LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS žemės ĮSTATYMO NR. I-446 2, 23, 32, 37, 41 IR 42 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-04-08 Nr. XIVP-3598

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 2 straipsnio 1 dalimi keičiamo Žemės įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 23 straipsnio 1 dalyje vartojama formuluotė „valstybinės žemės sklypo, reikalingo stambiam projektui, Vyriausybės nutarimu pripažintam atitinkančiu neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti“, kurios turinys suponuoja, kad viename valstybinės žemės sklype gali būti įgyvendinamas tik vienas stambus projektas. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto 2 straipsnio 2 ir 3 dalimis keičiamo įstatymo 23 straipsnio 31 ir 7 dalyse vartojama formuluotė „valstybinės žemės sklypo, reikalingo stambiems projektams, Vyriausybės nutarimu pripažintiems atitinkančiais neatidėliotinus valstybės saugumo ir gynybos poreikius, įgyvendinti“, iš kurios turinio seka, kad viename valstybinės žemės sklype gali būti įgyvendinamas ne vienas, bet keli stambūs projektai. Svarstytina, ar, siekiant išvengti skirtingo normų taikymo interpretavimo, minėtų projekto nuostatų nereikėtų suderinti tarpusavyje, vartojant vienodą formuluotę.

2.    Pastebėtina, kad keičiamo įstatymo 22 straipsnio 2 dalies 6 punkte yra nustatyta, kad administraciniu aktu Vyriausybės nustatyta tvarka pagal patvirtintų teritorijų planavimo dokumentų ar žemės valdos projektų sprendinius servitutai nustatomi valstybinės, savivaldybių ir privačios žemės sklypams, kai Investicijų įstatyme nustatytais atvejais servitutai reikalingi stambiems projektams arba valstybei svarbiems projektams įgyvendinti. Atsižvelgiant į tai svarstytina, ar projektu nereikėtų papildyti ir keičiamo įstatymo 22 straipsnio 4 ir 6 dalių nuostatų, reglamentuojančių servitutų nustatymo procedūras, detalizuojant subjektą, galintį išreikšti valią dėl servituto reikalingumo ir turintį teisę įregistruoti servitutus Nekilnojamojo turto registre,  kaip tai yra analogiškai nustatyta dėl servitutų, reikalingų karinei infrastruktūrai.

3.    Projekto 5 straipsnio keičiamo įstatymo 41 straipsnio 3 dalies 2 punkte siūloma, be kita, ko, nustatyti, kad „specialiosios paskirties projektus gali rengti asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti karinės infrastruktūros projektus“. Iš aptariamos projekto nuostatos nėra pakankamai aišku, ar specialiosios paskirties projektus gali rengti tik asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti karinės infrastruktūros projektus, ar, minėtus projektus galėtų rengti ir kiti asmenys, turintys kvalifikacijos pažymėjimus rengti ne tik karinės infrastruktūros projektus, bet ir kitus žemėtvarkos planavimo dokumentus, juolab, kad keičiamo įstatymo 41 straipsnio 3 dalies 2 punkte nustatyti vienodi kvalifikaciniai reikalavimai asmenims, rengiantiems tiek karinės infrastruktūros projektus, tiek specialiosios paskirties projektus, tiek ir kitus šiame punkte nurodytus žemėtvarkos planavimo dokumentus. Siekiant aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

4.    Projekto 7 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

5.      Reikėtų atsisakyti projekto 5 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (0 5) 209 6546, el. p. [email protected]

M. Masteikienė, tel. (0 5) 209 6843, el. p. [email protected]