LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

žMOGAUS TEISIŲ kOMITETO

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO VALDYMO, NAUDOJIMO IR DISPONAVIMO JUO ĮSTATYMO NR. VIII-729 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP–2384

2023-04-12 Nr. 112-P-13

Vilnius

 

1.      Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Tomas Vytautas Raskevičius, Komiteto nariai: Tomas Bičiūnas, Eugenijus Gentvilas, Andrius Navickas, Arūnas Valinskas; Komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, Komiteto biuro patarėjos Inga Ališauskienė, Eglė Lukšienė ir Rūta Ragaliauskienė; biuro padėjėja Ingrida Aidietienė.    

Kviestieji asmenys: Vidaus reikalų viceministras Vitalijus Dmitrijevas, Valstybės sienos apsaugos tarnybos Sienos kontrolės organizavimo valdybos viršininkas Saulius Nekraševičius, Seimo kontrolierė Erika Leonaitė.

2.      Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

 

 

Siūloma keisti

Pastabos

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-01-19

 

1

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

1.        Projektu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 10 straipsnį, jame įtvirtinant išlygą, kad kiti įstatymai gali nustatyti kitų juridinių asmenų, kuriems valstybės turtas perduotas pagal turto patikėjimo sutartį, teisę šį turtą perduoti nuosavybės teise kitiems asmenims, jį įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktines teises į jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų prievolių įvykdymą, jį išnuomoti, suteikti panaudos pagrindais ar perduoti jį kitiems asmenims naudotis kitu būdu.

Vertinant tokį siūlymą, reikėtų atkreipti dėmesį į kartu su šiuo projektu teikiamą Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo Nr. VIII-1666 I ir III skyrių, 4, 10, 16, 18, 23, 26 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 23(1) straipsniu ir nauju IX skyriumi įstatymo projektą (Reg. Nr. XIVP- 2383) bei abiejų projektų aiškinamąjį raštą. Aukščiau minėtame projekte siūloma nustatyti, kad pasienio kontrolės punktų patikrinimus atliekančių įstaigų prašymu šioms įstaigoms patikrinimams atlikti reikalingą valstybės infrastruktūrą valdomą patikėjimo teise panaudos pagrindais perduotų ne tik valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, bet ir valstybės, savivaldybių valdomos įmonės ir bendrovės, valstybės ir savivaldybių valdomų bendrovių dukterinės akcinės ir uždarosios akcinės bendrovės, kurių teritorijoje steigiamas ar įsteigtas pasienio kontrolės punktas. Atitinkamai ir aiškinamajame rašte nurodoma, kad siekiant teisės aktų suderinamumo, siūloma koreguoti minėtą Turto valdymo įstatymo 10 straipsnio nuostatą, t. y. numatyti išimtį, kad juridiniai asmenys, valdantys valstybės turtą patikėjimo sutarties pagrindu, kitų įstatymų nustatytais atvejais galėtų laisviau valdyti, naudoti ar disponuoti valstybės turtu, pvz., jį suteikti valstybines funkcijas vykdantiems subjektams panaudos pagrindais.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar pagrįsta ir būtina keičiamame įstatyme nustatyti tokio plataus turinio išlygą, įgalinančią įstatyminį reguliavimą, pagal kurį kiti juridiniai asmenys galėtų turėti iš esmės besąlygišką galimybę nevaržomai disponuoti jiems patikėjimo teise valdyti suteiktu valstybės turtu (pvz., jį perduoti nuosavybės teise kitiems asmenims, jį įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktines teises į jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų prievolių įvykdymą). Galbūt tikslinga, derinant keičiamo įstatymo 10 straipsnio nuostatą su kartu teikiamu Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo pakeitimo įstatymo projektu, o taip pat vadovaujantis visuomeninės naudos bei racionalumo principais, šiame straipsnyje nustatyti, kad kiti įstatymai gali nustatyti ne bet kokias kitų juridinių asmenų patikėjimo teise valdomo valstybės turto disponavimo sąlygas, o tik galimybę įstatymų nustatytais atvejais kitų juridinių asmenų patikėjimo teise valdomą valstybės turtą perduoti tretiesiems asmenims naudotis panaudos pagrindais. Kitu atveju, projektu siūlomas teisinis reguliavimas neatitiktų projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto tikslų.

Pritarti

 

2.       

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-01-19

 

 

 

N

2.         Atkreipiame dėmesį, kad keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 1-8 punktuose yra nurodytas baigtinis subjektų, kuriems valstybės turtas gali būti perduotas naudoti ir valdyti panaudos teise, taip pat baigtinis įstatymų, kuriuose gali būti nustatyti kiti subjektai, kuriems valstybės turtas tuose įstatymuose nustatytomis sąlygomis bei tvarka gali būti perduotas panaudos teise, sąrašas. Atsižvelgiant į tai, siekiant teisinio reguliavimo suderinamumo bei jo nuoseklumo, manytina, kad atitinkamai turėtų būti papildytas keičiamo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 8 punktas, jame nurodant Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymą.

Nepritarti

Siūlomas 14 straipsnio 1 dalies 8 punkto pakeitimas būtų perteklinis, nes:

1) visos Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo 17 straipsnyje nurodytos patikrinimų įstaigos yra biudžetinės įstaigos, todėl patenka į keičiamo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 1 punkte nurodytų subjektų (biudžetinių įstaigų) kategoriją;

2) pagal keičiamo Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 8 punktą kiti specialieji įstatymai turi nustatyti valstybės turto perdavimo panaudos pagrindais tvarką ir sąlygas. Tačiau Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymo projekte (keičiamo įstatymo 16 straipsnio 41 dalyje) nustatyta, kad valstybės turtas patikrinimų įstaigoms bus perduodamas panaudos pagrindais vadovaujantis Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymu. Taigi Valstybės sienos ir jos apsaugos įstatymas nenustato perdavimo panaudos pagrindais tvarkos.

3.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.

4.      Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.

5.      Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

6.      Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:  pritarti Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo Nr. VIII-729 10 straipsnio pakeitimo  įstatymo projektui Nr. XIVP–2384 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktą pastabą, kuriai pritarė Seimo žmogaus teisių komitetas ir pritarti Komiteto išvadoms.

7.      Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu ,,už“.

8.      Komiteto paskirti pranešėjai: Tomas Vytautas Raskevičius

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Tomas Vytautas Raskevičius

 

 

 

 

 

Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja, Rūta Ragaliauskienė, tel. 2396821