LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PARAMOS BŪSTUI ĮSIGYTI AR IŠSINUOMOTI ĮSTATYMO NR. XII-1215 10, 17 IR 18 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3608
2024-05-08 Nr. 103-P-18
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Paulė Kuzmickienė – komiteto pirmininkė, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Rasa Petrauskienė, Gintarė Skaistė, Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Ieva Kuodienė – biuro vedėja, patarėjos Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Indrė Žukauskaitė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Viktorija Minkevičiūtė – vyriausioji patarėja, Asta Misiukienė – Paramos būstui grupės vyresnioji patarėja, Martynas Šiurkus – viceministras, Ramūnas Šveikauskas – Paramos būstui grupės vadovas; Vaida Stoncelienė – Lietuvos savivaldybių asociacijos administratorė, Audronė Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komitetonuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau – Teisės departamentas), 2024-04-16
|
1 |
|
|
Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3608: Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją turi asmenys ir šeimos, „jeigu būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio dydis neviršija vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančių pajamų<..>“; tais atvejais, kai „<...> Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka pateiktoje turto (įskaitant gautas pajamas) deklaracijoje nurodytų pajamų vidutinis dydis yra mažesnis nei būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio dydis, apskaičiuojant vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančias pajamas, vertinamos visos praėjusių 6 mėnesių asmens ar šeimos pajamos, gautos iki kreipimosi dėl paramos būstui išsinuomoti“, o reikalavimas dėl būsto nuomos mokesčio dydžio netaikomas, kai „dėl būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos kreipiasi pilnametis, ne vyresnis kaip 24 metų, nedirbantis (taip pat savarankiškai nedirbantis) asmuo, kuris mokosi bendrojo ugdymo mokykloje, profesinio mokykloje ar aukštojoje mokykloje <...>“. Teikiamas siūlymas svarstytinas keliais aspektais. |
|
|
1.1. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1 |
|
|
1.1. Iš projekto nuostatų nėra iki galo aišku, kodėl projekte siūloma nustatyti, kad kai pajamų vidutinis dydis yra mažesnis nei būsto nuomos mokesčio dydis apskaičiuojant vidutiniškai per mėnesį asmeniui tenkančias pajamas, vertinamos praėjusių 6 mėnesių asmens pajamos. Pažymėtina, kad projekte siūloma nustatyti, kaip apskaičiuojamos vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančios pajamos, kai turto deklaracijoje nurodytų pajamų vidutinis dydis yra mažesnis nei būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio dydis, tačiau nesiūloma aiškiai nustatyti, kad ir tokiu atveju asmenys ir šeimos turi teisę į nuomos mokesčio dalies kompensaciją arba kad reikalavimas dėl būsto nuomos mokesčio dydžio yra netaikomas (kaip tai nustatyta besimokančių asmenų atveju). Iš projekto nuostatų taip pat nėra aišku ir tai, kur tokiu būdu apskaičiuotas vidutiniškai per mėnesį asmeniui tenkančių pajamų dydis bus panaudotas. Pastebėtina, kad projekto 3 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje nustatant, kaip apskaičiuojamas būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis, vidutiniškai per mėnesį asmeniui tenkančios pajamos nėra vertinamos. Siekiant teisinio aiškumo, projekto nuostatos tobulintinos. Be to, svarstytina, ar nuostata „Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka pateiktoje turto (įskaitant gautas pajamas) deklaracijoje nurodytų pajamų vidutinis dydis“ neturėtų būti patikslinta atsižvelgus į tai, kad šiame punkte vartojama formuluotė „vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančios pajamos“.
|
Pritarti iš dalies. |
Nustačius galimybę vertinti praėjusių 6 mėnesių visas gautas pajamas, pagal kurias nustatoma teisė į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją (toliau – kompensacija), nepasiturintiems gyventojams būtų sudarytos palankesnės sąlygos kompensacijai gauti tais atvejais, kai deklaruojamų metų laikotarpiu jie negavo pajamų arba pajamos buvo per mažos būsto nuomai apmokėti. Manome, kad 6 mėnesių laikotarpis yra protingas ir proporcingas. Projekto nuostatos įtvirtina vienodą asmens (šeimos) pajamų ir nuomos kainos santykio vertinimo taisyklę, kuri taikoma abiem atvejais (tiek vertinant metų pajamas pagal deklaraciją, tiek vertinant pajamas pagal 6 mėnesius). Jeigu vidutinės pajamos pagal 6 mėnesius nebus mažesnės už būsto nuomos kainą, kompensacija bus skiriama. Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
1.2. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
2 |
|
|
1.2. Projekte siūloma nustatyti, kad „vertinamos visos praėjusių 6 mėnesių asmens pajamos“, tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip tai bus atliekama – kokia informacija dėl pajamų turėtų būti pateikiama. Pastebėtina, jog turto (įskaitant gautas pajamas) deklaracija pagal Gyventojų turto deklaravimo įstatymą teikiama už praėjusių kalendorinių metų laikotarpį, todėl praėjusių 6 mėnesių asmens pajamoms įvertinti turės būti remiamasi kitais nei turto deklaracijos duomenimis. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projektas neturėtų būti atitinkamai papildytas. |
Pritarti. |
Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
1.3. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1 |
|
|
1.3. Iš projekto nuostatų nėra aiškus vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančių pajamų apskaičiavimo mechanizmas, kai vertinamos praėjusių 6 mėnesių asmens pajamos. Pavyzdžiui, jeigu asmuo kreipiasi dėl kompensacijos kitą mėnesį pradėjęs pirmą kartą dirbti, t. y. kai asmuo tik vieną iš 6 paskutinių mėnesių buvo gavęs pajamų. Svarstytina, ar minėtuoju atveju asmeniui toliau dirbant neturėtų būti kompensacijos dydis perskaičiuojamas kas mėnesį. |
Įvertinta. |
Formuluotė „vidutiniškai per mėnesį“ jau įtvirtinta galiojančiame įstatyme. Projektu nesiūloma keisti sprendimo dėl kompensacijos mokėjimo priėmimo tvarkos peržiūrint paramos gavėjų pajamas kas mėnesį, siekiant nedidinti savivaldybių administracinės naštos. Manome, kad sprendimas dėl kompensacijos mokėjimo turėtų būti priimamas vieną kartą iki einamųjų metų pabaigos. |
1.4. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1 |
|
|
1.4. Teikiamas siūlymas yra nenuoseklus projekte nustatytus reikalavimus atitinkančių besimokančių asmenų atžvilgiu. Iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip projektu teikiamos nuostatos turėtų būti taikomos kompensaciją gaunančiam besimokančiam asmeniui kompensacijos gavimo laikotarpiu pradėjus dirbti – ar toks asmuo ir toliau gautų kompensaciją, ar kompensacijos mokėjimas turėtų būti sustabdomas ar nutraukiamas (tokiu atveju turėtų būti keičiamas ir keičiamo įstatymo 19 straipsnis). Tuo atveju, jeigu toks besimokantis asmuo pradėjęs dirbti turėtų iš naujo kreiptis dėl nuomos mokesčio dalies kompensacijos, apskaičiuojant jam vidutiniškai per mėnesį tenkančias pajamas būtų vertinamos jo praėjusių 6 mėnesių pajamos, dėl ko kompensacijos mokėjimas faktiškai nutrūktų ir sumažėtų. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys, jog pilnamečiai besimokantys asmenys gali dirbti įvairius mažai apmokamus, tačiau mokymosi proceso netrikdančius darbus (pavyzdžiui, vakarais ar savaitgaliais), todėl svarstytina, ar reikalavimas nedirbti negalėtų būti pakeistas reikalavimu nedirbti ar gauti ne didesnes negu tam tikro dydžio pajamas (iš darbo ar kitų jam prilygintų santykių).
|
Įvertinta. |
Galiojančiame įstatyme įtvirtinta, kad kompensacijos mokėjimas nutraukiamas, kai gaunančiųjų kompensaciją deklaruoto turto vertė ar pajamos daugiau kaip 25 procentais viršija nustatytus metinius dydžius. Jeigu besimokantis asmuo dirba, manome, kad jam turėtų būti taikoma ta pati tvarka kaip ir kitiems – pateikiamos deklaruojamos pajamos arba 6 mėnesių pajamos. Kitus argumentus žr. dėl 1.3 pastabos. |
2. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1, 2 |
|
|
2. Atkreiptinas dėmesys, jog keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte yra numatyta, kad teisę į fiziniams ar juridiniams asmenims priklausančio būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją turi asmenys ir šeimos, kurių Gyventojų turto deklaravimo įstatyme nustatyta tvarka „deklaruoto turto vertė ir pajamos, kurios, vadovaujantis Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsniu, įskaitomos į asmens ar šeimos gaunamas pajamas, neviršija šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalyje nustatytų pajamų ir turto dydžių“. Tuo tarpu projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte siūloma nustatyti, kad teisę į nuomos mokesčio kompensaciją turi asmenys ir šeimos, jeigu „<...> būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio dydis neviršija vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančių pajamų, netaikant Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nurodytų išimčių dėl neįskaitomų pajamų“. Taigi vienu atveju skaičiuojant asmenų ir šeimos turtą ir pajamas bus taikomos Piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnyje numatytos išimtys, o kitu atveju – pajamos bus apskaičiuojamos netaikant minėtų išimčių. Svarstytina, ar minėtų išimčių taikymas apskaičiuojant pajamas neturėtų būti vienodas, o projekto nuostatos atitinkamai patobulintos. |
Pritarti iš dalies. |
Nustatant teisę į kompensaciją, pirmiausia nustatoma, ar asmuo (šeima) yra nepasiturintis (pagal turto ir pajamų normatyvus). Projektu siūloma patikslinti įstatyme įtvirtintą asmens (šeimos) pajamų ir būsto nuomos kainos santykio vertinimo taisyklę. Nustačius, kad vertinamos visos faktinės pajamos (įskaitant socialinio pobūdžio pajamas), nepasiturintiems gyventojams būtų sudarytos palankesnės sąlygos kompensacijai gauti. Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
3. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1 |
|
|
3. Pastebėtina, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte minimos vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančios pajamos siejamos su būsto nuomos mokesčio dydžiu nenurodant jokio laikotarpio. Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo nuomos mokestis taip pat neturėtų būti susietas su mėnesio laikotarpiu. |
Pritarti. |
Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
4. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1, 2 |
|
|
4. Atkreiptinas dėmesys, jog projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte vartojama formuluotė „nedirbantis (taip pat savarankiškai nedirbantis)“ nėra visiškai aiški. Pastebėtina, jog keičiamame įstatyme minėtos sąvokos nėra apibrėžtos ir keičiamo įstatymo 2 straipsnyje nėra pateikiama nuorodų į kitus įstatymus, kuriuose jos būtų apibrėžtos. Atsižvelgus į tai, kad kituose įstatymuose šios sąvokos suprantamos nevienodai (pavyzdžiui, Valstybinio socialinio draudimo įstatymo 2 straipsnio 9 dalyje yra nustatyta kitokia sąvokos „savarankiškai dirbantis asmuo“ apibrėžtis nei ši sąvoka suprantama pagal Užimtumo įstatymo 5 straipsnį, be to, Užimtumo įstatymo 21 straipsnyje nustatyta, koks asmuo laikomas nedirbančiu asmeniu), projektas tobulintinas pašalinant šį neaiškumą. Ši pastaba atitinkamai taikytina projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 2 punktui. |
Pritarti. |
Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
5. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
1, 2 |
|
|
Pritarti. |
Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus.
|
|
6. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
3 |
|
|
6. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad „<...> būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis nustatomas pagal <...> būsto nuomos mokesčio dydį ir vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančias pajamas“. Pažymėtina, jog projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 ir 3 dalyse, nustatančiose, kaip apskaičiuojamas būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis, vidutiniškai per mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančios pajamos nėra vertinamos. Siekiant teisinio aiškumo projekto nuostato tobulintinos. |
Pritarti. |
Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
7. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
3 |
|
|
7. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad besimokantiems ir nustatytus reikalavimus atitinkantiems asmenims „<...> būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis apskaičiuojamas, iš būsto nuomos sutartyje nurodyto būsto nuomos mokesčio dydžio atimant mokslo ir studijų institucijos išduotojo pažymoje nurodytų apgyvendinimo mokslo ar studijų institucijos bendrabutyje vidutinį mokesčio dydį asmeniui per mėnesį“. Atkreiptinas dėmesys, kad tam tikrais atvejais besimokantys asmenys gali būti atleisti nuo apgyvendinimo bendrabutyje mokesčio mokėjimo ar jo dydis gali būti sumažintas. Svarstytina, ar šie aspektai neturėtų būti įvertinti projekte nustatant, kaip apskaičiuojamas kompensacijos dydis.
|
Įvertinta. |
Aplinkybė, kad tam tikrais atvejais besimokantys asmenys gali būti atleisti nuo apgyvendinimo bendrabutyje mokesčio mokėjimo ar jo dydis gali būti sumažintas, neturi įtakos kompensacijos dydžiui apskaičiuoti. Kompensacija bus apskaičiuojama pagal mokslo ar studijos institucijos nustatytą vidutinį įkainį. |
8. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
4 |
1, 2 |
|
8. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigalioja 2024 m. birželio 1 d., o šio straipsnio 2 dalyje – kad socialinės apsaugos ir darbo ministras iki 2024 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Atsižvelgus į teisėkūros stadijas ir į Seimo statute nustatytas įstatymų leidybos procedūras bei į tai, kad po įstatymo priėmimo dar turės būti parengti ir priimti įstatymą įgyvendinantys teisės aktai, svarstytina, ar projekto 4 straipsnyje nustatyti terminai yra realiai įgyvendinami. |
Pritarti. |
Siūlome, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d., o socialinės apsaugos ir darbo ministras šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024 m. birželio 30 d. Žr. komiteto sprendimą ir pasiūlymus. |
9. |
Teisės departamentas, 2024-04-16 |
4 |
3 |
1 |
9. Atsižvelgus į tai, kad pagal keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalies 1 punktą socialinės apsaugos ir darbo ministerija formuoja paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti politiką, manytina, kad dėl projektu siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. |
Įvertinta. |
Kadangi projektą inicijavo LR Seimo nariai bendradarbiaujant su SADM, manome, kad netikslinga prašyti Vyriausybės išvados dėl projekto. Projekto nuostatos aptartos ir suderintos su SADM, Lietuvos savivaldybių asociacija ir savivaldybėmis. |
10. |
Teisės departamentas, 2024-04-16
|
|
|
* |
10. Atsižvelgus į 2024 m. sausio 1 d. įsigaliojusį Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1722 išdėstytą Lietuvos Respublikos asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymą bei vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų, patvirtintų teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, 140 punktu (teisėkūros subjektas pirmą kartą keičiant teisės aktus dėl kitų priežasčių turi pareigą patikslinti nebeaktualias nuorodas), siūlytina projektu pakeisti ir keičiamo įstatymo 2 straipsnio 7, 11 dalis, 8 straipsnio 2 punkto c papunktį, 9 straipsnio 1 dalies 2 punktą, 2 dalį, 10 straipsnio 1 dalies 2 punktą, 13 straipsnio 2 dalies 4 punkto b papunktį, 15 straipsnio 1 dalies 1, 4 punktus, 16 straipsnio 1 dalies 4 punktą, 4 dalies 2 punktą b papunktį, 7 dalį, 8 dalies 2, 3, 6, 8, 9 punktus, 20 straipsnio 2, 3, 4 dalis, 5 dalies 1 punkto b papunktį, 7 dalies 2 punktą, 9 dalies 2 punktą, 31 straipsnio 2 dalį. Keičiant minėtas keičiamo įstatymo struktūrines dalis jose vartojamos sąvokos (tokios kaip „neįgalusis“, „nedarbingumo lygis“, „specialiųjų poreikių lygis“) keistinos į Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatyme vartojamas sąvokas. |
Įvertinta. |
SADM šiuo metu atlieka sisteminę paramos būstui peržiūrą ir rengia įstatymo pakeitimo projektą įskaitant pakeitimus, susijusius su Asmens su negalia teisių apsaugos pagrindų įstatymo sąvokų suderinimu, kuris bus pateiktas Seimui svarstyti pagal galimybes artimiausiu metu.
|
11. |
Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė, 2024-04-12 |
|
|
|
Dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3608 atitikties Europos Sąjungos teisei: Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-3608 atitiktį Europos Sąjungos teisei, pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime. |
Įvertinta. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto išvadų rengėjų komitetui siūlomas sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-05-08 |
1 |
1, 2 |
|
N |
Pritardami Teisės departamento išvados 1.1, 3, 4 ir 5 pastaboms, taip pat siūlydami neskirti būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos, jeigu asmens (šeimos) 6 mėnesių pajamos viršija pajamų ir turto normatyvus, siūlome pakeisti įstatymo projekto (toliau - projektas) 1 straipsnio 1 dalį, papildyti 1 straipsnį 2 dalimi, ir visą 1 straipsnį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 10 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) šio įstatymo 17 straipsnio 1 dalyje nustatyta tvarka išsinuomojo
fiziniams asmenims (išskyrus asmens ar šeimos narių artimuosius giminaičius)
ar juridiniams asmenims priklausantį būstą (išskyrus savivaldybei
priklausantį būstą, švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų
nuomojamus nuosavybės, patikėjimo, panaudos ar kita teise valdomus
bendrabučius), jeigu būsto nuomos sutartyje nurodytas būsto nuomos mokesčio
dydis per mėnesį neviršija vidutiniškai per
mėnesį asmeniui ar šeimai tenkančių pajamų, netaikant Piniginės
socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 17 straipsnio 1
dalyje nurodytų išimčių dėl neįskaitomų pajamų. 2. Papildyti 10 straipsnio 1 dalį 4 punktu: „4) kai dėl būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos kreipiasi pilnametis, ne vyresnis kaip 24 metų, nedirbantis (taip pat savarankiškai nedirbantis, kaip tai suprantama pagal Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo įstatymą) asmuo (toliau – nedirbantis asmuo), kuris mokosi bendrojo ugdymo mokykloje, profesinio mokymo įstaigoje ar aukštojoje mokykloje, mokslo ar studijų tikslais yra pakeitęs nuolatinę gyvenamąją vietą į gyvenamąją vietą kitoje savivaldybėje. Tokiu atveju šios dalies 3 punkto reikalavimas dėl būsto nuomos mokesčio dydžio netaikomas.“ |
Pritarti. |
|
2. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-05-08 |
2, 3 |
1, 3 |
|
|
Pritardami Teisės departamento išvados 2, 4 ir 5 pastaboms, siūlome pakeisti projekto 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip (ir atitinkamai dėl projekto 2 straipsnio 1 dalies papildymo nauju 2 punktu siūlome projekto 3 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 3 dalyje pakeisti nuorodą iš įstatymo 17 straipsnio 1 dalies 2 punkto į 3 punktą): „1. Pakeisti 17 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Asmenys ir šeimos, turintys teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją ir (ar) į išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, šio įstatymo 7 straipsnyje nustatyta tvarka kreipiasi į savivaldybės administraciją dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos, pateikdami šiuos dokumentus: 1) pagal Civiliniame kodekse nustatytas sąlygas ne trumpiau kaip vieniems metams sudarytą būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartį, pagal kurią išsinuomoja fiziniams asmenims (išskyrus asmens ar šeimos narių artimuosius giminaičius) ar juridiniams asmenims priklausantį būstą (išskyrus savivaldybei priklausantį būstą, švietimo įstaigų, mokslo ir studijų institucijų nuomojamus nuosavybės, patikėjimo, panaudos ar kita teise valdomus bendrabučius), esantį savivaldybės, kurioje asmuo ar šeima yra deklaravę savo gyvenamąją vietą, o jeigu deklaruotos gyvenamosios vietos neturi, – savivaldybės, kurioje yra įtraukti į gyvenamosios vietos nedeklaravusių asmenų apskaitą, teritorijoje. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartis privalo būti įregistruota Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registre; 2) duomenis apie praėjusių 6 mėnesių asmens ar šeimos pajamas, gautas iki kreipimosi dėl paramos būstui išsinuomoti, šio įstatymo 10 straipsnio 1 dalies 3 punkte numatytu atveju;
|
Pritarti. |
|
3. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-05-08 |
2 |
2 |
|
N |
Siūlydami nustatyti būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos kompensacijos mokėjimą už laikotarpį nuo einamųjų metų pradžios iki teisės į šią kompensaciją nustatymo dienos, kai toliau nuomojamas tas pats būstas, siūlome papildyti projekto 2 straipsnį 2 dalimi: „2. Pakeisti 17 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Savivaldybės administracija sprendimą dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo priima ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo asmens ar šeimos kreipimosi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos. Būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokamos už laikotarpį nuo būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutarties sudarymo dienos, jeigu savivaldybės administracija priėmė sprendimą mokėti būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją, bet ne anksčiau kaip nuo asmens ar šeimos kreipimosi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos. Kai asmuo ar šeima nuomojasi tą patį būstą ir kreipiasi dėl būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos mokėjimo pratęsimo, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija mokama nuo teisės į būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją nustatymo dienos ir kompensuojama už laikotarpį nuo einamųjų metų sausio 1 d. iki šios teisės nustatymo dienos.“ |
Pritarti. |
|
4. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-05-08 |
3 |
1 |
|
|
Pritardami Teisės departamento išvados 6 pastabai, siūlome pakeisti projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Asmenims ir šeimoms,
turintiems teisę į būsto nuomos mokesčio dalies kompensaciją pagal šio
įstatymo 10 straipsnį ar į išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies
kompensaciją pagal šio įstatymo 8 straipsnį, būsto nuomos ar išperkamosios
būsto nuomos mokesčio dalies kompensacijos dydis nustatomas pagal būsto
nuomos ar išperkamosios būsto nuomos sutartyje nurodytą būsto nuomos ar
išperkamosios būsto nuomos mokesčio dydį ir |
Pritarti. |
|
5. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas, 2024-05-08 |
4 |
|
|
|
Pritardami Teisės departamento išvados 8 pastabai ir siūlydami, kad įstatymas įsigaliotų 2024 m. liepos 1 d., o socialinės apsaugos ir darbo ministras šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus priimtų iki 2024 m. birželio 30 d.; siekdami pagerinti kompensacijų gavimo sąlygas prašymus iki įstatymo pakeitimo pateikusiems asmenims (šeimoms) ir siūlydami jiems taikyti naujas įstatymo nuostatas; taip pat siekdami užtikrinti asmenų lygiateisiškumo principą suvienodinant kompensacijų apskaičiavimą nepriklausomai nuo to, ar jų gavėjai kreipėsi iki įstatymo pakeitimo ar jį pakeitus, siūlome pakeisti 4 straipsnį išdėstyti taip: „4 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas 1. Šis įstatymas, išskyrus šio
straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. 2. 3. Iki 2024 m. 4. Asmenims ir šeimoms, kuriems būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija paskirta iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, būsto nuomos ar išperkamosios būsto nuomos mokesčio dalies kompensacija nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos be atskiro asmens ar šeimos prašymo perskaičiuojama vadovaujantis šio įstatymo 3 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 18 straipsnio nuostatomis.“ |
Pritarti. |
|
8. Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš – 0, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Jonas Varkalys.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Paulė Kuzmickienė
Komiteto biuro patarėja D. Aleksejūnienė