LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS IKITEISMINIO ADMINISTRACINIŲ GINČŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1031 4 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2075(3)

 

2023-03-15  Nr. 102-P-9

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkas Stasys Šedbaras, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai:
Aušrinė Armonaitė, Irena Haase, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Seimo narys Kęstutis Vilkauskas, Ministro Pirmininko patarėjas Darius Žeruolis, Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajavienė, Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos politikos grupės vyriausioji patarėja, atliekanti grupės vadovės funkcijas Jūra Ivonaitytė, Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos politikos grupės vyresnysis patarėjas Adrianas Mečkovskis, Vidaus reikalų ministerijos Valstybės tarnybos politikos grupės patarėja Giedrė Sušinskaitė, Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo pirmininkė Danutė Jočienė, Teisėjų tarybos atstovė Egidija Tamošiūnienė, Nacionalinės teismų administracijos direktoriaus pavaduotojas Antanas Jatkevičius, Nacionalinės teismų administracijos Teisės ir administravimo departamento Administravimo skyriaus vedėja Jovita Ramanauskienė, Nacionalinės teismų administracijos Strateginio planavimo skyriaus vyresnioji patarėja Vita Gudelevičiūtė, Lietuvos Respublikos prokuratūros generalinio prokuroro pavaduotojas Saulius Verseckas, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės vadovė Vita Baliukevičienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės grupės patarėja Agnė Nakčerienė, Finansų viceministras Gediminas Norkūnas, Finansų ministerijos Biudžeto departamento direktorė Daiva Kamarauskienė, Finansų ministerijos Biudžeto departamento Valstybės valdymo ir apsaugos sektoriaus skyriaus vedėjas Andrius Jautakis, Teisingumo ministerijos kancleris Augustas Ručinskas, Teisingumo ministerijos Teisinio atstovavimo grupės vadovas Ričard Dzikovič, Valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų, darbuotojų profesinės sąjungos valdybos narė Kristina Krikštaponienė, Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Irena Petraitienė, Lietuvos valstybės tarnautojų, biudžetinių ir viešųjų įstaigų darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkės pavaduotojas Vidmantas Punelis, Nacionalinis pareigūnų profesinių sąjungų susivienijimas vadovas Saulius Džiautas, Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovas Ričardas Garuolis, Seimo nario Stasio Šedbaro patarėja Adelė Levikovaitė.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-11-15

1

(4)

 

(2)

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šią pastabą:

Siūlytume tikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį iš esmės, kadangi jame siūlomas reguliavimas nedera su kartu teikiamuose Valstybės politikų ir valstybės pareigūnų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. VIII-1904 pakeitimo įstatymo projekte, reg. Nr. XIVP-2099(3), (Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymas nustato tik valstybės pareigūnų darbo užmokesčio dydžius, bet ne mokėjimo tvarką) bei su Valstybės tarnybos įstatymo pakeitimo įstatymo projekte, reg Nr. XIVP-2066(3), nustatytu teisiniu reguliavimu. Pažymime, kad pagal nauja redakcija dėstomo Valstybės tarnybos įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį, valstybės pareigūnams, išskyrus tuos, kurių kasmetines atostogas reglamentuoja specialūs įstatymai, taikomos šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalis ir 31 straipsnio 2 dalis. Tokiu būdu, Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininkui, komisijos pirmininko pavaduotojams ir nariams, kaip valstybės pareigūnams, būtų nustatytos didesnės trukmės kasmetinės atostogos (jiems į ilgalaikio nepertraukiamojo darbo pas tą patį darbdavį laiką būtų įskaitomas tarnybos Lietuvos valstybei stažas) negu yra siūloma keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje.

Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad pagal šiuo metu galiojančio Darbo kodekso nuostatas, darbovietės neskirstomos į pagrindinę ir antraeilę.

Be to, šioje dalyje siūloma nustatyti, kad Lietuvos administracinių ginčų komisijos valstybės tarnautojų darbo santykius, socialines ir kitas garantijas nustato Valstybės tarnybos įstatymas, Darbo kodeksas ir kiti darbo santykius reglamentuojantys įstatymai ir teisės aktai. Įvertinus šios nuostatos turinį, norime pažymėti, kad valstybės tarnybos teisiniai santykiai nėra darbo santykiai, jie nėra grindžiami darbo teisiniams santykiams reguliuoti taikomais principais (pagal nauja redakcija dėstomo Valstybės tarnybos įstatymo projekto 9 straipsnio 7 dalį su valstybės tarnautojais darbo sutartys nesudaromos), jie yra reguliuojami kaip savarankiški tarnybos valstybei teisiniai santykiai, todėl projektu siūloma nuostata iš esmės nedera su Valstybės tarnybos įstatymo projekte apibrėžtu valstybės tarnybos teisiniu institutu ir valstybės tarnautojo samprata. Siūloma nuostata ydinga ir dėl to, jog jos turinys implikuoja, kad Darbo kodekso normos valstybės tarnautojams būtų taikomos subsidiariai. Manytina, kad valstybės tarnybos teisiniai santykiai yra savarankiški teisiniai santykiai, jie skiriasi nuo darbo teisinių santykių (pareigų užėmimo, tarnybos vykdymo, tarnybos pasibaigimo, reikalavimais, kurie nustatyti siekiančiam užimti valstybės tarnautojo pareigas, teisių ir pareigų turiniu, atsakomybe), todėl valstybės tarnybos teisiniai santykiai turėtų būti reguliuojami nuosekliai, o Darbo kodekso normos atitinkamoje tarnybos santykių srityje turėtų būti taikomos tik tuo atveju, kai tą konkrečiai numato pats Valstybės tarnybos įstatymas, arba kai toks taikymas būtinas šalinant teisinio reguliavimo spragas (pavyzdžiui, pagal Darbo kodekso 4 straipsnio 2 dalį, civilinius santykius reglamentuojančios teisės normos ir civilinės teisės principai gali būti taikomi darbo santykiams tik tuo atveju, jeigu yra teisinio reglamentavimo spraga ir tai neprieštarauja darbo santykių teisinio reglamentavimo esmei).

Pritarti

Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje atsisakytina nuostatų, reglamentuojančių Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininko, komisijos pirmininko pavaduotojų ir narių kasmetines atostogas. Valstybės tarnybos įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad valstybės pareigūnams, išskyrus tuos, kurių kasmetines atostogas reglamentuoja specialūs įstatymai, taip pat taikomos šio įstatymo 30 straipsnio 1 dalis ir 31 straipsnio 2 dalis. 

 

Atsižvelgiant į tai, kad valstybės tarnautojų teisinius santykius reglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas, todėl keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies paskutinis sakinys yra perteklinis. 

 

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: siūlyti pagrindiniam komitetui tobulinti įstatymo projektą, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir komiteto pasiūlymus.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-03-15

1

(4)

 

(2)

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2 pastabą, siūlytina koreguoti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį.

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: 

„2. Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininkas, komisijos pirmininko pavaduotojas, komisijos pirmininko pavaduotojas teritoriniame padalinyje ar kitas komisijos arba komisijos teritorinio padalinio narys yra valstybės pareigūnai ir jiems mokamas darbo užmokestis, nustatytas Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatyme. Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininko, komisijos pirmininko pavaduotojo, komisijos pirmininko pavaduotojų teritoriniuose padaliniuose ir kitų komisijos ir komisijos teritorinių padalinių narių darbas Lietuvos administracinių ginčų komisijoje laikytinas darbu pagrindinėje darbovietėje ir už jį mokama Lietuvos Respublikos valstybės pareigūnų darbo užmokesčio įstatymo nustatyta tvarka. Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininkas, komisijos pirmininko pavaduotojas, komisijos pirmininko pavaduotojas teritoriniame padalinyje ar kitas komisijos arba komisijos teritorinio padalinio narys pareigas gali eiti tik Lietuvos administracinių ginčų komisijoje, taip pat dirbti mokslinį, pedagoginį ar kūrybinį darbą. Lietuvos administracinių ginčų komisijos pirmininkui, komisijos pirmininko pavaduotojui, komisijos pirmininko pavaduotojui teritoriniame padalinyje ir kitiems komisijos arba komisijos teritorinio padalinio nariams suteikiamos Darbo kodekse nustatytos atostogos. Lietuvos administracinių ginčų komisijos valstybės tarnautojų darbo  santykius, socialines ir kitas garantijas nustato Valstybės tarnybos įstatymas, Darbo kodeksas ir kiti darbo santykius ir socialines garantijas reglamentuojantys įstatymai ir teisės aktai. 

Pritarti

 

2.

Teisės ir teisėtvarkos komitetas

2023-03-15

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas pagrindiniame Valstybės tarnybos įstatymo projekte siūlo nustatyti įsigaliojimo datą – 2024 m. sausio 1 d., atitinkamai lydimuosiuose įstatymų turėtų būti tokia pati įsigaliojimo data.

Pasiūlymas:

Projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

“2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. liepos 1 d.
2024 m. sausio 1 d.

 

Pritarti

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Stasys Šedbaras, Agnė Širinskienė, Irena Haase, Julius Sabatauskas.

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Stasys Šedbaras

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė