Projekto Nr. XIVP-3661(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
KONCESIJŲ ĮSTATYMO NR. I-1510 5, 14, 16, 26, 31, 60, 65, 66 STRAIPSNIŲ IR 5 PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2024 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Koncesijos vertė apskaičiuojama
iki šio įstatymo 14 straipsnio 9 ir 10 dalyse 11
dalyje nurodytų sprendimų priėmimo dienos ir gali būti
tikslinama iki koncesijos suteikimo procedūros pradžios.“
2 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„14 straipsnis. Pagrindiniai koncesijos suteikimo principai ir tikslai
1.
Suteikiančioji institucija turi teisę laisvai atlikti koncesijos suteikimo
procedūrą, laikydamasi šio įstatymo, Lietuvos Respublikos investicijų įstatymo
ir jų įgyvendinamųjų kitų teisės aktų.
2.
Koncesijos suteikiamos šio įstatymo III skyriuje nurodytais koncesijų koncesijos
suteikimo būdais.
3. Koncesijos planuojamos strateginio valdymo sistemą reglamentuojančių teisės aktų nustatyta tvarka. Jeigu šių teisės aktų nustatyta tvarka rengiamas investicijų projektas, kurį planuojama įgyvendinti suteikiant koncesiją, suteikiančioji institucija Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka rengia koncesijos projektą.
4. Koncesijų projektai gali būti konsoliduojami, jeigu įvertinus koncesijų projektų konsolidavimo poreikį ir galimybes nustatoma, kad planavimo dokumentuose nustatytiems tikslams pasiekti ir uždaviniams įvykdyti konsoliduojant koncesijų projektus pasiekiama didesnė, negu įgyvendinant pavienius koncesijų projektus, koncesijos taikymo socialinė ir ekonominė nauda. Iki priimant šio straipsnio 11 dalyje nurodytus sprendimus, konsolidavimo procese dalyvaujančios suteikiančiosios institucijos turi pasirašyti bendradarbiavimo sutartį, kurioje turi būti nurodoma:
1) suteikiančioji institucija, kuri bus atsakinga už konsoliduoto koncesijos projekto ir (ar) koncesijos dokumentų rengimą ir koncesijos suteikimo procedūros įvykdymą;
2) sprendimų, susijusių su koncesijos projekto parengimu ir įgyvendinimu, priėmimo tvarka, jeigu reikalingas bendras suteikiančiųjų institucijų ar jų atstovų sprendimas;
3) sprendimų dėl koncesijos projekto įgyvendinimo derinimo tvarka, jeigu reikalingas individualus kiekvienos suteikiančiosios institucijos sprendimas;
4) koncesijos suteikimo komisijos sudarymo, jos sprendimų derinimo ir priėmimo tvarka;
5) suteikiančiųjų institucijų teisės ir pareigos vykdant koncesijos sutartį;
6) ginčų sprendimo tvarka;
7) bendradarbiavimo sutarties pabaiga.
3.5. Suteikiančioji institucija užtikrina, kad, atliekant koncesijos
suteikimo procedūras, nustatant laimėtoją ir vykdant koncesijos sutartį, būtų
laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo,
proporcingumo, skaidrumo, efektyvumo principų.
4.6. Koncesijos
suteikimo procedūra negali būti vykdoma taip, kad tam tikriems ekonominės
veiklos vykdytojams arba tam tikriems darbams, prekėms ar paslaugoms būtų
sudaromos palankesnės arba nepalankesnės sąlygos tam tikriems ekonominės
veiklos vykdytojams arba tam tikriems darbams, prekėms ar paslaugoms.
5.7. Vykdydami
koncesijos sutartis, koncesininkai ir jų subrangovai ar subtiekėjai (toliau –
subrangovai) turi laikytis aplinkos apsaugos, socialinės ir darbo teisės
įsipareigojimų, nustatytų Europos Sąjungos, nacionalinėje teisėje,
kolektyvinėse sutartyse ir šio įstatymo 5 priede nurodytose tarptautinėse
socialinėse ir aplinkos apsaugos konvencijose.
6.8. Ekonominės
veiklos vykdytojas privalo užtikrinti, kad jo pasitelkti subrangovai, vykdydami
koncesijos sutartį, laikytųsi šiame straipsnyje nustatytų reikalavimų.
7.9. Ekonominės
veiklos vykdytojui turi būti perduota ekonominio pobūdžio vykdymo rizika,
įskaitant riziką tai, kad jis gali nesusigrąžinti investicijų ir
darbų vykdymo ar paslaugų teikimo sąnaudų, neatsižvelgiant į tai, kad dalis
rizikos gali tekti suteikiančiajai institucijai. Perduota rizikos dalis turi
apimti realią atvirumo rinkos pokyčiams riziką (bet koks nuostolis, kurį gali
patirti koncesininkas, nebūtų tik nominalus ar nedidelis). Ekonominio pobūdžio
vykdymo rizika turi būti suprantama kaip atvirumo rinkos pokyčiams rizika ir
gali apimti pasiūlos riziką arba paklausos riziką, arba abi šias rizikas kartu.
8.10. Koncesijos
sutartyje gali būti nustatyta, kad koncesininkas už suteiktą koncesiją
suteikiančiajai institucijai moka koncesijos mokestį.
9.11. Sprendimus
dėl koncesijos suteikimo projekto įgyvendinimo
tikslingumo, išskyrus sprendimus, nurodytus šio straipsnio 10 dalyje, Vyriausybės
nustatyta viešojo ir privataus sektorių
partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo tvarka
priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė (toliau – Vyriausybė), kai
koncesija suteikiama valstybės vardu koncesijos projektą įgyvendina Vyriausybės įgaliota suteikiančioji institucija, arba savivaldybės taryba, kai koncesija suteikiama atitinkamos
savivaldybės vardu koncesijos projektą įgyvendina savivaldybės tarybos įgaliota suteikiančioji institucija.
10. Lietuvos Respublikos Seimas (toliau – Seimas) Vyriausybės siūlymu
priima sprendimus dėl valstybės vardu suteikiamų koncesijų, pagal kurias
Lietuvos Respublika prisiima esminius valstybės turtinius įsipareigojimus
(įskaitant galimą civilinę atsakomybę, atsirandančią pagal koncesijos sutartį),
viršijančius 58 000 000 (penkiasdešimt aštuoni milijonai) eurų.
11.12. Suteikiančioji institucija Vyriausybės nustatyta viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir
įgyvendinimo tvarka privalo gauti viešosios
įstaigos Centrinės projektų valdymo agentūros (toliau – Centrinės projektų
valdymo agentūra) išvadą Investicijų įstatymo 15² straipsnio 1
dalies 4 punkte nurodyto Vyriausybės įgalioto viešojo
juridinio asmens išvadas, nurodytą šio įstatymo 66 straipsnio 2 dalies 1 punkte, dėl koncesijos
taikymo tikslingumo ir koncesininko atrankos dokumentų atitikties
reikalavimams, nustatytiems šio viešojo juridinio asmens patvirtintuose viešojo
ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimo ir įgyvendinimo
metodiniuose dokumentuose, taip pat
ir Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Finansų ministerija)
Vyriausybės įgaliotos institucijos išvadą dėl koncesijos sutarties projekto
finansinių sąlygų vertinimo fiskalinės drausmės reikalavimų požiūriu poveikio valdžios sektoriaus deficitui ir
skolai.
12.13.
Mobilizacijos, karo, nepaprastosios padėties atveju ar kai Vyriausybė,
įvertinusi riziką, kad veiksniai, dėl kurių buvo ar gali būti paskelbta
mobilizacija, įvesta karo ar nepaprastoji padėtis, kelia grėsmę nacionaliniam
saugumui, yra priėmusi sprendimą dėl Viešųjų pirkimų įstatymo 45 straipsnio 21
dalies nuostatos taikymo,
suteikiančioji institucija vertindama paraiškosą ar
pasiūlymoą ir nutraukdama vertinimui ir sutartiesį
nutraukimui mutatis mutandis gali taikyti Viešųjų pirkimų
įstatymo 45 straipsnio 21 dalies ir 90 straipsnio 1 dalies 4 punkto
nuostatas.“
3 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 16 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Valstybei, savivaldybei ir (ar) suteikiančiajai institucijai nuosavybės
teise priklausantis turtas, reikalingas koncesijos sutarčiai įgyvendinti,
įskaitant turtą, kuris pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją išimtine
nuosavybės teise priklauso valstybei, kKoncesininkui koncesijos
sutarties galiojimo laikotarpiu be atskiro konkurso gali būti perduotas
valdyti, naudoti ir juo disponuoti patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį,
panaudos pagrindais arba nuomos teisėmis valstybei, savivaldybei ir (ar)
suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise priklausantis turtas, reikalingas
koncesijos sutarčiai įgyvendinti, įskaitant turtą, kuris pagal Lietuvos
Respublikos Konstituciją išimtine nuosavybės teise priklauso valstybei.
Koncesijos sutarčiai įgyvendinti koncesininkui gali būti suteiktos teisės
naudotis kontinentiniu šelfu ir (ar) išskirtine ekonomine zona Baltijos jūroje,
į kuriuos valstybė turi išimtines teises, taip pat Lietuvos Respublikos žemės
gelmių įstatyme nustatytais žemės gelmių ištekliais (įskaitant naudingąsias
iškasenas), žemės gelmių ertmėmis ir kitais gamtos ištekliais.“
2. Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3.
Valstybei, savivaldybei ir (ar) suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise
priklausančio turto, kuris koncesijos sutarties galiojimo laikotarpiui yra
perduotas koncesininkui patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį,
panaudos ar nuomos teisėmis, išskyrus trumpalaikį ir ilgalaikį kilnojamąjį
valstybei, savivaldybei ir (ar) suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise
priklausantį turtą, kuris per koncesijos sutarties galiojimo laikotarpį bus
visiškai nudėvėtas ir gali būti parduodamas koncesininkui už likutinę vertę,
koncesininkas negali parduoti ar kitaip perleisti kitų asmenų nuosavybėn, jo
įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktines teises daiktinių teisių į
jį, juo garantuoti, laiduoti ar kitu būdu juo užtikrinti savo ir kitų asmenų
prievolių įvykdymą įvykdymo. Koncesininkui negali būti perduodama
nuosavybės teisė į valstybės, savivaldybės ar suteikiančiosios institucijos
turtą.“
3. Pakeisti 16 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5.
Sprendimą dėl valstybei ar savivaldybei nuosavybės teise priklausančio turto
perdavimo koncesininkui patikėjimo teise pagal patikėjimo sutartį,
panaudos pagrindais arba nuomos teisėmis priima Vyriausybė ar savivaldybės
taryba teisės aktų, reglamentuojančių valstybės ir savivaldybės turto valdymą,
naudojimą ir disponavimą juo, nustatyta tvarka. Valstybei arba savivaldybei
nuosavybės teise priklausantis turtas, perduodamas koncesininkui, ir
koncesininko teisės į tokį perduodamą turtą nustatomi atitinkamai
Vyriausybės ir (ar arba savivaldybės tarybos sprendime dėl
koncesijos projekto įgyvendinimo tikslingumo. Tais atvejais, kai
koncesininkui perduodamas suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise
priklausantis turtas, iki šioje dalyje nurodyto Vyriausybės ar savivaldybės
tarybos sprendimo priėmimo dienos turi būti priimtas suteikiančiosios
institucijos sprendimas dėl dalyvavimo įgyvendinant koncesiją ir
suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise priklausančio turto perdavimo
koncesininkui.“
4. Pakeisti 16 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7.
Koncesininko perimtas valdyti ir (ar) naudoti
valstybei, savivaldybei arba suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise
priklausantis turtas, išskyrus žemę ar kitą turtą, kuris pagal galiojančius
įstatymus nėra turto draudimo objektas, turi būti apdraustas visam
koncesijos sutarties galiojimo laikotarpiui nuo visų galimų drausti
draudžiamųjų įvykių koncesijos sutartyje nustatytomis sąlygomis.“
4 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 26 straipsnio 6 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:
„1) yra pažeidęs bent vieną iš šio įstatymo 14 straipsnio 5 7
dalyje nurodytų aplinkos apsaugos, socialinės ir darbo teisės įpareigojimų,
kurį suteikiančioji institucija gali įrodyti bet kokiomis tinkamomis
priemonėmis. Šiuo pagrindu suteikiančioji institucija gali pašalinti dalyvį iš
koncesijos suteikimo procedūros, jeigu nuo pažeidimo padarymo dienos praėjo
mažiau kaip vieni metai;“.
5 straipsnis. 31 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 31 straipsnio 2 dalies 6 punktą ir jį išdėstyti taip:
„6) informacija, kad suteikiančioji institucija gali nuspręsti
nesudaryti koncesijos sutarties su ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą
pateikusiu dalyviu, jeigu paaiškėja, kad pasiūlymas neatitinka šio įstatymo 14 straipsnio
5 7 dalyje nustatytų reikalavimų;“.
6 straipsnis. 60 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 60 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Suteikiančioji institucija gali nesudaryti koncesijos sutarties su
ekonomiškai naudingiausią pasiūlymą pateikusiu ekonominės veiklos vykdytoju,
jeigu paaiškėja, kad pasiūlymas neatitinka šio įstatymo 14 straipsnio 5 7
dalyje nustatytų reikalavimų.“
2. Pakeisti 60 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Koncesijos sutartyje turi būti nustatyta:
1) koncesininko atliekamų darbų ir (ar) teikiamų paslaugų pobūdis ir mastas bei kitos sąlygos, apibūdinančios koncesijos sutarties dalyką;
2) išankstinės koncesijos sutarties įsigaliojimo sąlygos, jeigu tokių yra;
3)
koncesijos sutarties šalių teisės, ir pareigos bei atsakomybė;
4) investicijų dydis, investicijų ir suteikiančiosios institucijos įsipareigojimų finansavimo šaltiniai;
4)5) koncesijos
sutarties įvykdymo terminai terminas, laikantis šio įstatymo 17
straipsnyje nustatytų sąlygų, ir jo pratęsimo sąlygos, jeigu dėl jų buvo
susitarta;
5)6) rizikos,
susijusios su koncesijos sutartyje nustatytais šalių įsipareigojimais,
pasidalijimas tarp koncesijos sutarties šalių;
7) teisių, pareigų ir rizikos pasidalijimas, kai koncesijų projektai yra konsoliduoti;
6)8) koncesininkui
suteikiamos išimtinės teisės, jeigu tokios teisės yra numatytos Lietuvos
Respublikos įstatymuose;
7)9) šalių teisės į turtą, kuris bus sukuriamas, naudojamas, keičiamas,
valdomas, prižiūrimas ar perduodamas arba kuriuo bus naudojamasi teikiant
paslaugas ar atliekant darbus pagal koncesijos sutartį, ir dėl to
atsirandančios pareigos;
10) koncesijos sutartyje nurodomiems turtui ir teikiamoms paslaugoms taikomi kokybiniai ir kiekybiniai (tinkamumo) reikalavimai;
8)11) apribojimai
ar sąlygos, taikomi keičiantis kontrolę, kaip apibrėžta Konkurencijos įstatyme,
suteikiančios koncesininko kapitalo dalies savininkams (ar kitaip keičiantis
koncesininką kontroliuojantiems asmenims);
9)12) koncesijos
mokesčio, koncesininko mokamo suteikiančiajai institucijai ir (ar)
suteikiančiosios institucijos mokamo atlygio koncesininkui tvarka, jeigu
taikoma;
10)13) stebėsenos,
baudų ir išskaitų mechanizmas, jeigu tai numatoma, ataskaitų teikimo
tvarka;
11)14) prievolių
įvykdymo terminai;
12)15) prievolių
įvykdymo užtikrinimo būdai užtikrinimas;
16) reikalavimas koncesininkui sudaryti jam perduoto valdyti ir naudoti valstybei, savivaldybei ar suteikiančiajai institucijai nuosavybės teise priklausančio turto arba naujai sukurto turto draudimo sutartis;
17) koncesininko atsakomybė už trečiųjų asmenų prievolių įvykdymą, jeigu koncesininkas įsipareigojimams pagal koncesijos sutartį vykdyti pasitelkia trečiuosius asmenis;
13) 18) koncesijos sutarties peržiūros
sąlygos ar pasirinkimo galimybės, jeigu tai numatoma;
14) 19) aplinkybės, kuriomis
suteikiančioji institucija ar tretysis trečiasis asmuo gali
(laikinai ar kitaip) perimti bet kurios koncesininko pareigos įgyvendinimą,
siekiant užtikrinti efektyvų ir nenutrūkstamą paslaugų teikimą tuo atveju, kai
koncesininkas padaro esminį savo prievolių pagal koncesijos sutartį pažeidimą,
jeigu tai numatoma;
15) 20) ginčų sprendimo tvarka;
16) 21) kas yra laikoma esminiais
sutarties pažeidimais;
17) 22) koncesijos sutarties nutraukimo
tvarka, pagrindai, įskaitant pagrindus, numatytus šio įstatymo 63 straipsnyje,
ir koncesijos sutarties nutraukimo pasekmės;
18) 23) subrangovai, jeigu, vykdant
koncesijos sutartį, jie pasitelkiami, ir jų keitimo tvarka;
24) reikalavimas koncesininkui įsteigti juridinį asmenį koncesijos sutartiniams įsipareigojimams įvykdyti, jeigu tai numatoma koncesininko atrankos dokumentuose;
25) reikalavimas koncesininkui kartu su suteikiančiąja institucija įsteigti koncesininko kontroliuojamą juridinį asmenį koncesijos sutartiniams įsipareigojimams įvykdyti, jeigu, atsižvelgus į koncesijos sutarties dalyką, numatomą investicijų dydį ir rizikos pasidalijimą tarp koncesijos sutarties šalių, tai numatoma koncesijos dokumentuose. Šiame punkte nurodyta juridinio asmens kontrolė suprantama taip, kaip ji apibrėžiama šio įstatymo 15 straipsnio 2 dalyje;
26) informacijos apie koncesijos sutarties sudarymą ir vykdymą viešinimo tvarka;
19) 27) kitos šiame įstatyme nurodytos
sąlygos.“
7 straipsnis. 65 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 65 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4.
Už koncesijos sutarties sudarymą ir
jos sąlygų vykdymą atsakinga suteikiančioji institucija, kuri Ši
institucija Vyriausybės nustatyta tvarka privalo pateikti Finansų ministerijai informaciją
apie koncesijos projektus ir koncesijos sutarčių
vykdymą įgyvendinimą privalo pateikti Investicijų įstatymo 15²
straipsnio 1 dalies 4 punkte nurodytam Vyriausybės įgaliotam viešajam juridiniam asmeniui finansų ministro nustatyta viešojo ir privataus sektorių
partnerystės projektų įgyvendinimo ir viešojo ir privataus sektorių
partnerystės sutarčių vykdymo ataskaitų rengimo tvarka.“
2. Pripažinti netekusia galios 65 straipsnio 5 dalį.
5. Finansų ministerija sistemina, kaupia ir saugo
duomenis apie valstybės ir savivaldybės vardu suteiktų koncesijų įgyvendinimą,
teikia Vyriausybei sudarytų koncesijos sutarčių ir jų įgyvendinimo ataskaitą.
8 straipsnis. 66 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 66 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„66
straipsnis. Viešųjų pirkimų tarnybos ir Centrinės projektų valdymo agentūros
funkcijos“.
2. Pripažinti netekusia galios 66 straipsnio 2 dalį.
2. Viešoji įstaiga Centrinė projektų valdymo agentūra:
1) Vyriausybės nustatyta tvarka teikia išvadą suteikiančiosioms
institucijoms dėl koncesijos projekto socialinės ir ekonominės naudos;
2) konsultuoja suteikiančiąsias
institucijas planuojant koncesijas, rengiant investicijų projektus,
koncesininko atrankos dokumentus, vykdant koncesininko atranką ir vykdant
koncesijos sutarčių priežiūrą, rengia metodines rekomendacijas koncesijų
planavimo ir koncesijos sutarčių įgyvendinimo klausimais. Šioje dalyje
nustatyta veikla yra finansuojama iš Finansų ministerijai skirtų valstybės
biudžeto asignavimų ir (ar) kitų lėšų.
9 straipsnis. 5 priedo pakeitimas
Pakeisti 5 priedo pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS KONCESIJŲ ĮSTATYMO 14 STRAIPSNIO 5 7
DALYJE NURODYTŲ TARPTAUTINIŲ SOCIALINIŲ IR APLINKOS APSAUGOS KONVENCIJŲ SĄRAŠAS“.
10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas
1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. gruodžio 1 d.
2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir finansų ministras iki 2024 m. lapkričio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nustatyta tvarka pradėti rengti arba įgyvendinti koncesijų projektai rengiami ir įgyvendinami pagal teisės aktų, reglamentuojančių viešojo ir privataus sektorių partnerystės projektų rengimą ir įgyvendinimą, nuostatas, galiojusias iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas