LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 526 IR 589 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR KODEKSO PAPILDYMO 5261 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-1820
2022-11-16 Nr. 102-P-48
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Marius Matijošaitis, Irena Haase, Dainių Kreivį pavaduojantis Linas Slušnys, Gabrielių Landsbergį pavaduojantis Andrius Vyšniauskas, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Algirdas Stončaitis.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės vyresnysis patarėjas Darius Vasaris, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo saugumo politikos grupės patarėjas Dainius Cicėnas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-06-20 |
1, 2 |
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – ir ANK) 526 straipsnio pavadinime ir šio ANK straipsnio 1 dalies dispozicijoje nurodomos dvi teisės aktų grupės, kurių nevykdymas ar pažeidimas turėtų užtraukti administracinę atsakomybę – pirma, Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymas, antra, kiti krizių valdymą ir civilinę saugą reglamentuojantys teisės aktai. Sisteminė ir loginė įstatymo projekto nuostatų analizė leidžia manyti, kad inkriminuojant įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 526 straipsnio 1 dalį turėtų pakakti nustatyti, jog asmuo nevykdė ar pažeidė arba Krizių valdymo ir civilinės saugos įstatymą, arba kokius nors kitus krizių valdymą ir civilinę saugą reglamentuojančius teisės aktus. Jeigu taip, tuomet šios dvi teisės aktų grupės įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 526 straipsnio pavadinime ir šio ANK straipsnio 1 dalies dispozicijoje turėtų būti atskiriamos vartojant ne jungtuką „ir“, o jungtuką „arba“. Būtent pastarasis jungtukas vartotinas ANK specialiojoje dalyje atskiriant alternatyvius administracinio nusižengimo sudėties požymius. Analogiška pastaba teiktina ir įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio pavadinimui bei šio ANK straipsnio 1 daliai.
|
Pritarti |
Vietoj jungtuko „ir“ vartotinas jungtukas „arba“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-06-20 |
2 |
|
|
2. Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio 1 dalyje siūloma įtvirtinti administracinę atsakomybę už Nepaprastosios padėties įstatymo ir kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą, o to paties ANK straipsnio 3 dalyje – atsakomybę už šių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą, kai jų nevykdymas ar pažeidimas sukėlė, be kita ko, pavojų konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai. Vertinamo administracinio nusižengimo kontekste pavojaus sukėlimas konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai yra veiką kvalifikuojantis požymis[[1]], kurio pagrįstumas kelia abejonių. Antai kartu teikiamame Nepaprastosios padėties įstatymo Nr. IX-938 2, 3, 6, 7, 12, 13, 14, 16, 20, 21, 22, 24, 27, 28, 29 ir 31 straipsnių pakeitimo įstatymo projekte (reg. Nr. XIVP-1829) numatoma, kad nepaprastoji padėtis gali būti įvedama tik tada, kai valstybėje jau yra iškilusi grėsmė konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai[[2]]. Tai suponuoja, jog iš esmės bet koks Nepaprastosios padėties įstatymo ar kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymas ar pažeidimas automatiškai sukelia ir tam tikro lygmens grėsmę nurodytiems teisiniais gėriams. Taigi neaišku, kaip tarpusavyje reikėtų atriboti įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 5261 straipsnio 1 dalyje numatomą „paprastą“ (t. y. nesukėlusį jokio pavojaus) Nepaprastosios padėties įstatymo ir kitų nepaprastąją padėtį reglamentuojančių teisės aktų nevykdymą ar pažeidimą nuo šių teisės aktų nevykdymo ar pažeidimo, kuris sukėlė pavojų konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai.
|
Pritarti |
Projektu 2 straipsniu pildomo 5261 straipsnio 3 dalyje atsisakytina žodžių „konstitucinei santvarkai ar visuomenės rimčiai“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-06-20 |
3 |
3, 7 |
|
3. Įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 49 ir 82 punktų nuostatos derintinos su: - 2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojusiu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 307, 589 straipsnių pakeitimo ir 306 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu Nr. XIV-897, kuriuo ANK 306 straipsnis buvo pripažintas netekusiu galios (įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 49 punkte šalintina nuoroda į ANK 306 straipsnį); - 2022 m. gegužės 1 d. įsigaliojusiu Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso 99, 148, 205 ir 589 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-691, kuriuo ANK 589 straipsnio 82 punktas buvo papildytas nuoroda į ANK 205 straipsnio 7 dalį (nuoroda į ANK 205 straipsnio 7 dalį turėtų būti teikiama ir įstatymo projekto 3 straipsniu keičiamo ANK 589 straipsnio 82 punkte).
|
Pritarti |
Pastaboje minimi punktai koreguotini taip pat ir atsižvelgiant į priimto įstatymo Nr. XIV-1358 nuostatas. |
4. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
3 |
2, 5 |
|
Atsižvelgiant į 2023 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Administracinių nusižengimų kodekso 8, 29, 71, 415, 416, 417, 420, 422, 423, 424, 426, 427, 428, 431, 589, 602, 603, 608, 611 ir 686 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1446 nuostatas koreguotinas ANK 589 straipsnio 40 punktas, jame teikiant nuorodas į 431 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalis, į 450 straipsnio 1, 2, 17 ir 18 dalis, į 459 straipsnio 4, 5, 6, 9 ir 10 dalis. Taip pat derintinas ir 3 straipsnio 5 dalimi keičiamo ANK 589 straipsnio 55 punktas, jame teikiant nuorodas į 431 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalis, o taip pat į 450 straipsnio 1, 2, 17 ir 18 dalis. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad Seime yra svarstomas įstatymo projektas Nr. XIVP-1292(5), kuriame taip pat keičiami ANK 589 straipsnio 55 ir 82 punktai. Kadangi minimas įstatymas (jeigu bus priimtas) įsigalios po paskelbimo TAR’e, tuomet svarstomame įstatymo projekte turėtų būti tikslinami minėti punktai. Juose turėtų būti teikiama nuoroda į 417 straipsnio 21 punktą. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – nėra, susilaikė – nėra.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Stasys Šedbaras
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė