AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymO NR. VIII-1756 143  STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMo PROJEKTO (2)

 

  

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:

Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo 143  straipsnio 1 dalies 4 punkto pakeitimą paskatino siekis atgrasyti pažeidėjus nuo šiukščių verslinės žvejybos taisyklių pažeidimų bei tokių pažeidimų, kurių metu yra padaroma itin didelė žala aplinkai.

Vis dar pasitaiko itin šiukščių verslinės žvejybos pažeidimų, pavyzdžiui, kai naudojami draudžiami žvejybos būdai ar įrankiai, žvejojama draudžiamose vietose ar neleistinu laikotarpiu. Taip pat pastebima, kad vis dar pasitaiko atvejų, kai padarom itin didelė žala aplinkai. Praėjusiais metais verslinės žvejybos metu padaryta žala aplinkai vieno ūkio subjekto siekia virš 50 000 eurų.

Šiuo projektu siūloma griežtinti sankcijas už šiukščius ir didelę žalą aplinkai sukėlusius verslinės žvejybos taisyklų pažeidimus, numatant ilgesnį teisės į žvejybos kvotą galiojimo apribojimą:

a) už šiurkštų verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimą – teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti 3 mėnesiams (vietoje šiuo metu galiojančio stabdymo mėnesiui);

b) už du šiurkščius verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimus per 1 metus – teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti vieniems metams (vietoje šiuo metu galiojančios nuostatos per du metus įvykdytus du pažeidimus kvotos galiojimo atėmimo 2 mėnesiams);

c) už šiurkštų verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimą, kuriuo gamtai padaryta žala viršija 100 bazinių socialinių išmokų (BSI) dydį, teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti vieniems metams.

Iki šiol galiojantis žvejybos kvotų galiojimo stabdymas nebuvo atgrasantis nuo didelių bei pakartotinų pažeidimų, o taip pat pažeidimų, kurių metu padaroma didelė žala aplinkai.  

 

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:

             Seimo narys Linas Jonauskas.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:

 

Šiuo metu pagal Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo 143  straipsnio 1 dalies 4 punktą, už tai, kad verslo subjektas padarė:

a) šiurkštų verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimą – teisės į žvejybos kvotą galiojimas stabdomas mėnesiui;

b) du šiurkščius verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimus per 2 metus – teisės į žvejybos kvotą galiojimas stabdomas 2 mėnesiams;

c) tris šiurkščius verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimus per 2 metus – teisės į žvejybos kvotą galiojimas stabdomas vieniems metams.

Šios nuostatos nėra atgrasančios nuo šiurkščių verslinės žvejybos pažeidimų, todėl turėtų būti keičiamos.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:

Lietuvos Respublikos žuvininkystės įstatymo 143  straipsnio 1 dalies 4 punkto pakeitimo projektu siūloma už šiukščius ir didelę žalą aplinkai sukėlusius verslinės žvejybos taisyklų pažeidimus numatyti ilgesnį teisės į žvejybos kvotą galiojimo apribojimą.

a) už šiurkštų verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimą – teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti 3 mėnesiams (vietoje šiuo metu galiojančio stabdymo mėnesiui);

b) už du šiurkščius verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimus per 1 metus – teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti vieniems metams (vietoje šiuo metu galiojančios nuostatos per du metus įvykdytus du pažeidimus kvotos galiojimo atėmimo 2 mėnesiams);

c) už šiurkštų verslinės žvejybos vidaus vandenyse tvarkos pažeidimą, kuriuo gamtai padaryta žala viršija 100 bazinių socialinių išmokų (BSI) dydį, teisės į žvejybos kvotą galiojimą siūloma stabdyti vieniems metams.

Tikimasi, kad naujos siūlomos nuostatos atgrasymo priemonė nuo verslinės žvejybos taisyklių pažeidimų, leis išvengti pažeidimų, kurių metu padaroma didelė žala aplinkai.  

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:

Priėmus įstatymą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:

Priimtas įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:

Įstatymas neturės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:

Priėmus įstatymo projektą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės priimti šio Įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:

Įstatymo projektas parengtas laikantis nustatytų reikalavimų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:

Priėmus įstatymo projektą Lietuvos Respublikos vyriausybė ar jos įgaliota institucija iki  2024 m. birželio 30 d. turėtų priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):

Įstatymui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.

 

   14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:

Negauta.

 

            15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:

„Žvejybos kvotų galiojimo stabdymas“, „Žvejybos kvotos“, „Verslinės žvejybos pažeidimai“.  

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:

Nėra.

 

 

Teikia

Seimo narys Linas Jonauskas