2022-01-18

 

PASIŪLYMAS

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

PACIENTŲ TEISIŲ IR ŽALOS SVEIKATAI ATLYGINIMO ĮSTATYMO NR. I-1562

24 IR 25 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 241 STRAIPSNIU

ĮSTATYMO PROJEKTUI

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

241

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

25

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

Pasiūlymas 241 straipsniui:

241 straipsnis. Vakcinų sukeltos žalos (turtinės ir neturtinės) paciento sveikatai kompensavimas

1. Pacientas ar kitas asmuo, turintis teisę į žalos atlyginimą, norėdamas, kad jam būtų kompensuota žala, atsiradusi dėl sunkius padarinius sukėlusios nepageidaujamos reakcijos pasiskiepijus valstybės lygio ekstremaliosios situacijos ir (ar) karantino visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje metu Vyriausybės nutarime dėl valstybės lygio ekstremaliosios situacijos  ir (ar) karantino visoje Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbimo ir (ar) Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu patvirtintame Lietuvos Respublikos vaikų profilaktinių skiepijimų kalendoriuje nurodyta vakcina (toliau – vakcinų sukelta žala), ne vėliau kaip per 3 metus nuo dienos, kai sužinojo ar turėjo sužinoti apie vakcinų sukeltą žalą, Vyriausybės nustatyta tvarka turi kreiptis į Komisiją su rašytiniu prašymu dėl vakcinų sukeltos žalos kompensavimo (toliau – kompensacija). Komisija prašymus dėl kompensacijos nagrinėja neatlygintinai.

 

Pasiūlymas 25 straipsniui 4 d.:

 

4. Komisijos sprendimas, priimtas išnagrinėjus prašymą dėl kompensacijos, Administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka gali būti skundžiamas bendrosios kompetencijos administraciniam teismui. Šioje dalyje nurodytu atveju atsakovas byloje yra Komisija.“

 

Argumentai: Teismų praktikoje laikomasi pozicijos, kad sveikatos paslaugų teikimą, žalos dėl netinkamai suteiktų asmens sveikatos priežiūros paslaugų atlyginimą reguliuoja civilinės teisės normos, todėl ginčas dėl sveikatos priežiūros paslaugų teikimo laikytinas kilusiu iš civilinių teisinių santykių ir nagrinėtinas bendrosios kompetencijos teismuose (LVAT 2021 m. gegužės 12 d. nutartis administracinėje byloje Nr. TA-318-968/2021; LVAT 2018 m. lapkričio 20 d. nutartis administracinėje byloje Nr. AS-803-442/2018; Specialiosios teisėjų kolegijos teismingumui 2018 m. rugsėjo 12 d. nutartis Nr. T-77/2018). Kaip yra nurodžiusi Specialioji teismingumo kolegija, pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija – ikiteisminė institucija ginčams dėl pacientams padarytos žalos atlyginimo spręsti. Ginčo dėl žalos, padarytos pacientų sveikatai, teikiant sveikatos priežiūros paslaugas, išnagrinėjimas nurodytoje komisijoje paties ginčo pobūdžio nekeičia (žr., pvz., Specialiosios teisėjų kolegijos teismingumui 2006 m. liepos 21 d. nutartį Nr. T-2006-07).
Žalos atlyginimo atvejai, susiję su vakcinų sukelta žala paciento sveikatai, bendrąją prasme taip pat patenka į sveikatos paslaugų teikimo sritį ir nėra susiję su viešojo administravimo sritimi, priskirtina administracinių teismų kontrolei. Šiomis aplinkybėmis neatrodo pagrįsta grupę bylų dėl vakcinų sukeltos žalos išskirti, juolab atsižvelgus į tai, kad dėl kompensacijos mokėjimo sprendimą priima ta pati Komisija, kaip ir kitais paciento sveikatai padarytos žalos atlyginimo atvejais, pakeitimai nėra tiesiogiai susiejami su privaloma vakcinacija ir pan. 

 

 

Teikia

Seimo nariai: 

  

Remigijus Žemaitaitis;

Ieva Kačinskaitė-Urbonienė;

Ligita Girskienė;

Aurelijus Veryga;

Viktoras Fiodorovas;

Vaida Giraitytė-Juškevičienė;

Andrius Bagdonas;

Algirdas Sysas;

Orinta Leiputė;

Jonas Pinskus