PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. XI-1375 1, 2, 5, 11, 14, 201, 202, 221, 26, 49, 64 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 141 IR 204 STRAIPSNIAIS

 ĮSTATYMO PROJEKTO

 Nr. XIVP-2828 (2)

2023-11-06

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

12

2 ir 5

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad pagal Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo pakeitimo paketą, kuris buvo įvardintas „proveržio paketu“, 2022 m. birželio – liepos mėnesiais buvo priimti kompleksiniai sprendimai, kuriais buvo siekiama paspartinti atsinaujinančių išteklių energetikos objektų vystymo projektus ir jų atsiradimą Lietuvoje. Šiuose pakeitimuose, kurie atsispindi ir dabar galiojančioje Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 14, 15 ir 17 dalyse, buvo įtrauktas vienas iš palengvinimų – teisė nederinti sutikimų dėl į vėjo elektrinėms artimas teritorijas patenkančių miškų ūkio paskirties žemės plotų. Priėmus šią išimtį taip pat buvo sukurtas ir teisėtas vėjo elektrinių vystytojų lūkestis, kad tokių sutikimų gavimas nebus reikalingas ir ateityje, tačiau praėjus vos kiek daugiau nei vieneriems metams, įstatyminis reguliavimas vėl keičiamas.

Atkreiptinas dėmesys, kad net ir nesant miško savininko sutikimui, miško savininko teisės ir teisėti interesai savo apimtimi niekaip nepasikeičia, o pasinaudoti teise žinoti kiekvienas asmuo gali įsitraukdamas į planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo procedūras ir procesus.

Pagal teisės aktais numatomus apribojimus vėjo elektrinių artimose (iki 4 vėjo elektrinių stiebų aukščio spinduliu) teritorijose yra ribojama tokia veikla: sodo namų, gyvenamosios, viešbučių, kultūros paskirties pastatų, bendrojo ugdymo, profesinių, aukštųjų mokyklų, vaikų darželių, lopšelių, mokslo paskirties pastatų, skirtų švietimo reikmėms, kitų mokslo paskirties pastatų, skirtų neformaliajam švietimui, poilsio, gydymo, sporto ir religinės paskirties pastatų, specialiosios paskirties pastatų, susijusių su apgyvendinimu (kareivinių pastatų, laisvės atėmimo vietų įstaigų), nurodytos paskirties patalpų kitos paskirties statinių eksploatavimas ir (ar) statyba, rekreacinių teritorijų vystymas (Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo 49 straipsnio 9 dalis).

Pagal galiojančius Lietuvos Respublikos specialiųjų žemės naudojimo sąlygų įstatyme numatytus ūkinės veiklos ribojimus miškuose (įskaitant įvairaus tipo saugomas teritorijas), miškų ūkio paskirties žemėje yra draudžiama statyti statinius (pagal 95 straipsnio 1 punktą), keisti žemės naudojimo paskirtį (pagal 95 straipsnio 1 punktą).

Sistemiškai vertinant nurodytą teisinį reguliavimą, galime matyti, kad miškų ūkio paskirties žemėje (įskaitant ir skirtingą statusą turinčias saugomas teritorijas) įstatymai net ir nesant vėjo elektrinių, miškuose draudžia tokios pat veiklos vykdymą, kaip ir tokioms elektrinėms esant šalia.

 

Šio Pasiūlymo tikslas – patikslinti įstatymo formuluotę numatant ribojimą teikti prieštaravimus miškų ūkio paskirties žemės savininkams dėl planuojamos statyti vėjo elektrinės, taip apibrėžiant aiškų atsinaujinančių išteklių energetikos ir miškų darnų buvimą kartu bei įgyvendinant teisinio apibrėžtumo, teisėtumo, teisinių ginčų išvengimo principus.

 

Pažymėtina, kad pagal Lietuvos Respublikos planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymo 2 straipsnio 16 d. viršesniam viešajam interesui priskiriama ir svarbia viešajam saugumui laikoma planuojama ūkinė veikla – planuojama ūkinė veikla, skirta energijos gamybai iš atsinaujinančiųjų išteklių įrenginių, kaip ji suprantama 2022 m. gegužės 18 d. Komisijos rekomendacijoje (ES) 2022/822 dėl greitesnio leidimų atsinaujinančiųjų išteklių energijos projektams išdavimo procedūrų ir palankesnių sąlygų elektros energijos pirkimo sutartims. Taigi tai reiškia, kad vėjo elektrinių atsiradimas visoje Europos Sąjungoje, įskaitant ir Lietuvą, kartu su RePowerEU[1] planu yra aukštesnio prioriteto viešasis interesas nei tiesiog „teisė prieštarauti“.

 

 

Pasiūlymas:

 

Pakeisti Įstatymo projekto Nr. XIVP-2828(2) 12 straipsnio 2 ir 5 dalis ir jas išdėstyti taip:

 

2.        Pakeisti 49 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:

“14. Asmuo, suinteresuotas elektros energijos gamybos didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinėje vykdymu, privalo registruotąją pašto siunta registruotu laiškuįteikiamu įteikiama pasirašytinai, informuoti žemės sklypų, išskyrus miškų ūkio paskirties žemės sklypus, patenkančių į atstumą aplink planuojamą vėjo elektrinę jos stiebo aukščio ribose arba teritoriją, kurioje nebus užtikrinta atitiktis visuomenės sveikatos saugos reikalavimams, jeigu tokia teritorija yra didesnė, negu vienas vėjo elektrinės stiebo aukštis aplink planuojamą elektrinę (toliau šiame straipsnyje – teritorija su statybos apribojimais), savininkus apie planuojamą statyti didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinę, pateikdamas informaciją apie numatomą vykdyti veiklą, vėjo elektrinės įrengtąją galią, tikslią veiklos vykdymo teritoriją, nurodant žemės sklypų unikalius numerius, jos plotą, apribojimus dėl naujų šio straipsnio 9 dalyje numatytos paskirties pastatų statybos ir (ar) patalpų įrengimo, teritorijų rekreacijai planavimo, taip pat teisę pateikti prieštaravimą, raštu dėl vėjo elektrinės statybos per 20 darbo dienų nuo informacijos gavimo ir (ar arba) sudaryti susitarimą dėl veiklos žemės sklypuose sąlygų su asmeniu, planuojančiu statyti didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios elektrinę. Raštu taip pat informuojama apie teisę kreiptis į konkretų subjektą, nurodant jo pavadinimą, juridinio asmens arba kitos organizacijos ar jų padalinių kodą, buveinę, kontaktinius duomenis arba fizinio asmens vardą, pavardę, kontaktinius duomenis, dėl papildomos informacijos suteikimo. Miškų ūkio paskirties žemės sklypų savininkai negali teikti prieštaravimų dėl didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinės statybų.

 

5.        Pakeisti 49 straipsnio 17 dalį ir ją išdėstyti taip:

„17. Jeigu, atlikus šio straipsnio 14, 15 ir 16 dalyse numatytas informavimo procedūras, gaunamas rašytinis prieštaravimas dėl planuojamos didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinės statybos, vėjo elektrinės statyba negalima, išskyrus atvejus, kai asmuo, suinteresuotas elektros energijos gamybos vykdymu didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinėje, ir asmuo, pateikęs prieštaravimą, sudaro šio straipsnio 14 ir (ar) 15 dalyse nurodytus rašytinius susitarimus raštu. Negavus rašytinio prieštaravimo raštu per nustatytą terminą, laikoma, kad žemės sklypų ir (ar) statinių, esančių šio straipsnio 9 dalyje nurodytu atstumu, savininkai planuojamai didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinės statybai neprieštarauja. Miškų ūkio paskirties žemės sklypų savininkai, informuoti pagal šio straipsnio 14, 15 ir 16 dalyse numatytas informavimo procedūras, negali teikti prieštaravimų dėl didesnės kaip 30 kW įrengtosios galios vėjo elektrinės statybų.

 

 

 

 

Teikia:

Seimo narys                                                                                      

Andrius Kupčinskas

 



[1] Planas „REPowerEU“. (europa.eu)