PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 2, 36, 37 STRAIPSNIŲ IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO

 ĮSTATYMO PROJEKTO XIIIP-3445(2)

 

 

2019-06-17

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

 

1

 

1

 

Argumentai:

Pasiūlymų tikslas yra nustatyti, jog šilumos ūkio valdymo perdavimas privačioms bendrovėms būtų draudžiamas, įskaitant ir šilumos ūkio valdymo perdavimą koncesijos sutarties būdu.

 

Šilumos tiekimas yra viešąjį interesą atitinkanti paslauga, kuri daro įtaką didelei visuomenės daliai. Šilumos tiekimas ir organizavimas yra viena iš savivaldybėms priskirtų funkcijų. Savivaldybių šilumos tiekimo įmonių interesas pirmiausiai yra ne tik pelno, kaip investuotojų atveju, bet ir paslaugų kokybės, stabilumo ir žemiausios kainos vartotojams užtikrinimas.

 

Perdavus šilumos ūkio valdymą privačioms bendrovėms, savivaldybės dažnai neatlieka reikiamos sutarties vykdymo priežiūros – 2017 m. Valstybes kontrolė (VK) atliko auditą savivaldybėse, kurios 2015–2016 m. perėmė šilumos ūkį ar rengėsi jį perimti iš privačių šilumos tiekėjų, su kuriais buvo sudarytos šilumos ūkio nuomos (koncesijų) sutartys. Nustatyta, jog savivaldybės neturi šio turto perėmimo iš privačių subjektų praktikos ir susiduria su įvairiomis problemomis. VK teigimu, dažnai turtas perimamas mažesnės vertės nei buvo sutarties sudarymo metu, nepakankamai įvertinama perimamo turto būklė, neįsitikinama investicijų pagrindu sukurto turto vertės pagrįstumu.

 

Be to, savivaldybėms sudarinėjant sutartis su privačiais šilumos tiekėjais, gali būti nepaisoma viešumo, skaidrumo ir konkurencingumo principų, todėl tikslinga tokių sutarčių atsisakyti apskritai.

 

Taigi šiuo pasiūlymu siekiama numatyti, jog šilumos ūkio valdymo perdavimas privačioms bendrovėms bet kokia forma, įskaitant ir koncesijos sutartis, būtų neleidžiamas.


Pasiūlymas:

Pripažinti įstatymo projekte 1 straipsniu pridedamą Šilumos ūkio įstatymo 501 dalį netekusia galios:

 

„501Šilumos ūkio valdymo perdavimas – viso šilumos ūkio ar jo dalies valdymo teisės perdavimas asmeniui koncesijos sutartimi.“

 

2

 

 

Argumentai:

Kadangi pasiūlymu siekiama panaikinti galimybę vykdyti šilumos ūkio valdymo perdavimą, vienuoliktasis Šilumos ūkio įstatymo skirsnis tampa nebeaktualus.

 

Pasiūlymas:

Pripažinti įstatymo projekte 2 straipsniu keičiamą Šilumos ūkio įstatymo vienuoliktąjį skirsnį netekusiu galios.

 

VIENUOLIKTASIS SKIRSNIS

ŠILUMOS ŪKIO VALDYMO PERDAVIMAS

 

 

3

1,2

 

Argumentai:

Kadangi pasiūlymu siekiama panaikinti galimybę vykdyti šilumos ūkio valdymo perdavimą, Šilumos ūkio įstatymo 36 straipsnis tampa nebeaktualus.

 

Pasiūlymas:

Pripažinti įstatymo projekte 3 straipsniu keičiamas Šilumos ūkio įstatymo 36 straipsnio 1 ir 2 dalis netekusias galios.

 

36 straipsnis. Koncesijos suteikimas, koncesijos sutarties sudarymas

1. Savivaldybės institucija koncesiją dėl šilumos ūkio valdymo perdavimo suteikia ir koncesijos dėl šilumos ūkio valdymo perdavimo sutartį sudaro vadovaudamasi Koncesijų įstatymu.

2. Savivaldybės institucija, planuodama koncesijas ir rengdama koncesijos dėl šilumos ūkio valdymo perdavimo dokumentus, atsižvelgia į Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje ir Nacionalinėje šilumos ūkio plėtros programoje nustatytas strategines kryptis, tikslus, uždavinius ir jų įgyvendinimo priemones.“

 

 

4

1,2,3,4

 

Argumentai:

Kadangi pasiūlymu siekiama panaikinti galimybę vykdyti šilumos ūkio valdymo perdavimą, Šilumos ūkio įstatymo 37 straipsnis tampa nebeaktualus.

 

Pasiūlymas:

Pripažinti įstatymo projekte 4 straipsniu keičiamas Šilumos ūkio įstatymo 37 straipsnio 1,2,3 ir 4 dalis netekusias galios.

 

37 straipsnis. Šilumos ūkio valdymą perėmusiems asmenims, savivaldybių institucijoms ir Tarybai  taikomi reikalavimai 

1. Šilumos ūkio valdymą perėmę asmenys pirkimus vykdo pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą ir (arba) Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymą.

2. Taryba ir savivaldybių institucijos pagal savo kompetenciją privalo prižiūrėti ir kontroliuoti šilumos ūkio valdymą perėmusių asmenų kainodarą.

3. Pasibaigus šilumos ūkio valdymo perdavimo laikotarpiui, šilumos ūkio valdymą perėmusiam asmeniui draudžiama kartu su grąžinamu turto valdymu perduoti neįvykdytus finansinius įsipareigojimus ar kitas šio asmens neįvykdytas prievoles, susijusias su grąžinamu turto valdymu.

4. Reorganizuojant savivaldybių institucijų valdomus šilumos tiekėjus ar privatizuojant dalį savivaldybių institucijų valdomų šilumos tiekėjų akcijų, savivaldybių institucijos užtikrina, kad jų valdomoms įmonėms nuosavybės teise priklausytų šilumos perdavimo tinklai, kuriais realizuojama ne mažiau kaip 10 GWh per metus šilumos ir ne mažiau kaip 30 procentų šilumos vartotojų poreikiams patenkinti reikalingų šilumos gamybos pajėgumų kiekviename tinkle, įskaitant reikalingą šiluminės galios rezervą, ir išlaiko nuosavybės teisę į savivaldybių institucijų valdomų šilumos tiekėjų akcijas, suteikiančias daugiau kaip 2/3 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime.“

 

 

 

 

 

Argumentai:

Kadangi pasiūlymu siekiama panaikinti šilumos ūkio valdymo perdavimą koncesijos sutarties būdu, tokios sutarties forma šalintina ir iš kitų įstatyme numatytų straipsnių, kuriose ji minima.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Šilumos ūkio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„5) šilumos ūkio plėtros ir modernizavimo priemonių ir sprendinių įgyvendinimo būdai, formos (savivaldybės ar jos valdomos įmonės vykdomi projektai, investicijos viešojo ir privataus sektoriaus partnerystės ir (ar) koncesijų pagrindais, konkursai, investicijos, atliekamos privačia iniciatyva, ar kiti būdai), planas, grafikas ir terminai;“


 

 

 

 

Teikia

Seimo narys                                                                                       Edmundas Pupinis