LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO

NR. I-1553 PAPILDYMO 321 STRAIPSNIU ĮSTATYMo

PROJEKTO NR. XIIIP-4675

 

2020-03-31 Nr. 111-P-7

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, komiteto nariai K. Bartkevičius, I. Degutienė, D. Kaminskas, J. Liesys, A. Kirkutis, A. Širinskienė (pavaduojanti L. Matkevičienę), A. Matulas, A. Vinkus.

Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, padėjėja M. Neverkevičienė.

Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-30

 

 

 

 

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

 

1.    Atsižvelgiant į tai, kad sveikatos priežiūros įstaigos gali būti ne tik viešosios, bet ir biudžetinės įstaigos, kurių darbo apmokėjimo sąlygas nustato Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymas, ir įvertinus tai, kad šiame įstatyme nėra numatytų priedo kaip darbo užmokesčio dalies mokėjimo, siūlytina įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 32(1) straipsnio 1 dalyje numatyti ne darbo užmokesčio priedų mokėjimą sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, bet pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų (biudžetinių įstaigų darbuotojams) bei mėnesinės algos (viešųjų įstaigų darbuotojams) didinimą nuo 50 iki 100 procentų.

Pažymėtina, kad galimybė nustatyti didesnę pastovios dalies koeficientą tam tikrų profesijų asmenims yra numatyta ir Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo 7 straipsnio 8 dalyje. Pritarus šiai pastabai, atitinkamai tikslintina įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 32(1) straipsnio 2 dalis.

 

 

 

 

 

Pritarti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komitetas siūlo keisti Projekto 1 straipsnį (žr. Komiteto 1 pasiūlymą).

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-30

1

 

 

2.    Projekte siūloma nustatyti, kad sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams mokamas nuo 50 iki 100 procentų jų pastoviosios darbo užmokesčio dalies dydžio priedas, tačiau visiškai neatskleisti kriterijai, lemiantys konkretų algos pakėlimo dydį nurodytame intervale, t. y. įstatymas suponuoja visišką sveikatos priežiūros įstaigos vadovo subjektinę teisę savo nuožiūra nustatyti jo vadovaujamos įstaigos darbuotojų algos priedą intervalo ribose. Tai gali sąlygoti nevienodą ir netinkamą įstatymo taikymą. Atsižvelgiant į tai, siūlome arba įstatyme aiškiai nurodyti didinamos algos pakėlimą procentais, arba atskleisti kriterijus, įgalinančius diversifikuoti algos kėlimą konkretiems darbuotojams nurodyto intervalo ribose.

 

Pritarti

Komitetas siūlo keisti Projekto 1 straipsnį (žr. Komiteto 1 pasiūlymą).

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-30

1

 

 

3.    Projekte nurodoma, kad sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams priedas mokamas tik tuo atveju, kai karantinas paskelbiamas Lietuvos Respublikos teritorijoje. Atsižvelgiant į tai, kad teritorijų karantinas Vyriausybės sprendimu gali būti skelbiamas ir keliose savivaldybėse, ir net vienoje savivaldybėje, svarstytina, ar ir tokiu atveju sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, teikiantiems sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdantiems epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, neturėtų būti mokamas priedas.

 

Pritarti

Komitetas siūlo keisti Projekto 1 straipsnį (žr. Komiteto 1 pasiūlymą).

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-30

1

 

 

4.    Atsižvelgiant į tai, kad pagal įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 32(1) straipsnio 1 dalį siūloma priedus mokėti visų sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, kurie organizuoja ir teikia sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams, siūlytina atitinkamai patikslinti įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 32(1) straipsnio 2 dalį, kurioje numatyta galimybė apmokėti iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšų tik asmens sveikatos priežiūros įstaigų išlaidas, susijusias su šių priedų mokėjimu.

 

Pritarti

Komitetas siūlo keisti Projekto 1 straipsnį (žr. Komiteto 1 pasiūlymą).

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-30

2

 

 

5.  Projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad „Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus“. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte nenurodomas įstatymo įsigaliojimo terminas, nedaroma jokia išimtis dėl 2 straipsnyje suformuluotos nuostatos ankstesnio įsigaliojimo. Vadinasi, projektas (ir jo 2 straipsnis) įsigaliotų Seimo priimtą įstatymą Respublikos Prezidentui pasirašius ir oficialiai paskelbus. Iki Respublikos Prezidento pasirašyto ir oficialiai paskelbto Seimo priimto įstatymo įsigaliojimo nebūtų teisinio pagrindo sveikatos apsaugos ministrui priimti atitinkamus įgyvendinamuosius teisės aktus. Pažymėtina, kad pagal Konstitucijos 7 straipsnį teisė negali būti nevieša („Galioja tik paskelbti įstatymai“), todėl projekto nuostatų įsigaliojimo terminai turi būti suformuluoti taip, kad neprieštarautų šiam konstituciniam principui.

Pritarti

Komitetas siūlo keisti Projekto 2 straipsnį (žr. Komiteto 2 pasiūlymą).

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai A. Matulas, R. Martinėlis,

2020-03-31

1

 

 

P

Pasiūlymas:

1 straipsnis. Įstatymo papildymas 321 straipsniu

Papildyti Įstatymą 321 straipsniu:

„321. Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų, organizuojančių ir teikiančių sveikatos priežiūros paslaugas pacientams, taip pat pacientams sergantiems ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, ar vykdančių epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų ligų židiniuose, darbo užmokesčio priedai

1. Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, nuo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos, tam laikui, kai organizuoja ir teikia sveikatos priežiūros paslaugas, mokama 50 procentų jų pastoviosios darbo užmokesčio dalies dydžio priedas. Kai organizuoja ir teikia sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdo epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, mokamas nuo 50 iki 100 100 iki 150 procentų jų pastoviosios darbo užmokesčio dalies dydžio priedas.

2. Nuo karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos asmens sveikatos priežiūros įstaigų išlaidos darbuotojams, organizuojantiems ir teikiantiems asmens sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdantiems epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, mokamam pastoviosios darbo užmokesčio dalies priedui (įskaitant ir nuo jo darbdavio mokamus mokesčius), apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis, sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. “

Nepritarti

Projektu siekiama mokėti didesnį darbo užmokestį būtent tų sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams kurie betarpiškai susiduria su ypatingai pavojingais išoriniais veiksniais – organizuoja ir teikia paslaugas sergantiems ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis ar vykdo epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų ligų židiniuose. Seimo narių pasiūlymo įgyvendinimas (didinti visiems sveikatos priežiūros specialistams atlyginimus 50 proc, o ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose nuo 100 iki 150 procentų) jų pareikalautų nepagrįstai didelių finansinių išteklių.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4675(2) ir Komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,

2020-03-31

1

 

 

P

           Argumentai:

           Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktos pastabos ir pasiūlymai, kuriems pritarė Seimo Sveikatos reikalų komitetas.

 

            Pasiūlymas:

            Pakeisti Projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

1 straipsnis. Įstatymo papildymas 321 straipsniu

Papildyti Įstatymą 321 straipsniu:

„321 straipsnis. Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų, karantino metu organizuojančių ir teikiančių sveikatos priežiūros paslaugas pacientams, sergantiems ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis, ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdančių epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų ligų židiniuose, darbo užmokesčio priedai darbo užmokesčio didinimas ir su tuo susijusių sveikatos priežiūros įstaigų išlaidų apmokėjimas

1. Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams, nuo karantino Lietuvos Respublikos, kelių savivaldybių ar vienos savivaldybės teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos, tam laikui kai jie organizuoja ir teikia sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdo epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, mokamas nuo 50 iki 100 procentų jų pastoviosios darbo užmokesčio dalies dydžio priedas pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai (biudžetinių įstaigų darbuotojams) arba mėnesinė alga (viešųjų įstaigų darbuotojams) didinami nuo 50 iki 100 procentų, atsižvelgiant į konkretaus sveikatos priežiūros įstaigos darbuotojo vykdomų funkcijų pobūdį, sudėtingumą ir atsakomybės laipsnį, veiklos mastą.      

2. Nuo karantino Lietuvos Respublikos, kelių savivaldybių ar vienos savivaldybės teritorijoje paskelbimo mėnesio pradžios iki karantino galiojimo mėnesio pabaigos sutartis su teritorinėmis ligonių kasomis dėl paslaugų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis turinčių asmens sveikatos priežiūros įstaigų išlaidos, susijusios su sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų, organizuojančių ir teikiančių sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdančių epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose darbo užmokesčio padidinimu pagal šio straipsnio 1 dalį, darbuotojams, organizuojantiems ir teikiantiems asmens sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdantiems epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, mokamam pastoviosios darbo užmokesčio dalies priedui (įskaitant ir nuo jo darbdavio mokamus mokesčius), apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo lėšomis sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka. Sutarčių su teritorinėmis liginių kasomis dėl paslaugų apmokėjimo Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšomis neturinčių įstaigų išlaidos, susijusios su sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojų, organizuojančių ir teikiančių sveikatos priežiūros paslaugas ypač pavojingomis užkrečiamosiomis ligomis sergantiems pacientams ar vykdančių epidemijų profilaktikos priemones ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniuose, darbo užmokesčio padidinimu pagal šio straipsnio 1 dalį, apmokamos valstybės ir savivaldybių biudžetų lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.

Pritarti

 

2.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas,

2020-03-31

2

 

 

P

            Argumentai:

            Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktos pastabos ir pasiūlymai, kuriems pritarė Seimo Sveikatos reikalų komitetas.

 

             Pasiūlymas:

             Pakeisti Projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas taikymas

 Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Sveikatos priežiūros įstaigų darbuotojams darbo užmokestis perskaičiuojamas ir mokamas pagal šio įstatymo 1 straipsniu dėstomo Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymo 321 straipsnio 1 dalies nuostatas už laikotarpį nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. kovo 14 d. nutarimo Nr. 207 „Dėl karantino Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo“ įsigaliojimo dienos.

Pritarti

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė:

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas patobulintas įstatymo projektas Nr. XIIIP-4675(2) ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Asta Kubilienė           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėjai Egidijus Jankauskas ir Algirdas Astrauskas