LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Socialinių reikalų ir darbo komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 IV SKYRIAUS PAVADINIMO, 55, 56, 57, 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 591, 592 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-463 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1190
2021-12-13 Nr. 103-P-51
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – Komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Jurgita Sejonienė (Gintarės Skaistės pavaduotoja), Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos: Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vaidas Augustinavičius – Respublikos Prezidento patarėjas, Vytautas Šilinskas – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Mindaugas Strumskis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotojas, Dalius Gedvilas – Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas, Robertas Encius – Lietuvos statybos inžinierių sąjungos projektų direktorius.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2021-12-06 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.
|
Pritarti. |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, 2021-12-13 |
|
|
|
Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIV-462 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Statybos įstatymo projektas) siekiama mažinti „šešėlį“ statybos sektoriuje ir numatoma pareiga statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui užtikrinti statybvietėje esančių asmenų identifikavimą. Taip pat Statybos įstatymo projekte yra numatyta administracinė atsakomybė statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus. Pažymėtina, kad Užimtumo įstatyme yra numatyta administracinė atsakomybė juridiniams asmenims už nelegalų darbą. Nurodytą administracinę atsakomybę taiko Užimtumo įstatymo 55 straipsnyje išvardintos institucijos (Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinė mokesčių inspekcija ir kt.). Atsižvelgiant į tai, kad Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija nėra kontrolės institucija, taikanti administracinę atsakomybę už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, yra tikslinga Statybos įstatymo projekte numatytą administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus perkelti į Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 591, 592 straipsniais įstatymo Nr. XIV‑463 pakeitimo įstatymą, papildant Užimtumo įstatymo projektą nauju 592 straipsniu (toliau – Užimtumo įstatymo projektas), ir numatyti, kad ją taikys Valstybinė darbo inspekcija ir Valstybinė mokesčių inspekcija. Šios institucijos taiko administracinę atsakomybę už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus pagal Administracinių pažeidimų kodeksą.
Pasiūlymo tikslas: administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus numatyti Užimtumo įstatymo projekte, o ne Statybos įstatymo projekte. Pasiūlymo esmė: numatyti viename teisės akte administracinę atsakomybę juridiniams asmenims tiek už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, tiek už nelegalų darbą būtų teisės akte.
Pasiūlymas: Papildyti 592 straipsniu ir jį išdėstyti taip: „592 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo reikalavimų nevykdymą 1. Už Statybos įstatymo 221 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimą skiriama bauda nuo 2 000 iki 5 000 eurų juridiniam asmeniui – statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam rangovui. 2. Už tokius pačius veiksmus, padarytus juridinio asmens – statytojo (užsakovo) ar jo įgalioto rangovo, bausto bauda už šio straipsnio 1 dalyje nustatytus pažeidimus, skiriama bauda nuo 5 000 iki 7 000 eurų.“
Pasiūlymas: Papildyti 60 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Šio įstatymo 56 straipsnyje numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalyje nurodytos institucijos. Šio įstatymo 592 straipsnyje nurodytas bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija ir Valstybinė mokesčių inspekcija. Šio įstatymo 57 ir 58 straipsniuose numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija. Šie pažeidimai tiriami, pažeidimų protokolai surašomi ir bylos nagrinėjamos mutatis mutandis vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu. „
Pasiūlymas: Papildyti 60 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Šio įstatymo 55 straipsnyje nurodyta institucija, skirdama šio įstatymo 56, 57 ir 58 straipsniuose numatytą baudą, jos dydį nustato pagal baudos minimumo ir maksimumo vidurkį, atsižvelgdama į tai, ar yra darbdavio – juridinio ar fizinio asmens – atsakomybę lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimalaus dydžio. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuotas. Bauda išieškoma į valstybės biudžetą. Šios dalies nuostatos taikomos ir Valstybinei darbo inspekcijai ir Valstybinei mokesčių inspekcijai, skiriant šio įstatymo 592 straipsnyje numatytą baudą.“
Pasiūlymas: Pakeisti 60 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip: „5. Šio įstatymo 56, 57,
|
Pritarti. |
Žr. Komiteto pasiūlymus. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Papildomais paskirtų Komitetų išvados ir pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Biudžeto ir finansų komitetas, 2021-12-10 |
|
|
|
Pritarti Užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 59(1), 59(2) straipsniais įstatymo Nr. XIV-463 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1190. |
Pritarti. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Komiteto sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus, ir Komiteto išvadoms.
7.2. Komiteto pasiūlymai:
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Linas Kukuraitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkas Mindaugas Lingė
Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė