LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO 32, 64, 69, 76, 78, 79, 80, 81, 85, 87, 88, 89, 93, 97, 99, 100, 102, 110, 114, 125, 138, 163, 181, 185 IR 193 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO KONSTITUCINIo ĮSTATYMo PROJEKTO

 

2023-10-05 Nr. XIVP-2709(3)

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.  Projekto 4 straipsnio 1 dalimi teikiama Rinkimų kodekso (RK) 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata, pagal kurią kandidato anketoje privaloma nurodyti esamą ir buvusią narystę politinėse organizacijose, taip pat narystės laikotarpį“, yra identiška to paties punkto nuostatai, teikiamai projektu Nr. XIVP-2696(2), kuriuo siūlomi ir kiti su ta nuostata sistemiškai susiję pakeitimai. Priėmus šią nuostatą, bet nepriėmus projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiamų pakeitimų, teisinis reguliavimas taptų nenuoseklus ir nedarnus. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad šiuose projektuose numatytas skirtingas tapačios RK 76 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostatos įsigaliojimo laikas: pagal vertinamą projektą ji turėtų įsigalioti kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre, o projektu Nr. XIVP-2696(2) teikiama nuostata – 2023 m. lapkričio 10 d. Paminėtina ir tai, kad vertinamu projektu teikiami RK 76 ir 85 straipsnių nuostatų pakeitimai yra sistemiškai nesusiję su kitomis šio projekto nuostatomis, kuriomis reguliuojama rinkimų politinės kampanijos pradžia, pareiškinių dokumentų pateikimo terminai, balsų perskaičiavimas.

Pažymėtina, kad tokia teisėkūros praktika, kai vienu metu skirtingais projektais teikiami sutampantys tų pačių įstatymo ar kito teisės akto nuostatų pakeitimai nėra apjungiami į vieną projektą, ir taip sudaromos prielaidos tapačius pakeitimus priimti keliais skirtingais įstatymais, taip pat tokia teisėkūros praktika, kai sistemiškai susiję to paties įstatymo ar kito teisės akto pakeitimai teikiami išskaidyti į atskirus projektus, neužtikrinama būsimo teisinio reguliavimo darna, jo vientisumas ir nuoseklumas.

2.   Projekto 5 straipsniu siūloma RK 78 straipsnio 1 dalis, pagal kurią asmuo, Seimo rinkimuose keliantis save kandidatu, pareiškinius dokumentus turėtų pateikti Vyriausiajai rinkimų komisijai (VRK), nedera su šiais RK 47 straipsnio 1 dalies 6, 7 punktuose nustatytais apygardos rinkimų komisijos įgaliojimais: priimti Seimo rinkimuose kandidatais save keliančių asmenų pareiškinius dokumentus ir juos tikrinti, teikti VRK registruoti kandidatus, tikrinti Seimo rinkimuose išsikėlusį kandidatą parėmusių rinkėjų parašų rinkimo lapus (arba pavesti tai atlikti apylinkių rinkimų komisijoms) ir nustatyti, ar surinktas reikiamas rinkėjų parašų skaičius.

3.   Projekto 6 straipsnio 2 dalimi keičiamoje RK 79 straipsnio 11 dalyje žodį „ketina“ siūlytume pakeisti žodžiu „ketinama“, nes atstovas rinkimams pats rinkimuose dalyvauti neketina.

4.   Projekto 8 straipsnio 1 dalyje teikiamą RK 81 straipsnio 4 dalies 8 punktą siūlytume išdėstyti taip: „paaiškėjus, kad kandidatui pradėtas ikiteisminis tyrimas – šį kandidatą iškėlusios politinės organizacijos arba išsikėlusio kandidato prašymu“.

5.   Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100 straipsnio 1 dalies formuluotėje „registruotas rinkimų politinės kampanijos dalyvis“ žodis „registruotas“ yra perteklinis, nes rinkimų politinės kampanijos dalyvio statusas (suponuojantis tam tikras teises ir pareigas) įgyjamas tik įregistravus rinkimų politinės kampanijos dalyviu (žr. RK 68 straipsnio 5, 8, 10 dalis).

6.   Projekto 16 straipsniu keičiamo RK 100 straipsnio 3 dalies nuostatos, pagal kurias VRK turėtų įgaliojimus nagrinėti šioje dalyje nurodytų subjektų užklausas ir atsakyti į jas, išaiškindama, ar paskleista informacija yra kompromituojanti, yra nesuderintos su projekto 13 straipsnio 4 dalyje išdėstyta RK 93 straipsnio 3 dalimi, kurioje nustatyti šios komisijos įgaliojimai spręsti (t. y. priimti sprendimą), ar vykstant rinkimų agitacijai visuomenės informavimo priemonėmis paskelbta informacija yra kompromituojanti.

7.   Projekto 17 straipsniu siūloma RK 102 straipsnį papildyti 5 dalimi ir joje nustatyti draudimą iki „galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimo“ medijų, elektroniniu ar (ir) fiziniu formatu platinti „savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo nario darbo ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis“. Atkreiptinas dėmesys į kelis šios nuostatos aspektus. Pirma, Vietos savivaldos įstatymo 12 straipsnio 2 dalyje yra minimos savivaldybės tarybos nario ataskaitos, 62 straipsnyje – be kita ko, savivaldybių veiklos ataskaitos; Seimo statute Seimo narių darbo ataskaitos nėra numatytos. Taigi reikėtų patikslinti, kokios būtent ataskaitos turimos mintyje. Antra, atsižvelgtina į tai, kad vietos savivalda yra grindžiama savivaldybės institucijų atsakomybės savivaldybės bendruomenei principu – savivaldybės tarybos nariai ir savivaldybės meras atsako ir atsiskaito šiai bendruomenei už savo veiklą (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 4 punktas); įgyvendinant šį principą, užtikrinant savivaldybės institucijų veiklos viešumo bei skaidrumo principus ir vykdant Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo reikalavimus savivaldybės bendruomenei teikiamas savivaldybės metinių ataskaitų rinkinys (Vietos savivaldos įstatymo 4 straipsnio 9 punktas, 62 straipsnis). Mūsų nuomone, savivaldybių, jų tarybų narių, taip pat Seimo narių ir Europos Parlamento narių veiklos ataskaitų rengimas, platinimas ir apmokėjimas apskritai yra ne RK, kuriuo turėtų būti reguliuojami svarbiausi rinkimų santykiai, reguliavimo dalykas. Trečia, siūlomo draudimo taikymo laikotarpio pabaiga yra siejama su galutinių rinkimų rezultatų patvirtinimu, nors rinkimų galutiniai rezultatai yra nustatomi ir paskelbiami (RK 179 straipsnis). Ketvirta, svarstytina, ar nuostatos dalis „ataskaitas, kurios yra apmokamos savivaldybių, Europos Parlamento, Seimo ar kitų valdžios institucijų lėšomis“ neturėtų būti išdėstyta, pavyzdžiui, taip: „ataskaitas, apmokėtas ne iš rinkimų politinės kampanijos sąskaitoje esančių lėšų“.

8.   Projekto 19 straipsniu teikiama RK 114 straipsnio 5 dalies nuostata suponuoja nevienodų rinkimų politinės kampanijos finansavimo sąlygų sudarymą politinėms organizacijoms, iškėlusioms savo kandidatų sąrašus savivaldybių tarybų rinkimuose. Pagal šios nuostatos formuluotę, politinė partija, iškėlusi vieną kandidatų sąrašą, turėtų galimybę papildomai šiai rinkimų politinei kampanijai išleisti ne daugiau kaip 10 procentų savo iškeltų kandidatų sąrašų limitų sumos ir taip įgytų finansinį pranašumą prieš politinį komitetą, taip pat iškėlusį vieną kandidatų sąrašą.

9.    Projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse žodis „patvirtinant“ keistinas žodžiu „nustatant“ (žr. RK 168 straipsnio 1 dalį).

10.     Atkreiptinas dėmesys į tai, kad projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatos neapima tokios situacijos, kai balsuojant pirmą kartą dalyvautų daugiau kaip du kandidatai, bet būtų aktualu perskaičiuoti ne už antrą ir trečią vietas užėmusius kandidatus paduotų balsų skirtumą, o balsų skirtumą tarp pirmą ir antrą vietas užėmusių kandidatų, nes pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą arba 4 dalies 1 ar 2 punktą jau pirmame rinkimų rate būtų išrinktas pirmą vietą užėmęs kandidatas.

Atsižvelgdami į tai, siūlytume RK 163 straipsnio 1 dalyje po žodžių „kai dalyvauja tik du kandidatai“ įrašyti, pavyzdžiui, tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą vietą užėmusį kandidatą paduodamas šio kodekso 167 straipsnio 2 dalies 1 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.). Šio straipsnio 2 dalyje po žodžių „kai dalyvauja tik du kandidatai“ taip pat siūlome įrašyti, pavyzdžiui, tokią formuluotę: „arba kai pirmą kartą balsuojant išrenkamas pirmą vietą užėmęs kandidatas“ (arba formuluotę „arba kai už pirmą vietą užėmusį kandidatą paduodamas šio kodekso 167 straipsnio 4 dalies 1 ar 2 punkte nustatytas balsų kiekis“, ar pan.).

11.     Projekto 22 straipsniu keičiamo RK 163 straipsnio 4 dalies nuostatos „Perskaičiuojama 10 procentų visų savivaldybių tarybų rinkimų kandidatų sąrašų“ teisinė prasmė yra nesuprantama.

12.     Projekto 23 straipsniu siūloma RK 181 straipsnio 1 dalį, kurioje nustatyti rinkimų rezultatų pripažinimo negaliojančiais pagrindai, papildyti 4 punktu: „pakartotiniame balsavime vienmandatėje apygardoje dalyvaujantis ir daugiausia balsų gavęs kandidatas miršta arba yra apribota jo pasyvioji rinkimų teisė“. Šioje nuostatoje prieš žodį „apygardoje“ įrašytinas žodis „rinkimų“, o žodžiai „dalyvaujantis ir“ išbrauktini kaip pertekliniai (arba bent jau žodis „dalyvaujantis“ turėtų būti pakeistas žodžiu „dalyvavęs“).

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad siūlomas pagrindas neapimtų analogiškos situacijos, kuri galėtų susidaryti tuo atveju, jeigu pirmą kartą balsuojant rinkimuose vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvautų tik du kandidatai ir rinkimus jau pirmame rate (t. y. pagal RK 167 straipsnio 2 dalies 1 punktą, 3 dalies 1 ar 2 punktą, 4 dalies 1 ar 2 punktą) laimėjęs kandidatas mirtų arba būtų apribota jo pasyvioji rinkimų teisė, t. y. neaišku, kodėl nesiūlomas analogiškas pagrindas pripažinti rinkimų rezultatus negaliojančiais, jeigu nustatoma, kad pirmą kartą balsuojant rinkimuose vienmandatėje rinkimų apygardoje dalyvaujant tik dviem kandidatams išrinktas pirmą vietą užėmęs kandidatas miršta arba apribojama jo pasyvioji rinkimų teisė.

13.     Projekto 26 straipsnio 1 dalyje vietoj „1 straipsnio 2 dalis“ įrašytina „1 straipsnio 2, 3 dalys“, nes projekto 1 straipsnio 3 dalies nuostata dėl RK 32 straipsnio 4 dalies punktų pernumeravimo turėtų įsigalioti kartu su projekto 1 straipsnio 2 dalimi, kuria RK 32 straipsnio 4 dalis papildoma nauju punktu.

14.     Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

14.1.   Projekto 5 straipsniu keičiamas RK 78 straipsnis turėtų būti išdėstytas nauja redakcija, nes siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių.

14.2.   Projekto 13 straipsnio 1 dalyje nauja redakcija (įsigaliosiančia kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre) turėtų būti išdėstytas visas RK 93 straipsnis, nes siūloma pakeisti daugiau kaip pusę šio straipsnio dalių. Be to, kadangi projekte (žr. jo 26 straipsnio 1 dalį) numatytas vėlesnis (2024 m. sausio 1 d.) RK 93 straipsnio 2 dalies (dabar išdėstytos projekto 13 straipsnio 3 dalyje) įsigaliojimas, projekto 13 straipsnio 2 dalyje turėtų būti nurodyta pakeitimo esmė „Pakeisti 93 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:“ ir išdėstyta 93 straipsnio 2 dalies redakcija, įsigaliosianti 2024 m. sausio 1 d., o projekto 26 straipsnio 1 dalyje vietoj „13 straipsnio 3 dalis“ įrašytina „13 straipsnio 2 dalis“.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

O. Buišienė, tel. +370 5 209 6160, el. p. [email protected]

V. Staugaitytė, tel. +370 5 209 6898, el. p. [email protected]