LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TRANSPORTO LENGVATŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1605

5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2019-10-23 Nr. XIIIP-4083

Vilnius

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą -

Projektu siūloma pakeisti keičiamo Transporto lengvatų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 4 dalį, numatant joje, kad teisė įsigyti vienkartinį arba terminuotą vardinį važiavimo tolimojo ir vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais, reguliaraus susisiekimo laivais ir keltais bilietą su 50 procentų nuolaida suteikiama ne tik vežamiems vaikams nuo 7 iki 10 metų, bet ir mokiniams nuo 10 iki 19 metų, kurie mokosi mokyklose pagal bendrojo ugdymo programas (išskyrus pilnamečius asmenis, kurie mokosi pagal suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas). Šis siūlymas ginčytinas dėl kelių priežasčių.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte yra nurodyta, kad projekto įgyvendinimui papildomų biudžeto lėšų nereikės. Šis teiginys neatitinka tikrovės, kadangi dėl 50 procentų bilieto kainos lengvatos nustatymo vežėjai negaus dalies pajamų už šių keleivių vežimą. Keičiamo įstatymo 8 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad vežėjų išlaidos (negautos pajamos), susijusios su lengvatų taikymu, kompensuojamos (atlyginamos) pagal su jais sudarytas sutartis iš valstybės ir savivaldybių biudžetų Vyriausybės nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, turi būti pateiktas konkretus biudžeto lėšų poreikis vežėjų negautų pajamų kompensavimui.

Antra, projekte nėra numatyta įstatymo įsigaliojimo data. Kadangi, kaip jau minėta, projekto įgyvendinimui tikrai reikės papildomų biudžeto lėšų, turi būti nustatytas vėlesnis įstatymo įsigaliojimo terminas, numatant lėšų atitinkamuose biudžetuose projekto įgyvendinimui. Atkreipiant dėmesį į tai, kad 2020 m. valstybės biudžeto projektas jau įstatymų nustatyta tvarka yra suplanuotas ir pateiktas Seimui, dėl projekto turi būti gauta Vyriausybės išvada.

Trečia, projektu keičiant įstatymo 5 straipsnio 4 dalį, numatomi atskiri lengvatų taikymo atvejai – vežamiems 7-10 metų vaikams ir 10-19 metų mokiniams. Svarstytina, ar nereikėtų, derinant šią nuostatą su keičiamo įstatymo 5 straipsnio 6 dalimi, nustatyti, kad lengvatos šiuo atveju taikomos 7-8 metų vaikams ir mokiniams, kurie mokosi mokyklose pagal bendrojo ugdymo programas (su atitinkamomis išimtimis), kadangi iš siūlomų projekto nuostatų seka, kad 7-10 metų vaikai, besimokantys pagal bendrojo ugdymo programas, visais atvejais turi būti „vežami“, o patys negali keliauti tolimojo ir vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo transportu. Iš kitos pusės, apibrėžiant viršutinį mokinių amžių, užkertamas kelias gauti lengvatą mokiniams, kuriems 19 metų sukanka mokslo metų eigoje, dar nebaigus bendrojo ugdymo programos. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad bendrojo ugdymo programą mokiniai gali baigti ir būdami dar vyresni. Pavyzdžiui, Išmokų vaikams įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad kiekvienam vaikui nuo gimimo dienos iki 18 metų ir vyresniam, jeigu jis mokosi pagal bendrojo ugdymo programą (įskaitant ir profesinio mokymo įstaigose besimokančius pagal bendrojo ugdymo programą ir pagal bendrojo ugdymo programą kartu su profesinio mokymo programa, iki baigs bendrojo ugdymo programą), bet ne ilgiau, iki jam sukaks 21 metai, yra skiriama ir mokama išmoka vaikui. Atsižvelgiant į tai, siūlytina atsisakyti viršutinio mokinių amžiaus ribojimo.

Ketvirta, atsižvelgiant į subjektų, kuriems siūloma suteikti transporto lengvatą, statusą bei siekiant įstatymo nuostatų sistemiškumo, manome, kad teisingiau projekte nurodyta nuostata pildyti keičiamo 5 straipsnio 3 dalį, reglamentuojančią transporto lengvatos suteikimą keliaujantiems tolimojo arba vietinio (priemiestinio) reguliaraus susisiekimo autobusais, keleiviniais traukiniais aukštųjų mokyklų studentams bei mokiniams, kurie mokosi pagal formaliojo profesinio mokymo programas. Šiuo atveju, keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalies nuostatos iš dalies apimtų keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies nuostatas (tiek, kiek vežami 7-10 metų vaikai būtų jau ir mokiniais), todėl keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalis turėtų būti atitinkamai patikslinta.

Penkta, derinant keičiamo įstatymo ir projekto nuostatas tarpusavyje bei siekiant teisinio aiškumo, reikėtų aiškiai nurodyti, kad lengvata būtų taikoma mokyklose besimokantiems pagal bendrojo ugdymo programas (išskyrus pilnamečius asmenis, kurie mokosi pagal suaugusiųjų pradinio, pagrindinio, vidurinio ugdymo programas) grupinio mokymosi forma kasdieniu mokymo proceso organizavimo būdu ir pavienio mokymosi forma savarankišku mokymo proceso organizavimo būdu.

 

 

Departamento direktorius                                                                                             Andrius Kabišaitis

 

 

 

J. Jarmakovič, tel. (8 5) 239 6055, el. p. jelena.jarmakovic@lrs.lt

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. edvinas.musinskis@lrs.lt