LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
TEISĖS DEPARTAMENTAS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ ŽEMĖS NAUDOJIMO SĄLYGŲ ĮSTATYMO NR. XIII-2166 7, 8, 11, 51, 53, 140, 141 STRAIPSNIŲ, 2 IR 4 PRIEDŲ PAKEITIMO IR 142 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS
ĮSTATYMO PROJEKTO
2023-06-28 Nr. XIVP-2927
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 2 straipsniu keičiamo Specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 8 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad Nekilnojamojo turto registre įregistruoto žemės sklypo registro įraše įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, kai žemės sklypo plotas, patenkantis į šią teritoriją, yra 1 kvadratinis metras arba didesnis. Atkreiptinas dėmesys, kad iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo nėra aišku, kokios teisinės pasekmės žemės sklypo savininkui kyla tuo atveju, kai jo turimo sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, tačiau Nekilnojamojo turto registre šio žemės sklypo registro įraše informacija apie tai, kad sklypas patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, nėra įrašoma. Pastebėtina, kad šiuo atveju susidaro situacija, kai teritorija, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, yra nustatoma de jure ir žemės sklypas į ją patenka, o atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 10 straipsnio nuostatas, tokių sklypų savininkai ir (ar) naudotojai specialiųjų žemės naudojimo sąlygų privalėtų laikytis, tačiau de fakto tokių žemės sklypų registro įrašuose ši informacija neatsispindėtų, o apie tai, kad nors ir nedidelėje žemės sklypų dalyje turėtų būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, manytina, kad tokių žemės sklypų savininkai ir (ar) naudotojai nebūtų informuojami. Vadovaujantis nuoseklumo ir teisinio aiškumo principais siūlytina tikslinti projekto nuostatas nurodant, kad tuo atveju, kai žemės sklypo dalis, mažesnė nei 1 kvadratinis metras, patenka į teritoriją, kurioje turi būti taikomos specialiosios žemės naudojimo sąlygos, ne tik žemės sklypo registro įraše nėra įrašoma informacija apie Nekilnojamojo turto registre įregistruotą šiame įstatyme nurodytą teritoriją, bet ir tai, kad minėtoje teritorijoje nustatytos specialiosios žemės naudojimo sąlygos šiam žemės sklypui nėra taikomos.
2. Atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 2 straipsnio 34 dalyje pateikto termino apibrėžtį, projekto 4 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 51 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje vietoj jame vartojamos sąvokos „veiklos“ (vartojama du kartus) įrašytina sąvoka „ūkines veiklos“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 5 straipsniu keičiamo įstatymo 53 straipsnio 11 dalies pirmajam sakiniui (analogiškose nuostatose).
3. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje minima Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta, tačiau iš keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalies nuostatų nėra aišku, kuriais atvejais tokia siunta būtų siunčiama. Pažymėtina, kad galiojančio keičiamo įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nustatyti atvejai, kai pranešama registruotu laišku, t.y. kai šiame įstatyme nurodytų teritorijų planus, žemėlapius ir (ar) schemas tvirtina Vyriausybė, įstatymų ar Vyriausybės įgaliota institucija. Tačiau iš teikiamo įstatymo projekto nuostatų nėra aišku, ar Viešojo administravimo įstatyme nurodyta elektroninė siunta būtų siunčiama analogiškais atvejais, ar turimi omenyje kiti atvejai. Svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą.
4. Svarstytina, ar siekiant aiškumo ir įstatymų nuostatų suderinamumo bei atsižvelgiant į keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies 6 punkto ir kitas nuostatas, projekto 11 straipsnio 2 dalyje vietoj formuluotės „Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tvirtinami <...>“ nereikėtų įrašyti formuluotės „įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka Vyriausybės, įstatymų ar Vyriausybės įgaliotos institucijos tvirtinami <...>“.
5. Projekto 9 pavadinime ir pakeitimų esmės išdėstyme prieš skaičių „2“ įrašytinas žodis „Įstatymo“.
Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 10 straipsniui.
6. Projekto 10 straipsniu keičiamo įstatymo 4 priedo lentelės penktojoje pastraipoje siūloma sumažinti pastatų, kuriose laikomos kiaulės (nuo 500) sanitarinės apsaugos zonos plotį nuo 1500 metrų iki 1000 metrų. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad toks siūlymas teikiamas „atsižvelgus į turimą informaciją apie geriausius prieinamus gamybos būdus, naudojamas technologijas (pvz., turimos technologijos padeda geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus ir nebereikia nustatyti 1 500 m dydžio SAZ)“. Atkreiptinas dėmesys, kad nei galiojančiame įstatyme, nei projektu siūlomose keičiamo įstatymo nuostatose, sanitarinės apsaugos zonos dydžio sumažinimas nėra siejamas su naujų technologijų, leidžiančių geriau suvaldyti kiaulių ūkių skleidžiamus kvapus, įdiegimu, o sanitarinės apsaugos zonos dydis projekte siejamas tik su laikomų kiaulių skaičiumi (nuo 500), nenustatant maksimalaus laikomų kiaulių skaičiaus. Taigi, pagal projekto nuostatas pastatuose, kuriuose galėtų būti laikomas santykinai didelis kiaulių skaičius, sanitarinės apsaugos zonos ploto dydis būtų sumažintas. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka keičiamo įstatymo tikslus, nustatytus keičiamo įstatymo 1 straipsnyje, bei teisėkūros proporcingumo principą.
7. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 11 straipsnyje atsisakoma nuostatų, susijusių su tam tikros informacijos paskelbimu viename iš nacionalinių ir viename iš vietinių laikraščių, jeigu toks leidžiamas numatomos nustatyti teritorijos vietoje, svarstytina, ar siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo ir aiškumo, projekto 7 straipsnyje nereikėtų tikslinti ir keičiamo įstatymo 9 ir 10 dalių nuostatų (jos projektu nėra keičiamos), kuriose minimas projektu atsisakomas informavimo būdas. Kitu atveju, nėra aiškios keičiamo įstatymo 141 straipsnio 10 dalies nuostatos, nustatančios, kad „jeigu nežinoma žemės sklypo savininko deklaruota gyvenamoji vieta, – nuo šio įstatymo 11 straipsnio 3 dalyje nurodyto skelbimo išspausdinimo viename iš nacionalinių laikraščių“.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]
M. Masteikienė, tel. (8 5) 239 6843, el. p. [email protected]
S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]