PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

pridėtinės vertės mokesčio įstatymo Nr. IX-751 19 straipsnio pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2148(2)

 

2022-11-15

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1 ir 2

 

 

      Argumentai:

Siūloma:

a) suvienodinti apmokestinimo pridėtinės vertės mokesčiu (toliau – PVM) režimo taikymą spausdintoms ir elektroninėms knygoms.

Lengvatinis 9 procentų PVM tarifas šiuo metu Lietuvoje taikomas tik spausdintoms knygoms ir spausdintiems neperiodiniams informaciniams leidiniams. Siekiant suvienodinti apmokestinimo PVM režimo taikymą skirtingo formato knygoms, siūloma nuo 2023 m. sausio 1 d. lengvatinį PVM tarifą taikyti tiek spausdintoms, tiek elektroninėms knygoms, taip pat tiek spausdintiems, tiek elektroniniams neperiodiniams informaciniams leidiniams. Valstybės 2023  metų biudžeto netekimai dėl šios dalies galėtų sudaryti apie 1 mln. eurų.

 

b) neribotam laikui pratęsti šiuo metu galiojančio lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą turizmo veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka teikiamoms apgyvendinimo paslaugoms, taip toliau prisidedant prie Lietuvos turizmo plėtros ir apgyvendinimo paslaugas teikiančio Lietuvos verslo konkurencinių sąlygų gerinimo. Valstybės 2023 metų biudžeto netekimai dėl šios dalies sudarytų apie 24 mln. eurų per metus.

 

c) neribotam laikui pratęsti šiuo metu galiojančio lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių lankymui. Taip būtų prisidedama prie XVIII-osios Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo, susijusių su skirtingose Lietuvos vietovėse gyvenančių žmonių vienodų galimybių dalyvauti kultūriniame gyvenime ar į jį įsitraukti užtikrinimu, kultūros žmonių sukurtų geriausių kūrinių prieinamumo užtikrinimu, tarptautinio ir nacionalinio kultūros konkurencingumo užtikrinimu. Valstybės 2023 metų biudžeto netekimai dėl šios dalies sudarytų apie 1,3  mln. eurų per metus.

 

d) laikinai pratęsti šiuo metu galiojančio lengvatinio 9 procentų PVM tarifo taikymą restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, 9 procentų PVM tarifo taikymą sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui ir 9 procentų PVM tarifo taikymą atlikėjų paslaugoms, kaip buvo numatyta pirminiame šio įstatymo projekto variante. Primintina, kad terminuotos PVM lengvatos šiems sektoriams buvo įvestos kaip parama verslui, kurio veikla buvo ribojama siekiant riboti pandemijos plėtrą. Pirminiame projekte buvo siūloma nukelti lengvatos šios mokestinės subsidijos pasibaigimo terminą į palankesnį – sezono – laikotarpį.

Atkreiptinas dėmesys, kad maitinimo paslaugas teikiančių fizinių ir juridinių asmenų registruota 7148. Juridinių asmenų maitinimo įmonių, pateikusių metines pelno mokesčio deklaracijas, yra 4024. Tačiau tik 2244 yra pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai. Todėl lengvata nepasiekia didelės dalies mažesnių maitinimo paslaugų teikėjų. Taip pat, didžioji PVM lengvatos teikiamos naudos dalis koncentruojasi dideles apyvartas generuojančiose įmonėse. Pvz., pusei (1122 įmonių) mažesnes apyvartas generuojančių maitinimo paslaugas teikiančių PVM mokėtojų atitenka vos 10 proc. visos „naudos“ arba kitaip – valstybės biudžeto netekimų dėl taikomos lengvatos. Tuo tarpu 15 didžiausias apyvartas turinčių maitinimo paslaugas teikiančių PVM mokėtojų (0,7 proc.) gauna apie 20 proc. visos „naudos“. Tarpe šių 15 įmonių dominuoja greitojo maisto ir kiti tinkliniai restoranai, o ne mažas apyvartas turintys šeimos restoranėliai. Jeigu 2023 m. I pusmetį prognozės II pusmečiui rodytų, kad parama atskiriems verslo subjektams dėl energetikos kainų reikšmingos įtakos veiklos perspektyvai išliktų reikalinga, prasmingiau taikyti tikslines valstybės pagalbos priemones, nei horizontalias priemones, kurių būdu didžioji dalis finansinės naudos atitenka stambiems rinkos dalyviams.

Taip pat, reikia pastebėti, kad visose ES šalyse, kurios yra taikomas lengvatinis tarifas maitinimo paslaugoms, jis yra derinamas su lengvatiniu tarifu maistui. Lietuvos atvejis, kuomet lengvata netaikoma maistui, bet taikoma maitinimo sektoriui, yra netipinis. Tokiu atveju susidaro situacija, kuomet Lietuvos maitinimo paslaugas teikiantys subjektai perka prekes su 21  proc. standartiniu PVM tarifu, o parduoda su 9 proc. lengvatiniu tarifu. Pastarojo pusmečio duomenys rodo, kad dėl tokios situacijos 2/3 maitinimo paslaugas teikiančių PVM mokėtojų turi neigiamą PVM prievolę. Tai taipogi sukelia ir horizontalios lygybės problemų, nes pvz. prekybos centrai taipogi prekiauja gana ženkliu paruošto maisto asortimentu, nors teisės į lengvatą neturi.

Analizuojant kultūros, poilsio ir sporto sektorių (nebūtinai vykdančių veiklą) mokesčių mokėtojų, įskaitant ir fizinius asmenis, duomenis matome, kad nors bendras skaičius yra 19,9 tūkst., PVM mokėtojai sudaro vos 5,4 proc. (PVM mokėtojais registravęsi 1085 asmenys). Iš jų vos 208 juridiniai asmenys naudojosi teise taikyti lengvatinį 9 proc. tarifą. Todėl lengvatos teikiama nauda nepasiekia absoliučios daugumos šiuose sektoriuose veikiančių subjektų. Analizuojant didžiausius lengvatinio tarifo naudos gavėjus, tarp jų daugumą sudaro tinkliniai sporto klubai, pramogų ir poilsio centrai bei didžiųjų koncertų organizatoriai, o ne meno kūrėjai. Atsižvelgiant į tai, kad ES šalyse gana plačiai taikoma tik lengvata komerciniams renginiams, tačiau ne pramogų parkams ar sporto klubams, siūloma nuolatinai galioti palikti tik pirmąją lengvatą.

 

e) patikslinti galiojančias PVM įstatymo nuostatas, kad lengvatinis 5 procentų PVM tarifas taikomas Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka kompensuojamiems specialiosios medicininės paskirties produktams, taip suderinant jas su Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 2, 6, 9 ir 10 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-865 nuostatomis. Šiame įstatymo projekte atskiriama specialiosios medicininės paskirties maisto produktų sąvoka nuo medicinos pagalbos priemonių (toliau – MPP).  Tokiu būdu, nors specialiosios medicininės paskirties produktai būtų kompensuojami tokia pat tvarka kaip ir MPP, bet nepakeitus PVM įstatymo, šiems produktams nebebūtų taikomas lengvatinis 5 procentų PVM tarifas. Todėl reikalingas ne tik SDĮ, bet ir PVM įstatymo pakeitimas, kuriame sąvokos būtų išskirtos į dvi kategorijas (vietoj medicinos pagalbos priemonių atsirastų „medicinos pagalbos priemonės ir specialiosios medicininės paskirties maisto produktai“), iš esmės nepraplečiant taikymo apimties.

Todėl siūloma nustatyti, kad lengvatinis 5 procentų PVM tarifas būtų taikomas ir kompensuojamiesiems specialiosios medicininės paskirties maisto produktams, siekiant, kad, apdraustiesiems ir toliau būtų kompensuojami specialiosios medicininės paskirties maisto produktai, taikant lengvatinį PVM tarifą, taip šie produktai nepabrangtų ir nesumažėtų jų prieinamumas.

 

      

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 1 straipsnį ir išdėstyti taip:

 

1 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

„3) turizmo veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka teikiamoms apgyvendinimo paslaugoms;“.

2. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:

„6) restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais;“.

3. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalies 7 punktą ir jį išdėstyti taip:

„7) visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos;“.

4. Pakeisti 19 straipsnio 3 dalies 8 punktą ir jį išdėstyti taip:

„8) atlikėjų (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) teikiamoms atlikimo paslaugoms.“

 

 

1 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

1.       Pakeisti 19 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: 

„3. Lengvatinis 9 procentų PVM tarifas taikomas:

1) šilumos energijai, tiekiamai gyvenamosioms patalpoms šildyti (įskaitant šilumos energiją, perduodamą per karšto vandens tiekimo sistemą), į gyvenamąsias patalpas tiekiamam karštam vandeniui arba šaltam vandeniui karštam vandeniui paruošti ir šilumos energijai, sunaudotai šiam vandeniui pašildyti;

2) spausdintoms ir elektroninėms knygoms bei spausdintiems ir elektroniniams neperiodiniams informaciniams leidiniams (įskaitant vadovėlius, pratybų sąsiuvinius, enciklopedijas, žodynus, žinynus, informacines brošiūras, nuotraukų ir reprodukcijų albumus, vaikiškas knygeles su paveikslėliais, piešimo ir spalvinimo knygeles, spausdintas ar rankraštines natas, žemėlapius, schemas ir brėžinius, tačiau išskyrus kalendorius, užrašų knygeles ir kitus panašaus pobūdžio spaudinius). Šio punkto nuostatos netaikomos leidiniams, kuriuose reklama sudaro daugiau kaip 4/5 viso leidinio arba kurių visą ar didžiąją dalį sudaro muzikos ar vaizdo turinys;

3) iki 2022 m. gruodžio 31 d.  turizmo veiklą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka teikiamoms apgyvendinimo paslaugoms;

4) keleivių vežimo Susisiekimo ministerijos ar jos įgaliotos institucijos arba savivaldybių nustatytais reguliaraus susisiekimo maršrutais paslaugoms, taip pat šiame punkte nurodytų keleivių bagažo vežimo paslaugoms;

5) buitiniams energijos vartotojams, kaip jie apibrėžti Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, tiekiamoms malkoms ir medienos produktams, skirtiems kūrenimui;

6) iki 2022 m. gruodžio 31 d. iki 2023  m. birželio 30 d. restoranų, kavinių ir panašių maitinimo įstaigų teikiamoms maitinimo paslaugoms ir išsinešti tiekiamam maistui, išskyrus alkoholinius gėrimus ir paslaugas ar paslaugų dalis, kurios susijusios su alkoholiniais gėrimais;

7) iki 2022 m. gruodžio 31 d. visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių, sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos;

7) visų rūšių meno ir kultūros įstaigų, meno ir kultūros renginių lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos;

8) iki 2022 m. gruodžio 31 d. iki 2023 m. birželio 30 d. atlikėjų (aktoriaus, dainininko, muzikanto, dirigento, šokėjo ar kito asmens, vaidinančio, dainuojančio, skaitančio, deklamuojančio arba kitaip atliekančio literatūros, meno, folkloro kūrinius ar cirko numerius) teikiamoms atlikimo paslaugoms;

9) iki 2023 m. birželio 30 d. sporto renginių, sporto klubų lankymui ir kitų asmenų, teikiančių panašias į sporto klubų teikiamas paslaugas, lankymui, kai netaikomos šio Įstatymo 23 straipsnio nuostatos.“

2. Pakeisti 19 straipsnio 4 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

1) vaistams, medicinos pagalbos priemonėms ir specialiosios medicininės paskirties maisto produktams, kai šių prekių įsigijimo išlaidos visiškai ar iš dalies kompensuojamos Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo nustatyta tvarka, taip pat nekompensuojamiesiems receptiniams vaistams, išskyrus šio straipsnio 5 dalyje nustatytus atvejus;“.

 

 

 

Teikia

Seimo narė                                                                                                                    Ingrida Šimonytė