos 10 d. įsakymo Nr. 1R-183 Dėl teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymo Nr. 1R-298 „Dėl teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimopakeitimo 113.3 papunkčio redakcija numato: „113.3. <...> Jei rengiamas teisės akto pakeitimo projektas, kai yra priimtas, bet neįsigaliojęs to paties teisės akto pakeitimas, o projektu daromi pakeitimai įsigaliotų kartu su neįsigaliojusiomis pataisomis arba vėliau, teisės akto projekto lyginamasis variantas rengiamas suvestinės teisės akto redakcijos, įskaitant priimtus, bet neįsigaliojusius pakeitimus, pagrindu.“

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-05-30

4

2

 

3. Projekto 4 straipsnio 2 dalimi numatoma, kad Vidaus reikalų ministras ir susisiekimo ministras iki 2017 m. liepos 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinimui reikalingus teisės aktus. Atsižvelgiant į įstatymų leidybos praktiką Seime, į įstatymų projektų svarstymo Seime stadijas bei jų terminus bei projekto 4 straipsnio 1 dalyje numatomą įstatymo įsigaliojimo datą, svarstytina, ar projekto 4 straipsnio 1 dalyje nurodyta įstatymo įsigaliojimo data neturėtų būti patikslinta.

 

Pritarti

Klausymų metu nuspręsta numatyti 2017 m. gruodžio 1 d.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuras

2017-09-07

2

2

 

Dėkojame už suteiktą galimybę pateikti savo poziciją dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 (toliau — Įstatymas) 2, 27 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-767.

Mums kelia didelį susirūpinimą ketinimas panaikinti Įstatymo 27 straipsnio 5 ir 12 dalis, todėl tokiam siūlymui negalime pritarti. Šiuo metu galiojanti tvarka, įtvirtinta Įstatymo 27 straipsnio 5 dalyje, yra efektyviai veikiantis instrumentas, kovojant su nedraustų transporto priemonių savininkais. Per pastaruosius keletą metų nedraustomis transporto priemonėmis sukeltų eismo įvykių skaičius sumažėjo beveik dvigubai.

Reikia pažymėti, kad Europos ekonominės erdvės (toliau - EEE) valstybės yra visiškai atsakingos už savo šalyse registruotomis transporto priemonėmis padarytas žalas bet kurioje kitoje EEE valstybėje nepriklausomai ar ta transporto priemonė buvo drausta ar ne. Tačiau tais atvejais, kai eismo įvykį sukelia oficialiai išregistruota transporto priemonė, tokia atsakomybė netaikoma.

Pastaraisiais metais lietuviai nedraustomis transporto priemonėmis už Lietuvos ribų vidutiniškai per metus sukelia apie 300 eismo įvykių. Iš šio skaičiaus virš 40% eismo įvykių padaroma Įstatymo 27 straipsnio 5 dalies nuostatų pagrindu išregistruotomis transporto priemonėmis, už kurių padarytas žalas Biuras nėra finansiškai atsakingas. Tokiu būdu sutaupoma per 500 tūkst. eurų kasmet. Priėmus siūlomas projekto pataisas, tokia suma padidėtų atlyginamų žalų kaštai, kurie būtų dengiami visų Lietuvoje besidraudžiančiųjų sąskaita.

Manome, kad nėra jokio pagrindo lengvinti administracinę naštą transporto priemonių savininkams, sąmoningai vengiantiems draustis ilgiau kaip pusę metų, tuo labiau, kad galiojantis teisinis reglamentavimas (Transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatymo 9 straipsnio 3 dalis bei Įstatymo 27 straipsnio 12 dalis) sudaro visas sąlygas sutaupyti draudimo įmokas draudėjams, kurie savo transporto priemones naudoja sezoniškai arba nenaudoja jų ilgesnį laikotarpį.

Aptariamos teisinės nuostatos panaikinimas gerokai pablogintų ir valstybinio transporto priemonių registro būklę. Puikiai žinoma, kad nemažą dalį naudotų transporto priemonių su lietuviškais registracijos numeriais įsigyja Ukrainos, Moldovos ir kitų šalių piliečiai. Jie išvyksta iš Lietuvos neišregistravę įsigytų transporto priemonių ir negražinę lietuviškų registracijos numerių. Ilgą laiką jie važinėja nesidraudę taip sukeldami daug rūpesčių mūsų valstybei. Šiuo metu galiojančios Įstatymo 27 straipsnio 5 dalies nuostatos leidžia bent jau po pusės metų tokias transporto priemones išregistruoti be savininko kreipimosi ir bent iš dalies pagerinti valstybinio transporto priemonių registro kokybę.

Suprantame būtinybę perkelti 2014 m. balandžio 3 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2014/46/EC (toliau - Direktyva) nuostatas į nacionalinę teisę, tačiau siūlome nekeisti šiuo metu galiojančio reguliavimo, kiek jis susijęs su privalomuoju draudimu. Direktyva iš esmės reglamentuoja atvejus, susijusius su transporto priemonių technine būkle ir kartu suteikia mandatą nacionalinėje teisėje įtvirtinti papildomas registracijos panaikinimo priežastis greta numatytų 2000 m. rugsėjo 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvoje 2000/53/EC „Dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių“.

Tikimės, kad bus atsižvelgta į mūsų nuomonę ir nebus atsisakyta efektyvaus instrumento, šiuo metu įtvirtinto Įstatyme, kiek tai susiję su privalomojo draudimo kontrole.

 

Pritarti iš dalies

Siūloma 2 str. 1 dalį papildyti šiuo sakiniu:

 „Draudimo motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme metu šių transporto priemonių ir (ar) priekabų valstybinio registracijos numerio ženklai laikomi negaliojančiais.

Papildymas 27 str. 4 dalyje įterptas, atsižvelgiant į Draudikų biuro pateiktus argumentus dėl didelio užsienyje Lietuvoje registruotų transporto priemonių, kurių leidimas dalyvauti viešajame eisme sustabdytas, sukeliamų autoįvykių skaičiaus. Už šių transporto priemonių eismo įvykiuose padaromas žalas,  per privalomosios civilinės atsakomybės draudimo sistemą, atsakomybė finansiškai gula ant visų Lietuvos vairuotojų pečių. Numerio ženklus pripažinus negaliojančiais, ir pateikus duomenis, kad transporto priemonė eisme dalyvavo be draudimo, Draudikų biurui nebereikės mokėti išmokų už neteisėtai eisme dalyvaujančių transporto priemonių padaromas žalas. Informacija apie numerio ženklų negaliojimą bus matoma ir per viešą prieigą VĮ „Regitra“ interneto svetainėje.

 

2.

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“

2017-09-11

 

 

 

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ susipažino su Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 27 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-767 ir pastabų bei pasiūlymų šiam projektui neturi.

 

Atsižvelgti

 

3.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija

2017-09-26

 

2

2

4

 

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacija (toliau - Asociacija) pasinaudodama jai suteikta galimybe teikia savo poziciją dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 (toliau — Įstatymas) 2, 27 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-767.

Dėl Įstatymo 27 str. 4 d. pakeitimo ir 5 d. panaikinimo.

1) 2000 m. rugsėjo 18 d. Europos parlamento ir tarybos direktyvoje 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių, kurių 5 str. 3 d. nustatyta, kad valstybės narės turi numatyti sistemą, pagal kurią eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (toliau - ENTP) būtų išregistruojamos tik pateikus sunaikinimo pažymėjimą, o pagal šio straipsnio 2 d. visos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės turi būti nugabentos j patvirtintą apdorojimo įmonę.

LR teisinis reglamentavimas turi užtikrinti Direktyvos nustatytus reikalavimus, t.y. turi būti sukurta sistema, pagal kurią eksploatuoti netinkamos transporto priemonės išregistravimo sąlyga būtų - eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimas, kurį išduoti gali tik transporto priemonių surinkimo ar apdorojimo įmonė, turinti visus reikiamus leidimus bei licencijas užsiimti šia veikla ir kuri išduodama sunaikinimo pažymėjimą, tokiu būdu užtikrintų, kad priimtos eksploatuoti netinkamos transporto priemonės bus tinkamai ir saugiai sutvarkomos. Kaip matyti Direktyvos nuostatose, eksploatuoti netinkama transporto priemonė gali būti išregistruota tik pateikus sunaikinimo pažymėjimą, ko nėra reikalaujama dabar galiojančiame Įstatyme.

2) Remiantis šiuo metu galiojančio Įstatymo nuostatomis, transporto priemonių savininkai Įstatymo numatytais atvejais (Įstatymo 27 str. 5 d.) gauna pranešimus iš VĮ „Regitra“, jog jo transporto priemonė yra išregistruota. Gavus tokį pranešimą asmeniui nesuteikiama informacija, jog jis nusprendus toliau nebeeksploatuoti transporto priemonės, privalo vadovaujantis LR Aplinkos ministro 2003-12-24 įsakymu Nr. 710 patvirtintomis Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklėmis, nebenaudojamą transporto priemonę pristatyti atliekų tvarkytojui ir gauti ENTP sunaikinimo pažymėjimą, kuris turi būti pateiktas registruojančiai, registravimo dokumentus išduodančiai ir registravimo duomenis tvarkančiai VĮ „Regitra“.

3) Transporto priemonių savininkai, kurie nusprendė toliau nebeeksploatuoti transporto priemonės, žinodami, kad transporto priemonė yra išregistruota, dažniausiai pasirenka neteisėtus, bet jiems teisinių pasekmių nesukeliančius transporto priemonių sutvarkymo būdus: a) pasinaudoja nelegalių supirkėjų paslaugomis gaudami už transporto priemonę didesnį atlygį nei galinčius mokėti legalius ENTP tvarkytojus; b) savarankiškai išardo transporto priemones, vertingas dalis ir atliekas parduoda, o neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas šalina į aplinką; c) palieka transporto priemones likimo valiai be priežiūros bendro naudojimo vietose.

4) Tokiu būdu visų pirma nelegalūs ENTP surinkėjai išvengia visų mokesčių mokėjimo, antra, nekuriama efektyvi eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo sistema užtikrinanti „gamintojo atsakomybės principo“ įgyvendinimą, trečia, automobilių atliekomis teršiama aplinka, o bešeimininkės transporto priemonių atliekos iš bendro naudojimo vietų surenkamos savivaldybių pastangomis iš mokesčių mokėtojų skiriamų lėšų. Tokia praktika yra ydinga.

5) Įstatymo nuostatos susijusiosios su transporto priemonių išregistravimu yra ydingos ir tuo, kad netgi pristačius transporto priemonę legaliam ENTP tvarkytojui ir gavus ENTP sunaikinimo pažymėjimą, pastarasis dokumentas tampa niekam nereikalingas, nes VĮ „Regitra“ atsisako priimti sunaikinimo pažymėjus tiek iš atliekų tvarkytojų, tiek iš transporto priemonių savininkų, motyvuojant tuo, kad kai leidimas transporto priemonei dalyvauti viešajame eisme negalioja, t.y. transporto priemonė yra išregistruota iš Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro pakartotinis transporto priemonės išregistravimas iš registro nenumatytas. Tokia situacija papildomai „motyvuoja“ transporto priemonių savininkus transporto priemones parduoti nelegaliam supirkėjui, ardyti savarankiškai arba palikti stovėti bendro naudojimo vietose.

6) Akivaizdu, kad šiuo metu galiojančio Įstatymo nuostatos (27 str. 5 d.) prieštarauja Direktyvai ir Įstatymo įgyvendinimas daro žalą valstybei (nemokami mokesčiai, sudarytos sąlygos „juodosios rinkos“ klestėjimui), legaliems atliekų tvarkytojams (iškraipoma rinka, t.y. teisėti tvarkytojai negali konkuruoti su neteisėtai neeksploatuojamus automobilius superkančiais ir ardančiais asmenimis) bei daroma žala aplinkai (vertės neturinčios dalys ir atliekos (apie 20-25% vienos transporto priemonių svorio) šalinamos į aplinką, nebenaudojami automobiliai paliekami be priežiūros, iš jų varva tepalai, kiti skysčiai).

7) Asociacija iš esmės pritaria Įstatymo 27 str. 5 d. naikinimui ir 27 str. 4 d. pakeitimui. Asociacija neprieštarauja, kad tais atvejais, kai transporto priemonei neatlikta motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos privalomoji techninė apžiūra (išskyrus transporto priemones, turinčias leidimą nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę privalomosios techninės apžiūros

atlikti) arba kai motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba neapdrausta transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, arba kai nesumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai, gali būti sustabdomas leidimas tokiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme. Esant suinteresuotų šalių prieštaravimams dėl Įstatymo 27 str. 5 d. panaikinimo, Asociacija sutiktų ir su tuo, kad per 180 dienų nepašalinus priežasčių, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme, taip pat šio įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje nustatytais atvejais vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka būtų panaikinamas leidimas šiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme. Tačiau Asociacija teigia, kad transporto priemonė kuriai panaikintas leidimas dalyvauti eisme negali būti išregistruota nepateikus sunaikinimo pažymėjimo, nes tokios transporto priemonės dažniausiai atitinka eksploatuoti netinkamų transporto priemonių požymius, numatytus LR aplinkos ministro 2003-12-24 įsakymu Nr. 710 patvirtintose Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklėse. Tokios transporto priemonės turi būti nugabentos į transporto priemonių surinkimo ir apdorojimo įmones, jų savininkams turi būti išduotas sunaikinimo pažymėjimas, arba tokios transporto priemonės nustatyta tvarka galėtu sugrįžti į eismą.

Dėl Įstatymo 27 str. 7d.

Asociacija pritaria siūlomos Įstatymo 27 str. 7 d. pakeitimams

Asociacija nori atkreipti dėmesį, kad dažnais atvejais, transporto priemones, kurių sunkiai pažeistos pagrindinės dalys ir būtinos remonto išlaidos viršija dabartinę jos vertę arba remontuoti ekonomiškai netikslinga (t.y. eksploatuoti netinkamos transporto priemonės), parduodamos aukciono būdu, asmenims, kurie įsigiję tokias transporto priemones jas remontuoja galimai nesilaikydami

aplinkos apsaugos ir kitų teisės aktais keliamų reikalavimų transporto priemonių techninei priežiūrai ir remontui ir jas parduoda, arba tokias transporto priemones ardo nesilaikydami šiai veiklai nustatytų reikalavimų ir neturėdami leidimų.

Kaip jau buvo minėta eksploatuoti netinkamos transporto priemonės gali būti parduodamos tik atliekų tvarkytojams sunaikinimui. Tokia praktika egzistuoja daugumoje ES valstybių.

 

Nepritarti

Kai bus priimamas Įstatymo projekto 2 str. 4 dalyje numatytas registro tvarkytojo sprendimas ir kokie tam dokumentai bus reikalingi, turės būti reglamentuota vidaus reikalų ministro tvirtinamose taisyklėse Įstatymo projekto pildyti ar taisyti nėra tikslinga.

Kai bus gaunama informacija, kad transporto priemonė nustatyta tvarka pripažinta netinkama eksploatuoti, registracija bus panaikinama (visam laikui), transporto priemonė išregistruojama, ir ši transporto priemonė nebegalės sugrįžti į viešąjį eismą. Tačiau, pagal ES valstybių narių praktiką, išregistravimas, bet ne registracijos panaikinimas, taikomas ir dar keliais atvejais, kai nutrūksta transporto priemonės  valdytojo ryšys su transporto priemone:

a) kai transporto priemonė eksportuojama;

b) kai miršta už TP atsakingas asmuo;

c) kai transporto priemonė pavagiama.

 Asociacijos pasiūlymas, kad transporto priemonė kuriai panaikintas leidimas dalyvauti eisme negali būti išregistruota nepateikus sunaikinimo pažymėjimo, yra poįstatyminių teisės aktų reguliavimo dalykas (Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklių, patvirtintų 2003 m. gruodžio 24 d. aplinkos ministro įsakymu Nr. 710, 2 priedas: „Transporto priemonė pripažįstama eksploatuoti netinkama transporto priemone, jeigu atitinka bent vieną iš šių kriterijų:

1. Nustatyta tvarka transporto priemonei išduotas eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimas. <...>“).

Įstatymo projekto 2 str. 4 dalyje yra numatyta:

Motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos leidimas dalyvauti viešajame eisme Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojo sprendimu panaikinamas ir motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba išregistruojama, kai motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba pagal Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nuostatas pripažįstama netinkama eksploatuoti.“.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos kelių policijos tarnyba

2017-09-07

2

2

 

Lietuvos Respublikos Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetas 2017 m. rugpjūčio 24 d. raštu             Nr. S-2017-7614 pasiūlė Lietuvos kelių policijos tarnybai pateikti pastabas ir pasiūlymus dėl Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (toliau – SEAKĮ) Nr. VIII-2043 2, 27 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-767. 

Atsižvelgdami į galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo įstatyme įtvirtintą transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo pavadinimą, siūlome SEAKĮ 27 straipsnio 4 dalyje išbraukti žodžius „savininkų ir“ ir jį išdėstyti taip:

„4. Vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka nustačius, kad neatlikta ar negalioja motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos privalomoji techninė apžiūra arba kad motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba neapdrausta transporto priemonių savininkų ir valdytojų civilinės atsakomybės privalomuoju draudimu, arba kad nesumokėti valstybės nustatyti su transporto priemone ar jos dalyvavimu viešajame eisme susiję mokesčiai, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojo sprendimu, leidimas tokiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme sustabdomas (išskyrus motorines transporto priemones ir (ar) priekabas, turinčias leidimą nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę privalomosios techninės apžiūros atlikti). Pašalinus priežastis, lėmusias motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymą, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojas panaikina šį leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymą ir motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba vėl gali dalyvauti viešajame eisme.“

 Dėl kitų  SEAKĮ 2 ir 27 straipsnių pakeitimų pastabų neturime.

Pritarti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Andrius Palionis

2017-08-23

2

3

 

 

Argumentai:

Priverstinis transporto priemonės išregistravimas dėl įstatyme numatytų prievolių nevykdymo didina asmenims tenkančią administracinę naštą, sukelia nepatogumų ir užkrauna nepagrįstai didelę finansinę naštą. Neproporcinga laikytina įstatyme numatyta poveikio priemonė, kai išnykus aplinkybėms, dėl kurių automobilis buvo išregistruotas, asmuo turėtų imtis papildomų priemonių, siekdamas iš naujo įregistruoti transporto priemonę ir atnaujinti registracijos numerių galiojimą. Minėta poveikio priemonė nedaro poveikio saugaus eismo politikai, todėl laikytina pertekline. Atsižvelgiant į tai, įstatyme siūlytina numatyti, kad bet kuriuo metu išnykus aplinkybėms, dėl kurių transporto priemonė buvo išregistruota, transporto priemonė turi būti įregistruota nedelsiant ir neatliekant jokių papildomų veiksmų.

Pasiūlymas:

Pakeisti 27 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„5. Per 180 dienų nepašalinus priežasčių, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme, taip pat šio įstatymo 25 straipsnio 6 dalyje nustatytais atvejais vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka panaikinamas leidimas šiai motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme ir ji išregistruojama. Šių motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų valstybinio registracijos numerio ženklai pripažįstami negaliojančiais. Šioje dalyje nurodytos motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos vėl gali dalyvauti viešajame eisme tik iš naujo registruotos vidaus reikalų ministro nustatyta tvarka Pašalinus priežastis, dėl kurių buvo sustabdytas leidimas motorinei transporto priemonei ir (ar) priekabai dalyvauti viešajame eisme ir dėl šios priežasties ji buvo išregistruota ir registracijos numerio ženklai buvo pripažinti negaliojančiais, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojas panaikina šį leidimo dalyvauti viešajame eisme sustabdymą, įregistruoja motorinę transporto priemonė ir (ar) priekabą, pripažįsta nurodytos motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos registracijos numerio ženklus galiojančiais ir motorinė transporto priemonė ir (ar) priekaba vėl gali dalyvauti viešajame eisme“.

 

Pritarti iš dalies

Argumentai:

Pritarta pasiūlymo esmei, tačiau nuostatos išdėstytos ne 27 str. 5 dalyje (projekto 2 str. 3 dalis), o projekto 4 str. 3 dalyje.

Klausymų metu atkreiptas dėmesys, kad turi būti papildytas straipsnis, numatantis įstatymo įsigaliojimą, taikymą ir įgyvendinimą.

Pasiūlymas:

„3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo naujiems transporto priemonių valdytojams neperduotos motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos, kurioms buvo sustabdytas leidimas dalyvauti viešajame eisme ir dėl šios priežasties šios motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos buvo išregistruotos, pašalinus jų išregistravimo priežastis, Lietuvos Respublikos kelių transporto priemonių registro tvarkytojas atkuria šių motorinių transporto priemonių ir (ar) priekabų registraciją, ir motorinės transporto priemonės ir (ar) priekabos vėl gali dalyvauti viešajame eisme“.

 

 

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam jungtiniam (sujungti projektai Nr. XIIIP-366 ir Nr. XIIIP-767) Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo Nr. VIII-2043 2, 27 straipsnių ir priedo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-767 ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu „už“.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Julius Sabatauskas, Stasys Šedbaras.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                         (Parašas)                                           Julius Sabatauskas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Irma Leonavičiūtė