LIETUVOS RESPUBLIKOS

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO  KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605 PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-2902

 

2024-06-19 Nr. 108-P-39

 

                                                                                                                         Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo: komiteto pirmininkas K.Starkevičius; komiteto pirmininko pavaduotojas G. Paluckas; komiteto nariai: A.Bagdonas, V. Fiodorovas, A.Kupčinskas, D.Labanavičius, L.Mogenienė, I. Pakarklytė, J.Pinskus, L. Savickas, M.Skritulskas. Komiteto biuro: vedėja R.Petkūnienė; patarėjai: D. Šaltmeris, R. Duburaitė, R.Danė, L. Jasiukėnienė, I. Jurkšuvienė; padėjėja Z. Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Prezidento patarėjos V. Budrevičienė ir I. Segalavičienė.

 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

1

 

 

1.    Pagal Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnio 2 dalies 14 punktą savivaldybės tarybos kompetencijai priskirtas „sprendimų teikti mokesčių, rinkliavų ir kitas įstatymų nustatytas lengvatas savivaldybės biudžeto lėšomis, sprendimų dėl sumokėtų mokesčių, rinkliavų (ar jų dalies) kompensavimo tvarkos nustatymo ir šių kompensacijų teikimo savivaldybės biudžeto lėšomis priėmimas“, o šio straipsnio 4 dalyje pasakyta, kad jeigu teisės aktuose yra nustatyta papildomų įgaliojimų savivaldybei, sprendimų dėl tokių įgaliojimų vykdymo priėmimo iniciatyva, neperžengiant nustatytų įgaliojimų, priklauso savivaldybės tarybai. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytume projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinį sakinį dėstyti taip: „Su šiomis lengvatomis susijusios išlaidos kompensuojamos iš savivaldybės biudžeto lėšų.“

Pritarti.

 

2

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

1

 

 

2.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 7 straipsnio 2 dalies 2 punkto pradžioje reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „arba“.

Pritarti.

 

3

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

1

 

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad „Teisę naudotis važiavimo viešuoju keleiviniu transportu lengvata turi asmenys, įsigydami bilietą su nuolaida pateikę šio įstatymo 5, 6 ir 7 straipsnyje nurodytą statusą ar aplinkybes patvirtinančius dokumentus (pažymėjimus) (toliau – statusą patvirtinantys dokumentai), išskyrus atvejus, kai nėra abejonių dėl vaiko amžiaus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktuose yra numatyta, kad įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu su 80 procentų nuolaida turi teisę ir asmenis su negalia lydintieji asmenys, kurie neturi jokių jų statusą ar aplinkybes patvirtinančių dokumentų. Atsižvelgus į tai, siūlytina atitinkamai patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalies nuostatas.

Pritarti.

 

4

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

1

 

 

4.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 9 straipsnis tikslintinas, kadangi iš siūlomo reguliavimo neaišku, iš kurios savivaldybės biudžeto bus atlyginamos vežėjų išlaidos, kai keleiviai vietinio (miesto ar priemiestinio) susisiekimo maršrutais bus vežami per gretimų savivaldybių (įskaitant miestų savivaldybių) teritorijas. Pažymėtina, kad šiuo metu galiojančiame reguliavime numatyta, kad tokiu atveju yra atlyginama iš savivaldybių biudžetų solidariai pagal tarpusavio susitarimą.

Pritarti.

 

5

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

1

 

 

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo priede yra tik vienas įgyvendinamas Europos Sąjungos teisės aktas, jis neturėtų būti numeruojamas.

Pritarti.

 

6

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

2

 

 

6.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo straipsnio pavadinimas turi atitikti jame dėstomo turinio esmę, siūlytina patikslinti projekto 2 straipsnio pavadinimą (šis straipsnis reguliuoja ne tik įstatymo įsigaliojimą, bet ir įgyvendinimą). Be to, atkreiptinas dėmesys į tai, kad ne tik Vyriausybė, bet ir savivaldybių tarybos turės priimti šiam įstatymui įgyvendinti reikalingus teisės aktus.

Pritarti.

 

7

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

2

 

 

7.    Atsižvelgiant į tai, kad projektu yra keičiamas Transporto lengvatų įstatymo pavadinimas ir siekiant išvengti kitų teisės aktų, kuriuose yra nuorodų į Transporto lengvatų įstatymo pavadinimą, neatidėliotino keitimo vien šiuo tikslu, siūlytina papildyti projekto 2 straipsnį nuostata, kad kituose teisės aktuose nuoroda į Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymą reiškia nuorodą į Lietuvos Respublikos viešojo keleivinio transporto lengvatų įstatymą.

Pritarti.

 

8

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

 

 

 

8.    Projektu siūlomas teisinis reglamentavimas susijęs su papildomų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų poreikiu, nes praplečiamas subjektų, turinčių teisę įsigyti važiavimo viešuoju keleiviniu transportu bilietą su nuolaida ratas, todėl manytume, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė.

Pritarti.

Vyriausybės išvada gauta.

9

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-19

 

 

 

9.    Atkreiptinas dėmesys, kad 2022 m. gruodžio 22 d. Seime buvo priimtas Transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 7 ir 71 straipsnių pripažinimo netekusiais galios įstatymas Nr. XIV-1739, kuris įsigalios 2024 m. sausio 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektas taip pat įsigaliotų 2024 m. sausio 1 d., siūlytina projektą papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų numatytas minėto įstatymo pripažinimas netekusiu galios.

Pritarti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Teisingumo ministerija, 2023-07-04

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo Nr. VIII-1605 pakeitimo įstatymo projekto (naujos redakcijos) Nr. XIVP-2902 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei teikiame pastabas ir pasiūlymus.

Projektu nauja redakcija dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai apibrėžiami „kaip Europos Sąjungos valstybės narės, Europos ekonominės erdvės valstybės, Šveicarijos Konfederacijos piliečio šeimos nariai, kaip jie apibrėžiami Direktyvoje 2004/38/EB“. Pažymime, kad direktyva nėra tiesiogiai taikomas teisės aktas, kuris teisinį poveikį nacionalinėje teisėje įgyja tik per ją perkeliančius nacionalinius teisės aktus. Atitinkamai, tiesioginės nuorodos į direktyvoje įtvirtintus sąvokų apibrėžimus nėra teikiamos. Prireikus vadovautis direktyvoje įtvirtintu reguliavimu, turėtų būti referuojama į nacionalinius teisės aktus, kurie perkelia ir įgyvendina aktualias direktyvos nuostatas. Atsižvelgdami į tai, prašome Projektu dėstomo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį patikslinti.

Pritarti.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

LR Vyriausybė, 2024-05-29

 

 

 

Išrašas iš Vyriausybės 2024 m. gegužės 29 d. nutarimo Nr. 399:

„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2022 m. kovo 28 d. sprendimo Nr. SV-S-436 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 3 punktą, 2023 m. liepos 5 d. sprendimo Nr. SV-S-1014 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1–1.4 papunkčius, 2023 m. gruodžio 13 d. sprendimo Nr. SV-S-1211 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

3.         Iš esmės pritarti Įstatymo projektui ir su juo susijusiems Lietuvos Respublikos kelių transporto kodekso 21 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2903, Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2904 ir Lietuvos Respublikos vidaus vandenų transporto kodekso 34 straipsnio pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-2905 (toliau kartu – Įstatymų projektai) ir pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui tobulinti Įstatymo projektą pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

3.1.      2023 m. kovo 8 d. Europos Komisijos komunikate Tarybai COM(2023) 141 final, kuriuo teikiamos 2024 m. fiskalinės politikos gairės, dėmesys atkreipiamas į bendrosios nukrypti leidžiančios išlygos taikymo nutraukimą nuo 2024 metų ir poreikį vykdyti apdairią fiskalinę politiką. Valstybės narės raginamos nusistatyti tokius fiskalinius tikslus, kad skola būtų patikimai ir nuolat mažinama arba išliktų apdairaus lygio. Be to, privalu užtikrinti, kad stabilumo programos įgyvendinimo laikotarpiu valdžios sektoriaus deficitas neviršytų 3 procentų bendrojo vidaus produkto arba būtų sumažintas iki mažesnės nei 3 procentų bendrojo vidaus produkto vertės ir vidutiniu laikotarpiu, pagal nesikeičiančios politikos scenarijų, išliktų mažesnis nei 3 procentai bendrojo vidaus produkto vertės. Valdžios sektoriaus deficito valdymas mažėjimo linkme lemia būtinybę užtikrinti, kad prisiimami nauji ilgalaikiai įsipareigojimai būtų padengti naujais ilgalaikiais pajamų šaltiniais. Atkreiptinas dėmesys, kad Įstatymų projektų aiškinamajame rašte pateiktas argumentas, kad Liuksemburge ir Maltoje yra nemokamas viešasis transportas visiems asmenims, netaikytinas Lietuvai, nes skiriasi šalių išsivystymo lygis: Europos Sąjungos statistikos tarnybos duomenimis, bendrasis vidaus produktas, tenkantis vienam gyventojui, 2022 metais Liuksemburge sudarė 83 940 eurų, Maltoje – 23 810 eurų, o Lietuvoje – 14 970 eurų. Vertinant ribotas valstybės finansines galimybes, siūlytina:

3.1.1.   atsisakyti Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatymo (toliau – Keičiamas įstatymas) 5 straipsnyje siūlomos vaikams iki 3 metų (imtinai) amžiaus, kurie užima atskiras sėdimąsias ar miegamąsias vietas, ir vaikams nuo 4 iki 7 metų (imtinai) amžiaus transporto lengvatos – įsigyti važiavimo bilietą su 100 procentų nuolaida. Tokios lengvatos įgyvendinimas 225 tūkst. vaikų pareikalautų papildomai 16,3 mln. eurų lėšų, iš jų 1,7 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 14,6 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlytina palikti dabar galiojančias Lietuvos Respublikos transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: kiekvienam keleiviui suteikiama teisė nemokamai viešuoju keleiviniu transportu vežtis du vaikus iki 7 metų (imtinai) neužimant atskiros sėdimos ar miegamos vietos bei keleiviui, vežančiam vaiką (vaikus) iki 7 metų (imtinai) viešuoju keleiviniu transportu, suteikiama teisė vaikui (vaikams) iki 7 metų (imtinai) įgyti vienkartinį arba terminuotą vardinį važiavimo bilietą su 50 procentų nuolaida. Atitinkamai siūlytina papildyti Keičiamo įstatymo 5 ir 7 straipsnius;

3.1.2.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytos 50 procentų lengvatos įsigyti važiavimo bilietą vykti viešuoju keleiviniu transportu Lietuvos Respublikos socialinio draudimo pensijų įstatyme nustatyto socialinio draudimo senatvės pensijos amžiaus asmenims, iki jiems sukaks 80 metų. Toks pasiūlymas gerokai išplėstų asmenų, turinčių teisę įsigyti važiavimo bilietą su nuolaida, ratą: Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos 2023 m. liepos 1 d. duomenimis, tokių asmenų skaičius sudaro 235 143, ir tai pareikalautų papildomai tiek valstybės biudžeto, tiek savivaldybių biudžetų lėšų. Įstatymų projektų aiškinamajame rašte nurodyta, kad papildomai iš valstybės biudžeto reikėtų apie 4,7 mln. eurų, Lietuvos savivaldybių asociacijos 2023 m. rugsėjo 21 d. pateiktais savivaldybių duomenimis, tokiam pasiūlymui įgyvendinti visoms savivaldybėms reikėtų apie 15,3 mln. eurų papildomų lėšų iš savivaldybių biudžetų. Be to, Valstybės duomenų agentūros duomenimis, 60 metų ir vyresnių asmenų išlaidos transportui sudaro tik 7,7 procento vidutinių vartojimo išlaidų, o 50–59 metų asmenų grupės – 13,3 procento, todėl nemanytina, kad transporto lengvatų teikimas šiai amžiaus grupei yra pagrįstas ir būtų socialiai teisingas, kaip tai nurodyta Įstatymų projektų aiškinamajame rašte. Todėl siūlytina palikti dabar galiojančias Transporto lengvatų įstatyme nustatytas lengvatas: 50 procentų lengvata taikoma asmenims nuo 70 iki 80 metų, o 80 procentų – asmenims, sulaukusiems 80 metų ir vyresniems;

3.1.3.   atsisakyti Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytos 50 procentų lengvatos tėvams, įtėviams arba globėjams (rūpintojams), važiuojantiems viešuoju keleiviniu transportu kartu su vaikais savaitgaliais (šeštadieniais ir sekmadieniais) ir valstybinių švenčių dienomis. Vertinant, kad vaikų iki 18 metų (imtinai) yra apie 550 tūkst. ir jei su vienu vaiku keliautų tik vienas iš tėvų ir tik vieną kelionę nurodytomis dienomis, tokios lengvatos įgyvendinimas pareikalautų papildomai apie 12,1 mln. eurų lėšų, iš jų 0,83 mln. eurų valstybės biudžeto lėšų ir 11,3 mln. eurų savivaldybių biudžetų lėšų. Papildomų lėšų poreikis būtų didesnis, jeigu abu tėvai važiuotų ne vieną kartą savaitgaliais ir valstybinių švenčių dienomis.

3.2.      Siūlytina palikti dabar galiojantį Transporto lengvatų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatytą išlaidų kompensavimą ir Įstatymo projekte nustatyti, kad savivaldybės, kurių teritorijoje yra vaikų globos įstaigos, vaikų socializacijos centrai, bendrojo ugdymo mokyklos, profesinio mokymo įstaigos ir neformaliojo švietimo įstaigos (toliau kartu – įstaigos), savo nustatyta tvarka kompensuoja visas važiavimo išlaidas įstaigų mokiniams, atitinkamai papildant Keičiamo įstatymo 9 straipsnį. Tokiu būdu būtų išvengta situacijos, kai savivaldybės, kurios nėra įstaigų, esančių savivaldybės teritorijoje, steigėjos, atsisako šių įstaigų mokiniams kompensuoti važiavimo išlaidas.

Susipažinta.

Pritarti Vyriausybės sprendimui „iš esmės pritarti įstatymo projektui“.

Dėl Vyriausybės nutarime siūlomų konkrečių formuluočių (lengvatų dydžių) siūloma apsispręsti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui, įvertinant valstybės finansines galimybes.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: pritarti iniciatoriaus pateiktam įstatymo projektui ir pasiūlyti Seimo paskirtam pagrindiniam komitetui:

- patikslinti įstatymo įsigaliojimo datą; patobulinti įstatymo projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje išdėstytas pastabas bei įvertinti LR Vyriausybės išvadoje išdėstytus pasiūlymus;

- pasiūlyti Vyriausybei, rengiant 2025 m. valstybės biudžeto projektą, įvertinti ir, esant poreikiui - numatyti lėšas, reikalingas įgyvendinti svarstomų įstatymų projektų (XIVP-2902, XIVP-2903, XIVP-2904. XIVP-2905) nuostatas.

6.2. Pasiūlymai: nėra.

 

7. Balsavimo rezultatai: bendru sutarimu.

 

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Kazys Starkevičius, Laima Mogenienė.

 

 

 

Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius.   

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Darius Šaltmeris