Argumentai:
Siekiant įgyvendinti Europos Komisijos 2016 m. rugsėjo 29 d.
sprendimą C(2016) 6340 (toliau
– Sprendimas) dėl valstybės pagalbos teikimo mokslo ir technologijų parkų
(toliau – MITP) lygmenyje, projektu Nr. XIIIP-884(2) siūloma nustatyti
pareigą MITP užtikrinti, kad audito įmonė arba auditorius, atlikęs metinį
MITP finansinių ataskaitų auditą be auditoriaus išvados pateiktų ir
ataskaitą, kurioje turi būti pateiktas finansinės naudos, kurią MITP įgijo iš
patikėjimo teise valdomo turto perdavimo MITP įsikūrusioms įmonėms,
vykdančioms taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbus ir
diegiančioms inovacijas pagal nereikšmingos (de minimis) pagalbos
taisykles, vertinimas.
Pažymėtina, kad pritarus siūlomai
formuluotei bus neišvengiamai susiduriama su praktinėmis įstatymo
įgyvendinimo problemomis.
Vadovaujantis Lietuvos
Respublikos finansinių audito ataskaitų įstatymu, auditorius, teikdamas
auditoriaus išvadą, t. y. savo nuomonę apie audituotas finansines ataskaitas,
gali pateikti ir audito ataskaitą – kartu su auditoriaus išvada teikiamą
dokumentą, kuriame auditorius, nurodo papildomą finansinių ataskaitų audito
informaciją. Pabrėžtina, kad Projektu Nr. XIIIP-884(2) siūlomas įtvirtinti
auditoriaus vertinimas neatitinka auditoriaus išvados dėl finansinių
ataskaitų audito turinio ir esmės. Taigi projektu Nr. XIIIP-884(2) siūloma
nustatyti auditoriaus pareigą atlikti veiksmus, kurie nėra reglamentuoti nei
minėtame Finansinių audito ataskaitų nei kituose įstatymuose. Taip pat nei
Projekte, nei kituose teisės aktuose nėra apibrėžta auditoriaus turima
nustatyti finansinės naudos sąvoka bei auditoriaus atliekamo vertinimo
apimtis.
Pažymėtina ir tai, kad vertinant
tik MITP metines finansines ataskaitas nebus įmanoma nustatyti, ar MITP iš
valstybės ir (arba) savivaldybės turto nuomos gauta nauda yra perduodama
galutiniams naudos gavėjams – MITP veikiančioms įmonėms.
Siekiant įgyvendinti Sprendimo
nuostatas ir užtikrinti, kad MITP valdantiems patikėjimo teise pagal
patikėjimo sutartį jiems perduotą valstybės ir (arba) savivaldybės turtą,
nėra teikiama valstybės pagalba, siūlytina:
1. Projekte įtvirtinti MITP
pareigą kasmet Vyriausybės ar jos institucijos nustatyta tvarka rengti
Valstybės pagalbos teikimo ataskaitą ir užtikrinti, kad pasibaigus MITP
finansiniams metams per keturis mėnesius nepriklausomas auditorius,
vadovaudamasis Vyriausybės įgaliotos institucijos patvirtinta ir su Lietuvos
auditorių rūmais suderinta technine užduotimi atliktų Valstybės pagalbos
teikimo ataskaitos tikrinimą dėl ataskaitos atitikties Vyriausybės ar jos
įgaliotos institucijos parengtoje tvarkoje nustatytiems reikalavimams;
2. Atsižvelgiant į tai, kad
Projekte numatomos tokio vertinimo pasekmės (nustačius atsiradusią finansinę
naudą ji turi būti perskirstytina MITP veikiančioms įmonėms kitais
finansiniais metais joms padidinus teikiamų paslaugų kiekį ir kt.), numatyti
MITP pareigą Valstybės pagalbos teikimo ataskaitą ir jos tikrinimo rezultatus
pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai, taip pat skelbti savo interneto
svetainėje.
Pritarus teikiamam pasiūlymui bus užtikrinta
MITP galimybė parengti reikiamą ataskaitą, o auditoriams tinkamai atlikti
tokios ataskaitos tikrinimo veiksmus.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnio 5
dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Papildyti 25 straipsnį nauja 6 dalimi:
6. Mokslo ir technologijų parkas, valdantis ir
naudojantis jam patikėjimo teise perduotą valstybės ir (arba) savivaldybės
turtą, privalo:
1) užtikrinti, kad pajamos, gautos iš valstybės ir
(arba) savivaldybių turto nuomos, būtų naudojamos mokslo ir technologijų
parko įstatuose nustatytiems tikslams ir uždaviniams įgyvendinti;
2) užtikrinti, kad Lietuvos Respublikos finansinių
ataskaitų audito įstatymo nustatyta tvarka kiekvienais metais būtų
atliekamas nepriklausomas mokslo ir technologijų parko metinių
finansinių ataskaitų auditas. Audito įmonė arba auditorius, atlikęs metinį
finansinių ataskaitų auditą, pateikia auditoriaus išvadą ir audito ataskaitą,
kurioje turi būti pateiktas finansinės naudos, kurią mokslo ir technologijų
parkas įgijo iš patikėjimo teise valdomo turto perdavimo mokslo ir
technologijų parke įsikūrusioms įmonėms, vykdančioms taikomųjų mokslinių
tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbus ir diegiančioms inovacijas, pagal de
minimis pagalbos taisykles, vertinimas;
3) Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos
nustatyta tvarka (toliau – tvarka) parengti Valstybės pagalbos teikimo
ataskaitą ir užtikrinti, kad pasibaigus jo finansiniams metams per keturis
mėnesius būtų atliktas Valstybės pagalbos teikimo ataskaitos tikrinimas dėl
ataskaitos atitikties tvarkoje nustatytiems reikalavimams. Ataskaitos
tikrinimas atliekamas vadovaujantis Vyriausybės įgaliotos institucijos
patvirtinta ir su Lietuvos auditorių rūmais suderinta technine užduotimi,
kurioje nurodomi konkretūs reikalavimai šiai tikrinimo paslaugai ir (arba)
jos apimtis;
4) Valstybės pagalbos teikimo ataskaitą
kartu su auditoriaus Valstybės pagalbos teikimo ataskaitos tikrinimo
ataskaita ne vėliau kaip per 30 dienų nuo auditoriaus tikrinimo ataskaitos
pateikimo dienos pateikti Vyriausybės įgaliotai institucijai ir paskelbti
mokslo ir technologijų parko interneto svetainėje;
35)
jeigu audito metu remiantis Valstybės pagalbos teikimo ataskaitos
tikrinimo ataskaita nustatoma, kad atsirado finansinė nauda mokslo ir
technologijų parkui, šią finansinę naudą perskirstyti kitais finansiniais
metais, padidinus paslaugų, teiktinų mokslo ir technologijų parke
įsikūrusioms įmonėms, vykdančioms taikomųjų mokslinių tyrimų ir eksperimentinės
plėtros darbus ir diegiančioms inovacijas, kiekį. Jeigu finansinė nauda
atsiranda paskutiniais valstybės ir (arba) savivaldybės turto patikėjimo
sutarties galiojimo metais, tokia finansinė nauda grąžinama institucijai ar
įstaigai, su kuria sudaryta turto patikėjimo sutartis;
46) savo interneto svetainėje skelbti
informaciją apie teikiamų paslaugų įkainius, teikiamas nuolaidas ir įmonių
priėmimo į mokslo ir technologijų parką tvarką.“
|