LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

                                                                                                                                                                                                                                                 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS 2023 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2146

 

2022-10-26  Nr. 103-P-44

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Juozas Baublys (pavaduojantis Joną Varkalį), Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Audrius Petrošius (pavaduojantis Gintarę Skaistę), Algirdas Sysas; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėja Renata Liekienė; kviestieji asmenys: Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos atstovai: Lingailė Biliūnaitė – Europos Sąjungos investicijų skyriaus vedėja, Soneta Brinienė – Paramos būstui grupės vadovė, Inga Buškutė – Pensijų grupės vadovė, Jurgita Čiuladaitė-Pritulskienė – Tikslinės pagalbos grupės vyresnioji patarėja, Jūratė Dringelienė – Finansų departamento direktorė, Svetlana Kulpina – Piniginės paramos grupės vadovė, Kristina Maksvytienė – Darbo rinkos grupės vadovė, Darius Pauliukonis – Socialinės globos įstaigų skyriaus vedėjas, Jolanta Sakalauskienė – Lygių galimybių, moterų ir vyrų lygybės grupės vadovė, Ana Selčinskienė – kanclerė, Martynas Šiurkus – viceministras, Violeta Toleikienė – Socialinių paslaugų grupės vadovė; Ramunė Jurkuvienė – Nacionalinės šeimos tarybos pirmininkė, Ramutė Petrošė – Finansų ministerijos Švietimo, kultūros ir socialinių sektorių skyriaus vyriausioji specialistė, Audronė Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja, Edita Žiobienė – vaiko teisių apsaugos kontrolierė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto

nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos  Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-10-10

 

 

 

Išvada dėl <...> įstatymo projekto Nr. XIVP-2146:

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

Įvertinta.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos savivaldybių asociacija,        2022-10-21 Nr. (17)-SD-710 (2021-10-21 Nr. G-2022-8725)

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimui, Lietuvos Respublikos Vyriausybei, kopijos Finansų ministerijai, Energetikos ministerijai, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijai

Dėl LSA TARYBOS NUTARIMO

Siunčiame Lietuvos savivaldybių asociacijos tarybos 2022 m. spalio 20 d. nutarimą Nr.TN-9 „Dėl  2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto“ ir šio nutarimo aiškinamąjį raštą.

Prašome atsižvelgti į Lietuvos savivaldybių asociacijos tarybos pateiktus siūlymus ir argumentus svarstant 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą.

1. Iš Lietuvos savivaldybių asociacijos tarybos 2022 m. spalio 20 d. nutarimo Nr. TN-9  „Dėl 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekto“:

„Lietuvos savivaldybių asociacijos taryba, išnagrinėjusi Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą (toliau – Projektas), nutaria:

<...> 2. Siūlyti Projekte numatyti savivaldybėms papildomas lėšas socialinei paramai finansuoti, nes kompensacijų būsto šildymui poreikis ženkliai išaugs. <...>“

2. Iš Lietuvos savivaldybių asociacijos tarybos nutarimo aiškinamojo rašto:

<...> 2. Išaugus kainoms, ženkliai didės savivaldybių biudžetų lėšų poreikis gyventojų būsto šildymo išlaidų kompensacijoms. Nors savivaldybės nepanaudoja visos numatytos piniginei socialinei paramai sumos, tačiau nepanaudotą dalį skiria socialinėms paslaugoms bei kitoms ne mažiau svarbioms socialinėms reikmėms finansuoti. Derybose dėl 2022 m. biudžeto buvo susitarta, kad savivaldybės neturėtų mažinti finansavimo socialinėms paslaugoms bei kitoms socialinėms reikmėms, o padidėjus lėšų poreikiui socialinei paramai, savivaldybėms iš valstybės biudžeto 2022 metams buvo papildomai skirta apie 42 mln. eurų. Manytina, kad toks pats principas turėtų galioti ir toliau, todėl siūloma Projekte numatyti savivaldybėms papildomas lėšas socialinei paramai finansuoti (apskaičiuotas didėsiantis lėšų poreikis 2023 metams turi būti sumuojamas su 2022 m. skirta 42 mln. eurų suma). Atkreipiame dėmesį, kad Projekte tam tikslui numatyta 44,57 mln. eurų suma yra aiškiai nepakankama (padidėtų vos 2,57 mln. eurų), nes kompensacijų būsto šildymui poreikis labai ženkliai išaugs.

Pažymėtina, kad augant socialinių paslaugų kainoms didėja savivaldybių išlaidos ir socialinėms paslaugoms bei kitoms socialinėms reikmėms, tačiau šio padidėjimo naštą prisiima savivaldybių biudžetai. <...>“

 

Įvertinta.

Žr. Komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga,

2022-10-17 Nr. (1.18.-2021)2-757

(2022-10-17 Nr. G -2022-8574)

 

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komitetui

DĖL 2023 metų valstybės BIUDŽETO asignavimų poreikio vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai

Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaiga 2022-05-20 raštu Nr. (1.18.-2021)2-332 informavo Žmogaus teisių komitetą, kad biudžeto asignavimų poreikis 2023 metams sudaro 754 tūkst. eurų, iš kurių 602 tūkst. numatyti darbo užmokesčiui, 7 tūkst. ilgalaikiam turtui įsigyti (daliniam kompiuterinės ir kitos biuro įrangos atnaujinimui). Lyginant su 2022 metams patvirtintais valstybės biudžeto asignavimais, padidėjimas sudaro 90 tūkst. eurų arba 11,9 % (darbo užmokesčio didėjimas – 8,8 %) ir pasiskirsto sekančiai:

53 tūkst. eurų – dalies neužimtų etatų finansavimui (įstaigoje yra 24 etatai, užimti 16,5. Dėl neteisėtos migracijos mastų bei karo pabėgėlių iš Ukrainos srautų ženkliai išaugo vykdomos vaiko teisių užtikrinimo bei nacionalinių bei tarptautinių teisės aktų įgyvendinimo stebėsenos (lankymosi apgyvendinimo bei paslaugų teikimo vietose) apimtys, atliekamų tyrimų skaičius bei jų apimtys (švietimo, socialinė, sveikatos priežiūros ir kt. sritys). Šių funkcijų vykdymo efektyvumui reikalingas papildomas bent 2 laisvų etatų finansavimas.

7 tūkst. eurų – daliniam kompiuterinės ir biuro įrangos atnaujinimui, siekiant sudaryti sąlygas darbuotojams ir tarnautojams dirbti nuotoliniu būdu (didžioji dauguma darbuotojų karantino laikotarpiu organizuojant nuotolinį (hibridinį) darbą naudojo asmeninę kompiuterinę įrangą, interneto ir ryšio priemones).

15 tūkst. eurų – švietimo priemonės finansavimui. Poreikis švietimo priemonei susijęs su migracijos bei karo pabėgėlių srautais, vykdant informacijos apie vaiko teises, jų užtikrinimo ir gynimo mechanizmus sklaidą šiose tikslinėse grupėse ir juos priimančioje visuomenėje. Išlaidas didina poreikis pritaikyti švietimo priemones įvairioms kalbinėms grupėms (vertimai ir pan.)

15 tūkst. eurų – su įstaigos išlaikymu susijusiems paslaugų įkainių pokyčiais (elektros energijos, šildymo, kitų komunalinių paslaugų įkainių didėjimu). Atkreipiame dėmesį, kad ankstesniais laikotarpiais dėl galiojusio karantino ir nuotolinio darbo organizavimo buvo maksimaliai sumažintos išlaidos, susijusios su įstaigos išlaikymu (išlaidos komunalinėms paslaugoms, pastato šildymui (esanti atskira katilinė visada leido reguliuoti šildymo apimtis, jas maksimaliai sumažinant savaitgaliais ir nakties metu), elektros sąnaudos ir kt.

2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte realus asignavimų poreikis iš esmės neatsispindi ir didžiąja dalimi susijęs su horizontaliais (pagal nepaaiškintus kriterijus ir proporcijas visoms valstybės institucijoms ir įstaigoms skirtais) asignavimų padidėjimais ir sudaro 738 tūkst. eurų, iš jų 585 tūkst. eurų darbo užmokesčiui.

 

Prašyta asignavimų suma

Tikslinė paskirtis

Skirta asignavimų suma

53 tūkst. eurų

2 neužimtiems valstybės tarnautojų etatams finansuoti

15 tūkst. eurų

15 tūkst. eurų

visuomenės švietimui ir informacijos apie vaiko teises sklaidai

 

15 tūkst. eurų

kitos, su įstaigos išlaikymu susijusios išlaidos (paslaugos ir prekės)

7 tūkst. eurų

7 tūkst. eurų

daliniam kompiuterinės ir biuro įrangos atnaujinimui

 

 

Įvertindami taupymo bei skiriamų asignavimų limitų nustatymo priežastis ir poreikį, svarstant 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2146, prašome apsvarstyti galimybę patenkinti prašymą dėl nurodyto asignavimų poreikio, susijusio su įstaigos išlaikymu bei dalininiu kompiuterinės ir biuro įrangos atnaujinimu bei skirti papildomai 15 tūkst. eurų (nustatant bendrą asignavimų sumą 753 tūkst. eurų, iš jų 585 tūkst. eurų darbo užmokesčiui).

(Pastaba: prašoma papildomai skirti 15 tūkst. eurų, iš jų 8 tūkst. eurų „kitoms, su įstaigos išlaikymu susijusioms išlaidoms (paslaugoms ir prekėms) ir 7 tūkst. eurų „daliniam kompiuterinės ir biuro įrangos atnaujinimui“.)

 

Pritarti.

Žr. Komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

2.

Biudžetinė įstaiga „Nacionalinė šeimos taryba“, 2022-10-20 Nr. SD-22 (2022-10-20 Nr. G-2022-8694)

 

 

 

Lietuvos Respublikos Seimo Socialinių reikalų ir darbo komitetui, Lietuvos Respublikos Seimo Biudžetų ir finansų komitetui                                                                 

DĖL PAPILDOMŲ LĖŠŲ SKYRIMO NACIONALINEI ŠEIMOS TARYBAI 2023 METŲ VALSTYBĖS BIUDŽETO IR SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ FINANSINIŲ RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTE NR. XIVP-2146

Nacionalinė šeimos taryba, įvertinusi Lietuvos Respublikos 2023 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nacionalinei šeimos tarybai skirtas lėšas, atkreipia dėmesį, kad numatomi skirti asignavimai, palyginus su 2022 m., daugiau 2 tūkst. eurų - komunalinėms paslaugoms apmokėti ir 2 tūkst. eurų - darbo užmokesčiui dėl pareiginės algos bazinio dydžio padidinimo, yra nepakankami įstaigos minimaliam išlaikymui.

Taryba pažymi, kad Nacionalinė šeimos taryba ir Nacionalinė sveikatos taryba – Lietuvos Respublikos Seimo įsteigtos ir jam atskaitingos valstybės institucijos, kurios atlieka panašias funkcijas ir padeda Seimui formuoti bei įgyvendinti valstybės politiką išskirtinėse nacionalinės svarbos srityse – šeimos politikos ir sveikatos politikos. Tarybų pirmininkų, Tarybų sekretoriato darbuotojų darbas apmokamas iš valstybės biudžete Tarybų išlaikymui skirtų lėšų įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Lietuvos Respublikos Seimo Valdybos sprendimu patvirtintas didžiausias leistinas pareigybių skaičius Nacionalinės šeimos tarybos sekretoriate – 5. Nacionalinės sveikatos  tarybos sekretoriate – 4.

Tačiau, 2022 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme Nacionalinei sveikatos tarybai skirta 12 tūkst. eurų. daugiau vykdomų funkcijų užtikrinimui negu Nacionalinei šeimos tarybai, o teikiamame 2023 m. valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte XIVP-2146 Nacionalinei šeimos tarybai numatyta tik 69 tūkst. eurų, tuo tarpu Nacionalinei sveikatos tarybai numatyta 82 tūkst. eurų, nors institucijoms pavestos funkcijos yra analogiškos.

 

 

Palyginimui 2022 m. skirti valstybės biudžeto asignavimai:

 

Įstaigos pavadinimas

Iš viso,

tūkst. Eur

Iš jų darbo užmokesčiui,

tūkst. Eur

Iš jų Tarybos narių kelionės į Tarybos posėdžius Vilniuje transporto išlaidoms kompensuoti (pagal teisės aktus),

tūkst. Eur

Nacionalinė šeimos taryba

67

61

 

0

Nacionalinė sveikatos taryba

78

64

4,5

 

Palyginimui 2023 m. numatomi skirti valstybės biudžeto asignavimai:

 

Įstaigos pavadinimas

Iš viso,

tūkst. Eur

Iš jų darbo užmokesčiui,

tūkst. Eur

Iš jų Tarybos narių kelionės į Tarybos posėdžius Vilniuje transporto išlaidoms kompensuoti (pagal teisės aktus),

tūkst. Eur

Nacionalinė šeimos taryba

69

63

 

0

Nacionalinė sveikatos taryba

82

66

0

 

Šiuo metu Taryba pagal Valstybės turto panaudos sutartį LR Seimo kanceliarijai už suteiktas komunalines paslaugas 2022 m. spalio 15 d. skolinga –– 1 125,35 Eur., o Tarybos asignavimų likutis komunalinėmis paslaugoms – 0,02 ct. Taryba informuoja, kad 2022-09-14 gautas LR Seimo kanclerio raštas Nr. S-2022-3847 „Dėl skolos sumokėjimo“, kuriuo prašoma Tarybos pateikti informaciją, kada aukščiau minėta skola bus sumokėta. Deja, Taryba neturi lėšų skolos padengimui.

 

 

 

 

Dokumento data

Dokumento Nr.

Dokumento suma EUR

Apmokėta suma EUR

Neapmokėta suma EUR

Apmokėjimo terminas

2022-03-31

LRS Nr. 104674

447,14

400,00

47,14

2022-04-30

2022-04-29

LRS Nr. 104693

329,23

0,00

329,23

2022-05-29

2022-05-31

LRS Nr. 104710

176,55

0,00

176,55

2022-06-30

2022-06-30

LRS Nr. 104730

131,43

0,00

131,43

2022-07-30

2022-07-31

LRS Nr. 104748

109,13

0,00

109,13

2022-08-30

2022-08-31

LRS Nr. 104765

137,29

0,00

137,29

2022-09-30

2022-09-13

LRS Nr. 104782

194,58

0,00

194,58

2022-10-30

Bendra neapmokėta suma

1 125,35

EUR

 

Taryba atkreipia dėmesį,  kad didžiausią Tarybos įstaigos išlaikymui (išlaidoms) skiriamų valstybės biudžeto asignavimų dalį sudaro mokesčiai už komunalines (elektros energijos, šilumos energijos ir pan.) paslaugas, be to, į šią sumą nepatenka Tarybos analitinei funkcijai (tyrimams), numatytai Šeimos stiprinimo įstatyme, atlikti reikalingos lėšos, nors tai turėtų būti pagrindinė Tarybos veikla. Taip pat teisės aktai numato, kad 15 Tarybos narių transporto išlaidos į Tarybos posėdžius Vilniuje kompensuojamos Tarybos lėšomis, tačiau Tarybos  nariams, kurie savo pareigas atlieka nenutraukdami darbo santykių pagrindinėje darbovietėje, Taryba dėl lėšų trūkumo negali kompensuoti vykimo į posėdžius išlaidų.

Atsižvelgdama į tai, kas išdėstyta, Taryba maloniai prašo rasti galimybę padėti Tarybai išspręsti iškilusias finansines problemas ir 2023 m. biudžete papildomai numatyti Tarybai – 10,0 tūkst. Eur minimaliam įstaigos išlaikymui, skolų padengimui ir pavestų funkcijų vykdymui.

Pritarti.

Žr. Komiteto sprendimą ir pasiūlymus.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

           

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

 

Pritarti įstatymo projektui ir siūlyti pagrindiniam Biudžeto ir finansų komitetui atsižvelgti į Komiteto pasiūlymus:

 

1. Siūlyti skirti papildomai, lyginant su įstatymo projektu (perskirstyti), 10 tūkst. eurų asignavimų Nacionalinė šeimos tarybai – šiai įstaigai minimaliai išlaikyti, skoloms padengti ir pavestoms funkcijoms vykdyti.

Lėšų šaltinis: iš asignavimų, numatytų Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos programai 09.02 „Socialinės išmokos“.

 

2. Siūlyti skirti papildomai, lyginant su įstatymo projektu, 15 tūkst. eurų asignavimų Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigai – šiai įstaigai minimaliai išlaikyti: kitoms, su įstaigos išlaikymu susijusioms išlaidoms (paslaugoms ir prekėms) bei kompiuterinei ir biuro įrangai dalinai atnaujinti.

 

3. Įvertinti ir spręsti dėl Lietuvos savivaldybių asociacijos kreipimosi antro prašymo - dėl papildomų lėšų socialinei apsaugai finansuoti skyrimo iš sutaupytų piniginės socialinės paramos lėšų.

 

4. Siūlyti Vyriausybei į kiekvienų ateinančių metų valstybės biudžeto projekto planavimo, rengimo ir tvirtinimo procedūras labiau įtraukti Seimui atskaitingas institucijas, siekiant patenkinti realų šių institucijų finansavimo poreikį. Atkreiptinas dėmesys, kad kasmet Seimui svarstant ateinančių metų valstybės biudžeto projektą, Seimui atskaitingos institucijos prašo skirti papildomus asignavimus (lyginant su projektu) joms pavestoms funkcijoms vykdyti, tačiau jų prašymus svarstantys komitetai neturi pakankamai duomenų apie galimus lėšų šaltinius būtinus nurodyti atliepiant institucijų asignavimų poreikį. 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 5.

 

8. Komiteto paskirtas pranešėjas: Mindaugas Lingė.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                                 Mindaugas Lingė

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Dalia Aleksejūnienė