LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Ekonomikos komitetas
Pagrindinio komiteto IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO KETVIRTUOJU2 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4206
2020-06-03 Nr. 108-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys, Komiteto nariai Bronislovas Matelis, Rūta Miliūtė, Virgilijus Poderys, Jurgis Razma, Andrius Kupčinskas ir Antanas Baura (nuotoliniu būdu).
Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai Raimonda Danė, Rasa Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė, Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos energetikos ministras, laikinai einantis Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro pareigas Žygimantas Vaičiūnas, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Ekonomikos plėtros departamento Verslo politikos skyriaus vedėjas Aidas Rimkevičius, Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos Ekonomikos plėtros departamento Verslo politikos skyriaus patarėja Lauryna Gružaitė, Investuok Lietuvoje, VšĮ Projektų valdymo departamento direktorius Tadas Jagminas, Investuok Lietuvoje, VšĮ Inovacijų ir infrastruktūros sprendimų komandos vadovas Gerardas Višinskis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė (nuotoliniu būdu), kiti asmenys, prisijungę prie posėdžio nuotoliniu būdu.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
1 |
3 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo |
Pritarti iš dalies |
Specialiąsias taisykles atitinkamiems teisiniams santykiams numatančiuose įstatymuose dažnai yra įtvirtinama jų pirmenybė prieš kitus įstatymus, numatančius bendrąsias taisykles. Pavyzdžiui, Lietuvos Respublikos elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatyme, Lietuvos Respublikos koncesijų įstatyme ir kt. Todėl siekiant teisinio aiškumo, projekto 1 straipsnyje dėstoma keičiamo įstatymo 1 straipsnio 3 dalis tikslintina taip: „3. Šio įstatymo ketvirtajame2 skirsnyje nustatomas specialus teisinis reguliavimas taikomas investavimo į stambius projektus skatinimui, todėl šiems teisiniams santykiams kiti įstatymai taikomi tiek, kiek tai neprieštarauja šio įstatymo ketvirtajam2 skirsniui.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
2 |
23, 24, |
|
Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, terminai straipsnyje turi būti išdėstyti abėcėlės tvarka. Atsižvelgiant į tai, tikslintinas projekto 2 straipsnis. |
Pritarti |
I. Atsižvelgiant į Seimo TD „2. Papildyti 2 straipsnį 23 dalimi: „23. Stambaus projekto investicijų sutartis – Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos ir investuotojo sudaryta investicijų sutartis, kurioje nustatomos sutarties šalių teisės ir pareigos, susijusios su stambaus projekto įgyvendinimu, ir kitos šiame įstatyme nurodytos stambaus projekto investicijų sutarties sąlygos.“ 3. Papildyti 2 straipsnį 24 dalimi: „24. Stambaus projekto tęstinumo laikotarpis – ne ilgesnis kaip 10 metų laikotarpis nuo stambaus projekto įgyvendinimo termino pabaigos.“ 4. Papildyti 2 straipsnį 25 dalimi: „25. Stambus projektas – duomenų apdorojimo, interneto serverių paslaugų (prieglobos) ir susijusios veiklos arba apdirbamosios gamybos investicijų projektas, dėl kurio įgyvendinimo yra sudaryta ir galioja stambaus projekto investicijų sutartis, pagal kurią investuotojas įsipareigoja, kad per penkerius metus nuo jos įsigaliojimo dienos įgyvendinant šį investicijų projektą: 1) investuotojas sukurs Lietuvos Respublikoje ne mažiau kaip 200 naujų darbo vietų, dėl kurių įstatymų nustatyta tvarka bus sudarytos viso darbo laiko darbo sutartys. Kiekviena pagal šį punktą sukurta nauja darbo vieta turės būti išlaikyta ne trumpiau kaip penkerius metus nuo pirmosios darbuotojo priėmimo į sukurtą darbo vietą dienos; 2) investuotojo privačios kapitalo investicijos Lietuvos Respublikoje sudarys ne mažiau kaip 30 milijonų eurų.“
II. Atsižvelgiant į tai, kad sąvoka „stambus projektas“ pernumeravus yra
apibrėžiama keičiamo įstatymo 2 straipsnio 25 dalyje, atitinkamai tikslintina
numeracija projekte, t.y.: keičiamo įstatymo |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
13 |
1 |
7 |
Projekto 5 straipsnio 1 dalyje dėstomame keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 7 punkte siūloma nustatyti: „7) investicijoms į gamybos, pramonės ar paslaugų (išskyrus viešąsias paslaugas) sritis savivaldybė sudaro investicijų sutartis, atitinkančias savivaldybės tarybos nustatytus kriterijus. Specialios investavimo, verslo ar sklypo parinkimo sąlygos tokiose sutartyse nustatomos pagal savivaldybės kompetenciją;“. Neaišku, kodėl išskiriamos viešosios paslaugos. Pastebėtina, kad pagal Investicijų įstatymo 2 straipsnio 1 dalį, “Investicijos – piniginės lėšos ir įstatymais bei kitais teisės aktais nustatyta tvarka įvertintas materialusis, nematerialusis ir finansinis turtas, kuris investuojamas siekiant iš investavimo objekto gauti pelno (pajamų), socialinį rezultatą (švietimo, kultūros, mokslo, sveikatos ir socialinės apsaugos bei kitose panašiose srityse) arba užtikrinti valstybės funkcijų įgyvendinimą.” Taigi investicijos galimos ir į viešųjų paslaugų sektorių. Be to, aptariamoje projekto dalyje vietoj formuluotės „sklypo parinkimo“ įrašytina formuluotė „žemės sklypo parinkimo“. Kartu atkreipiame dėmesį, kad projekto 5 straipsnio 1 dalimi iš keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 7 punkto siūloma išbraukti nuostatą, kad yra skatinamas investavimas į savivaldybės infrastruktūrą pagal savivaldybių sudarytų investicijų sutartyse nustatytas specialiąsias investavimo, verslo ar sklypo parinkimo sąlygas. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar iki įstatymo įsigaliojimo savivaldybių sudarytos ir įsigaliojusios investavimo į savivaldybės infrastruktūrą sutartys turėtų būti baigiamos vykdyti iki įstatymo įsigaliojimo galiojusių teisės aktų nustatyta tvarka, atsižvelgiant į sutartyse nustatytas sąlygas, ar, įsigaliojus įstatymui, jos turėtų būti nutraukiamos. Taip pat galimi atvejai, kai savivaldybės iki įstatymo įsigaliojimo jau būtų baigusios derybas su potencialiais investuotojais dėl investicijų į savivaldybių infrastruktūrą, tačiau investavimo sutartys dar nebūtų pasirašytos arba pasirašytos, bet dar neįsigaliojusios. Svarstytina, ar tokiu atveju nebūtų pažeisti investuotojų teisėti lūkesčiai, nes, įsigaliojus įstatymui, kaip jau buvo minėta, investicijos į savivaldybių infrastruktūrą nebūtų skatinamos, o investuotojai, manytina, dėl pasikeitusio teisinio reguliavimo tokių sutarčių negalėtų sudaryti. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, pašalinant aukščiau nurodytus neaiškumus. |
Pritarti iš dalies |
I. Projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 7 punktą patikslinti ir jį išdėstyti taip: „7) investicijoms į
II. Projekto 7 straipsnį papildyti nauja 7 dalimi ir ją išdėstyti taip: „7. Iki šio įstatymo
III. Nepritarti dalyje dėl viešųjų paslaugų. Pažymėtina, kad koncesijų sutarčių sudarymą reglamentuoja Lietuvos Respublikos koncesijų įstatymas, Lietuvos Respublikos valstybės įmonės Lietuvos oro uostų valdomų oro uostų koncesijos įstatymas ir kiti įstatymai, o valdžios ir privataus sektoriaus subjektų partnerystės sutarčių sudarymą – keičiamo įstatymo 41 skirsnis. Priėmus siūlomą reguliavimą, dėl viešosios infrastruktūros ir viešųjų paslaugų turėtų būti sudaromos ne investicijų sutartys. Tokiais atvejais turėtų būti suteikiama koncesija arba sudarytos valdžios ir privataus sektoriaus subjektų partnerystės sutartys, todėl sandoriai turėtų būti sudaromi remiantis atitinkamas sritis reguliuojančiais įstatymais. |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
13 |
1 |
12 |
Projekto 5 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo |
Pritarti |
Siekiama numatyti, kad projekto 5 straipsnio 3 dalimi (buvusi projekto
2 dalimi) keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 12 punkte nurodyti
investavimo skatinimo būdai būtų kaip papildomi būdai investavimo skatinimo
būdams, nustatytiems keičiamo įstatymo 13 straipsnio 1 dalyje. Atsižvelgiant
į tai, projekto „12) investicijoms į stambius projektus sudaromos stambių projektų investicijų sutartys.“ |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
154 |
1 |
|
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 154 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,valstybės pagalbos sąlygos nustatomos Vyriausybės nustatyta tvarka“. Manytina, kad valstybės pagalbos teikimo sąlygos turėtų būti nustatytos keičiamame įstatyme, o jų taikymas galėtų būti nustatytas Vyriausybės priimtame teisės akte. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto nuostatas nereikėtų atitinkamai patikslinti. |
Pritarti |
Keičiamo įstatymo „1. Paraiška dėl stambaus projekto investicijų sutarties sudarymo teikiama, šio straipsnio 3 dalyje nustatytų sąlygų pagrindimas ir šių sąlygų pagrindimo, taip pat šio straipsnio 5 dalyje nurodytų interesų vertinimas atliekamas, Vyriausybės įgaliotos institucijos veiksmai užtikrinant stambaus projekto atitikties viešajai tvarkai, nacionaliniam saugumui, visuomenės saugumui ir (ar) sveikatos interesams vertinimą, rengiant, derinant, sudarant ar vykdant stambaus projekto investicijų sutartį, stambaus projekto investicijų sutarties vykdymo priežiūra atliekama, taip pat šio įstatymo 155 straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos stambaus projekto investicijų sutartyje nurodytiems stambiems projektams įgyvendinti taikomos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.“ |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
154 |
3 |
3 |
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 154 straipsnio 3 dalies 3 punkto nuostata ,,investuotojas turi patirties <...> sutarties reikalavimams įvykdyti“ nėra pakankamai aiški, nes nėra aišku, kokie sutarties reikalavimai turimi omenyje. Jeigu turimas tikslas nustatyti, kad investuotojas turi turėti patirties sutartyje nustatytiems savo įsipareigojimams ar sutarties sąlygoms įvykdyti, tai projekto nuostatą reikėtų patikslinti. |
Pritarti |
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo „3) investuotojas turi patirties, techninių ir žmogiškųjų išteklių, reikiamų stambiam projektui įgyvendinti ir stambaus projekto investicijų sutarčiai įvykdyti;“. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
3 |
|
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Viešojo administravimo subjektai stambiam projektui įgyvendinti reikalingas administracines paslaugas (išskyrus administracinės procedūros atlikimą) suteikia ir individualius administracinius aktus priima prioriteto tvarka per kuo trumpesnį terminą, tačiau visais atvejais ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo reikiamų dokumentų ir informacijos gavimo <...> Viešojo administravimo subjekto vadovo sprendimu šis terminas dėl svarbių priežasčių gali būti pratęstas iki 3 darbo dienų. <...>“. Pasiūlymo turinys diskutuotinas. Atkreiptinas dėmesys, kad viešojo administravimo funkcijų vykdymas
kiekvienu konkrečiu atveju yra siejamas su tam tikru terminu, per kurį turi
būti suteikta administracinė paslauga. Viešojo administravimo įstatymo 15
straipsnio 1 dalyje nurodoma, kad administracinės paslaugos yra: leidimų,
licencijų išdavimas; dokumentų, kuriais patvirtinamas tam tikras juridinis
faktas, išdavimas; deklaracijų priėmimas ir tvarkymas; asmenų konsultavimas
viešojo administravimo subjekto kompetencijos klausimais; įstatymų nustatytos
viešojo administravimo subjekto informacijos teikimas asmenims;
administracinės procedūros vykdymas. Kiekvienu atveju administracinės
paslaugos teikimo terminas yra siejamas su vidutinėmis darbo laiko,
reikalingo paslaugai suteikti, sąnaudomis. Taigi administracinių paslaugų
teikimo terminai nėra savitiksliai, jie įtvirtinti tam, kad administracinės
paslaugos teikimas užtikrintų kokybišką ir pilnavertį administracinės
paslaugos suteikimą. Pažymėtina, jog Paslaugų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje
nustatyta, kad leidimai (licencija, liudijimas, pažymėjimas ir kt.) išduodami
ar atsisakoma juos išduoti ne vėliau kaip per 30 dienų, išskyrus atvejus, kai
įstatymuose pagrįstai nustatytas ilgesnis terminas. Be to, šio straipsnio 2
dalyje yra nustatyta, kad šis terminas gali būti dėl svarbių priežasčių vieną
kartą pratęstas iki 30 dienų. Tokie terminai yra siejami su būtinybe
įsitikinti, jog leidimo prašantis asmuo atitinka teisės aktuose nustatytus
reikalavimus ir gali teisėtai verstis tam tikra veikla. Be kita ko, tam
tikrais atvejais tokia patikra yra būtina siekiant užtikrinti visuomenės
saugumą, jei siekiama vykdyti veikla yra pavojingo pobūdžio. Tuo tarpu
įstatymo projektu minėtas terminas, galintis trukti iki |
Nepritarti |
Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pozicija: Remiantis VšĮ „Investuok
Lietuvoje“ kaupiamos statistikos duomenimis, Projekto 6 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo Projekto 6 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo Projekto 6 straipsnyje dėstomo
keičiamo įstatymo
Paslaugų įstatymo 7 straipsnio |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
4 |
|
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti statybą leidžiančių dokumentų išdavimo stambaus projekto investuotojams taisykles, kurios yra kitokios nei nustatytos Statybos įstatymo 27 straipsnyje. Pastebėtina, kad Statybos įstatymo, kaip ir bet kurio kito įstatymo, nuostatos yra sistemiškai suderintos tarpusavyje. Todėl keičiamu įstatymu įsiterpus į Statybos įstatymo reguliuojamus teisinius santykius, padarant vieno straipsnio taikymo išimtį, bus neaišku, kaip turi būti taikomos kitos Statybos įstatymo nuostatos, susijusios su statybą leidžiančių dokumentų išdavimu ir statybos darbų pradžios teisėtumu. Toks teisinis reguliavimas gali sukelti neigiamas teisines pasekmes, sudaryti prielaidas nevienodai įstatymo taikymo praktikai atskirose savivaldybėse, nes kiekviena savivaldybės administracija, priimdama sprendimą dėl statybos dokumentų išdavimo, turės pati nuspręsti, kurios Statybos įstatymo nuostatos taikomos stambaus projekto investuotojui, o kurios netaikomos. Siekiant išvengti teisės taikymo problemų, siūlytina atsisakyti analizuojamos nuostatos, o bendrųjų taisyklių išimtis stambaus projekto investuotojui, jeigu šių išimčių reikia, nustatyti Statybos įstatyme, padarant jame atitinkamus pakeitimus. Palikus projekte analizuojamas nuostatas galimos ir kitos neigiamos pasekmės – nesant nuoseklaus statybų teisinio reguliavimo, gali būti pažeisti kitų asmenų teisėti interesai, taip pat viešieji interesai, ypač kiek tai susiję su pastatų sauga, visuomenės sveikatos sauga, saugomų teritorijų, kraštovaizdžio apsauga. Atkreiptinas dėmesys ir į tai, kad pagal projektą, nors iki statybos darbų pradžios turi būti parengtos visos statinio projekto dalys, tačiau jų nereikia derinti su Statybos įstatyme nurodytomis institucijomis. Pastebėtina, kad Statybos įstatymo 27 straipsnio 9 dalyje yra nurodytos valstybės institucijos, kurios turi įvertinti statinio projektų sprendinių atitiktį nustatytiems reikalavimams ir kurios yra atsakingos, kad šių reikalavimų būtų laikomasi, o pagal to paties straipsnio 24 dalį bylose dėl išduotų statybą leidžiančių dokumentų galiojimo panaikinimo atsakovais laikomi asmenys, pritarę statybą leidžiančio dokumento išdavimui, ir šiuos dokumentus išdavę subjektai. Taigi, paaiškėjus, jog projekto sprendiniai neatitinka teisės aktų reikalavimų, neaišku, kas būtų už tai atsakingas, jeigu projekto sprendiniai nebūtų derinami su įstatyme nurodytomis institucijomis. Be to, aptariamoje projekto dalyje vietoj formuluočių „sklypo plano“, „sklypo sutvarkymo plano“ vartotinos formuluotės „žemės sklypo plano“, „žemės sklypo sutvarkymo plano“. |
Pritarti iš dalies |
I. Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 4 dalies formuluotes patikslinti ir išdėstyti taip:
II. Nepritarti dalyje dėl projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 4 dalies nuostatų atsisakymo. Vadovaujantis Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pozicija, investuotojas statybą leidžiančiam dokumentui gauti, jei tai bus nustatyta stambiojo projekto investicijų sutartyje, galės pateikti statinio techninį projektą, susidedantį iš bendrosios, architektūrinės, sklypo sutvarkymo ir susisiekimo dalių. Šios dalys statybą leidžiančio dokumento išdavimo metu bus prilyginamos statinio projektui. Tačiau prieš pradėdamas statybos darbus, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka privalomos ir kitos statinio projekto dalys, šios dalys privalės būti parengtos, įskaitant jų ekspertizės atlikimą (kai ji privaloma), ne vėliau kaip iki statybos darbų pradžios. Taigi reikalavimai statybos darbams ir privalomiems parengti dokumentams nesikeis (visos parengtos statinio projekto dalys privalės atitikti visus teisės aktų keliamus reikalavimus ir visos reikalingos dalys privalės būti rengiamos), tačiau sumažės privalomų suderinti statinio projekto dalių. Taip pat išliks reikalavimas pateiki ir visus kitus Statybos įstatymo 27 straipsnio 5 dalyje numatytus dokumentus Statybos įstatyme nustatyta tvarka (pavyzdžiui, atrankos išvadą dėl planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo arba sprendimą dėl planuojamos ūkinės veiklos galimybių ir atrankos išvados ar sprendimo viešinimo dokumentų, kai pagal Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo nuostatas turi būti atliktos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūros). Kaip nustatyta pagal šiuo metu galiojančius teisės aktus, tais atvejais, kai reikia atlikti poveikio aplinkai vertinimą ar atranką dėl poveikio aplinkai vertinimo, statybą leidžiantis dokumentas galės būti išduodamas tik po minėtų dokumentų priėmimo ir kai minėti dokumentai leidžia atitinkamoje teritorijoje vykdyti planuojamą ūkinę veiklą. Šios nuostatos nebus taikomos, kai bus planuojami kultūros paveldo statinių tvarkomieji statybos darbai ar kai statinių statyba planuojama kultūros paveldo objektų teritorijose arba kai trūksta informacijos įvertinti, ar planuojama ūkinė veikla atitinka teisės aktų reikalavimus. Tai patvirtina, kad toks reguliavimas atitinka viešuosius interesus, įskaitant pastatų saugos ir kitus reikalavimus. Už statybą, pagal statybą leidžiantį dokumentą ir laikantis teisės aktų reikalavimų, atsakingas investuotojas. Todėl paaiškėjus, jog projekto sprendiniai, kurie nederinti su institucijomis neatitinka teisės aktų reikalavimų, už tai būtų atsakingas investuotojas. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
6 |
|
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,stambiam projektui įgyvendinti reikalinga infrastruktūra sutartyje nustatytomis sąlygomis gali būti perduota savivaldybės nuosavybėn, išskyrus atvejus, kai įstatymai nustato kitaip“. Projekte nėra siūloma nustatyti, kad savivaldybėms investuotojo sukurta infrastruktūra perduodama neatlygintinai. Taigi pagal siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą galimi atvejai, kai sutartyje galėtų būti nustatyta, kad savivaldybė sutartyje nustatytomis sąlygomis investuotojo sukurtą inžinerinę infrastruktūrą išperka. Svarstytina, ar įstatyme neturėtų būti nustatyti kriterijai, kuriais remiantis sutartyje būtų nustatomos infrastruktūros perdavimo (išpirkimo) savivaldybei sąlygos ir ar tokių sutarties sąlygų (sutarties projekto) neturėtų tvirtinti savivaldybės taryba. |
Pritarti iš dalies |
I. Lietuvos Respublikos savivaldybių infrastruktūros plėtros įstatymas
reglamentuoja klausimus, susijusius su infrastruktūra. Atsižvelgiant į tai, projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo
155 straipsnio 6 dalis išbrauktina, kaip perteklinė.
II. Projekto 6 straipsnyje dėstomo 155
straipsnio |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
7 |
|
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 7 dalies nuostatose yra nurodoma, kad „Akcininkai ir vadovas atleidžiami nuo pareigos įsigyti leidimą dirbti“. Iš pateiktos nuostatos ar įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, kurie asmenys būtų laikomi investuotojo vadovais (pagrindinės įmonės, padalinio ar kiti asmenys). Projekto aiškinamajame rašte teigiama, kad projekte vartojami terminai tokie pat kaip ir Lietuvos Respublikos įstatyme dėl užsieniečių teisinės padėties. Pastebėtina, kad tuo atveju, kai įstatyme vartojamos sąvokos, kurios apibrėžtos kitame įstatyme, įstatyme turi būti pateikta nuoroda į tą kitą įstatymą. Atsižvelgiant į tai, projektas tikslintinas, atitinkama nuostata papildant Investicijų įstatymo 2 straipsnį. |
Pritarti |
I. Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo
„6.<...> „ar eiti stambų projektą įgyvendinančio investuotojo vadovo pareigas (toliau šiame straipsnyje – vadovas), <...>“.
II. Projekto 2 straipsnį, kuriame dėstomas
keičiamo įstatymo „5. Papildyti 2 straipsnį 26 dalimi: „26. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ ir kituose teisės aktuose.“ |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
7 |
2 |
Projekto 6 straipsniu dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 7 dalies 2 punkto nuostatomis yra įtvirtinama, kad užsieniečiai, kurie nėra Europos Sąjungos ir Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybių narių piliečiai, kurie „Lietuvos Respublikos teritorijoje yra teisėtai, turi teisę pradėti dirbti nuo prašymo išduoti leidimą gyventi pateikimo dienos“, šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į 2009 m. birželio 18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/52/EB, kuria numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių darbdaviams būtiniausi standartai (toliau – Direktyva 2009/52/EB, 4 straipsnio 1 dalį, kuria valstybės narės įpareigoja darbdavius „reikalauti, kad trečiųjų šalių pilietis prieš įdarbinimą turėtų ir darbdaviui pateiktų galiojantį leidimą gyventi arba kitą leidimą būti šalyje“. Pažymėtina, kad nei Direktyvoje 2009/52/EB, nei kituose Europos Sąjungos teisės aktuose nėra apibrėžta „kito leidimo būti šalyje“ sąvoka. Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 2016 m. kovo 9 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2016/399 dėl taisyklių, reglamentuojančių asmenų judėjimą per sienas, Sąjungos kodekso (Šengeno sienų kodeksas) 6 straipsnio 1 dalyje yra numatytos trečiųjų šalių piliečių atvykimo sąlygos jų numatomam buvimui valstybių narių teritorijoje, kurio bendra trukmė neviršija 90 dienų per bet kurį 180 dienų laikotarpį, kai laikoma, kad kiekviena tokio buvimo diena įeina į 180 dienų laikotarpį. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad siekiant užtikrinti Direktyvos 2009/52/EB 4 straipsnio 1 dalies nuostatų įgyvendinimą, laikotarpiu iki leidimo gyventi išdavimo turėtų būti kontroliuojama ar trečiosios šalies piliečiai gali pagrįsti savo buvimo Lietuvos Respublikoje teisėtumą ir atitiktį Šengeno sienų kodekso 6 straipsnio 1 dalyje numatytoms sąlygoms. Pažymėtina, kad nei iš projekto 6 straipsniu pildomo įstatymo 155 straipsnio 8 dalies 2 punkto nuostatų, nei kitų įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų užtikrinama, kad iki leidimo gyventi išdavimo pradėję dirbti asmenys būtų traktuojami kaip turintys kitą leidimą būti šalyje. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad projektas turėtų būti atitinkamai patikslintas. |
Atsižvelgti |
Komitetas
pritaria Vyriausybės Nutarime pateiktai projekto
Pažymėtina, kad Direktyvos
Direktyvoje vartojama formuluotė „other authorization” reiškia, kad darbdavys turi įsitikinti, jog užsienietis turi teisėtą pagrindą būti šalyje, t .y. leidimą gyventi ar kitą pagrindą, pavyzdžiui vizą. Šiuo metu Lietuvoje užsieniečiai gali dirbti ir atvykę bevizio režimo pagrindu ar turėdami vizas. Teisėtu pagrindu laikomas ne tik leidimas, bet ir viza. |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
8 |
2 |
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 8 dalies 2 punkte siūloma nustatyti: „stambiam projektui įgyvendinti reikalingi žemės sklypo kadastro duomenys gali būti nustatomi pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą. Tokiu atveju nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla teikiama tikrinti ir žemės sklypas teikiamas registruoti Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre tik patvirtinus teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą. Nustačius, kad patvirtinto teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto duomenys apie nekilnojamąjį daiktą ir pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą nustatyti kadastro duomenys nesutampa ar neatitinka visų teisės aktuose nustatytų reikalavimų, jie negali būti registruojami.“ Neaišku, kokiu būdu projekto nuostatos galėtų būti įgyvendinamos. Pastebėtina, kad Nekilnojamo turto kadastro įstatymo 8 straipsnyje nustatyta, jog nekilnojamojo daikto kadastro duomenys nustatomi atliekant kadastrinius matavimus, naudojant tinkamus metodus ir priemones, užtikrinančius teisės aktų nustatytų reikalavimų matavimų kokybei patenkinimą. Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų nustatymo metu nustatomos ir riboženkliais paženklinamos žemės sklypo ribos, kadastriniais matavimais nustatomos žemės sklypo ribų posūkio taškų ir riboženklių bei statinių kontūrų koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje, kartografuojamos faktinės žemės naudmenos, apskaičiuojamas bendras žemės sklypo plotas bei žemės naudmenų plotai, parengiamas žemės sklypo planas ir kt. Neaišku, kaip nurodyti veiksmai galės būti atliekami pagal rengiamą, taigi tik pradėtą rengti, neapsvarstytą, nesuderintą ir nepatvirtintą, teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą. Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Konstitucinio Teismo jurisprudenciją. Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 13 d. nutarime, apibrėždamas konstitucinio teisinės valstybės principo suponuotus reikalavimus įstatymų leidėjui, be kita ko, konstatavo, jog teisės aktais negalima reikalauti neįmanomų dalykų. Be to, neaišku, kokie turėtų būti investuotojo veiksmai, kokiais teisės aktais jis turėtų vadovautis, jeigu būtų atsisakyta registruoti žemės sklypą aptariamoje projekto nuostatoje nustatytais pagrindais. Pastebėtina ir tai, kad, atsisakius registruoti žemės sklypą, investuotojas patirtų žalos. Neatmestina galimybė, jog tokiu atveju investuotojas galėtų pareikalauti, jog ją atlygintų valstybė, nes jis veikė įstatyme nustatytomis sąlygomis. |
Pritarti |
Projekto 6 straipsnyje dėstomo 155 straipsnio 7 dalies (buvusios 8 dalimi) 2 punktą patikslinti ir jį išdėstyti taip: „2) stambiam projektui įgyvendinti reikalingos kadastrinių matavimų procedūros gali būti atliekamos pagal rengiamo teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto sprendinius. Tokiu atveju nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla teikiama tikrinti ir žemės sklypas teikiamas registruoti Nekilnojamojo turto kadastre ir Nekilnojamojo turto registre tik patvirtinus teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą. Nustačius, kad patvirtinto teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto duomenys apie nekilnojamąjį daiktą ir pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą nustatyti kadastro duomenys nesutampa ar neatitinka visų teisės aktuose nustatytų reikalavimų, jie negali būti registruojami, o dėl tokio atsisakymo registruoti kadastro duomenis atsiradę stambų projektą įgyvendinančio investuotojo nuostoliai neatlyginami;“. |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
155 |
8 |
|
Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 6 straipsnyje
dėstomo keičiamo įstatymo 155 straipsnio 8 dalis neturi |
Pritarti |
Projekto 6
straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
156 |
9 |
|
Svarstytina, ar projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo156 9 dalyje nereikėtų nustatyti termino, per kurį komitetas savo posėdyje turėtų išnagrinėti koordinatoriaus pateiktą informaciją. |
Pritarti |
Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 156 straipsnio 9 dalį patikslinti: „9. Koordinatorius privalo ne vėliau kaip per
3 darbo dienas po šio straipsnio 8 dalyje nurodyto viešojo
administravimo subjekto pranešimo gavimo pranešti komitetui apie
koordinatoriaus pasiūlymus, |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
7 |
|
|
Projekto 7 straipsnio 3 dalyje po žodžio „išdėstytos“ įrašytini žodžiai „Investicijų įstatymo“. |
Pritarti |
Žr. projekto 7 straipsnio formuluotes argumentų skiltyje prie Vyriausybės Nutarimo. |
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 6 straipsnyje dėstomo
keičiamo įstatymo ketvirtojo2 skirsnio |
Pritarti |
Vyriausybės išvada
yra gauta (2020-05-12 Nutarimas |
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-26 |
|
|
|
Atsižvelgiant į imperatyvią Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkto ir 16 punkto nuostatas, jog teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto patikėjimo teisės perleidimu, valstybės ar savivaldybių turto nuosavybės ar valdymo teisės perleidimu privatiems asmenims bei žemėtvarka, teritorijų planavimu ir statyba, turi būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas. |
Pritarti iš dalies |
Atsižvelgiant į
Seimo |
18. |
Lietuvos Respublikos
teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas |
|
|
|
Dėl LIETUVOS RESPUBLIKOS INVESTICIJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO KETVIRTUOJU2 SKIRSNIU ĮSTATYMo PROJEKTO Nr. XIIIP‑4206 atitikties Europos Sąjungos teisei
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo projekto Nr. XIIIP-4206 (toliau – Įstatymo projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus: Įstatymo projektu siūlomas teisinis reguliavimas, inter alia
siūlomos Investicijų įstatymo 155 straipsnio nuostatos,
sudarytų galimybes stambaus projekto investicijų sutartį pasirašiusiems
investuotojams naudotis specialiomis (palankesnėmis) investavimo ir verslo
sąlygomis. Pažymėtina, kad Įstatymo projektas, numatydamas priemones,
kuriomis būtų sukuriama palankesnė teisinė ir administracinė aplinka stambaus
projekto investicijų sutartį pasirašiusiems investuotojams, nulemtų,
kad tokios sutarties nepasirašę investuotojai galimai atsidurtų mažiau
palankioje padėtyje, būtų apsunkintos jų patekimo į rinką sąlygos.
Investicijų įstatymo 154 straipsnyje (Įstatymo projekto
6 straipsnis) siūloma numatyti, kad „investuotojas, ketinantis sudaryti
stambaus projekto investicijų sutartį, pateikia paraišką dėl stambaus
projekto investicijų sutarties sudarymo Lietuvos Respublikos Vyriausybės
įgaliotai institucijai“ (154 straipsnio 2 dalis). Vadovaujantis
siūlomomis Investicijų įstatymo Įvertinę nurodytas Investicijų įstatymo projekto nuostatas, atkreipiame dėmesį, kad numatant teisinį reguliavimą, kuris tam tikriems subjektams suteiktų pranašumą (palankesnes sąlygas), ypatingai svarbu laikytis Sutartyje dėl Europos Sąjungos veikimo (toliau – SESV) įtvirtintų bendrųjų Sąjungos teisės principų, inter alia skaidrumo, vienodo požiūrio, proporcingumo, sąžiningos konkurencijos laisvės principų. Šiuo atžvilgiu pastebėtina, kad Investicijų įstatymo projekte nėra detalizuotos nuostatos dėl paraiškų vertinimo (paraiškos būtų teikiamos ir vertinamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka), o nuostatos dėl stambaus projekto investicijų sutarties sudarymo suformuluotos taip, kad galima situacija, kai stambaus projekto investicijų sutartis nebūtų sudaroma net ir tuo atveju, jei tenkinamos visos įstatyme nurodytos sąlygos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar Įstatymo projektas neturėtų būti papildytas įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, kurios užtikrintų didesnį teisinį aiškumą ir skaidrumą paraiškų dėl stambaus projekto investicijų sutarties vertinimo ir sutarčių sudarymo procese. Atkreipiame dėmesį, kad pagal siūlomą Investicijų įstatymo 154 straipsnio 1 dalies redakciją didžioji dalis su paraiškų vertinimu ir stambių projektų įgyvendinimu susijusių procedūrų bus reglamentuojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimamuose teisės aktuose, todėl galutinis vertinimas dėl siūlomo teisinio reguliavimo suderinamumo su aukščiau nurodytais pagrindiniais vidaus rinkos principais galėtų būti pateiktas tik įvertinus Įstatymo projekto įgyvendinamuosius teisės aktus. |
Nepritarti |
Ekonomikos ir inovacijų ministerija: Projekto nuostatos nustato pagrįstą, diferencijuotą reguliavimą stambiesiems projektams, todėl nepažeidžiami SESV įtvirtinti bendrieji Europos Sąjungos principai. Tiek pagal Europos Sąjungos Teisingumo Teismo, tiek pagal Konstitucinio Teismo[1] praktiką, lygiateisiškumo principas savaime nepaneigia galimybės įstatymu nustatyti nevienodą, diferencijuotą teisinį reguliavimą tam tikrų asmenų, priklausančių skirtingoms kategorijoms, atžvilgiu, jeigu tarp šių asmenų yra tokio pobūdžio skirtumų, kurie tokį diferencijuotą reguliavimą daro objektyviai pateisinamą. Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą stambieji investuotojai yra net mažiau palankioje padėtyje nei smulkūs investuotojai, todėl tai itin apriboja jų galimybes ateiti į rinką. Dėl savo investicijų projekto masto stambiesiems projektams įgyvendinti reikalingi dideli žemės sklypai, kuriuos suformuoti reikalinga parengti teritorijų planavimo dokumentus, atlikti žemės sklypų sujungimo ir formavimo procedūras, neretais atvejais keisti žemės sklypų paskirtį ir t.t. Įgyvendinant stambiuosius projektus reikia atlikti daug skirtingų procedūrų, parengti daugiau kaip 200 įvairių dokumentų (įsisteigimas, specialistų įsivežimas, darbo jėgos pasitelkimas, teritorijų planavimas, žemėtvarka, projektavimas, statyba, statybos užbaigimas, poveikio aplinkai vertinimas ir kt.). Smulkūs investuotojai su tokiomis problemomis dažniausiai nesusiduria ir tokiu reguliavimu nesinaudoja. Siūlomas diferencijuotas reglamentavimas nėra naujas Europos Sąjungoje. Kitos ES valstybės turi specialias išimtis stambiesiems projektams (Kroatija, Vengrija, Italija, Rumunija) arba paprastesnes projektų įgyvendinimo procedūras (Latvija, Estija, Vokietija, Nyderlandai, Jungtinė Karalystė, Austrija). Investicijų įstatyme nustatyti pagrindiniai stambiesiems projektams taikomo teisinio reguliavimo principai. Investicijų įstatymo lydimuosiuose teisės aktuose bus nustatyta Investicijų įstatymo nuostatų įgyvendinimo tvarka, kaip reikalaujama vadovaujantis Teisėkūros pagrindų įstatymu ir Konstitucinio teismo doktrina. Paraiškos vertinimo tvarka bus nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu. Investicijų
įstatyme negali būti numatyta imperatyvi nuostata dėl investicijų sutarties
sudarymo su stambiaisiais investuotojais, nes kituose įstatymuose yra
numatytų apribojimų, kai investicijų sutartis negali būti sudaroma, pvz., kai
investuotojas neatitinka nacionalinio saugumo reikalavimų, Investicijų
įstatymo Įstatymo projekto įgyvendinamieji teisės aktai bus pateiki derinti teisės aktų nustatyta tvarka. |
19. |
Lietuvos
Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamentas |
155 |
7 |
2 |
Įstatymo projektu siūloma Investicijų įstatymo Šiuo atžvilgiu pažymėtina, kad vadovaujantis 2009 m. birželio
18 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2009/52/EB, kuria
numatomi sankcijų ir priemonių nelegaliai esančių trečiųjų šalių piliečių
darbdaviams būtiniausi standartai (toliau – Direktyva 2009/52/EB) 4 straipsnio
1 dalimi, valstybės narės įpareigoja darbdavius „reikalauti, kad
trečiųjų šalių pilietis prieš įdarbinimą turėtų ir darbdaviui pateiktų
galiojantį leidimą gyventi arba kitą leidimą būti šalyje“.
Atkreipiame dėmesį, kad „kito leidimo būti šalyje“ sąvoka Direktyvoje
2009/52/EB ar kituose Europos Sąjungos teisės aktuose nėra apibrėžta. 2016 m.
kovo Taigi, siekiant užtikrinti Direktyvos 2009/52/EB |
Atsižvelgti |
Komitetas
pritaria Vyriausybės Nutarime pateiktai projekto |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos
savivaldybių asociacija Nr. G-2020-1906 |
|
|
|
DĖL REGIONŲ PLĖTRĄ SKATINANČIO ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ PAKETO PALAIKYMO
Šiuo raštu kreipiamės su siūlymu palaikyti žemiau nurodytais įstatymų projektais inicijuojamus teisinio reguliavimo pakeitimus: • Lietuvos Respublikos investicijų
įstatymo • Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 I straipsnio pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-4207; • Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. 1-1120 2, 4, 6. 17, 20. 23 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIllP-4208; • Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo • Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr.
I-446 • Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės
veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo Nr. I-495 2. 6, 8. 9, 10
straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo • Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo
Investicijų pritraukimo bei regionų konkurencingumo didinimo klausimai yra svarbūs tiek Lietuvos savivaldybių asociacijai, tiek ir jos narėms savivaldybėms. Prie šių tikslų įgyvendinimo ženkliai prisideda Lietuvos teritorijoje veikiančios septynios laisvosios ekonominės zonos (toliau - LEZ), kurios sudaro savivaldybėms palankias sąlygas pritraukti tiek vidaus, tiek užsienio investicijas į savivaldybių teritoriją. 2018 metų duomenimis, visose LEZ buvo sukurta daugiau nei 5700 darbo vietų, o LEZ veikiančių įmonių investicijų vertė siekė beveik 600 mln. EUR[2]. Viena pagrindinių laisvųjų ekonominių zonų sėkmės priežasčių – taikoma pelno mokesčio lengvata investuotojams. Visgi ši lengvata taikoma tik LEZ teritorijose. Tačiau laisvas LEZ teritorijų plotas senka (apie 60 proc. LEZ ploto jau užimta)[3]. Todėl tiek LEZ turinčios, tiek jų neturinčios savivaldybės yra suinteresuotos ieškoti ir kitų efektyvių būdų regionų plėtrai vykdyti. Anksčiau šiame rašte minėtų Įstatymų projektų tikslas - pritraukti į Lietuvą stambias vidaus ir užsienio investicijas, nustatant tokiems projektams specialų reguliavimą. Minėtas reguliavimas būtų taikomas apdirbamosios gamybos arba duomenų centrų investicijų projektams, pagal kuriuos būtų įsipareigojama per penkerius metus įsteigti ne mažiau kaip 200 naujų darbo vietų ir investuoti ne mažiau kaip 30 mln. EUR privačių kapitalo investicijų. Toks specialus reguliavimas galėtų teigiamai paveikti ir šalies regionus, didinant jų konkurencingumą bei gerinant situaciją visose savivaldybėse. Teigiamus pokyčius galėtų lemti šie Įstatymų projektų esminiai siūlymai: 1. Pelno mokesčio įstatymo projektu suvienodinamos sąlygos visose savivaldybėse taikyti skatinamąją pelno mokesčio lengvatą naujiems stambiems projektams pritraukti[4]. Skatinamoji pelno mokesčio lengvata yra vienas iš svarbių kriterijų, skatinančių vidaus ir užsienio investuotojus rinktis Lietuvą projektų įgyvendinimui. Pagal šiuo metu galiojantį teisinį reguliavimą, pelno mokesčio paskata yra taikomas tik įmonėms, veikiančioms LEZ teritorijose[5], kurios, kaip minėta, sparčiai užsipildo, o savivaldybių teritorijos, kurios nepatenka į LEZ plotą, investuotojams yra mažiau patrauklios, kadangi jose nėra pelno mokesčio paskatų stambiems investuotojams. Priėmus pateiktą Pelno mokesčio įstatymo projektą, pelno mokesčio paskata stambiems projektams būtų taikoma visoje Lietuvos teritorijoje. Siūloma paskata leistų stambiems projektams pasinaudoti skatinamąja pelno mokesčio lengvata vykdomo stambaus projekto apimtyje net iki 20 metų. Toks pakeitimas suteiktų galimybę visoms savivaldybėms, siekiant pritraukti vidaus ir užsienio stambius projektus, pasiūlyti pelno mokesčio paskatą ir pagerintų konkurencines sąlygas konkuruojant dėl investicijų pritraukimo su kitomis valstybėmis. 2. Investicijų įstatymo projektas suteikia savivaldybėms papildomų įrankių pritraukiant investuotojus[6]. Investicijų įstatymo projektu siūlomos papildomos galimybės pačioms savivaldybėms iš anksto ruošti teritorijas ir vystyti infrastruktūrą stambiems projektams įgyvendinti. Investuotojui nusprendus įgyvendinti stambų projektą būtent savivaldybės iš anksto suplanuotoje teritorijoje, savivaldybėms atsirastų galimybė gauti iki 5 proc. stambaus projekto kapitalo investicijų vertės valstybės biudžeto dotaciją savivaldybės viešajai infrastruktūrai plėtoti (minimali kapitalo investicijų suma turės sudaryti ne mažiau kaip 30 mln. EUR, todėl tokio stambaus projekto atveju dotacija galėtų sudaryti iki 1,5 mln. EUR, o didėjant projekto kapitalo investicijų dydžiui - didėtų ir galimos dotacijos suma). Be to, savivaldybės galėtų suteikti pačiam investuotojui teisę įsirengti inžinerinę infrastruktūrą iki sklypo ribos pagal sutartyje su savivaldybe nustatytas sąlygas, vėliau tokią infrastruktūrą investuotojas turėtų perduoti savivaldybei neatlygintinai. Tai leistų paspartinti infrastruktūros įrengimą ir atitinkamai leistų investuotojui greičiau pradėti veiklą ir sudarytų geresnes sąlygas konkuruojant dėl vidaus ir užsienio investicijų pritraukimo su kitomis valstybėmis. Įstatymų projektais siūlomi teisinio reguliavimo pakeitimai būtų taikomi visiems naujiems stambiems projektams, nepaisant to, kurioje Lietuvos teritorijoje jie bus įgyvendinami, todėl investuotojai siūlomu reguliavimu galėtų pasinaudoti bet kurioje savivaldybėje. Reiškiame savo palaikymą Įstatymų projektais siūlomiems teisinio reguliavimo pakeitimams ir siūlome jiems pritarti. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė žemės
tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos |
155 |
8 |
1 |
DĖL ĮSTATYMŲ PROJEKTŲ
Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau –
Nacionalinė žemės tarnyba), pagal kompetenciją išnagrinėjusi Lietuvos
Respublikos Seimo kanceliarijos teisės aktų informacinėje sistemoje
paskelbtus Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Investicijų įstatymo 155
straipsnio 8 dalies Lietuvos Respublikos civilinio kodekso Nacionalinės žemės tarnybos nuomone, reguliavimas,
kada valstybės institucija administraciniu aktu galėtų servitutą, suteikiantį
teisę tiesti inžinerinės infrastruktūros tinklus (požemines ir antžemines
komunikacijas), kelius bei takus, jais naudotis ir juos prižiūrėti, nustatyti
dėl stambaus projekto įgyvendinimo, bet ne dėl centralizuoto (bendro)
naudojimo, kaip dabar numatyta Žemės įstatymo 23 straipsnio 2 dalies 4
punkte, leistų valstybei daryti įtaką privačiai nuosavybei. Todėl kyla
abejonių, ar toks sprendimas yra būtinas, objektyviai pagrįstas ir
proporcingas. Pažymėtina, kad servitutas, kaip nurodyta Civilinio kodekso
4.111 straipsnio Pažymėtina, kad Lietuvos Respublikos Konstitucijos 46 straipsnyje ir Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatymo 1 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad įstatymas saugo sąžiningos konkurencijos laisvę. Konkurencijos įstatymo 4 straipsnyje nustatyta, kad viešojo administravimo subjektai, įgyvendindami pavestus uždavinius, susijusius su ūkinės veiklos reguliavimu Lietuvos Respublikoje, privalo užtikrinti sąžiningos konkurencijos laisvę (1 dalis) ir viešojo administravimo subjektams draudžiama priimti teisės aktus arba kitus sprendimus, kurie teikia privilegijas arba diskriminuoja atskirus ūkio subjektus ar jų grupes ir dėl kurių atsiranda ar gali atsirasti konkurencijos sąlygų skirtumų atitinkamoje rinkoje konkuruojantiems ūkio subjektams, išskyrus atvejus, kai skirtingų konkurencijos sąlygų neįmanoma išvengti vykdant įstatymų reikalavimus (2 dalis). Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, nepritariame servituto, suteikiančio teisę tiesti inžinerinės infrastruktūros tinklus (požemines ir antžemines komunikacijas), kelius bei takus, jais naudotis ir juos prižiūrėti, reikalingo stambiam projektui įgyvendinti, nustatymui administraciniu aktu. Manytume, kad tokiu atveju dėl minėto servituto nustatymo, jei jis būtinas, būtų galima susitarti sudarant sandorį pagal Civilinio kodekso nuostatas. |
Nepritarti |
Vadovaujantis Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pozicija, Konstitucijos 23 straipsnyje numatyti nuosavybės neliečiamumo ir apsaugos bei proporcingumo principai pažeisti nebus, kadangi servitutai bus nustatomi įstatyme numatytu pagrindu ir teisingai atlyginant. Netgi servitutą nustačius administraciniu aktu, asmeniui išlieka teisė apskųsti tokį aktą. Konkurencijos įstatymo nuostatos nebus pažeistos. Projekto nuostatos nustato pagrįstą diferencijuotą reguliavimą stambiems projektams, todėl nepažeidžiami SESV įtvirtinti bendrieji Europos Sąjungos principai. Tiek pagal ESTT, tiek pagal Konstitucinio Teismo[7] praktiką, lygiateisiškumo principas savaime nepaneigia galimybės įstatymu nustatyti nevienodą, diferencijuotą teisinį reguliavimą tam tikrų asmenų, priklausančių skirtingoms kategorijoms, atžvilgiu, jeigu tarp šių asmenų yra tokio pobūdžio skirtumų, kurie tokį diferencijuotą reguliavimą daro objektyviai pateisinamą. Pagal šiuo metu galiojantį reguliavimą stambūs investuotojai yra net mažiau palankioje padėtyje nei smulkūs investuotojai, todėl tai itin apriboja jų galimybes ateiti į rinką. Dėl savo investicijų projekto masto stambiems projektams įgyvendinti reikalingi dideli žemės sklypai, kuriuos suformuoti reikalinga parengti teritorijų planavimo dokumentus, atlikti žemės sklypų sujungimo ir formavimo procedūras, neretais atvejais keisti žemės sklypų paskirtį ir t.t. Įgyvendinant stambius projektus reikia atlikti daug skirtingų procedūrų, parengti daugiau kaip 200 įvairių dokumentų (įsisteigimas, specialistų įsivežimas, darbo jėgos pasitelkimas, teritorijų planavimas, žemėtvarka, projektavimas, statyba, statybos užbaigimas, poveikio aplinkai vertinimas ir kt.). Smulkūs investuotojai su tokiomis problemomis dažniausiai nesusiduria ir tokiu reguliavimu nesinaudoja. Įstatymų projektų paketas derintas su Konkurencijos taryba. Galimybė sudaryti sandorį pagal Civilinio kodekso nuostatas išliks. |
2. |
Nacionalinė žemės
tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos |
155 |
8 |
2 |
Investicijų įstatymo 155
straipsnio 8 dalies Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnyje reglamentuojamas nekilnojamojo daikto kadastro duomenų nustatymas. Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad nekilnojamojo daikto kadastro duomenys nustatomi atliekant kadastrinius matavimus, o 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypų kadastriniai matavimai atliekami nustatant žemės sklypų ribų posūkio taškų ir riboženklių koordinates valstybinėje koordinačių sistemoje. Minėto straipsnio 3 dalyje nustatyta, kokie veiksmai atliekami nekilnojamojo daikto kadastro duomenų nustatymo metu – nustatomos ir riboženkliais paženklinamos (jeigu anksčiau tai nebuvo atlikta) žemės sklypo ribos arba atstatomi sunaikinti anksčiau paženklintų žemės sklypo ribų riboženkliai, kurių standartus ir ženklinimo taisykles nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliota institucija. Paženklinus žemės sklypo ribas, surašomas žemės sklypo ribų paženklinimo–parodymo aktas, kuris yra neatsiejama nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos dalis; kadastriniais matavimais nustatomos žemės sklypo ribų posūkio taškų ir riboženklių bei statinių kontūrų koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje; kartografuojamos faktinės žemės naudmenos; apskaičiuojamas bendras žemės sklypo plotas bei žemės naudmenų plotai; parengiamas žemės sklypo planas; apskaičiuojama žemės sklypo vertė Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka; užpildoma žemės sklypo kadastro duomenų forma; išmatuojamos statinių ribos, nustatoma statinių pagrindinių konstrukcijų statybinė medžiaga, pastato vidaus įrangos charakteristikos ir kiti techniniai duomenys, kurių reikia nekilnojamojo daikto duomenims įrašyti į nekilnojamojo turto kadastrą; nustatomos inžinerinių statinių kontūrų ir (arba) ašių koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje; nustatoma statinio paskirtis, pavadinimas, adresas (gyvenamosios vietovės pavadinimas, gatvės pavadinimas ir pastato numeris), statybos pradžios ir pabaigos, rekonstravimo metai; apskaičiuojami statinių ir patalpų plotai, tūriai ir kiti parametrai, kurių reikia nekilnojamojo daikto duomenims įrašyti į kadastrą; parengiami statinių aukštų planai; apskaičiuojamos statinio vertės Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka; užpildomos statinių kadastro duomenų formos; parengiama nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byla. IĮ pakeitimo projekto lydimojoje medžiagoje nepaaiškinama, kodėl būtina žemės sklypo kadastro duomenis nustatyti pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą, ir kaip tai paspartins stambaus projekto įgyvendinimą. Pažymėtina, kad Nekilnojamojo turto kadastro įstatyme įvardyti konkretūs veiksmai, atliekami nustatant kadastro duomenis. Jeigu kadastro duomenys bus nustatyti pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą, o kadastro duomenų byla teikiama tikrinti tik patvirtinus teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą, taip nustatyti kadastro duomenys neatitiks visų keliamų reikalavimų ir nebus tikslūs jų tvirtinimo dieną. Investicijų įstatymo 155
straipsnio 8 dalies 2 punktu taip pat siūloma reglamentuoti, kad nustačius,
kad patvirtinto teritorijų planavimo dokumento ar žemės valdos projekto
duomenys apie nekilnojamąjį daiktą ir pagal rengiamą teritorijų planavimo
dokumentą nustatyti kadastro duomenys nesutampa ar neatitinka visų teisės
aktuose nustatytų reikalavimų, jie negali būti registruojami. Pažymime, kad
aptarta nuostata prieštarauja Investicijų įstatymo 155 straipsnio
8 dalies Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, nepritariame siūlymui leisti stambiam projektui įgyvendinti reikalingus žemės sklypo kadastro duomenis nustatyti pagal rengiamą teritorijų planavimo dokumentą ar žemės valdos projektą. |
Pritarti |
Žr. argumentus
prie Seimo |
3. |
Nacionalinė žemės
tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos |
|
|
|
Apibendrindami tai, kas išdėstyta, ir
vadovaudamiesi Teisėkūros pagrindų įstatymo |
Nepritarti |
Investicijų įstatymo projekte yra įtvirtinamos nuostatos, dėl kurių turi būti tariamasi investicijų sutartyje, t.y. specialios investavimo ir verslo sąlygos. Tuo tarpu dalis nuostatų, susijusių su žemės nuosavybės, valdymo ir naudojimo santykiais, žemės tvarkymu ir žemės administravimu, nustatytos Žemės įstatymo projekte. |
4. |
VšĮ „Investuok
Lietuvoje“ |
|
|
|
DĖL KOMPLEKSINIŲ PRIEMONIŲ STAMBIOMS INVESTICIJOMS PRITAUKTI
VšĮ „Investuok Lietuvoje“ (toliau - Investuok Lietuvoje)
susipažino su Lietuvos Respublikos Seime svarstomais Lietuvos Respublikos
investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių
pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo
projektu Nr. XIIIP-4206, Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių
teisinės padėties“ Nr. IX-2206 2010-2019 m. laikotarpiu Investuok Lietuvoje pritraukė į Lietuvą 4 stambių tiesioginių užsienio investicijų (toliau - TUI) projektus - UAB Heilą Lithuania, UAB Hollister Lietuva, UAB Continental Automotive Lithuania ir UAB Dovista, kurie planuoja investuoti 253,5 mln. Eur kapitalo investicijų ir sukurti 1920 naujų darbo vietų. Apibendrintai vertinant visų Lietuvoje įgyvendinamų stambių projektų ekonominį poveikį matome, kad stambaus projekto kriterijus atitinkančio investuotojo darbuotojai gauna 39 % didesnį darbo užmokestį nei šalies vidurkis, o vienas darbuotojas vidutiniškai lemia 2 papildomas darbo vietas Lietuvos tiekėjų įmonėse. Taip pat svarbu paminėti, kad net 85 % stambių projektų yra įsteigti ne Vilniaus mieste, todėl jie ženkliai prisideda prie regionų plėtros[8]. Visgi pastaraisiais metais konkurencinė kova dėl stambių užsienio investicijų projektų vis stiprėja: valstybės, ypač Vidurio ir Rytų Europos regione, aktyviai tobulina teisinį reguliavimą, siekdamos sudaryti kuo palankesnes sąlygas stambioms užsienio ir vidaus investicijoms pritraukti, todėl vėlavimas įgyvendinti pokyčius Lietuvoje gali lemti investuotojų, kartu ir naujų darbo vietų, praradimą. Investuok Lietuvoje patirtis rodo, kad investuotojams į stambius projektus renkantis šalį, yra ypač svarbios paskatos, greitas įsisteigimo procesas iki veiklos pradžios, išvystyta žemės sklypų infrastruktūra, reikiamų specialistų pasiūla, valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų aptarnavimo kokybė. Deja, šiose srityse Lietuvoje yra trūkumų, kurių didelę dalį padėtų išspręsti priimtas Investicijų ir Pelno mokesčio įstatymų pakeitimo įstatymų projektų paketas. Pagrindiniai numatyti pakeitimai yra sukurti pelno mokesčio paskatas visoje Lietuvos teritorijoje, trumpinti administracinių paslaugų suteikimo ir statybos leidimo išdavimo terminus, numatomos paskatos savivaldybėms iš anksto vystyti teritorijas siekiant pritraukti investicijas, numatomos priemonės investuotojams reikalingų specialistų rengimui, bedarbių ir užimtų asmenų perkvalifikavimui ir kt. Šių priemonių įgyvendinimo būtinybę rodo ir esama užsienio investicijų pritraukimo situacija, ir poreikis skatinti ekonomikos atsigavimą mažinant Koronaviruso (COVID-19) plitimo sukeltas pasekmes. Investuok Lietuvoje dirba su prioritetiniais gamybos sektoriais - atsinaujinančios energetikos įrangos, automobilių sprendimų, baterijų gamybos, pramonės įrenginių vystymo, testavimo ir gamybos, gyvybės mokslų ir farmacijos įmonėmis. Šiuo metu Investuok Lietuvoje veda derybas su 10 tarptautinių įmonių, kurios Lietuvą svarsto kaip vieną iš alternatyvų savo stambiems projektams įgyvendinti. 2 iš šių projektų yra atsirinkę Lietuvą į trumpąjį šalių sąrašą, kai Lietuva yra svarstoma tarp ne daugiau kaip 6 šalių. Pritraukus abu projektus šalyje būtų sukurta daugiau nei 1000 naujų darbo vietų. Vienas iš projektų taptų rekordiniu tiesioginių užsienio investicijų projektu, kelis kartus viršijančiu iki šiol didžiausių projektų investicijas į ilgalaikį turtą. Investuok Lietuvoje vertinimu, Investicijų ir Pelno mokesčio įstatymų pakeitimo įstatymų projektų paketo priėmimas galėtų suteikti Lietuvai svarbių konkurencinių svertų, siekiant pritraukti tiek investuotojus, su kuriais derybos vedamos jau šiuo metu, tiek visus kitus stambius investuotojus, kurie domėsis galimybėmis investuoti Lietuvoje ateityje. Atsižvelgiant į tai, kad šiuo metu pradėjo strigti tarptautinės tiekimo grandinės, užsienio kompanijos jau nagrinėja kaip perkelti dalį gamybos iš Azijos ir organizuoti tiekimo grandines arčiau namų rinkų Europoje, todėl sprendimai dėl konkurencingo didinimo tampa itin savalaikiai. Taip pat pažymėtina, kad šie pakeitimai reikšmingai prisidėtų prie tvaraus šalies ūkio atsigavimo ir augimo po pandemijos sukelto ekonominio šoko. Siūlome pritarti Investicijų ir Pelno mokesčio įstatymų pakeitimo įstatymų projektų paketui. |
Atsižvelgti |
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos
Respublikos vyriausybė Nutarimas |
155 |
7 |
|
„Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2020 m. sausio 29 d. sprendimo Nr. SV-S-1545 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 1.1–1.6 papunkčius, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos investicijų
įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių pakeitimo
ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo Nr.
XIIIP-4206, Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“
Nr. IX-2206 1 straipsnio pakeitimo įstatymo Nr. XIIIP-4207, Lietuvos
Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 1. Siūloma patikslinti Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91,
12, 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu
įstatymo projekto Nr. XIIIP-4206 (toliau – įstatymo projektas Nr.
XIIIP-4206) 6 straipsnyje numatytą 155 straipsnio 7 dalį. Siekiant
užtikrinti Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo Atsižvelgiant į tai, įstatymo projekto Nr. XIIIP-4206 6 straipsnyje numatytą 155 straipsnio 7 dalį siūloma išdėstyti taip: „7.
Užsieniečiams, kurie nėra Europos Sąjungos ir Europos laisvosios prekybos
asociacijos valstybių narių piliečiai, atvykstantiems į Lietuvos Respubliką
dirbti pas stambų projektą įgyvendinantį investuotoją (toliau šiame
straipsnyje – darbuotojai) ar užsiimti teisėta veikla, kai jie yra stambų
projektą įgyvendinančio investuotojo akcininkai, kuriems nuosavybės teise
priklausančių akcijų nominalioji vertė yra ne mažesnė kaip 1/10 stambų
projektą įgyvendinančio investuotojo įstatinio kapitalo (toliau šiame
straipsnyje – akcininkai), ar eiti stambų projektą įgyvendinančio
investuotojo vadovo pareigas (toliau šiame straipsnyje – vadovas),
įgyvendinantiems stambų projektą ir turintiems tai patvirtinantį Lietuvos
Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos išduotą dokumentą, leidimas
gyventi gali būti išduodamas ar keičiamas 3 metams arba darbo sutarties su
stambų projektą įgyvendinančiu investuotoju galiojimo ar teisėtos veiklos Lietuvos
Respublikoje laikotarpiui, jeigu darbuotojo darbo santykiai, akcininko ar
vadovo teisėta veikla Lietuvos Respublikoje truks trumpiau negu <...> 4. Atsižvelgiant į tai, kad stambiems projektams įgyvendinti numatoma skirti valstybės biudžeto lėšas, pažymėtina, kad nuo 2022 metų, kai bus įgyvendinamos pasirašytos stambių projektų investicijų sutartys, numatomas papildomų valstybės biudžeto asignavimų poreikis: 4.1. specialioms tikslinėms dotacijoms savivaldybėms
įsigaliojus Investicijų įstatymo pakeitimams. Įstatymo projekto Nr.
XIIIP-4206 4.2. stambiems projektams įgyvendinti reikalingų profesinių standartų ir atitinkamą kvalifikaciją suteikiančių formaliojo profesinio mokymo programų ir (ar) jų modulių peržiūrai ir prireikus jiems atnaujinti arba rengti, kuris yra numatytas Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4206 6 straipsnyje, kuriuo numatoma Investicijų įstatymą papildyti 155 straipsnio 9 dalies 2 punktu; 4.3. stambaus projekto investicijų sutartims įgyvendinti reikalingos kvalifikacijos specialistų kvalifikacijai tobulinti ar kompetencijai įgyti įsigaliojus Investicijų įstatymo pakeitimams. Įstatymo projekto Nr. XIIIP-4206 6 straipsnyje numatoma Investicijų įstatymą papildyti 155 straipsniu, kurio 9 dalies 3 punkte numatyta skirti lėšų kvalifikacijai tobulinti ar kompetencijai įgyti, kai įgyjama ar tobulinama kvalifikacija arba įgyjama kompetencija, reikalinga stambaus projekto investicijų sutartims įgyvendinti; 4.4. savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens bendriesiems planams tikslinti įsigaliojus Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo pakeitimams. Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo Nr. I-1120 2, 4, 6, 17, 20, 23 ir 28 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4208 7 straipsnio 2 dalyje numatoma papildyti Teritorijų planavimo įstatymo 28 straipsnį 52 dalimi, kurioje siūloma numatyti, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerijos ar jos įgaliotos institucijos iniciatyva savivaldybės lygmens ir vietovės lygmens bendrieji planai tikslinami, kai stambiems projektams skirtų teritorijų vystymas nenumatytas savivaldybės lygmens ar vietovės lygmens bendruosiuose planuose. 5. Atsižvelgiant į tai, kad
2020 m. vasario 5 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė Lietuvos
Respublikos pelno mokesčio įstatymo Nr. IX-675 2 ir 58 straipsnių
pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIIIP-4475,
kuris yra susijęs su įstatymų projektų paketu, pasiūlyti įstatymų projektų
paketą svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos
pelno mokesčio įstatymo |
Pritarti |
I. Projekto 6 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo
II. Atsižvelgiant į Vyriausybės Nutarime
siūlomas įsigaliojimo datas, projekto 7 straipsnį, kuriame dėstomos nuostatos
dėl projekto įsigaliojimo, įgyvendinimo ir taikymo, patikslinti (Žr.
konkrečias formuluotes Komiteto |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Biudžeto ir
finansų komitetas |
|
|
|
|
Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui XIIIP-4206 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į pastabas ir pasiūlymus, kuriems Komitetas pritarė. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Biudžeto ir
finansų komitetas |
2 |
26 |
|
|
Pasiūlymas: Papildyti 2 straipsnį 26 dalimi: „26. Laisvosios ekonominės zonos įmonė – ūkio subjektas, turintis laisvosios ekonominės zonos įmonės statusą ir įgyvendinantis investicinį projektą laisvosios ekonominės zonos teritorijoje.“ |
Nepritarti |
Su laisvosiomis ekonominėmis zonomis susiję klausimai nėra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas. |
3. |
Biudžeto ir
finansų komitetas |
13 155 |
1 |
12, |
|
Pasiūlymas:
Papildyti 5 straipsnį ir išdėstyti taip: 5 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas 2. Papildyti 13 straipsnio 1 dalį 12 punktu ir jį išdėstyti taip: „12) investicijoms į stambius projektus ir laisvųjų ekonominių zonų įmonėms šio įstatymo ketvirtajame² skirsnyje nustatyta tvarka ir apimtimi nustatomos specialios investavimo ir verslo sąlygos.“
15⁵ straipsnis. Stambiems projektams taikomos specialios investavimo ir verslo sąlygos 1. Šiame straipsnyje nustatytos specialios investavimo ir verslo sąlygos stambiems projektams įgyvendinti taikomos tik tuo atveju, jei dėl jų taikymo yra susitarta stambaus projekto investicijų sutartyje. Šios sąlygos taikomos nuo stambaus projekto įrašymo į stambių projektų sąrašą iki stambaus projekto investicijų sutartyje nustatyto stambaus projekto įgyvendinimo termino, o šio straipsnio 10 dalyje nurodytos specialios investavimo ir verslo sąlygos – iki stambaus projekto tęstinumo laikotarpio pabaigos termino. Šio straipsnio 3 dalyje nurodytos specialios investavimo ir verslo sąlygos laisvosios ekonominės zonos įmonėms taikomos nuo laisvosios ekonominės zonos įmonės statuso gavimo. Šiame straipsnyje nustatytos stambiems projektams įgyvendinti taikomos specialios investavimo ir verslo sąlygos visais atvejais nebetaikomos išbraukus stambų projektą iš stambių projektų sąrašo. 2. Sudarius stambaus projekto investicijų sutartį, stambus projektas įtraukiamas į stambių projektų sąrašą ir nuo įtraukimo į šį sąrašą dienos yra laikomas valstybei svarbiu projektu. Stambus projektas netenka valstybei svarbaus projekto statuso jį išbraukus iš stambių projektų sąrašo. Stambūs projektai išbraukiami iš stambių projektų sąrašo pasibaigus stambaus projekto įgyvendinimo terminui, jeigu nėra nustatytas stambaus projekto tęstinumo laikotarpis, pasibaigus stambaus projekto tęstinumo laikotarpiui arba nutraukus stambaus projekto investicijų sutartį, jei ji nutraukiama anksčiau, nei pasibaigia stambaus projekto įgyvendinimo terminas arba stambaus projekto tęstinumo laikotarpis. Stambių projektų įtraukimo į stambių projektų sąrašą ir išbraukimo iš šio sąrašo tvarką nustato Vyriausybė. 3. Viešojo administravimo subjektai stambiam projektui įgyvendinti arba laisvosios ekonominės zonos įmonei reikalingas administracines paslaugas (išskyrus administracinės procedūros atlikimą) suteikia ir individualius administracinius aktus priima prioriteto tvarka per kuo trumpesnį terminą, tačiau visais atvejais ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo reikiamų dokumentų ir informacijos gavimo, nebent teisės aktai nustato trumpesnius terminus. Viešojo administravimo subjekto vadovo sprendimu šis terminas dėl svarbių priežasčių gali būti pratęstas iki 3 darbo dienų. Apie administracinės paslaugos suteikimą (išskyrus administracinės procedūros atlikimą) ar individualaus administracinio akto priėmimą investuotojas ir (ar) kiti asmenys, kuriems teisės aktų nustatytais atvejais teikiama ši informacija, informuojami nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 1 darbo dieną. Šioje straipsnio dalyje nustatytas sutrumpintas administracinių paslaugų suteikimo ir individualių administracinių aktų priėmimo terminas netaikomas: <...>“ |
Nepritarti |
Su laisvosiomis ekonominėmis zonomis susiję klausimai nėra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas. |
2. |
Kaimo reikalų
komitetas |
|
|
|
|
Grąžinti Lietuvos Respublikos Investicijų įstatymo Nr. VIII-1312 1, 2, 91, 12, 13 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo ketvirtuoju2 skirsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-4206 iniciatoriams tobulinti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos pastabas ir pasiūlymus, kuriems komitetas pritarė. |
Nepritarti |
Komitetas pritaria Komiteto patobulintam įstatymo projektui. |
3. |
Socialinių reikalų
ir darbo komitetas |
|
|
|
|
Pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Ekonomikos komitetui patobulinti jį atsižvelgiant į 2020 m. gegužės 12 d. Vyriausybės nutarime Nr. 473 pateiktus pasiūlymus, Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, Nacionalinės žemės tarnybos pateiktas pastabas ir pasiūlymus. |
Atsižvelgti |
|
4. |
Užsienio reikalų komitetas 2020-05-29 |
|
|
|
|
Pritarti ir siūlyti pagrindiniam komitetui pritarti pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento, Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pateiktus pasiūlymus ir pastabas, kuriems pritarė komitetas, patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4206, ir pritarti Užsienio reikalų komiteto išvadai. |
Atsižvelgti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarti bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Andrius Kupčinskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra pareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininko pavaduotojas Dainius Kreivys
Komiteto biuro patarėja Laura Jasiukėnienė
[1] Konstitucinio Teismo 1998 m. lapkričio 11 d., 2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. gegužės 31 d., 2009 m. kovo 2 d., 2009 m. balandžio 29 d. nutarimai.
[2] 2018 metų laisvųjų ekonominių zonų stebėsenos ataskaita, parengta VšĮ „Investuok Lietuvoje“. Skelbiama Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos puslapyje: https://eimin.lrv.lt/lt/veilos-sritys/investiciju-veiklos-sritia/pramoniniai-parkai-lez/lez-stebesenos-ataskaitos.
[3] Ten pat.
[4] Pelno mokesčio įstatymo projekto 2 str.
[5] Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 58 str. 16 d. 1-2 p.
[6] Investicijų įstatymo projekto 6 straipsnis.
[7] Konstitucinio Teismo 1998 m. lapkričio 11 d., 2005 m. gegužės 13 d., 2006 m. gegužės 31 d., 2009 m. kovo 2 d., 2009 m. balandžio 29 d. nutarimai.
[8] Investuok Lietuvoje skaičiavimai, remiantis SODRA, Registrų centro ir tarpžinybinės duomenų bazės duomenimis.