LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. IX-1934
2, 6, 7, 8, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 21, 22, 24, 27 STRAIPSNIŲ IR PENKTOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 221 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-2277(8)
2019-12-04 Nr. 113-P-41
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo:
Komiteto pirmininkė Guoda Burokienė, komiteto pirmininko pavaduotojas Algis Strelčiūnas, komiteto nariai: Valentinas Bukauskas, Ričardas Juška, Vytautas Kamblevičius, Gintautas Kindurys, Vanda Kravčionok, Kęstutis Masiulis, Zenonas Streikus, Povilas Urbšys.
Komiteto biuras: vedėja Lina Milonaitė, patarėjai: Algirdas Astrauskas, Eglė Jonevičienė, Rasa Mačiulytė, Kristina Šimkutė, padėjėja Genovaitė Jasaitienė.
Kviestieji asmenys: nėra.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
1 (2) |
(1) (2) |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau - keičiamo įstatymo) 2 straipsnio 1 dalyje vietoj žodžių ,,sodo sklypą“ reikėtų įrašyti žodžius ,,mėgėjų sodo sklypą“, nes sąvokos ,,mėgėjų sodo sklypas“ trumpinys - ,,sodo sklypas“ pradedamas vartoti tik nuo projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 3 dalies. Jeigu būtų pritarta šiai pastabai, vadovaujantis aukščiau nurodytais argumentais, projektu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „sodo sklype“ įrašytini žodžiai ,,mėgėjų sodo sklype“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Kitas asmuo – fizinis asmuo, kuris mėgėjų sodo teritorijoje įsigijo mėgėjų sodo sklypą ir nepageidauja tapti sodininkų bendrijos nariu, išstojęs iš sodininkų bendrijos arba iš jos pašalintas, taip pat juridinis asmuo, kuris nuosavybės ar kitomis teisėmis valdo sodo sklypą mėgėjų sodo teritorijoje.“
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Mėgėjų sodininkystė – veikla, kurios tikslas – mėgėjų sodo sklype susikurti aktyvaus poilsio ir gyvenimo sąlygas, išsiauginti ar pasigaminti žemės ūkio produktų (vaisių, uogų, daržovių, gėlių, bitininkystės ir kitų produktų), juos perdirbti ir vartoti savo reikmėms, taip pat tvarkyti kraštovaizdį ir naudotis juo rekreacijai, puoselėti ir tausoti jo išteklius.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
1 (2) |
(5) |
|
|
2. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje siūloma apibrėžti sąvoką ,,nario mokestis“. Atkreipiame dėmesį, kad projekto 15 straipsniu keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies 4 punkte siūloma nustatyti, kad bendrijos narys privalo mokėti ,,bendrijos nario mokestį“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje neturėtų būti apibrėžta sąvoka ,,bendrijos nario mokestis“, o ne ,,nario mokestis“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Bendrijos
|
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
2 |
1 |
|
|
3. Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra bendrijų iniciatyva įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka iš bendrijų išperkama arba perduodama savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. <...>. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka.“. Projekto nuostatos kelia abejonių šiais aspektais: Pirma, nuostata, kad ,,bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra, bendrijų iniciatyva <...> perduodamos savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms“ nėra aiški. Neaišku, kokiomis teisėmis (nuosavybės teise, nuomos teise ar kt.) savivaldybės ar savivaldybių kontroliuojamos įmonės valdytų joms perduotą aukščiau minėtą infrastruktūrą tais atvejais, kai tokia infrastruktūra nebūtų išperkama. Šią nuostatą reikėtų patikslinti, pašalinant aukščiau nurodytą neaiškumą. Antra, projekte minimos infrastruktūros išpirkimui turėtų būti naudojamos savivaldybių biudžetų ar savivaldybės kontroliuojamų įmonių lėšos. Kiek tokių lėšų pareikalautų įstatymo įgyvendinimas projekto aiškinamajame rašte nėra nurodyta. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar savivaldybės (savivaldybių kontroliuojamos įmonės) realiai, atsižvelgiant į turimus finansinius išteklius, galėtų įvykdyti įstatymo nuostatas. Be to, atkreipiame dėmesį, kad nėra aišku, kokiais konkrečiai kriterijais vadovaujantis turėtų būti nustatyta infrastruktūros išpirkimo kaina. Nėra aišku, kas nustatytų išperkamos infrastruktūros kainą, t. y., ar būtų nustatoma infrastruktūros rinkos vertė ir parduodama rinkos verte, ar išperkama būtų sutartine kaina, ar likutine verte ir panašiai. Todėl projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šį neaiškumą. Trečia, nuostata, kad infrastruktūra išperkama arba perduodama savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms bendrijų iniciatyva nėra pakankamai aiški. Taikant įstatymą ji gali būti nevienodai aiškinama, nes nėra aišku, kuris bendrijos organas turėtų priimti sprendimą inicijuoti infrastruktūros perdavimą ar jos išpirkimą. Taip pat nėra aišku, kuris bendrijos organas turėtų inicijuoti bendrojo naudojimo žemėje esančių žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis perdavimą savivaldybėms. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus. Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, iš kokių konkrečiai lėšų šaltinių būtų finansuojami kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Pritarti dėl siūlymo detalizuoti sąvoką „bendrijos iniciatyva“, nustatant, koks subjektas turėtų priimti sprendimus ir iš kur kiltų iniciatyva. Dėl kelių registravimo Nekilnojamojo turto registre: Sodininkų kelių kadastrinius matavimus ir įregistravimą Nekilnojamojo turto registre numatoma finansuoti Vyriausybės nutarimo Nr. 447 „Dėl Lietuvos Respublikos kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“ nustatyta tvarka. Šiuo metu šis nutarimas yra keičiamas ir jame bus detalizuotas finansavimas. Nepritarti dėl siūlymo nustatyti kokiomis teisėmis savivaldybės ar savivaldybių kontroliuojamos įmonės valdys joms perduotą vandens tiekimo infrastruktūrą, ir nepritarti siūlymui nustatyti šios infrastruktūros vertę (jeigu ji būtų išperkama). Vertinant šiuo metu egzistuojančią sodininkų bendrijose vandens tiekimo ir nuotekų infrastruktūros situaciją, darytina išvada, kad šios infrastruktūros būklė yra labai įvairi: kai kur ji visai neturi likutinės vertės, kai kur sodininkų bendrija yra investavusi dideles lėšas ir jos vertė pakankamai didelė. Taip pat individualiai reikėtų vertinti kiekvienos sodų bendrijos atstumą iki pagrindinių gyvenamųjų vietovių, tad nustatyti visoms sodininkų bendrijoms vienodą reguliavimą yra netikslinga. Šis procesas bus ilgalaikis, nes savivaldybės turi tam pasiruošti, įvertinti infrastruktūros inkorporavimo į vietinę sistemą galimybes. Procesas bus stebimas, vertinamas bendrijų iniciatyvumas ir šiam procesui reikalingų lėšų poreikis. Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „<...>Bendrijos
bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais
(gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos
susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų
perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms
taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrij |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
2 |
3 |
|
|
4. Projekto 2 straipsnio 3 dalimi keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalies nuostatose nėra aiškus jose vartojamos formuluotės „inicijuojant naujų kelių formavimą“ turinys, nes pagal Kelių įstatymo 2 straipsnio 5 dalies nuostatas kelias yra laikomas inžineriniu statiniu, kuris yra projektuojamas, o ne formuojamas. Terminas „formavimas“ paprastai įstatymuose vartojamas, kai kalbama apie žemės sklypų sudarymą (formavimą). |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 6 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip: „8. Mėgėjų sodo
teritorija ir keliai (gatvės) turi būti tvarkomi taip, kad prireikus į mėgėjų
sodo teritoriją atlikti pareigų specialiosiomis transporto priemonėmis galėtų
patekti priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, policijos, greitosios medicinos
pagalbos ir kitų specialiųjų tarnybų darbuotojai. Mėgėjų sodo teritorijos
bendrojo naudojimo žemėje inicijuojant naujų žemės sklypų, kurie bus
naudojami keli |
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
3 |
2 |
|
|
5. Projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad kiti asmenys atsiskaito su bendrija pagal jiems tenkančias ,,tikslinių įnašų dalis, susijusias su bendrosios dalinės nuosavybės objektų mėgėjų sodo teritorijoje atnaujinimu ir pagerinimu“ (pabraukta mūsų). Ši nuostata derintina su projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalimi, pagal kurią tiksliniai įnašai skiriami ne tik bendrojo naudojimo objektams atnaujinti ir pagerinti, bet ir juos sukurti. Atsižvelgus į tai, abejas projekto nuostatas reikėtų suderinti tarpusavyje. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Kiti
asmenys atsiskaito su bendrija pagal pateiktas sąskaitas už visas jiems
suteiktas paslaugas ir proporcingai pagal jiems tenkančias bendrojo naudojimo
objektų eksploatacijos, bendrojo naudojimo žemės tvarkymo, bendrojo naudojimo
objektų priežiūros organizavimo išlaidas, ir proporcingai pagal jiems
tenkančias |
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
1 (2)
5
17 |
(9)
1
1 |
|
N |
6. Iš projekto nuostatų (pavyzdžiui, projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 10 punktas, projekto 15 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies 4 punktas) seka, kad bendrijai gali būti mokami tiksliniai ir kaupiamieji įnašai. Tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, kuo skiriasi šie įnašai, nes pagal projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalį tiksliniai įnašai yra „skirti bendrojo naudojimo objektams sukurti, atnaujinti ar pagerinti ir kitiems numatytiems projektams įgyvendinti“, o pagal projekto 5 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 10 punktą kaupiamieji įnašai yra skirti „bendrojo naudojimo objektams atnaujinti ir kitoms bendrosioms reikmėms“. Taigi, pagal projekto nuostatas šių įnašų paskirtis iš esmės yra vienoda. Be to, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar kaupiamuosius įnašus turės mokėti kiti asmenys, nes pareiga juos mokėti aiškiai įvardinta tik bendrijos nariams (projekto 15 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 dalies 4 punktas). Taip pat nėra aišku, ar kaupiamieji įnašai sudarytų bendrijos pajamas, nes keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 1 punktas (šios nuostatos projektu nėra keičiamos) nustato, kad bendrijos pajamas sudaro be kita ko „bendrijos nario mokesčiai ir tiksliniai įnašai“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos pašalinant šį neaiškumą. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 2 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip: „9. Tiksliniai
įnašai – sodininkų bendrijos narių susirinkimo patvirtinti įnašai, skirti
bendrojo naudojimo objektams sukurti
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 11 straipsnio 2 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip: „10) mokesčių
bendrijos nariui ir kitam asmeniui, tikslinių, kaupiamųjų (skirtų bendrojo
naudojimo objektams atnaujinti ir kit
Pasiūlymas: Papildyti projekto 17 straipsnį nauja 1 dalimi: „1. Pakeisti 24 straipsnio 1 punktą ir jį išdėstyti taip: „1) bendrijos
nario mokesčiai, Buvusią projekto 17 straipsnio 1 dalį laikyti 2 dalimi. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
6 |
1 |
|
|
7. Projekto 6 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 12 straipsnio 2 dalies nuostatose „smulkių naminių gyvūnų (triušių, nutrijų, šunų, paukščių), bičių ir kitų rūšių sąrašas“ nėra aiškus formuluotės „kitų rūšių sąrašas“ turinys, nes neaišku, ar turimos kitos nei nurodytos skliaustuose smulkių naminių gyvūnų rūšys, ar kokios kitos gyvūnų rūšys, ar dar kas kita. Nėra aišku, kokiu tikslu yra keičiama galiojanti nuostata „smulkių naminių gyvūnų (triušių, nutrijų, šunų, paukščių, bičių ir kt.) rūšių sąrašas“, jei dėl to, kad, projekto rengėjų nuomone, bitės nepatenka į naminių gyvūnų sąrašą, tai atkreiptinas dėmesys, kad Civilinio kodekso 4.60 straipsnyje yra vartojamas terminas „naminės bitės“. Kita vertus, atkreiptinas dėmesys, kad įstatymuose nėra apibrėžtas sąvokos „naminis gyvūnas“ turinys. Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatose vartojamos tokios sąvokos kaip „ūkinis gyvūnas“, „gyvūnas augintinis“, „laukinis gyvūnas“. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar minėtų projekto nuostatų nereikėtų suderinti su Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo nuostatomis. |
Pritarti iš dalies |
Pritarti dėl Civilinio kodekso nuostatų, kad bitės priskiriamos naminiams gyvūnams. Nepritarti dėl sąvokos „naminiai gyvūnai“ pakeitimo. Tai yra galiojančios įstatymo redakcijos nuostata ir ji nesukelia praktinio įgyvendinimo problemų. |
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
8 |
2 |
|
|
8. Atsižvelgiant į projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalies, projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punkto, projekto 17 straipsniu keičiamo įstatymo 24 straipsnio 1 dalies 2 punkto nuostatas bei siekiant suvienodinti įstatyme vartojamas formuluotes, reikėtų tikslinti projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatas, išbraukiant jose žodžius „nuolatinės techninės“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 5 punktą ir jį išdėstyti taip: „5) tvirtinti
bendrijos metinę pajamų ir išlaidų sąmatą, tikslinius įnašus, bendrijos nario
mokestį ar kitų asmenų įmokas, skirtas bendrojo naudojimo objektų |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
14 |
|
|
|
9. Atsižvelgiant į tai, kad pagal projekto 9 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 16 straipsnio 3 dalį bendrijos nariai informaciją gali gauti ir elektroninėmis ryšių priemonėmis, svarstytina, ar siekiant aiškumo, projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalies nuostatų nereikėtų patikslinti nurodant, kad registravimo knygoje turi būti nurodyti ir fizinių bei juridinių asmenų kontaktiniai duomenys. Be to, projekto 14 straipsniu keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalies nuostatas reikėtų patikslinti, įrašant nuorodą į jose minimo ES reglamento oficialaus paskelbimo šaltinį. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 21 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Bendrijos
buveinėje turi būti bendrijos narių ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo
teritorijoje sodo sklypą, registravimo knyga. Registravimo knygoje turi būti
nurodyta fizinio asmens vardas ir pavardė, gimimo data, gyvenamoji vieta, kontaktiniai
duomenys, juridinio asmens pavadinimas, teisinė forma, kodas, buveinė
(adresas), sklypo valdymo teisės pagrindas, sodo sklypo plotas, |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
11 |
1 |
|
|
10. Projekto 11 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 2 punkte siūloma nustatyti, kad bendrijos valdymo organas ,,sudaro metinę finansinę ataskaitą ir ją pateikia bendrijos narių susirinkimui“. Atkreipiame dėmesį, kad bendrijos narių susirinkimo kompetencija yra nustatyta keičiamo įstatymo 15 straipsnyje. Pagal projekto 8 straipsnio 3 dalimi siūlomas keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 6 punkto nuostatas bendrijos narių susirinkimas tvirtina ,,metinę bendrijos ūkinės ir finansinės veiklos ataskaitą“. Iš projekto nuostatų nėra aišku, ar abejose projekto nuostatose turima omenyje ta pati ataskaita, ar skirtingos ataskaitos. Jeigu turima omenyje ta pati ataskaita, tai projekto straipsniuose reikėtų vartoti vienodą ataskaitos pavadinimą. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 18 straipsnio 2 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) įgyvendina
bendrijos metinę pajamų ir išlaidų sąmatą, sudaro metinę |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
16 (221) |
(1) |
|
|
11. Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kitų asmenų, t. y., asmenų, įsigijusių sodo sklypą mėgėjų sodo teritorijoje, bet nesančių bendrijos nariais, teisės ir pareigos gali būti nustatyti bendrijos įstatuose. Atkreipiame dėmesį, kad juridinio asmens steigimo dokumentuose paprastai nustatomos to juridinio asmens dalyvių (narių, dalininkų ir panašiai) teisės ir pareigos. Kitų asmenų, įsigijusių sodo sklypą mėgėjų sodo teritorijoje teisės ir pareigos turėtų būti nustatytos įstatyme. Be to, minėta projekto nuostata galėtų būti aiškinama ir taip, kad bendrijos įstatuose galėtų būti nustatytos mėgėjų sodo teritorijoje sodo sklypą įsigijusių asmenų teisės ir pareigos, nesusijusios su bendrijos vykdomomis funkcijomis, ar bendrosios sodininkų nuosavybės valdymu. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektu siūlomos keičiamo įstatymo 221 straipsnio nuostatos, kad bendrijos įstatuose gali būti nustatytos ,,kitų asmenų“ teisės ir pareigos nereikėtų atsisakyti |
Pritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad kitų asmenų teisės ir pareigos nustatomos bendrijos vidaus tvarkos taisyklėse, siūlome pritarti Teisės departamento pastabai. Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 221 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Kitų asmenų teises
ir pareigas nustato šis ir kiti įstatymai, taip pat |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
16 (221) |
(3) |
(7) |
(N) |
12. Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti ,,kitų asmenų“, t. y., asmenų, įsigijusių sodo sklypą mėgėjų sodo teritorijoje, bet nesančių bendrijos nariais, teises. Atkreipiame dėmesį, kad pagal projekto 8 straipsnio 2 dalimi siūlomas keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatas sodininkų bendrijos susirinkimas tvirtintų ,,kitų asmenų įmokas, skirtas bendrojo naudojimo objektų nuolatinės techninės priežiūros organizavimo ir eksploatavimo, bendrojo naudojimo žemės tvarkymo išlaidoms apmokėti“. Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 1 punkte siūloma nustatyti, kad ,,kiti asmenys“ privalo laikytis ,,vykdyti bendrijos narių susirinkimo, bendrijos valdymo organo sprendimus“. Atkreipiame dėmesį, kad teikiamame įstatymo projekte nėra siūloma nustatyti kitų asmenų teisės apskųsti sodininkų bendrijos susirinkimų (bendrijos organo), bendrijos valdymo organų sprendimus, jeigu jie prieštarauja imperatyvioms įstatymų normoms, bendrijos įstatams arba protingumo ir sąžiningumo principams. Civilinio kodekso 2.82 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad ieškinį teismui dėl juridinio asmens organų sprendimų pripažinimo negaliojančiais gali pareikšti juridinio asmens kreditoriai, juridinio asmens valdymo organas, juridinio asmens dalyvis arba kiti įstatymuose nustatyti asmenys. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalį nereikėtų papildyti atskiru punktu, kuriame būtų nustatyta kitų asmenų, t. y., asmenų, nesančių sodininkų bendrijos nariais, bet įsigijusių sodo sklypus mėgėjų sodo teritorijoje, teisę apskųsti bendrijos organų sprendimus. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Papildyti keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalį 7 punktu: „7) turi teisę apskųsti bendrijos valdymo organų sprendimus.“ |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
3 |
3 |
|
N |
13. Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 3 dalies 6 punkte siūloma nustatyti, kad kitiems asmenims ,,laiduojama teisė nedalyvauti bendrijos projektuose įsigyjant naujus bendrosios dalinės nuosavybės objektus“. Ši projekto nuostata kelia abejonių šiais aspektais: Pirma, iš projekto nuostatų, nėra aiškus sprendimų dėl naujų bendrosios dalinės nuosavybės objektų sukūrimo priėmimas, t. y., ar dėl jų sukūrimo spręstų sodininkų bendrijos susirinkimas, ar kitas bendrijos organas, ar būtų šaukiamas visų sodininkų nepriklausomai nuo to, ar jie yra bendrijos nariais, susirinkimas ir t.t. Atkreipiame dėmesį, kad Civilinio kodekso 4.85 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sprendimus dėl naujų bendrojo naudojimo objektų sukūrimo ir disponavimo jais klausimų priimamas butų ir kitų patalpų savininkų balsų dauguma. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar analogiškas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas ir keičiamame įstatyme. Antra, tuo atveju, jeigu dalis sodininkų nedalyvautų naujų bendrojo naudojimo objektų įsigijimo procese, tokiu atveju mėgėjų sodų teritorijoje atsirastų bendrosios nuosavybės objektai, priklausantys visiems sodininkams, ir tie bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektai, kurie priklausytų tik tiems sodininkams, kurie sutiktų dalyvauti sukuriant tokią nuosavybę ir prisidėtų finansiškai prie jos sukūrimo. Nėra aišku, ar tokia naujai sukurta bendroji nuosavybė turėtų būti atskirai apskaitoma ir registruojama. Kitu atveju, sodo sklypo perleidimo atveju nebūtų aišku, kokia konkrečiai bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalis pereitų naujajam savininkui, pavyzdžiui, tais atvejais, kai sodo sklypo perleidėjas nebūtų prisidėjęs prie kai kurių naujų bendrosios dalinės nuosavybės objektų sukūrimo. Trečia, iš projekto nuostatų nėra aišku, kaip būtų vykdomas bendrosios dalinės nuosavybės teisės objektų išlaikymas, jų remontas, tvarkymas ir panašiai, kai dalis sodininkų bendrijoje esančių bendrojo naudojimo objektų bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausytų visiems sodininkams, o dalis – tik tiems, kurie pareiškė valią ir finansiškai prisidėjo dėl naujų objektų įsigijimo. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus. Ketvirta, nėra aišku, kokiais argumentais remiantis būtų laiduojama tik asmenų, įsigijusių sodo sklypus, bet nesančių sodininkų bendrijos nariais, teisė nedalyvauti naujų bendrosios dalinės nuosavybės objektų įsigijime. Kai tuo tarpu bendrijos nariams tokia teisė nebūtų laiduojama. |
Pritarti iš dalies |
Argumentai: Nepritarti dėl abejonės, kodėl sodininkų bendrijos nariai negali atsisakyti dalyvauti naujų objektų sukūrime. Sodininkų bendrija apima tam tikrą mėgėjų sodo teritoriją ir joje veikia kaip tam tikra bendruomenė, kuri, siekdama užtikrinti savo veiklos tikslus, turi kurti bendrojo naudojimo objektus. Sprendimas dėl tokių objektų kūrimo priimamas bendrijos narių susirinkime, tai yra daugumos sprendimas. Pasiūlymas: Papildyti projekto 3 straipsnį 3 dalimi: „3. Papildyti 7 straipsnį nauja 7 dalimi: „7. Tais atvejais, kai sukuriamas naujas bendrojo naudojimo objektas, jis įtraukiamas į bendrojo naudojimo objektų aprašą pažymint, kokie asmenys prisidėjo prie jo sukūrimo. Šis objektas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso tiems savininkams, kurie dalyvavo jį sukuriant. Naujai įsigyto objekto priežiūros ir eksploatacijos organizavimo išlaidas apmoka asmenys, kuriems jis priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise. Sodo sklypo perleidimo atveju naujai sukurtos bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalis pereina naujajam savininkui tik tuo atveju, jeigu sodo sklypo perleidėjas yra prisidėjęs prie šio objekto sukūrimo.“ |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
16 |
|
|
|
14. Projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti, kad kiti asmenys turi pareigą ,,laikytis bendrijos įstatų, vykdyti bendrijos narių susirinkimo, bendrijos valdymo organo sprendimus“. Juridinio asmens steigimo dokumentai paprastai reglamentuoja juridinio asmens veiklą, jie yra privalomi juridinio asmens dalyviams (šiuo atveju bendrijos nariams), bendrijos valdymo organams ir panašiai. Pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą sodininkai. nesantys sodininkų bendrijos nariais, privalėtų vykdyti sodininkų bendrijos nariams įstatuose nustatytas pareigas, pavyzdžiui, mokėti sodininkų bendrijos nario mokestį ir t.t. Pastebėtina ir tai, kad juridinio asmens organų sprendimais paprastai sprendžiami juridinio asmens esminiai veiklos, valdymo, santykių su trečiaisiais asmenimis ir panašiai klausimai. Juridinio asmens organų sprendimai orientuoti į paties juridinio asmens veiklą, valdymą privalomi tam juridiniams asmeniui. Sodininkų bendrijų pagrindinis tikslas yra valdyti sodininkų bendrosios nuosavybės teisės objektus. Taigi ir bendrijos organų sprendimai kitiems asmenims, manytina, turėtų būti privalomi tik toje apimtyje, kiek tai liečia bendrojo naudojimo objektų valdymą. Tuo tarpu pagal projekto nuostatas sodininkų bendrijos organų sprendimai, pavyzdžiui, dėl bendrijos narių - sodininkų švenčių organizavimo ir pan., taip pat būtų privalomi asmenims, kurie nėra bendrijos nariai, bet mėgėjų sodo teritorijoje yra įsigiję mėgėjų sodo sklypus. Atsižvelgiant į tai, kas aukščiau išdėstyta, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti susiaurinant kitų asmenų pareigų apimtį. |
Nepritarti |
Nepritarti siūlymui atsisakyti nuostatos, įpareigojančios kitus asmenis laikytis bendrijos narių susirinkimo ar bendrijos valdymo organo sprendimų. Įgyvendinant minėtus sprendimus, bus atsižvelgiama, kokiam subjektui jie adresuoti. Jeigu sprendimas susijęs su bendrosios nuosavybės teisės objektu, jis bus privalomas visiems asmenims, jeigu sprendimas susijęs su bendrijos nario mokesčiu ar bendrijos šventės organizavimu, jis bus skirtas tik bendrijos nariams ir nebus aktualus kitiems subjektams. Dėl bendrijos įstatų. Įstatymo 11 straipsnyje reglamentuojama, kas turi būti nustatyta bendrijos įstatuose. Be kitų įpareigojimų, juose nustatoma tikslinių, kaupiamųjų ir kitų su bendrijos veikla susijusių įnašų nustatymo ir mokėjimo tvarka bendrijos nariams ir kitiems asmenims. Taip pat įstatuose nustatoma nepiniginių įnašų įvertinimo ir kitų asmenų darbo sąnaudų įskaitymo į įnašus tvarka. Atsižvelgiant į tai manytina, kad bendrijos įstatų, kiek tai liečia kitus asmenis, laikymasis turi būti privalomas ir kitiems asmenims. |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-11-28 |
16 (221) |
(4) |
(3) |
|
15. Atsižvelgiant į iš esmės analogiškas projekto 3 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 7 straipsnio 5 dalies nuostatas, taip pat projekto 8 straipsnio 2 dalimi keičiamo įstatymo 15 straipsnio 1 dalies 5 punkto nuostatas ir siekiant suderinti įstatyme vartojamas formuluotes, reikėtų tikslinti projekto 16 straipsniu keičiamo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punkto nuostatas vietoj formuluotės „bendrosios sodo teritorijos tvarkymo“ įrašant formuluotę „bendrojo naudojimo žemės tvarkymo“. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti keičiamo įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip: „3) pagal
bendrijos pateiktas sąskaitas apmokėti už proporcingai jiems tenkančias
bendrojo naudojimo objektų eksploatacijos, bendro |
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Guoda Burokienė
Komiteto biuro patarėja Rasa Mačiulytė