LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
žmogaus teisių komitetas
DĖL LIETUVOS Respublikos LYGIŲ GALIMYBIŲ ĮSTATYMO NR. IX-1826
1 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 151 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO
Nr. XIIIP-941
2018 m. spalio 10 d.
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik; Viktorija Čmilytė-Nielsen, Sergejus Jovaiša, Andrius Navickas, Leonard Talmont, Gediminas Vasiliauskas; komiteto biuro vedėja Jolanta Savickienė, komiteto biuro patarėjos Eglė Gibavičiūtė, Rūta Ragaliauskienė, komiteto biuro padėjėjos Inga Ališauskienė, Jūratė Mikulskienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko patarėjas Juozas Bernatavičius, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių skyriaus vedėja Eglė Čaplikienė, Lygių galimybių kontrolierė Agneta Skardžiuvienė ir Teisės skyriaus vedėjas Vytis Muliuolis, Seimo kanceliarijos Teisės departamento patarėja Irena Šambaraitė
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas |
1
|
1 |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projektu siekiama Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatyme įtvirtinti subjektą – Žmonių su negalia teisių stebėsenos komitetą prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau –Komitetas), kuris vykdytų Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos (toliau – Konvencija) ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę. Siūlomas reguliavimas svarstytinas keliais aspektais. Visų pirma, pažymėtina, kad projektu iš esmės nėra nustatomi Komiteto veiklos teisiniai pagrindai, kaip tai nurodoma Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 1 straipsnio 2 dalyje. Iš projektu siūlomo teisinio reguliavimo visiškai nėra aiškus Komiteto teisinis statusas: ar Komitetas yra juridinis asmuo (jeigu yra, tai kas yra Komiteto steigėjas, kokia jo teisinė forma), koks yra Komiteto narių skaičius, kokia jų įgaliojimų trukmė, kaip yra organizuojamas Komiteto darbas, ar jis turi aptarnaujantį personalą (administraciją), ar ne ir pan. Nors projekto aiškinamajame rašte ir nurodoma, kad įstatymo įgyvendinimui reikės papildomų valstybės biudžeto lėšų ekspertų darbui komitete apmokėti, iš paties projekto nuostatų Komiteto veiklos pobūdis nėra aiškus – ar Komiteto nariai savo funkcijas atliks atlygintinai, ar visuomeniniais pagrindais. Kelia abejonių, ar toks projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka Jungtinių Tautų Generalinės asamblėjos 1993 metų gruodžio 20 d. rezoliucija patvirtintus ir projekto aiškinamajame rašte nurodytus Principus, susijusius su nacionalinių institucijų statusu (Paryžiaus principus), Konvencijos Neįgaliųjų teisių komiteto rekomendacijas (toliau – Rekomendacijos) bei Konstitucinio Teismo suformuluotą doktriną, pagal kurią esminės subjekto veiklos sąlygos turi būti nustatytos įstatymu. Pažymėtina, kad remiantis Paryžiaus principų nuostatomis, siekiant užtikrinti nacionalinės institucijos nepriklausomumą, nacionaliniame teisės akte turi būti nustatyta nacionalinės institucijos sudarymo tvarka, nacionalinės institucijos narių įgaliojimų trukmė; nacionalinė institucija turi turėti atitinkamą infrastruktūrą ir pakankamus finansinius išteklius; neturi būti vykdoma nacionalinės institucijos finansinė kontrolė ir pan. Pažymėtina, kad nors nei Paryžiaus principuose, nei Rekomendacijose nėra nurodoma, kokio lygmens nacionalinės teisės akte tai turi būti nustatyta, atsižvelgiant į minėtą Konstitucinio Teismo doktriną manome, kad pagrindinės nuostatos, apibrėžiančios Komiteto teisinį statusą ir jo veiklą, turi būti nustatytos įstatyme.
Antra, kaip matyti iš Rekomendacijų 68 punkto b papunkčio nuostatų, Lietuvai, atsižvelgiant į Konvencijos 33 straipsnio 2 dalį, yra rekomenduojama sukurti nepriklausomą struktūrą, atitinkančią Paryžiaus principus, nes Neįgaliųjų reikalų taryba, paskirta vykdyti nepriklausomą Konvencijos kontrolę, yra pavaldi Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai (Rekomendacijų 67 punkto b papunktis). Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į tai, kad įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad Komitetas veiks prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos, tačiau iš siūlomo reguliavimo Komiteto ir Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos tarpusavio santykis nėra aiškus.
Trečia, iš Rekomendacijų 68 punkto b papunkčio būtų galima suprasti, kad Lietuvai yra siūloma atsisakyti Neįgaliųjų reikalų tarybos ir įsteigti naują nepriklausomą instituciją. Kaip matyti iš kartu teikiamo Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo Nr. I-2044 16 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-442, juo nesiūloma naikinti Neįgaliųjų reikalų tarybos, reglamentuojamos Neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 17 straipsnyje. Atsižvelgiant į tai, kad tiek projektu siūlomo Komiteto, tiek Neįgaliųjų reikalų tarybos sudarymo principai bei funkcijos yra panašios, nėra aiškus šių institucijų tarpusavio santykis.
Ketvirta, svarstytina, ar įstatymo projektu siūlomos nuostatos yra keičiamo įstatymo reguliavimo dalykas. Pažymėtina, kad neįgaliųjų lygių teisių užtikrinimui yra priimtas Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas, todėl manytina, kad šiame įstatyme galėtų būti įtvirtinti subjektai, vykdantys Konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėseną ir kontrolę.
|
Pritarti |
Komitetas pritaria Seimo nario V. Simulik pasiūlymui Nr. 2, kuriuo siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymo 151 straipsnį.
Atsižvelgiant į tai, kad LR Seime 2018-09-28 buvo pateiktas LR Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. XIII-198 pakeitimo įstatymo projektas ir su juo susiję kiti įstatymų projektai Nr. XIIIP-2491- Nr. XIIIP-2511 kuriais, siekiama viename teisės akte nustatyti bendrą komisijų narių darbo apmokėjimo sistemą, suteikiant galimybę komisijų nariams gauti teisingą atlygį už darbą komisijose. Todėl Žmogaus teisių komitetas siūlo įstatymo projekte ,,Žmonių su negalia teisių stebėjimo komiteto“ pavadinimą keisti į ,,Žmonių su negalia teisių stebėjimo komisiją“ ir papildyti projekto 2 straipsniu keičiamą 15 1 straipsnį nauja 4 dalimi, kurioje būtų numatyta, kad Komisijų narių darbas apmokamas Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo nustatyta tvarka.
Atsižvelgiant į Seimo nario V. Simulik pasiūlymą Įstatymo projektas papildomas nauju Įstatymo 17 straipsnio pakeitimu. Atitinkamai tikslinamas ir Įstatymo projekto pavadinimas.
Įstatymo projekte patikslinama, kad Komitetas(Komisija) vykdys JT neįgaliųjų teisių konvencijos įgyvendinimo stebėseną (151 str. 1 d.) , o Lygių galimybių kontrolierius -konvencijos įgyvendinimo kontrolę (naujas projekto 4 straipsnis, papildantis Įstatymo 17 str. 4 dalimi).
JT Rekomendacijų 68 punkto b papunktyje siūloma ,,pašalinti Neįgaliųjų reikalų tarybą iš nepriklausomos stebėsenos sistemos“, o ne apskritai naikinti tokią instituciją. Šiuo metu Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba ir Neįgaliųjų reikalų taryba yra paskirtos veikti kaip valstybės nepriklausomos kontrolės mechanizmai. JT Komiteto nuomone, Neįgaliųjų reikalų taryba negali veikti kaip nepriklausomas kontrolės mechanizmas dėl to, kad ji yra pavaldi Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.
Pagal Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymo 17 str. 2 d., Neįgaliųjų reikalų taryba (NRT) teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei, ministerijoms, kitoms valstybės ir savivaldybių institucijoms ir įstaigoms dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo stebėsenos ataskaitų. Komitetas bendradarbiavimo pagrindu dirbtų kartui su NRT, atsižvelgtų į NRT teikiamas pastabas dėl Konvencijos stebėsenos ataskaitų. |
|
|
2 |
|
|
3. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 2 dalis, kadangi neįgaliųjų organizacijos yra priskiriamos prie nevyriausybinių organizacijų.
|
Pritarti |
Siūloma įstatymo projekte vartoti sąvoką ,,neįgaliųjų asociacijos“ |
|
|
2 |
|
|
4. Tikslintina įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 151 straipsnio 3 dalis, kadangi sprendimų priėmimo tvarka paprastai nurodoma darbo reglamente, bet ne nuostatuose.
|
Pritarti |
Komitetas pritarė Seimo nario V. Simulik pasiūlymui Nr. 2, kuriuo siūloma tikslinti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamą įstatymo 151 straipsnį. |
|
|
|
|
|
5. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, įstatymo projekto pavadinime žodžiai „LIETUVOS RESPUBLIKOS“ rašytini atskiroje eilutėje ir centre. |
Pritarti |
|
|
|
4 (5) |
|
|
6. Projekto 4 straipsnio 1 dalyje po žodžio ,,įstatymas“ įrašytini žodžiai ,,išskyrus šio straipsnio 2 dalį“. |
Pritarti |
|
|
|
4 (5) |
|
|
7. Iš projekto 4 straipsnio 2 dalies nuostatos nėra aišku, kokius teisės aktus turės priimti Vyriausybė. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Lygių galimybių kontrolierius, tiek jo tarnyba yra nepriklausomi nuo Vyriausybės. |
Atsižvelgti |
Priėmus šį įstatymą reikėtų keisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 8 d. nutarimą Nr. 1739 „Dėl Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo“ bei Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. gruodžio 30 d. įsakymą Nr. A1-340 „Dėl Neįgaliųjų reikalų departamento prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos nuostatų patvirtinimo“ |
|
|
|
|
|
8. Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas veiks prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos ir įvertinus tai, kad pagal keičiamo įstatymo 15 straipsnio 4 dalies nuostatas, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos veiklos tikslus ir funkcijas nustato Seimo patvirtinti Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos nuostatai, kartu turėtų būti keičiami ir minėti nuostatai. |
Atsižvelgti |
|
2. |
Europos teisės departamentas
|
|
|
|
Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo 2017 m. birželio 23 d. raštu Nr. S-2017-6373 pateiktą derinti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektą Nr. XIIIP-941, informuojame, kad pastabų ir pasiūlymų dėl šio projekto turinio atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
3.Piliečių, asociacijų, politinių partijų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
LR Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba, 2017-10-27 Nr. g-2017-11761 |
|
|
|
LR Seimo Neįgaliųjų teisių komisijai, LR Seimo Žmogaus teisių komitetui Dėl įstatymo projekto Nr. XIIIP-941 Lietuvos Respublikos lygių galimybių kontrolieriaus 2017 m. gegužės 19 d. įsakymu Nr. V-22 „Dėl darbo grupės „Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo įgyvendinimo rekomendacijos tobulinimo sudarymo“ Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyboje (toliau Tarnyba) patvirtinta darbo grupė Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijos ir jos Fakultatyvaus protokolo (toliau - Konvencija) įgyvendinimo rekomendacijų tobulinimui. Darbo grupę sudarė Agneta Skardžiuvienė, Lygių galimybių kontrolierė (darbo grupės pirmininkė); Eglė Čaplikienė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių skyriaus vedėja; Audronė Daukšaitė-Timpė, Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos Teisės skyriaus patarėja; Dovilė Juodkaitė, asociacijos „Lietuvos neįgaliųjų forumas“ prezidentė; Asta Kandratavičienė, Neįgaliųjų reikalų departamento prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos direktorė; Dalia Mikalauskaitė, registruota lobiste; Irma Mituzienė, Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Lygių galimybių skyriaus vyriausioji specialistė; Vytis Muliuolis, Tarnybos Teisės skyriaus vyresnysis patarėjas; prof. dr. Jonas Ruškus, Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių komiteto narys, Vytauto Didžiojo universiteto Socialinio darbo katedros profesorius. Darbo grupė, atsižvelgdama į Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių komiteto 2016 m. balandžio 20 d. Lietuvai pateiktas pastabas dėl Konvencijos įgyvendinimo Lietuvoje, nutarė parengti Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo pakeitimus, kuriais remiantis būtų sukurtas nepriklausomas Konvencijos įgyvendinimo stebėsenos ir kontrolės mechanizmas, atitinkantis Konvencijos 33 straipsnio 2 dalyje nustatytus įpareigojimus valstybėms - Konvencijos dalyvėms: įsteigti nepriklausomą stebėsenos mechanizmą, atitinkantį Paryžiaus principus. Vykdant Konvencijos stebėsenos ir kontrolės funkcijas, nutarta įsteigti Tarnybos padalinį (nepriklausomą ekspertų grupę) - Žmonių su negalia teisių stebėsenos komitetą prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos (toliau - Komitetas). Darbo grupės parengtas Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) 2017 m. birželio 23 d. buvo užregistruotas Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų projektų registre (reg. Nr. XIIIP-941). Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas (toliau – Teisės departamentas) 2017 m. birželio 30 d. pateikė išvadą Nr. XIIIP-941 „Dėl Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 15(1) straipsniu įstatymo projekto“. Išnagrinėjęs šią Teisės departamento išvadą, informuoju, jog su joje išvardintomis pastabomis sutinku ir siūlau į jas atsižvelgti. Siekiant teisinio aiškumo bei operatyvumo tobulinant Įstatymo projektą, siūlytina, svarstant Įstatymo projektą Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komitete, į svarstymą pakviesti 2017 m. gegužės 19 d. lygių galimybių kontrolieriaus įsakymu Nr. V-22 sudarytos darbo grupės narius bei Teisės departamento atstovus ir apsvarstyti klausimus dėl Įstatymo projekto papildymo nuostatomis, apibrėžiančiomis Komiteto narių skaičių, jų delegavimo bei skyrimo tvarką. Svarstant minėtus klausimus būtina atsižvelgti į tinkamą atstovavimą regioninėms, asmenų su negalia teises ginančioms, organizacijoms, Komiteto narių (ekspertų) darbo / teikiamų paslaugų Komitete apmokėjimo principus, Komiteto pirmininko skyrimo tvarką. |
Atsižvelgti |
Komitetas teikia patikslintą įstatymo projektą.
|
2. |
LR Seimo kontrolierių įstaiga, 2017-10-30 Nr. g-2017-11827 |
|
|
|
LR Seimo Žmogaus teisių komitetui Dėl įstatymų projektų Nr. XIIIP-941 ir Nr. XIIIP-942 Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstaigoje 2017 m. spalio 17 d. gautas Lietuvos Respublikos Seimo Žmogaus teisių komiteto raštas, kuriame prašoma susipažinti su Lietuvos Respublikos lygių galimybių įstatymo pakeitimo įstatymo projektais (Nr. XIIIP-941 ir XIIIP-942) ir pateikti Komitetui nuomonę dėl siūlomo teisinio reguliavimo, kuriuo siekiama įgyvendinti Jungtinių Tautų neįgaliųjų teisių konvencijoje ir jos fakultatyviajame protokole numatytas stebėsenos ir kontrolės priemones. Susipažinę su Įstatymo projektuose siūlomais teisinio reguliavimo pakeitimais bei siekdami teisinio aiškumo siūlytume minėtus projektus tobulinti, tikslinti ir papildyti. Įstatymo projekte nėra aiškiai apibrėžtas Žmonių su negalia teisių stebėsenos komiteto prie Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisinis statusas, todėl siūlytume papildyti Įstatymo projektą nuostatomis, kuriose būtų apibrėžtos esminės Žmonių su negalia teisių stebėsenos komiteto veiklos sąlygos, įtvirtinta savarankiško ir nepriklausomo kontrolės ir priežiūros subjekto padėtis, nustatyta šio subjekto sudarymo tvarka, jo narių skaičius ir įgaliojimų trukmė, sprendimų priėmimo tvarka, darbo apmokėjimo pagrindai ir tvarka, finansinio savarankiškumo garantijos. |
Atsižvelgti |
Komitetas teikia patikslintą įstatymo projektą.
|
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų, komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
Str. |
Str. d. |
P. |
||||||
1. |
Socialinių reikalų ir darbo komitetas 2018-05-09 |
|
|
|
|
Įstatymo projektui iš esmės pritarti ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį patobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvadas.
|
Pritarti |
Komitetas siūlo patobulintą projektą. |
2. |
Neįgaliųjų teisių komisija 2018-09-19
|
|
|
|
|
Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lygių galimybių įstatymo Nr. IX-1826 1 ir 16 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 151 straipsniu įstatymo projektui Nr. XIIIP-941 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pastabas |
Pritarti |
Komitetas siūlo patobulintą projektą. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-941(2) ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu ,,už“.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktorija Čmilytė-Nielsen.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: -.
PRIDEDAMA:
Komiteto siūlomas įstatymo projektas Nr. XIIIP-941(2) ir jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas Valerijus Simulik
Žmogaus teisių komiteto biuro patarėja, Rūta Ragaliauskienė