LIETUVOS RESPUBLIKOS

ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-857 28 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO       

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai

Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 28 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą (toliau – Įstatymo projektas) parengti paskatino tai, kad alkoholinius gėrimus ir jų tarą imituojantys maisto produktai, įskaitant nealkoholinius gėrimus, žaislai ar kitos prekės, kurie yra skirti vaikams ir paaugliams, pvz., vaikiškomis aplikacijomis apipavidalintas vaikiškas šampanas ar vaikiškas punšas, ugdo jaunimo įprotį vartoti alkoholį, skatina šio žalingo įpročio paplitimą visuomenėje ir yra susijęs su suaugusiųjų tolerancija jaunimo alkoholio vartojimui.

Įvairiuose informacijos šaltiniuose aptinkama tyrimų ir publikacijų, kuriuose nealkoholinių gėrimų išpilstymas į putojančio vyno butelius imituojančią tarą traktuojamas kaip nepilnamečių pratinimas prie alkoholio vartojimo[1]. 2015 m. pabaigoje Jungtinėje Karalystėje kilus nevyriausybinių organizacijų protestui dėl Disney kompanijos gaminamo ir parduodamo  vadinamojo vaikiško šampano (angl. Disney Frozen Non-Alcoholic Party Drink su populiarių animacinių filmų personažais ant etikečių, kompanija paskelbė stabdanti šio produkto pardavimą nuo 2016 m. balandžio mėn.[2].

Lietuvos Respublikos maisto įstatymo Nr. VIII-1608 6 straipsnio, reglamentuojančio maisto ir kitų į maistą panašių gaminių pateikimo į rinką ribojimus, 2 dalyje nustatyta, kad „Draudžiama teikti į rinką gaminius, savo forma, kvapu, spalva, išvaizda, ženklinimu, pakuote, dydžiu ar kitaip panašius į maistą taip, kad vartotojai, ypač vaikai, galėtų būti klaidinami ir vartojant šiuos gaminius kaip maistą galėtų kilti pavojus sveikatai ar gyvybei.“

Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo Nr. I-857 3 straipsnio, reglamentuojančio valstybės alkoholio kontrolės politikos principus, 1 dalies 4 punkte nustatytas vienas iš principų „riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą“, 5 punkte nustatytas principas „drausti priemones, skatinančias jaunimą pirkti ir vartoti alkoholinius gėrimus“, o 7 punkte nustatytas principas „skatinti socialinės aplinkos be alkoholio kūrimą;”.

Vienas iš Lietuvos sveikatos 2014-2025 metų strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2014 m. birželio 26 d. nutarimu Nr. XII-964, tikslų yra formuoti sveiką gyvenseną ir jos kultūrą. Siekiant šio tikslo, minėtoje strategijoje iškelti uždaviniai: ,,68.1. sumažinti alkoholinių gėrimų, tabako vartojimą, <...>;“, „68.2. skatinti sveikos mitybos įpročius.“

Įstatymo projekto tikslas – stiprinti vaikų sveikatą, formuojant sveiką gyvenseną ir jos kultūrą, mažinant alkoholinių gėrimų vartojimo įpročio paplitimą visuomenėje per draudimą gaminti ir (ar) parduoti  alkoholinius gėrimus ir jų tarą imituojančius maisto produktus, įskaitant nealkoholinius gėrimus, žaislus ar kitas prekes, kurie yra skirti vaikams ir paaugliams.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymų projektų iniciatorė ir rengėja – Seimo narė Asta Kubilienė.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu Lietuvos Respublikos teisės aktuose nėra nustatyto draudimo įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams Lietuvos Respublikoje gaminti ir (ar) parduoti maisto produktus, žaislus ir kitas prekes, skirtas vaikams ir paaugliams, kurių dizainas imituoja alkoholinius gėrimus ir (ar) jų tarą.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Siūloma įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams Lietuvos Respublikoje drausti gaminti ir (ar) parduoti maisto produktus, žaislus ir kitas prekes, skirtas vaikams ir paaugliams, kurių dizainas imituoja alkoholinius gėrimus ir (ar) jų tarą.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus Įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Priimtas Įstatymo projektas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Priėmus Įstatymo projektą, esminės įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai nebus.

 

8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus Įstatymo projektą, reikės pakeisti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. 3D-13 patvirtintą Nealkoholinių gėrimų ir giros apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techninį reglamentą.

 

9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymų projektai parengti laikantis nustatytų reikalavimų.  

 

10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms.

 

11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia lydimųjų aktų, – kas ir kada juos turėtų parengti, šių aktų metmenys

Lietuvos Respublikos Vyriausybė ar jos įgaliota institucija turės pakeisti Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. sausio 12 d. įsakymu Nr. 3D-13 patvirtintą Nealkoholinių gėrimų ir giros apibūdinimo, gamybos ir prekinio pateikimo techninį reglamentą, kuriame turėtų būti nustatyti nealkoholinių gėrimų prekinio pateikimo bendrieji reikalavimai, atitinkantys Įstatymo projekto nuostatas.

 

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)

Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės biudžeto ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

 Reikšminiai Įstatymo projekto žodžiai: „su alkoholiniais gėrimais susiję draudimai“, ,,prekės dizainas imituoja alkoholinius gėrimus“.

 

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

 

 

 

 

Teikia Seimo nariai:                                                                                        

 

Asta Kubilienė

Laimutė Matkevičienė

Darius Kaminskas

Raimundas Martinėlis

Paulius Saudargas

Laurynas Kasčiūnas

Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė

 

 

 

 



[1] Frozen-themed drink in Champagne-style bottle could tempt children to booze, fear alcohol charities: http://www.mirror.co.uk/news/uk-news/frozen-themed-drink-champagne-style-7079794

[2] Champagne-Style ‘Frozen’ Drink Tempts Children to Drink Alcohol, Parents Say / The Daily Mail, Dec 28, 2015: http://www.thedailymeal.com/drink/champagne-style-frozen-drink-tempts-children-drink-alcohol-parents-say/122815