LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Užsienio reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301, 136, 138, 139, 140 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 69 STRAIPSNIO IR IX1 SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO X2 SKYRIUMI ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIVP-1018
2021 m. gruodžio 15 d. Nr. 105-P-124
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Užsienio reikalų komiteto pirmininko pavaduotojas Giedrius Surplys, Užsienio reikalų komiteto nariai Laima Liucija Andrikienė, Audronius Ažubalis, Arminas Lydeka, Marius Matijošaitis, Rūta Miliūtė, Antanas Vinkus. Užsienio reikalų komiteto biuras: biuro vedėjas Evaldas Zelenka, patarėjos Eglė Mažėlė, Inga Milašiūtė ir Laura Plyniuvienė, padėjėja Salvinija Jurėnaitė. Kviestieji asmenys: vidaus reikalų viceministras Arnoldas Abramavičius, Vidaus reikalų ministerijos (toliau – VRM) Migracijos politikos grupės vadovė Aušra Grikevičienė, VRM Migracijos politikos grupės vyresnioji patarėja Rūta Jasulaitienė.
2. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Žmogaus teisių komitetas, 2021-11-17 |
23 (1408)
|
(5) (6) (8)
|
|
|
Argumentai: Komitetas pažymi, kad užsieniečių teisės judėti ribojimas neįvertinus sulaikymo būtinumo ir proporcingumo ir neužtikrinus teisminės sulaikymo kontrolės yra žmogaus teisių pažeidimas. Atsižvelgiant į Seimo kontrolierių įstaigos, NVO, Jungtinių Tautų pabėgėlių agentūros bei Seimo narių V. Bako ir T. Tomilino pastabas dėl judėjimo laisvės apribojimo be teismo sprendimo, Komitetas siūlo patikslinti įstatymo projekto 1408 straipsnio 5, 6 ir 8 dalių nuostatas.
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: 5. Jeigu per įvestos karo padėties,
nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl
masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau
ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio užregistravimo Lietuvos
migracijos informacinėje sistemoje dienos, nebuvo priimtas galutinis
Migracijos departamento sprendimas dėl prieglobsčio prašytojo, laikinai
apgyvendinto šio straipsnio 3 dalyje nurodytose laikino apgyvendinimo vietose,
Migracijos departamentas priima sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją
į Lietuvos Respubliką ir apgyvendinti jį šio straipsnio 3 dalyje nurodytose
laikino apgyvendinimo vietose. Jeigu Migracijos departamentas, įvertinęs šio
Įstatymo 113 straipsnio 5 dalies 1, 6–11 punktuose nurodytas aplinkybes
nustato, kad yra pagrindas manyti, kad prieglobsčio prašytojas gali
pasislėpti,
Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip: „6. Jeigu per įvestos karo padėties,
nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl
masinio užsieniečių antplūdžio laikotarpį ir 28 dienas po jo pabaigos, tačiau
ne ilgiau kaip per 6 mėnesius nuo užsieniečio, kuris neteisėtai kirto Lietuvos
Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojas, užregistravimo
Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, neįvykdomas galutinis Migracijos departamento ar
Valstybės sienos apsaugos tarnybos sprendimas dėl užsieniečio grąžinimo ar
išsiuntimo, Valstybės sienos apsaugos tarnyba,
įvertinusi šio Įstatymo 113 straipsnio 5 dalyje nurodytas aplinkybes,
nustato, kad yra pagrindas manyti, kad užsienietis gali pasislėpti,
Pakeisti Įstatymo projekto 1408 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8.
|
Nepritarti |
Šis papildomo komiteto pasiūlymas procedūriškai nebuvo apsvarstytas 2021 m. gruodžio 8 d. Užsienio reikalų komiteto posėdyje
Argumentai: Užsienio reikalų komitetas 2021 m. gruodžio 8 d. posėdyje nepritarė ir analogiškoms Seimo narių teiktoms pataisoms, numatančioms institucijų pareigą kreiptis į teismą, norint apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės laisvai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje. Minėtas Seimo narių pataisas 2021 m. lapkričio 17 d. apsvarstęs papildomas Žmogaus teisių komitetas, pateikė šį savo pasiūlymą. Atkreiptinas Seimo dėmesys, kad Užsienio reikalų komitetas laikosi principinės pozicijos ir mano, kad siekiant sumažinti krūvį apylinkių teismams ir paspartinti procedūras, Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad jeigu Migracijos departamentas ar VSAT nustato, kad yra pagrindas manyti, kad prieglobsčio prašytojas ar užsienietis gali pasislėpti, priima administracinį sprendimą apgyvendinti prieglobsčio prašytoją ar užsienietį laikino apgyvendinimo vietose, nesuteikiant jiems teisės judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje, bet ne ilgiau kaip 6 mėnesiams nuo sprendimo priėmimo. Jeigu toks sprendimas nepriimamas, bet yra tam tikri UTPĮ nustatyti sulaikymo pagrindai, tuomet VSAT kreipiasi į atitinkamą apylinkės teismą dėl prieglobsčio prašytojo ar užsieniečio sulaikymo arba alternatyvios sulaikymui priemonės taikymo. UTPĮ 113 straipsnio 5 dalyje nustatyta, kokios aplinkybės turi būti įvertinamos sprendžiant, ar yra pagrindas manyti, kad užsienietis gali pasislėpti. Jeigu nėra pagrindo manyti, kad prieglobsčio prašytojas ar užsienietis gali pasislėpti, ir nėra atitinkamų Įstatyme nustatytų sulaikymo pagrindų, prieglobsčio prašytojas ar užsienietis apgyvendinami neribojant jų teisės judėti Lietuvos Respublikoje. Komitetas pabrėžia 2021 m. gruodžio 8 d. komiteto posėdžio metu įgarsintą teismų poziciją, kad šių kategorijų bylose turi būti užtikrinta efektyvi teisminė kontrolė, nepriklausomai nuo to, kokiame etape ji vykdoma. Todėl ir yra numatyta Įstatymo projekte Migracijos departamento ir VSAT sprendimų apgyvendinti laikino apgyvendinimo vietose nesuteikiant teisės judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje apskundimo teismui tvarka, siekiant įgyvendinti 2013 m. birželio 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/33/ES, kuria nustatomos normos dėl tarptautinės apsaugos prašytojų priėmimo, 9 straipsnio 3 dalies nuostatas ir Direktyvos 2008/115/EB 15 straipsnio 3 dalies nuostatas. Taigi, sprendžiant užsieniečių klausimą dėl apgyvendinimo visos aplinkybės bus įvertintos individualiai, ypatingai atsižvelgiant į užsieniečių pažeidžiamumą, o jeigu užsienietis nesutiks su tokiu sprendimu, jis galės jį apskųsti teismui.
|
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininko pavaduotojas Giedrius Surplys
Užsienio reikalų komiteto biuro patarėja Laura Plyniuvienė