LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SVEIKATOS REIKALŲ KOMITETAS

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 29, 701 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO,

73, 74 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO NETEKUSIAIS GALIOS

  ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3662

 

 

2020-06-17  Nr. 111-P-20

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Kubilienė, komiteto pirmininko pavaduotojas R. Martinėlis, komiteto nariai A. Armonaitė, K. Bartkevičius, I. Degutienė, D. Kaminskas, A. Kirkutis, J. Liesys, L. Matkevičienė, A. Matulas, I. Rozova, A. Vinkus.

Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai A. Astrauskas, K. Civilkienė, E. Jankauskas, V. Valainytė, padėjėjos D. Jonelytė, M. Neverkevičienė.

Kviestieji asmenys: sveikatos apsaugos ministras A. Veryga, sveikatos apsaugos ministerijos atstovai K. Garuolienė, V. Srogė, O. Vitkūnienė,  A. Storpirštienė, Radiacinės saugos centro atstovė R. Stasiūnaitienė, Valstybinio psichikos sveiktos centro atstovė A. Čepulytė, Sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų kompetencijų centro atstovai E. Ramelienė, R. Natka, S. Gutauskienė, V. Krupinskienė, Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro atstovas R. Sabaliauskas, Užkrečiamųjų ligų ir AIDS centro atstovas S. Čaplinskas, Nacionalinio visuomenės sveikatos centro atstovai R. Petraitis, R. Lingienė, Higienos instituto atstovas R. Jankauskas, Ekstremalių sveikatai situacijų centro atstovai O. Sitnikovas, E. Burbienė, Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento atstovė G. Belian.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-07-16

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 29 straipsnio 1 dalyje siūloma nurodyti, kad stacionarines ir ambulatorines teismo psichiatrijos ir teismo psichologijos ekspertizes atlieka kompetentinga teismo ekspertizės įstaiga. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal Teismo ekspertizės įstatymą gali būti steigiamos įvairios teismo ekspertizės įstaigos, kurių pagrindinė paskirtis yra atlikti teismų paskirtas teismo ekspertizes. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisinio aiškumo, vietoj formuluotės „kompetentinga teismo ekspertizės įstaiga“ siūlome įrašyti žodžius „kompetentingos teismo ekspertizės įstaigos“.

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2019-07-16

 

 

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti ir Vyriausybės poįstatyminius teisės aktus, projekto 5 straipsnio 2 dalyje po žodžių „Lietuvos Respublikos“ įrašytini žodžiai „Vyriausybė ir“.

 

Pritarti

 

1.      Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.       

Seimo nariai Antanas Matulas,  Raimundas Martinėlis, Irena Degutienė, Laimutė Matkevičienė, Irina Rozova, Kęstutis Bartkevičius,

Jonas Liesys, 2019-10-08

 

1

 

 

1 straipsnis. 29 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 29 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

29 straipsnis. Teismo psichiatrijos ir teismo psichologijos ekspertizės

1. Teismo psichiatrijos ir teismo psichologijos ekspertizės atliekamos pagal ikiteisminio tyrimo teisėjo ar teismo nutartį. Stacionarines ekspertizes atlieka kompetentinga teismo ekspertizės įstaiga Valstybinė teismo psichiatrijos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos. Ambulatorines ekspertizes atlieka kompetentinga teismo ekspertizės įstaiga Valstybinė teismo psichiatrijos tarnyba prie Sveikatos apsaugos ministerijos, teismo psichiatrijos ar psichologijos ekspertai ir kiti asmenys, turintys teismo psichiatro eksperto ar teismo psichologo eksperto kvalifikaciją ir įrašyti į Lietuvos Respublikos teismo ekspertų sąrašą. Teismo psichiatrijos ir teismo psichologijos ekspertizių organizavimo ir atlikimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“ 

 

 

Nepritarti

Ekspertizės skyrimo subjektus nustatančios nuostatos įtvirtintos proceso įstatymuose ir Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatyme.

2.       

Seimo nariai Antanas Matulas,  Raimundas Martinėlis, Irena Degutienė, Laimutė Matkevičienė, Irina Rozova, Kęstutis Bartkevičius,

Jonas Liesys, 2019-10-08

 

4

 

 

2 straipsnis. 74 straipsnio papildymas

 74 straipsnis. Valstybinė teismo psichiatrijos tarnyba prie

Sveikatos apsaugos ministerijos

1.  Valstybinę  teismo  psichiatrijos tarnybą  prie   Sveikatos apsaugos ministerijos steigia ir jos nuostatus tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija. Ši tarnyba yra juridinis asmuo. Jos  veikla finansuojama iš valstybės biudžeto.

2.  Valstybinė  teismo  psichiatrijos tarnyba  prie   Sveikatos apsaugos ministerijos:

1)  atlieka teismo medicinos, teismo psichiatrijos  ekspertizes teismams;

2)  vykdo kitas įstatymų ir šios tarnybos nuostatų   nustatytas funkcijas.

Nepritarti

Ekspertizės skyrimo subjektus nustatančios nuostatos įtvirtintos proceso įstatymuose ir Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatyme.

3.       

Seimo nariai Antanas Matulas,  Raimundas Martinėlis, Irena Degutienė, Laimutė Matkevičienė, Irina Rozova, Kęstutis Bartkevičius,

Jonas Liesys, 2019-10-08

 

3

 

 

1 straipsnis. 73 straipsnio papildymas

73 straipsnis. Valstybinė teismo medicinos tarnyba

1.  Valstybinė teismo medicinos tarnyba yra biudžetinė įstaiga, išlaikoma iš valstybės biudžeto ir kitų valstybės pinigų fondų.

2. Valstybinė teismo medicinos tarnyba:

1)  atlieka  teismo  medicinos  ekspertizes  ir  tyrimus  pagal teismo,  prokuratūros  ar ikiteisminio tyrimo pareigūnų pavedimus ir teikia kitas teismo medicinos paslaugas;

2)   diegia   naujas  teismo  medicinos  ekspertizės  rūšis  ir metodikas,   įstatymų   ir  kitų  teisės  aktų  nustatyta  tvarka dalyvauja plėtojant teismo medicinos mokslą;

3)  dalyvauja rengiant teismo medicinos ekspertus ir tobulinantjų kvalifikaciją;

4) vykdo kitas šiame ir kituose įstatymuose, teisės aktuose bei Valstybinės  teismo  medicinos  tarnybos  nuostatuose  nustatytas funkcijas. 

 

Nepritarti

Ekspertizės skyrimo subjektus nustatančios nuostatos įtvirtintos proceso įstatymuose ir Lietuvos Respublikos teismo ekspertizės įstatyme.

4.       

Seimo narys A. Veryga, 2020-

 

 

 

Argumentai:

Pateiktuose įstatymų projektuose, kuriuose numatytas Lošimų priežiūros tarnybos (LPT) prijungimas prie Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD), nėra vieno įstatymo projekto, kuriame būtų išvardintos Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamento pagrindinės funkcijos.

Siūlymo tikslas Sveikakos sistemos įstatyme numatyti Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamento pagrindinės funkcijas, kurios būtų vykdomos prijungus LPT prie NTAKD, kadangi šiame įstatyme dabartiniu metu yra nurodytos NTAKD, kuris vykdys abiejų institucijų veiklas, funkcijos. Siūlyme numatytos pagrindinės funcijos užtikrina visų vykdomų funkcijų tęstinumą bei perkėlia lošimų ir loterijų priežiūrą bei azartinių lošimų prevenciją į Vyriausybinės institucijos lygmenį.

 

 

 

2 straipsnis. 701 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 701 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

701 straipsnis. Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamentas

1. Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamentas yra Vyriausybės įstaiga. Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamento strateginį veiklos planą tvirtina sveikatos apsaugos ministras, o metinį veiklos planą – Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamento vadovas, suderinęs su sveikatos apsaugos ministru.

2. Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamentas, dalyvaudamas formuojant valstybės politiką narkotikų, tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių, alkoholio ir psichoaktyviųjų medžiagų, azartinių lošimų bei loterijų priežiūros ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo bei azartinių lošimų prevencijos srityse bei ją įgyvendindamas, atlieka šias funkcijas:

1) teikia valstybės institucijoms ir įstaigoms siūlymus dėl teisės aktų, reglamentuojančių narkotikų, tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių, alkoholio ir psichoaktyviųjų medžiagų, azartinių lošimų bei loterijų priežiūros ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo bei azartinių lošimų prevenciją, projektų rengimo, dalyvauja rengiant, vertina tokius teisės aktų projektus ir teikia išvadas dėl kitų institucijų ir įstaigų parengtų teisės aktų projektų;

2) teisės aktų nustatyta tvarka atlieka institucijų, įgyvendinančių narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių), į IV narkotinių ir psichotropinių medžiagų sąrašą įrašytų medžiagų, tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių, ir alkoholio bei azartinių lošimų ir loterijų valstybinę kontrolę, veiksmų priežiūros ir koordinavimo funkcijas;

3) teisės aktų nustatyta tvarka atlieka veiklos, susijusios su narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakais (prekursoriais), narkotinių ir psichotropinių medžiagų, naujų psichoaktyviųjų medžiagų, tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių ir alkoholio vartojimu bei azartiniais lošimais ir loterijomis, stebėseną;

4) rengia valstybines alkoholio, tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių, narkotikų, psichoaktyviųjų medžiagų, azartinių lošimų bei loterijų priežiūros ir psichoaktyviųjų medžiagų vartojimo bei azartinių lošimų prevencijos programas, koordinuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą;

5) organizuoja ir koordinuoja naujų psichoaktyviųjų medžiagų rizikos vertinimą;

6) teisės aktų nustatyta tvarka atlieka tabako gaminių ir alkoholio produktų gamybos bei didmeninės prekybos licencijavimo, veiklos, susijusios su narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakais (prekursoriais) licencijavimo, vietos registravimo pažymėjimų, importo ir eksporto leidimų išdavimo, veiklos verstis su į IV narkotinių ir psichotropinių medžiagų sąrašą įrašytomis medžiagomis leidimų išdavimo, didžiųjų loterijų, azartinių lošimų organizavimo licencijavimo, funkcijas;

7) kontroliuoja, kaip ūkio subjektai laikosi Narkotinių ir psichotropinių medžiagų pirmtakų (prekursorių) kontrolės, Narkotinių ir psichotropinių medžiagų kontrolės, Tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės, Alkoholio kontrolės, Azartinių lošimų, Loterijų įstatymų;

8) teisės aktų nustatyta tvarka atlieka Europos narkotikų ir narkomanijos informacinio tinklo nacionalinio centro funkcijas;

9) atlieka kitas įstatymų, Priklausomybių prevencijos ir priežiūros departamento nuostatų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas.“

 

Pritarti

 

 

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Žmogaus teisių komitetas, 2020-16-10

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

    6.1. Sprendimas: grąžinti projektą Nr.XIIIP-3662 iniciatoriams tobulinti.

 

Nepritarti

Sveikatos reikalų komitetas teikia patobulintą įstatymo projektą

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-3662(2) ir Komiteto išvadai.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Sveikatos reikalų komitetas, 2020-16-17

5

 

 

Pasiūlymas: pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2020 2021 m. sausio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir ministrai pagal kompetenciją iki 2019 2020 m. gruodžio 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

 

 

Pritarti

 

 

 

8. Balsavimo rezultatai: 7 – už, 1 – prieš, 3 susilaikė.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė, A. Vinkus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                                           Asta Kubilienė                                                                                                                                                           

 

 

Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė