LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 IV SKYRIAUS PAVADINIMO, 55, 56, 57, 60 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 591, 592 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO NR. XIV-463 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-1190

 

2021-12-13  Nr. 103-P-51

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mindaugas Lingė – Komiteto pirmininkas, Vilija Aleknaitė-Abramikienė, Rima Baškienė, Algimantas Dumbrava, Justas Džiugelis, Vaida Giraitytė-Juškevičienė, Gintautas Kindurys, Linas Kukuraitis, Monika Ošmianskienė, Jurgita Sejonienė (Gintarės Skaistės pavaduotoja), Algirdas Sysas, Jonas Varkalys; komiteto biuras: Evelina Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: Dalia Aleksejūnienė, Diana Jonėnienė, Asta Kazlauskienė, Ieva Kuodienė, padėjėjos: Renata Liekienė, Indrė Žukauskaitė; kviestieji asmenys: Vaidas Augustinavičius – Respublikos Prezidento patarėjas, Vytautas Šilinskas – socialinės apsaugos ir darbo viceministras, Mindaugas Strumskis – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotojas, Dalius Gedvilas – Lietuvos statybininkų asociacijos prezidentas, Robertas Encius – Lietuvos statybos inžinierių sąjungos projektų direktorius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2021-12-06

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

 

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija,

2021-12-13

 

 

 

Lietuvos Respublikos statybos įstatymo Nr. I-1240 ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIV-462 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Statybos įstatymo projektas) siekiama mažinti „šešėlį“ statybos sektoriuje ir numatoma pareiga statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui užtikrinti statybvietėje esančių asmenų identifikavimą. Taip pat Statybos įstatymo projekte yra numatyta administracinė atsakomybė statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus. Pažymėtina, kad Užimtumo įstatyme yra numatyta administracinė atsakomybė juridiniams asmenims už nelegalų darbą. Nurodytą administracinę atsakomybę taiko Užimtumo įstatymo 55 straipsnyje išvardintos institucijos (Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinė mokesčių inspekcija ir kt.). Atsižvelgiant į tai, kad Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija nėra kontrolės institucija, taikanti administracinę atsakomybę už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, yra tikslinga Statybos įstatymo projekte numatytą administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus perkelti į Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 591, 592 straipsniais įstatymo Nr. XIV‑463 pakeitimo įstatymą, papildant Užimtumo įstatymo projektą  nauju 592 straipsniu (toliau – Užimtumo įstatymo projektas), ir numatyti, kad ją taikys Valstybinė darbo inspekcija ir Valstybinė mokesčių inspekcija. Šios institucijos taiko administracinę atsakomybę už  statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus pagal Administracinių pažeidimų kodeksą.

 

Pasiūlymo tikslas: administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus numatyti Užimtumo įstatymo projekte, o ne Statybos įstatymo projekte.

Pasiūlymo esmė: numatyti viename teisės akte administracinę atsakomybę juridiniams asmenims tiek už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, tiek už nelegalų darbą būtų teisės akte.

 

Pasiūlymas:

Papildyti 592 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„592 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo reikalavimų nevykdymą

1. Už Statybos įstatymo 221 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimą skiriama bauda nuo 2 000 iki 5 000 eurų juridiniam asmeniui – statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam rangovui.

2. Už tokius pačius veiksmus, padarytus juridinio asmens – statytojo (užsakovo) ar jo įgalioto rangovo, bausto bauda už šio straipsnio 1 dalyje nustatytus pažeidimus, skiriama bauda nuo 5 000 iki 7 000 eurų.

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti 60 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Šio įstatymo 56 straipsnyje numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalyje nurodytos institucijos. Šio įstatymo 592 straipsnyje nurodytas bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija ir Valstybinė mokesčių inspekcija. Šio įstatymo 57 ir 58 straipsniuose numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija. Šie pažeidimai tiriami, pažeidimų protokolai surašomi ir bylos nagrinėjamos mutatis mutandis vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu. „

 

Pasiūlymas:

Papildyti 60 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Šio įstatymo 55 straipsnyje nurodyta institucija, skirdama šio įstatymo 56, 57 ir 58 straipsniuose numatytą baudą, jos dydį nustato pagal baudos minimumo ir maksimumo vidurkį, atsižvelgdama į tai, ar yra darbdavio – juridinio ar fizinio asmens – atsakomybę lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimalaus dydžio. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuotas. Bauda išieškoma į valstybės biudžetą. Šios dalies nuostatos taikomos ir Valstybinei darbo inspekcijai ir Valstybinei mokesčių inspekcijai, skiriant šio įstatymo 592 straipsnyje numatytą baudą.“

 

Pasiūlymas:

Pakeisti 60 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

5. Šio įstatymo 56, 57, ir 58 ir 592 straipsniuose numatytos baudos gali būti skiriamos ne vėliau kaip per 2 metus nuo pažeidimo padarymo dienos, o trunkamojo pažeidimo atveju – per 2 metus nuo jo paaiškėjimo dienos.“

 

Pritarti.

Žr. Komiteto pasiūlymus.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Papildomais paskirtų Komitetų išvados ir pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-12-10

 

 

 

Pritarti Užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 59(1), 59(2) straipsniais įstatymo Nr. XIV-463 pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-1190.

Pritarti.

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Komiteto sprendimas:  pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Komiteto pasiūlymus, ir Komiteto  išvadoms.

7.2. Komiteto pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas,

2021-12-13

7(N)

(592)

 

 

Argumentai:

Statybos įstatymo Nr. I-1240 ketvirtojo skirsnio pavadinimo pakeitimo ir Įstatymo papildymo 221 straipsniu įstatymo Nr. XIV-462 pakeitimo įstatymo projektu (toliau – Statybos įstatymo projektas) siekiama mažinti „šešėlį“ statybos sektoriuje ir numatoma pareiga statytojui (užsakovui) ar jo vienam įgaliotam rangovui užtikrinti statybvietėje esančių asmenų identifikavimą. Taip pat Statybos įstatymo projekte yra numatyta administracinė atsakomybė statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus. Pažymėtina, kad Užimtumo įstatyme yra numatyta administracinė atsakomybė juridiniams asmenims už nelegalų darbą. Nurodytą administracinę atsakomybę taiko Užimtumo įstatymo 55 straipsnyje išvardintos institucijos (Valstybinė darbo inspekcija, Valstybinė mokesčių inspekcija ir kt.). Atsižvelgiant į tai, kad Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija nėra kontrolės institucija, taikanti administracinę atsakomybę už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, yra tikslinga Statybos įstatymo projekte numatytą administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus perkelti į Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 591, 592 straipsniais įstatymo Nr. XIV‑463 pakeitimo įstatymą, papildant Užimtumo įstatymo projektą  nauju 592 straipsniu (toliau – Užimtumo įstatymo projektas), ir numatyti, kad ją taikys Valstybinė darbo inspekcija ir Valstybinė mokesčių inspekcija. Šios institucijos taiko administracinę atsakomybę už  statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus pagal Administracinių pažeidimų kodeksą.

Todėl būtina administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus numatyti Užimtumo įstatymo projekte, o ne Statybos įstatymo projekte (numatyti viename teisės akte administracinę atsakomybę juridiniams asmenims tiek už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, tiek už nelegalų darbą būtų teisės akte.)

 

Pasiūlymas:

Įstatymo projektą papildyti nauju 7 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

„7 straipsnis. Įstatymo papildymas 592 straipsniu

Papildyti Įstatymą 592 straipsniu:

„592 straipsnis. Juridinių asmenų atsakomybė už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo reikalavimų nevykdymą

1. Už Statybos įstatymo 221 straipsnio 4 dalyje nustatytų reikalavimų pažeidimą juridiniam asmeniui – statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam rangovui skiriama bauda nuo 2 000 iki 5 000 eurų.

2. Už tokius pačius veiksmus, padarytus juridinio asmens – statytojo (užsakovo) ar jo įgalioto rangovo, bausto bauda už šio straipsnio 1 dalyje nustatytus pažeidimus, skiriama bauda nuo 5 000 iki 7 000 eurų.

 

Taip pat atitinkamai patikslinti po to einančių straipsnių numeraciją.

Pritarti.

 

2.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas,

2021-12-13

8

(60)

1,

2,

5

 

Argumentai:

Būtina administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus numatyti Užimtumo įstatymo projekte, o ne Statybos įstatymo projekte (numatyti viename teisės akte administracinę atsakomybę juridiniams asmenims tiek už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus, tiek už nelegalų darbą būtų teisės akte.)

 

Pasiūlymas:

7 straipsnį laikyti 8 straipsniu, jį patikslinti ir išdėstyti taip:

 

7  8 straipsnis. 60 straipsnio pakeitimas.

Pakeisti 60 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

60 straipsnis. Baudos Skyrimas

„1. Šio įstatymo 56 straipsnyje numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria šio įstatymo 55 straipsnio 1 dalyje nurodytos institucijos. Šio įstatymo 592 straipsnyje nurodytas bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija ar Valstybinė mokesčių inspekcija. Šio įstatymo 57 ir 58 straipsniuose numatytų pažeidimų bylas nagrinėja ir baudas skiria Valstybinė darbo inspekcija. Šie pažeidimai tiriami, pažeidimų protokolai surašomi ir bylos nagrinėjamos mutatis mutandis vadovaujantis Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu.

2. Šio įstatymo 55 straipsnyje nurodyta institucija, skirdama šio įstatymo 56, 57 ir 58 straipsniuose numatytą baudą, jos dydį nustato pagal baudos minimumo ir maksimumo vidurkį, atsižvelgdama į tai, ar yra darbdavio – juridinio ar fizinio asmens – atsakomybę lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, baudos dydis mažinamas nuo vidurkio iki minimumo, jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, baudos dydis didinamas nuo vidurkio iki maksimalaus dydžio. Kai yra atsakomybę lengvinančių ir sunkinančių aplinkybių, bauda skiriama atsižvelgiant į jų kiekį ir reikšmingumą. Baudos dydžio mažinimas ar didinimas turi būti motyvuotas. Bauda išieškoma į valstybės biudžetą. Šios dalies nuostatos taikomos ir tais atvejais, kai Valstybinė darbo inspekcija ar Valstybinė mokesčių inspekcija skiria šio įstatymo 592 straipsnyje numatytas baudas.

 3. Atsakomybę lengvinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad asmuo, padaręs pažeidimą, užkirto kelią žalingoms pažeidimo pasekmėms, iki pažeidimo tyrimo pradžios pažeidimą nutraukė, pripažino padaręs pažeidimą, padėjo įgaliotiems pareigūnams atlikti pažeidimo tyrimą, geranoriškai atlygino žalą, taip pat labai sunki juridinio asmens finansinė padėtis.

4. Atsakomybę sunkinančiomis aplinkybėmis laikoma tai, kad asmuo trukdė atlikti pažeidimo tyrimą, slėpė padarytą pažeidimą, tęsė pažeidimą, nepaisydamas šio įstatymo 55 straipsnyje nurodytų institucijų įgaliotų pareigūnų įpareigojimo nutraukti neteisėtus veiksmus.

           5. Šio įstatymo 56, 57, ir 58 ir 592 straipsniuose numatytos baudos gali būti skiriamos ne vėliau kaip per 2 metus nuo pažeidimo padarymo dienos, o trunkamojo pažeidimo atveju – per 2 metus nuo jo paaiškėjimo dienos

              6. Baudos skyrimas gali būti ginčijamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.“.

Pritarti.

 

3.

Socialinių reikalų ir darbo komitetas,

2021-12-13

 

 

 

Argumentai:

Perkėlus iš Statybos įstatymo projekto numatytą administracinę atsakomybę statytojui (užsakovui) ar jo įgaliotam vienam rangovui – juridiniam asmeniui už statybvietėje esančių asmenų identifikavimo pažeidimus perkelti į Užimtumo įstatymo projekto, papildant jį nauju 592 straipsniu, reikia patikslinti Užimtumo įstatymo projekto pavadinimą.

 

Pasiūlymas:

Patikslinti Užimtumo įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 IV skyriaus pavadinimo, 55, 56, 57, 60 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 561, 591, 592 straipsniais įstatymo Nr. XIV‑463 pakeitimo įstatymas“.

 

Pritarti.

 

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Linas Kukuraitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                 Mindaugas Lingė

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Ieva Kuodienė