LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

Pagrindinio komiteto IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS DARBO KODEKSO 47 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4657

 

2020-03-31  Nr. 103-P-10

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:  R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, I. Kuodienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: M. Majauskas – Seimo narys, E. Jovaiša – Seimo narys, G. Skaistė – Seimo narė, R. Žemaitaitis – Seimo narys, I. Segalovičienė – Prezidento patarėja,  L. Kukuariatis – socialinės apsaugos ir darbo ministras.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

LR Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2020-03-27

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

              Įstatymo projekto 2 straipsnyje siūloma nustatyti, kad ,,darbdaviai, iki šio įstatymo įsigaliojimo paskelbę darbuotojams prastovą Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju, ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo šio įstatymo įsigaliojimo informuoja Lietuvos Respublikos valstybinę darbo inspekciją prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos apie prastovos paskelbimą darbuotojams vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalies 1 punktu nustatyta tvarka“. Svarstytina, ar siūlome nuostatoje nustatytas informavimo terminas yra proporcingas ir realus, kadangi Lietuvos Respublikos vyriausiasis darbo inspektorius priimto įstatymo pagrindu turės patvirtinti Valstybinės darbo inspekcijos informavimo apie paskelbtą prastovą tvarką, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 1 dalį, įsigalios kitą dieną po oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre.

Pritarti.

Siūlome Įstatymo projekto 2 straipsnį  patikslinti ir išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo taikymas

Darbdaviai, iki šio įstatymo įsigaliojimo paskelbę darbuotojams prastovą  Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju, ne vėliau kaip per vieną tris darbo dieną dienas nuo šio įstatymo įsigaliojimo informuoja Lietuvos Respublikos valstybinę darbo inspekciją prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos apie prastovos paskelbimą darbuotojams, vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos darbo kodekso 47 straipsnio 3 dalies 1 punktue nustatyta tvarka. 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys M. Majauskas

2020-03-31

 

1

 

 

Argumentai:

 

Siekiant amortizuoti karantino sukeltą ekonominę žalą ir padėti išsaugoti darbo vietas, valstybė yra įsipareigojusi kompensuoti didžiąją darbdavių darbuotojams prastovos metu mokamo darbo užmokesčio dalį. Tai motyvuoja net ir sunkiausiomis sąlygomis neatleisti darbuotojų ir išlaikyti darbo vietas.

 

Nors ši parama yra labai svarbi darbdaviui, ji neužtikrina darbuotojų motyvacijos tęsti esamus  darbo santykius. Darbo kodekse (toliau - DK) numatyta, jog ekstremalios padėties ir karantino sąlygomis darbuotojui paskelbus prastovą, jos metu darbuotojui turi būti mokamas ne mažesnis nei minimalios mėnesinės algos (MMA) dydžio darbo užmokestis, kuris šiuo metu yra lygus €607 prieš mokesčius arba €437 “į rankas”. Tuo tarpu vidutinį darbo užmokestį (bruto €1346 2019 m. IV ketv.) gaunančiam darbuotojui, nedarbo išmoka pirmus tris mėnesius lygi €663. Darbuotojo požiūriu susidaro esminis skirtumas tarp prastovos išmokos, gaunamos atskaičius mokesčius, ir nedarbo išmokos, kuris gali tapti rimta paskata darbuotojams palikti darbo vietas ir kreiptis į Užimtumo tarnybą.

 

Svarbu atkreipti dėmesį, jog nedarbo išmoka būtų mokama iš valstybės biudžeto, todėl ji yra ne tik ekonomiškai, bet ir finansiškai motyvuota paskatinti tiek darbdavį, tiek darbuotoją išlaikyti darbo santykius. Todėl valstybei yra tikslinga užtikrinti didesnį prastovos metu gaunamą darbo užmokestį ir kartu valstybės subsidiją darbdaviui taip, jog darbo užmokesčio prastovos metu atotrūkis nuo nedarbo išmokos būtų ne toks reikšmingas.

 

Atsižvelgiant į išdėstytus argumentus, siūloma nustatyti, jog pagal DK 47 straipsnio 1 dalies 2 punktą prastovos metu mokamas darbo užmokestis nebūtų apmokestintas Gyventojų pajamų mokesčiu, taip padidinant darbuotojų faktiškai gaunamą išmoką ir kartu sumažinant skirtumą nuo atitinkamos nedarbo išmokos.

 

Pasiūlymas:

 

Papildyti projekto 1 straipsnio 47 straipsnio 3 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:

 

„3) prastovos laikotarpiu darbdavys darbuotojui moka ne mažesnį kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestį, neapmokestinamą Gyventojų pajamų mokesčiu, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma. Darbdaviui, išskyrus darbdavį, kurio teisinė forma yra biudžetinė įstaiga, patirtų darbo užmokesčio už prastovą išlaidų dalis kompensuojama Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nustatytu dydžiu ir tvarka;“

Nepritarti.

Komitetas nepritaria pasiūlymui, kadangi pasiūlymu siekiama keisti galiojantį Gyventojų pajamų mokesčio taikymą, o darbo užmokesčio apmokestinimo klausimai  nėra Darbo kodekso taikymo sritis.

Taip pat atkreiptinas dėmesys, kad 663 eurų nedarbo išmoką, jei išeitų iš darbo,  gautų pakankamai nedidelė grupė darbuotojų, kadangi dauguma jų nedarbo išmoka „į rankas“ būtų ženkliai mažesnė nei 437 eurai, kurie bus mokami esant prastovai.

 

2.

Seimo nariai

S. Gentvilas,

V.Čmilytė- Nielsen,

E. Gentvilas,

J.Varkalys ir kt.

2020-03-31

 

1

 

 

Argumentai:

Darbo kodekso 47 straipsnio 1 dalies 2 punkte numatyta nauja prastovos rūšis, t. y. prastova ne dėl darbdavio kaltės, o prastova dėl valstybės veiksmų. Šiuo Darbo kodekso pakeitimu, įstatymų leidėjas siekia išlaikyti darbo vietas, pasiūlant valstybės pagalbą darbdaviams, tačiau sistemiškai vertinant Darbo kodeksą susidaro įspūdis, kad darbdaviams nepalengvėja, nes darbo kodekso 56 straipsnis reglamentuoja, kad prastovai užsitęsus ilgiau nei 30  neatsižvelgiant, į tai dėl ko ji paskelbta, darbuotojas turi teisę nutraukti darbo sutartį ir gauti 2 VDU dydžio išeitinę kompensaciją, kas praktiškai sudaro aplinkybės, kad darbdaviui net ir gavus kompensacijas už išlaikomas darbo vietas bus priversti jas grąžinti, nes nesugebės išlaikyti darbuotojų ilgiau nei 30 dienų.

Siekdami, kad būtų įgyvendinti įstatymo leidėjo siekiai, išsaugoti darbo vietas ir pagelbėti nuo valstybės veiksmų nukentėjusiems darbdaviams, teikiame pasiūlymą, kad darbuotojas negalėtų pretenduoti į dviejų vidutinių darbo užmokesčio dydžio išeitinę kompensaciją, jei darbo sutartį nutraukiama jiems prašant, kai prastova paskelbta dėl LR Vyriausybės paskelbtos ekstremalios situacijos ar karantino.

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projekto 1 straipsnį ir ji išdėstyti taip:

„47 straipsnis. Prastova

1.  Darbdavys darbuotojui ar darbuotojų grupei gali skelbti prastovą, kai:

1) darbdavys negali suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo dėl objektyvių priežasčių ne dėl darbuotojo kaltės ir darbuotojas nesutinka dirbti kito jam pasiūlyto darbo;

2) Lietuvos Respublikos Vyriausybė paskelbia ekstremaliąją situaciją ir karantiną ir darbdavys dėl to negali suteikti darbuotojui darbo sutartyje sulygto darbo, nes dėl darbo organizavimo ypatumų nėra galimybės sulygto darbo dirbti nuotoliniu būdu arba darbuotojas nesutinka dirbti kito jam pasiūlyto darbo.

2. Šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu atveju:

1) kai darbdavys paskelbia prastovą, trunkančią iki vienos darbo dienos, darbuotojui mokamas vidutinis jo darbo užmokestis ir darbdavys turi teisę reikalauti darbuotojo būti darbovietėje;

2) kai darbdavys paskelbia prastovą ilgesniam laikotarpiui negu viena darbo diena, bet ne ilgiau kaip trims darbo dienoms, negali būti reikalaujama, kad darbuotojas atvyktų į darbovietę kasdien ilgesniam negu viena valanda laikui. Buvimo darbovietėje per prastovą laiku jam mokamas vidutinis jo darbo užmokestis, o kitu prastovos laikotarpiu, kai darbuotojas neprivalo būti darbe, jam mokama du trečdaliai vidutinio jo darbo užmokesčio;

3) kai darbdavys paskelbia prastovą neterminuotai arba ilgesniam negu trijų darbo dienų laikotarpiui, darbuotojas neprivalo atvykti į darbovietę, tačiau turi būti pasirengęs atvykti į darbovietę kitą darbo dieną po darbdavio pranešimo. Už prastovos laiką iki trijų darbo dienų mokama šios dalies 1 ir 2 punktuose nustatyta tvarka, o už kitą prastovos laikotarpį jam paliekama keturiasdešimt procentų vidutinio jo darbo užmokesčio;

4) kalendorinį mėnesį, kurį darbuotojui buvo paskelbta prastova, darbuotojo gaunamas darbo užmokestis už tą mėnesį negali būti mažesnis negu Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinta minimalioji mėnesinė alga, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma;

5) darbdavys gali paskelbti darbuotojui dalinę prastovą, kai tam tikram laikotarpiui sumažinamas darbo dienų per savaitę skaičius (ne mažiau kaip dviem darbo dienomis) ar darbo valandų per dieną skaičius (ne mažiau kaip trimis darbo valandomis). Dalinės prastovos laikotarpiais, kai darbuotojas neprivalo būti darbe, jam mokamas darbo užmokestis šios dalies 2 ir 3 punktuose nustatyta tvarka.

3. Paskelbus prastovą šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju:

1) ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo prastovos paskelbimo darbdavys Lietuvos Respublikos vyriausiojo valstybinio darbo inspektoriaus nustatyta tvarka informuoja Valstybinę darbo inspekciją apie prastovos paskelbimą darbuotojui;

2) iš darbuotojo negali būti reikalaujama, kad jis atvyktų į darbovietę;

3) prastovos laikotarpiu darbdavys darbuotojui moka ne mažesnį kaip Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos minimaliosios mėnesinės algos darbo užmokestį, kai jo darbo sutartyje sulygta visa darbo laiko norma. Darbdaviui, išskyrus darbdavį, kurio teisinė forma yra biudžetinė įstaiga, patirtų darbo užmokesčio už prastovą išlaidų dalis kompensuojama Lietuvos Respublikos užimtumo įstatyme nustatytu dydžiu ir tvarka;

4) darbdavys gali paskelbti darbuotojui dalinę prastovą, kai tam tikram laikotarpiui sumažinamas darbo dienų per savaitę skaičius (ne mažiau kaip dviem darbo dienomis) ar darbo valandų per dieną skaičius (ne mažiau kaip trimis darbo valandomis). Tokiu atveju už darbo laiką mokamas darbo užmokestis, o už prastovos laiką mokama šios dalies 3 punkte nustatyta tvarka proporcingai.

5) darbuotojui nutraukiančiam darbo sutartį 56 straipsnio 1 dalies 1 punkto pagrindu 56 straipsnio 2 dalyje numatyta išeitinė išmoka, mokama iš  Ilgalaikio darbo išmokų fondo.“

Nepritarti.

Komitetas nepritaria pasiūlymui, kadangi Ilgalaikio darbo išmokų fondas turi labai ribotą kiekį lėšų, kurių, pritarus šiam siūlymui,  būtų nepakankama. Be to, Vyriausybė siekia kitais būdais padėti verslui išsilaikyti šiuo sudėtingu metu, ne tik per socialinės paramos sistemą.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijos pasiūlymai: nepaskirta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-4657 ir Komiteto išvadai.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš – 0, susilaikė – 1.

            9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantė Šalaševičiūtė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

            PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                                       Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė