Projektas Nr. XIVP-3876(3)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALSTYBĖS GYNYBOS FONDO

ĮSTATYMAS

 

2024 m.                                   d. Nr.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

konstatuodamas, kad Rusijos Federacijos vykdoma atvira karinė agresija prieš Ukrainą turi reikšmingą neigiamą poveikį Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui;

pabrėždamas pastaraisiais metais ypač padidėjusį poreikį imtis būtinų ir neatidėliotinų priemonių Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui stiprinti;

pripažindamas, kad Valstybės gynybos fondo įsteigimas turi ypatingą valstybinę svarbą užtikrinant Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesus,

priima šį įstatymą.

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šiuo įstatymu steigiamas Valstybės gynybos fondas. Šio įstatymo paskirtis – nustatyti Valstybės gynybos fondo paskirtį, lėšų šaltinius, lėšų naudojimą, šio fondo valdymą ir jo pabaigą.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

Šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžiamos arba suprantamos Lietuvos Respublikos valstybės iždo įstatyme, Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatyme, Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatyme, Lietuvos Respublikos mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, Lietuvos Respublikos krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme, Lietuvos Respublikos gyventojų pajamų mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatyme, Lietuvos Respublikos laikinojo solidarumo įnašo įstatyme ir Lietuvos Respublikos akcizų įstatyme.

 

3 straipsnis. Valstybės gynybos fondo statusas ir paskirtis

1. Valstybės gynybos fondas yra valstybės pinigų fondas, skirtas kaupti valstybės piniginiams ištekliams, kuriais būtų užtikrinami itin skubūs prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikiai, siekiant šių tikslų:

1) įsigyti divizijos lygmens karinio vieneto pajėgumui išvystyti reikalingą ginkluotę, techniką ir amuniciją, sukurti šiam kariniam vienetui reikalingą karinę infrastruktūrą;

2) sukurti ir išvystyti Vokietijos vadovaujamos Šiaurės Atlanto sutarties organizacijos (NATO) brigados veiklai reikalingą civilinę ir karinę infrastruktūrą;

3) sukurti ir išvystyti kontrmobilumo priemones, skirtas kliūtims ir užtvarams, naudojamiems prieš priešo pajėgas, formuoti;

4) finansuoti karinio mobilumo ir dvigubo naudojimo (civilinėms ir karinėms reikmėms) transporto infrastruktūros, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektus;

5) įgyvendinti Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytą programą, skirtą civilinės saugos stiprinimui ir plėtrai užtikrinti.

2. Valstybės gynybos fondo steigėja – valstybė. Valstybės gynybos fondo valdytoja – Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija. Valstybės gynybos fondo nuostatus tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

3. Valstybės gynybos fondo lėšų dydis pagal pajamų šaltinius ir išlaidų dydis nustatomas Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, kurią Vyriausybė teikia Seimui tvirtinti kartu su tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu.

 

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.     Atsižvelgiant į 2024 m. kovo 1 d. įsigaliojusio nauja redakcija išdėstyto Biudžeto sandaros įstatymo nuostatas („atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą“ pakeistas į „tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymą“), projekto 3 straipsnio 3 dalyje vietoj nuorodos „tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu“ reiktų teikti nuorodą „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu“.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Siūloma tikslinti 3 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

3. Valstybės gynybos fondo lėšų dydis pagal pajamų šaltinius ir išlaidų dydis nustatomas Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, kurią Vyriausybė teikia Seimui tvirtinti kartu su tų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu. Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektu.“

 

4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo lėšos

1. Valstybės gynybos fondo lėšas sudaro:

1) valstybės biudžeto pajamos, gautos iš laikinojo solidarumo įnašo už 2025 metų laikinojo solidarumo įnašo mokėjimo laikotarpį;

2) fizinių ir juridinių asmenų, kitų organizacijų ir jų padalinių savanoriškos įmokos;

3) 1,9 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto pelno mokesčio 2025 metais, 6 procentai – 2026 metais ir vėlesniais metais;

 

·             Seimo nariai: A. Norkienė, V. Ąžuolas, 2024 m. birželio 19 d.:

Atlikus Lietuvos Banko (LB) Parlamentinę kontrolę, buvo nurodyta, kad LB valdo virš 17 milijardų Lietuvos Respublikos (LR) turto. 2023 m. LB iš valdomo turto uždirbo 277 mln. Eurų, bet LR  Vyriausybė pateikdama  Valstybės biudžetą 2023 – 2024 m.  atleido LB banką nuo pelno mokesčio, taip negaudama pajamų į Valstybės biudžetą. Dabartinėje situacijoje, kuomet reikalingos papildomos lėšos gynybai, LB turėtų didžiąją dalį savo uždirbto pelno už  2024-2026 m. kaip laikiną 3 m. mokestį pervesti į gynybos fondą, kadangi visas jo valdomas ir gautas turtas priklauso Lietuvos žmonėms. Šis sprendimas neužkraus smulkiajam verslui, savivaldybėms  ir visiems Lietuvos žmonėms papildomos naštos, įvedant naujus mokesčius.  Remiantis LB  2023 m. uždirbtu pelnu, per 3 metus pavyktų papildyti gynybos fondą daugiau nei 500 mln. Eurų.

 

Pasiūlymas

Pakeisti  projekto 4 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

3) 80 proc. Lietuvos banko uždirbto pelno už 2024-2026 m. 1,9 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto pelno mokesčio 2025 metais, 6 procentai – 2026 metais ir vėlesniais metais;

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Seimo narių grupės siūlymui Komitetas nepritaria, nes siūloma nuostata, numatanti, kad 80 proc. Lietuvos banko uždirbtų pajamų 2024-2026 m. būtų pervesta į gynybos fondą pažeistų ES Sutarties 123 straipsnyje nustatytą piniginio finansavimo draudimą. Dėl tokio sprendimo Lietuvos Respublikai galėtų būti pradėtos taikyti pažeidimo procedūros ir baudos.

 

Balsavimo rezultatai: 

už – 4; prieš – 0; susilaikė – 6.

 

4) 4 procentai valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizų 2025 metais, 7 procentai – 2026 metais, 7,3 procento – 2027 metais ir vėlesniais metais;

 

·             Seimo narė Gintarė Skaistė 2024 m. birželio 20 d.:

Tikslinti projekto 4 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

 „4) 4,1 4 procentai valstybės biudžeto pajamų, gautų iš akcizų 2025 metais, 7,1 7 procentai – 2026 metais, 7,4 7,3 procento – 2027 metais ir vėlesniais metais;“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

5) 0,2 procento pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2026 metais ir vėlesniais metais į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą;

 

·             Seimo narė Gintarė Skaistė 2024 m. birželio 20 d.:

Naikinti 4 straipsnio 1 dalies 5 punktą:

5) 0,2 procento pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2026 metais ir vėlesniais metais į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, išskyrus fiksuoto dydžio gyventojų pajamų mokestį už pajamas, gautas iš veiklos, kuria verčiamasi turint verslo liudijimą;

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

6) 0,3 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2025 metais, 0,5 procento – 2026 metais ir vėlesniais metais;

 

·             Seimo narė Gintarė Skaistė 2024 m. birželio 20 d.:

Naikinti 4 straipsnio 1 dalies 6 punktą:

„6) 0,3 procento valstybės biudžeto pajamų, gautų iš surinkto gyventojų pajamų mokesčio 2025 metais, 0,5 procento – 2026 metais ir vėlesniais metais;“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

7) šio straipsnio 7 dalyje nurodytos pajamos ir kitos teisėtai gautos lėšos;

8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą;

 

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.:

2.     Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte vietoj formuluotės „šios dalies sumažinimas“ vartoti formuluotę „šioje dalyje nurodytas sumažinimas“. Be to, vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“ rašytina formuluotė „Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą“.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

Komitetas nepritaria siūlymui dėl formuluotės „šios dalies sumažinimas“ tikslinimo, nes tikslinimas keičia esmę, projekte formuluotės „šios dalies sumažinimas“ turi būti suprantama kaip pajamų mokesčio dalies sumažinimas, bet ne kaip nuoroda į 4 straipsnio 1 dalį.

Atsižvelgiant į tai, siūloma tikslinti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą  ir jį išdėstyti taip:

8) 25 milijonai eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą ir perskaičiuojamas kiekvienais vėlesniais metais rengiant Lietuvos Respublikos biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą;

 

9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

 

·             Seimo nariai: E. Rudelienė, E. Gentvilas 2024 m. birželio 20 d.:

1.     Pripažinti netekusiu galios projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą:

„9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

·             Seimo narys E. Sabutis 2024 m. birželio 20 d.:

Pripažinti netekusiu galios Projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą:

 

„9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

·             Seimo narė G. Skaistė 2024 m. birželio 20 d.:

Atsisakyti šio įstatymo projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkto (atitinkamai tikslinant projekto dalis, kuriose duodama nuorodą į šį punktą):

4 straipsnis. Valstybės gynybos fondo lėšos

1. Valstybės gynybos fondo lėšas sudaro:

9) 60 milijonų eurų iš valstybės biudžeto pajamų, gautų iš gyventojų pajamų mokesčio, ta pačia suma sumažinus savivaldybių biudžetams tenkančią pastoviąją gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais) vadovaujantis Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis. Šios dalies sumažinimas apskaičiuojamas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projektą.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

pritarta bendru sutarimu.

 

2. Valstybės gynybos fondo lėšos kaupiamos ir laikomos Krašto apsaugos ministerijos tvarkomoje Valstybės gynybos fondo sąskaitoje, kurią valstybės ižde finansų ministro nustatyta tvarka atidaro ir kurioje esančiomis lėšomis disponuoja Krašto apsaugos ministerija.

3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, 8 ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.

 

·             Seimo nariai: E. Rudelienė, E. Gentvilas 2024 m. birželio 20 d.:

1.     Pakeisti projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, ir 8 ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

·             Seimo narys E. Sabutis 2024 m. birželio 20 d.:

Pakeisti projekto 4 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 1 dalies 1, 3–6, ir ir 9 punktuose nurodytas lėšas į Valstybės gynybos fondo sąskaitą perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerija finansų ministro nustatyta tvarka.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

4. Šio straipsnio 1 dalies 2 ir 7 punktuose nurodytos įmokos mokamos ir kitos teisėtai gautos lėšos pervedamos į Valstybės gynybos fondo sąskaitą.

5. Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos gali būti pervedamos tik per mokėjimo paslaugų teikėjus. Šių įmokų mokėjimui netaikomos Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.469 straipsnio nuostatos.

6. Krašto apsaugos ministerija turi teisę tvarkyti asmens duomenis, kiek tai būtina pervedant šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytas įmokas į Valstybės gynybos fondą.

7. Pagal Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos perkančiųjų organizacijų įsigijimų, susijusių su valstybės gynybos ir karinių bei kitų krašto apsaugos funkcijų atlikimu ir finansuojamų Valstybės gynybos fondo lėšomis, sutartis kitai įsigijimų sutarties šaliai pervedamiems avansams gali būti taikomi su Finansų ministerija suderinti susitarimai ir už šias avansų lėšas gali būti mokamos palūkanos, kurios pervedamos į Valstybės gynybos fondo sąskaitą.

8. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais.

 

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.:

3.     Projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punkte yra pateiktos analogiškos nuostatos (skiriasi tik įvardinta suma), o šio straipsnio 8 dalyje yra numatyta, kad „Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais“. Vertinant siūlomą reguliavimą lieka neaišku, ar 2025 metams į Fondą siūloma skirti lėšas pagal abu punktus (iš viso 85 milijonus eurų, ar vis dėlto, tik pagal 9 punktą, t. y. 60 milijonų eurų). Jeigu siūloma nustatyti, kad 2025 metams lėšos į Fondą būtų skiriamos pagal 4 straipsnio 1 dalies 9 punktą, o 2026 ir vėlesniems metams pagal 4 straipsnio 1 dalies 8 punktą, siūlytina projekto 8 straipsnyje tiesiog numatyti vėlesnį 4 straipsnio 1 dalies 8 punkto įsigaliojimą (vietoj dabartinio projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkto, kuris turėtų būti pernumeruotas kaip 8 punktu), o šio straipsnio 8 dalies atsisakyti. Jeigu siekiama nustatyti, kad 2025 metams į Fondą vis dėlto būtų skiriami iš viso 85 milijonai eurų, šią sumą siūlytina aiškiai ir įvardinti 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte, o projekto 8 straipsnyje išdėstyti naują projekto 8 straipsnio 1 dalies 8 punkto redakciją, kurioje būtų numatytas tik 25 milijonų eurų sumos kasmetinis skyrimas, nustatant tokios redakcijos įsigaliojimą ir taikymą nuo 2026 metų. Jeigu būtų atsižvelgta į pastabą, atitinkamai koreguotina projekto 4 straipsnio 3 dalyje ir 8 straipsnio 7 dalyje esančios nuorodos į mūsų siūlomus koreguoti projekto 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktus. Jeigu nebūtų atsižvelgta į šią pastabą, projekto 4 straipsnio 8 dalį, kurioje nustatoma speciali vienos įstatymo nuostatos taikymo sąlyga ir kuri yra ne šio straipsnio reguliavimo dalykas, siūlytina dėstyti projekto 8 straipsnyje, reglamentuojančiame įstatymo įsigaliojimą, įgyvendinimą bei taikymą arba ją išdėstyti projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 punkte.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Pastaba nėra aktuali, kadangi Komitetas pritarė Seimo narių siūlymams dėl projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 panaikinimo.

 

·             Seimo nariai: E. Rudelienė, E. Gentvilas 2024 m. birželio 20 d.:

1.     Pripažinti netekusia galios projekto 4 straipsnio 9 dalį.

9. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodytas lėšų dydis skiriamas tik 2025 metais

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

·             Seimo narys E. Sabutis 2024 m. birželio 20 d.:

Pripažinti netekusiu galios Projekto 4 straipsnio 9 dalį:

8. Šio straipsnio 1 dalies 9 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos tik 2025 metais.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

5 straipsnis. Valstybės gynybos fondo išlaidos

1. Valstybės gynybos fondo lėšomis finansuojamos itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių užtikrinimo priemonės, kuriomis siekiama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų.

2. Vyriausybė savo nustatyta tvarka paskirsto Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtintas metines išlaidas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytiems tikslams.

3. Jeigu einamųjų metų Valstybės gynybos fondo faktinės pajamos yra didesnės negu Seimo patvirtintoje Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje patvirtintos metinės pajamos, šias pajamas viršijanti pajamų suma, kurios iš anksto nebuvo galima suplanuoti ir numatyti Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje, paliekama Krašto apsaugos ministerijos tvarkomoje Valstybės gynybos fondo sąskaitoje ir gali būti naudojama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų įgyvendinimui finansuoti Vyriausybės nustatyta tvarka.

4. Valstybės gynybos fondo lėšų kaupimo, skyrimo ir naudojimo tvarka nustatoma Valstybės gynybos fondo nuostatuose.

5. Šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytų tikslų įgyvendinimas Valstybės gynybos fondo lėšomis finansuojamas iki Lietuvos Respublikos laikinojo solidarumo įnašo įstatymo galiojimo pabaigos.

6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos kiekvienais metais, bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas.

 

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.:

4.     Siekiant įstatymo nuostatų dėstymo nuoseklumo ir sistemiškumo, siūlytina projekto 5 straipsnio 6 ir 8 dalis apjungti, tiesiog nustatant, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse (žodžių „kiekvienais metais“ atsisakant kaip perteklinių, o žodžių „bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas“ atsisakant ir kaip ne šio straipsnio reguliavimo dalyko (tai yra įstatymo taikymą nustatanti norma), ir kaip nederančių su projekto 8 straipsnio 8 dalimi, kurioje nuostatos taikymas (galiojimas) siejamas su konkrečia data, o ne su tikslų įgyvendinimo aplinkybe. Taip pat pažymėtina, kad formuluotė „lėšos skiriamos programos įgyvendinimui savivaldybėse“ nėra aiški, nes formaliai vertinant visos Fondo lėšomis finansuojamos itin skubių prioritetinių valstybės gynybinių pajėgumų ir civilinės saugos stiprinimo poreikių užtikrinimo priemonės, kuriomis siekiama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų, yra įgyvendinamos savivaldybėse (nes visa Lietuvos Respublikos teritorija yra suskirstyta į savivaldybes, todėl bet kokia Fondo lėšomis finansuojama priemonė bus įgyvendinama kažkurioje savivaldybėje). Galbūt turima omenyje, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse būtent pagal savivaldybių institucijų ir įstaigų (kaip vienų iš krizių valdymo ir civilinės saugos sistemos subjektų) patvirtintas priemones, arba tai, kad šios lėšos pervedamos savivaldybėms Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytą programai, skirtai civilinės saugos stiprinimui ir plėtrai užtikrinti, įgyvendinti jų pačių nusistatyta tvarka.

Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.

Komiteto pasiūlymas:

Komitetas nepritaria formuluotės „lėšos skiriamos programos įgyvendinimui savivaldybėse“ tikslinimui, nes pritarus G. Skaistės siūlymui, atsisakyti nuostatos, jog 25 mln. Eur bus skiriami programos įgyvendinimui savivaldybėse, kadangi šios lėšos pagal Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodytoje programoje numatytas investicines veiklas įgyvendinamos ne tik savivaldybės, bet ir valstybės institucijos lygmeniu, Teisės departamento siūlymas nėra aktualus.

Atsižvelgiant į tai, kad projekto svarstymo Seimo salėje metu, buvo pritarta Valstybės ir savivaldybių valdymo komiteto siūlymui dėl to, jog 25 mln. Eur suma būtų mažinami savivaldybių biudžetai iki konkrečios datos, t.y. 2030 m. gruodžio 31 d., siūloma naikinti projekto 5 straipsnį išbraukiant 6 dalį (kurioje nurodyta, jog 25 mln. Eur suma savivaldybių biudžetai būtų mažinami iki tol, kol bus įgyvendinta Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatyme nurodyta programa):

„6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyto dydžio lėšos skiriamos kiekvienais metais, bet ne ilgiau, negu bus įgyvendintas šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytas tikslas.“

 

7. Krašto apsaugos ministerija turi teisę disponuojamas Valstybės gynybos fondo lėšas paskirstyti krašto apsaugos sistemos ir kitoms institucijoms, kurios pagal savo veiklos sritį bus atsakingos už šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodytų tikslų įgyvendinimą.

8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte nurodyta lėšų suma skiriama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse.

 

·             Seimo narė G. Skaistė 2024 m. birželio 20 d.:

Atsisakyti šio įstatymo projekto 5 straipsnio 8 dalies:

 

5 straipsnis. Valstybės gynybos fondo išlaidos

8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8  punkte nurodyta lėšų suma skiriama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos programos įgyvendinimui savivaldybėse.

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

už - 6; prieš – 3; susilaikė – 1.

 

6 straipsnis. Valstybės gynybos fondo atskaitomybė

1. Valstybės gynybos fondo ataskaitų rinkiniai rengiami, pasirašomi, audituojami, teikiami ir skelbiami Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme ir jo įgyvendinamuosiuose teisės aktuose nustatyta tvarka.

2. Valstybės gynybos fondo ataskaitų rinkinius rengia Krašto apsaugos ministerija.

 

7 straipsnis. Valstybės gynybos fondo pabaiga

1. Valstybės gynybos fondas veikia, kol bus įgyvendinti šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai, išskyrus šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje nurodytą išimtį.

2. Seimas, konstatavęs, kad šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyti tikslai yra įgyvendinti, priima sprendimą dėl Valstybės gynybos fondo pabaigos.

3. Pasibaigus Valstybės gynybos fondui, jo sąskaitoje sukauptos lėšos pervedamos į valstybės iždą ir naudojamos Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatyme numatytoms valstybės saugumo ir gynybos išlaidoms finansuoti.

 

8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2024 m. spalio 1 d.

2. Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. rugsėjo 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Krašto apsaugos ministras iki 2024 m. rugsėjo 30 d. pagal šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalį atidaro sąskaitą valstybės ižde, į kurią nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos gali būti surenkamos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos.

4. Iki 2025 metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatos patvirtinimo Valstybės gynybos fonde sukauptos šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 2 punkte nurodytos įmokos įtraukiamos į 2025metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatą ir naudojamos tik po to, kai Vyriausybė pagal šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalį paskirsto 2025 metų Valstybės gynybos fondo lėšų sąmatoje Seimo patvirtinto dydžio lėšas.

5. Šis įstatymas taikomas rengiant Lietuvos Respublikos 2025–2027 metų ir vėlesnių metų biudžeto patvirtinimo įstatymų projektus.

6. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 5 punkte nurodytos Valstybės gynybos fondo pajamos neįskaičiuojamos apskaičiuojant gyventojų pajamų mokesčio dalį (procentais), tenkančią visų savivaldybių biudžetams nuo šio mokesčio pajamų į konsoliduotuosius valstybės biudžetą ir savivaldybių biudžetus, tvirtinamą Lietuvos Respublikos tam tikrų metų biudžeto patvirtinimo įstatymu, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.

7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktuose nurodytos Valstybės gynybos fondo pajamų sumos neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.

 

·             Seimo nariai: E. Rudelienė, E. Gentvilas 2024 m. birželio 20 d.:

2.     Pakeisti projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 9 punktuose nurodytos nurodyta Valstybės gynybos fondo pajamų suma sumos neįskaičiuojama neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

·             Seimo narys E. Sabutis 2024 m. birželio 20 d.:

Pakeisti projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

„7. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punkte ir 9 punktuose nurodytos nurodyta Valstybės gynybos fondo pajamų suma sumos neįskaičiuojama neįskaičiuojamos atliekant pastoviosios gyventojų pajamų mokesčio dalies (procentais) koregavimą dėl Seimo ir (ar) Vyriausybės sprendimų nulemtų savivaldybių pajamų iš gyventojų pajamų mokesčio pokyčių, vadovaujantis Savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo nuostatomis.“

Komiteto nuomonė - Pritarti.

Komiteto pasiūlymas:

Pritarta bendru sutarimu

 

8. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas galioja iki 2030 m. gruodžio 31 d.

·             Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024 m. birželio 19 d.:

5.     Vertinant projekto 8 straipsnio 8 dalį, kuria siūloma nustatyti, kad šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 8 punktas galioja iki 2030 m. gruodžio 31 d., neaišku, kodėl projekte pasirinktas skirtingas 4 straipsnio 1 dalies 8 ir 9 punktų laikiną taikymą nustatantis reguliavimas. Vienos nuostatos laikinumas numatomas nustatant jos laikiną taikymą, o kitos – nustatant jos laikiną galiojimą. Siekiant teisės akto nuostatų nuoseklumo, siūlome šį reguliavimą suvienodinti.

Komiteto nuomonė - Nepritarti.

Komiteto argumentai:

Pastaba nėra aktuali, kadangi Komitetas pritaria Seimo narių siūlymams dėl projekto 4 straipsnio 1 dalies 9 panaikinimo.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas