LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO

I Š V A D A

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 13, 16, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 35, 37, 38, 39, 391, 40, 41, 42, 44, 45, 47, 48, 49 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-1328

 

2017 m. gruodžio 13 d. Nr. 103-P-61

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, A. Norkienė, J. Rimkus, A. Sysas, G. Skaistė, T. Tomilinas, J. Varkalys, G. Vasiliauskas; Komiteto biuras: vedėja E. Bulotaitė, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė; kviestieji asmenys: A. Gratulevičienė – Vyriausybės Socialinių ir sveikatos reikalų skyriaus vedėja, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, A. Zedelytė-Kaminskė – Socialinė apsaugos ir darbo ministerijos Darbo rinkos skyriaus patarėja,  L. Valalytė – Lietuvos darbo biržos direktorė, E. Žaltauskė – Lietuvos darbo biržos Teisės skyriaus vyr. specialistė, A. Valickas – Vidaus reikalų ministerijos vyresnysis patarėjas, R. Mačiulis – Alytaus teritorinės darbo biržos direktorius, A. Vareikytė – Lietuvos savivaldybių asociacijos patarėja, M. Sinkevičius Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorius, J. Cinaitienė – Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos teisininkė, M. Pilka - Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos teisininkas.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto

nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

Str.

Str. d.

P.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

(2017-11-16)

1,

2

 

 

Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Įstatymo projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 13 straipsnio 3 dalį siūloma papildyti nuostata „Užimtumo tarnyba užimtumo rėmimo politiką įgyvendina bendradarbiaudama su Taryba prie Užimtumo tarnybos“. Keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalyje numatyta, kad „Taryba prie Užimtumo tarnybos, dvišalio bendradarbiavimo pagrindu tarp valstybės institucijų ir darbdavių sudaryta kolegiali institucija, svarsto Užimtumo tarnybos veiklos organizavimo, atskaitomybės visuomenei ir užimtumo didinimo klausimus ir šiais klausimais teikia išvadas bei pasiūlymus Užimtumo tarnybai ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Tarybos prie Užimtumo tarnybos sudarymo tvarką nustato bei veiklos nuostatus tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras“. Siūlomas teisinis reguliavimas tobulintinas dėl kelių priežasčių.

Pirma, samprata „Taryba“ yra bendrinė, o įstatymo projekte (keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalis) reguliuojama specialiu tikslu steigiama Taryba, todėl reikėtų nurodyti Tarybos pavadinimą, atspindintį jos steigimo tikslą ar paskirtį ir individualizuojantį Tarybą.

Antra, pagal keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalį, Taryba svarstytų Užimtumo tarnybos veiklos organizavimo, atskaitomybės visuomenei ir užimtumo didinimo klausimus ir šiais klausimais teiktų išvadas bei pasiūlymus Užimtumo tarnybai ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Be to, Tarybos prie Užimtumo tarnybos sudarymo tvarką nustatytų bei veiklos nuostatus tvirtintų socialinės apsaugos ir darbo ministras. Atsižvelgiant į siūlomą nustatyti Tarybos sudarymo tvarką ir veiklos teisinį reguliavimą bei jai numatytą kompetenciją, Taryba turėtų veikti prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos.

Trečia, atsižvelgiantį į keičiamo įstatymo 16 straipsnio pavadinimą, įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 16 straipsnio 4 dalies nuostatos nėra šio straipsnio reguliavimo dalykas (Taryba prie Užimtumo tarnybos nėra valstybės institucija ar įstaiga).

Pritarti

iš dalies

Projekto 1 ir 2 straipsniai patikslinti atsižvelgiant į Teisės departamento pirmą bei trečią pasiūlymus.

Siūloma nepritarti antram pasiūlymui, nes projektas parengtas įvertinus tai, kad Užimtumo Taryba kuriama remiantis kitų Tarybų veikiančių prie atitinkamą politikos sritį įgyvendinančių biudžetinių įstaigų (pvz., Neįgaliųjų reikalų taryba, Valstybinio socialinio draudimo fondo taryba) bei Vokietijos Užimtumo tarnybos modelio pavyzdžiu, todėl tikslinga, kad ji taip pat veiktų prie užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančios įstaigos, t. y. Užimtumo tarnybos. Be to, naujos redakcijos Užimtumo įstatymo 18 straipsnio 2 dalyje numatyta, kad Trišalės tarybos (komitetai, komisijos) taip pat veikia prie užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančių įstaigų, t.y. prie Lietuvos darbo biržos ir teritorinių darbo biržų, kurių nuostatus Vyriausybės 2016 m. spalio 5 d. nutarimu Nr. 979 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymą“ taip pat pavesta tvirtinti socialinės apsaugos ir darbo ministrui.

 

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2017-11-16)

16,

 

 

 

20

4,

6,

9

 

1

 

2. Svarstytina, ar šio įstatymo 15 straipsnio 4, 6 ir 9 dalių, 19 straipsnio 1 dalies įsigaliojimas neturėtų būti susietas su mėnesio 1 diena.

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija

(2017-12-07)

2

 

 

 

Lietuvos profesinių sąjungų konfederacija (toliau - LPSK), susipažinusi su Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo Nr. XII-2470 (toliau - Įstatymas) pakeitimo įstatymo projektu Nr. XIIIP-1328 (toliau - Projektas), teikia savo siūlymą dėl Projekto tobulinimo.

Projekto 2 straipsnyje, kuriuo keičiamas Įstatymo 16 straipsnis, 4 dalyje numatoma dvišalio bendradarbiavimo pagrindu tarp valstybės institucijų ir darbdavių sudaryti kolegialią instituciją, svarstančią Užimtumo tarnybos veiklos organizavimo, atskaitomybės visuomenei ir užimtumo didinimo klausimus. Atkreipiame dėmesį, kad Įstatymo 18 straipsnyje numatytas trišalis socialinių partnerių dalyvavimo principas prie užimtumo rėmimo politiką įgyvendinančių įstaigų, įskaitant ir šiuo

metu veikiančią Lietuvos darbo biržą. Be to, Tarybos prie Užimtumo tarnybos funkcijos iš dalies dubliuoja trišaliu principu įsteigtos ir ilgą laiką veikiančios Trišalės komisijos prie Lietuvos darbo biržos funkcijas (Įstatymo 18 str. 2 d.). Siekiant išvengti teisės normų kolizijos bei išsaugoti trišalės partnerystės principą užimtumo politikos formavime, siūlome Tarybą prie Užimtumo tarnybos sudaryti trišaliu principu.

Siūlome Projekto 2 straipsniu keičiamą 16 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip:

„4. Taryba prie Užimtumo tarnybos, dvišalio trišalio bendradarbiavimo pagrindu tarp valstybės institucijų, profesinių sąjungų ir darbdavių sudaryta kolegiali institucija, svarsto Užimtumo tarnybos veiklos organizavimo, atskaitomybės visuomenei ir užimtumo didinimo klausimus ir šiais klausimais teikia išvadas bei pasiūlymus Užimtumo tarnybai ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Tarybos prie Užimtumo tarnybos sudarymo tvarką nustato bei veiklos nuostatus tvirtina socialinės apsaugos ir darbo ministras.“

Nepritarti

Komitete pritarta projektų iniciatorių siūlymui dėl Užimtumo tarybos sudarymo dvišaliu bendradarbiavimo principu. Trišalis socialinių partnerių bendradarbiavimo principas  reglamentuotas Užimtumo įstatymo 18 straipsnyje. Tad profesinių sąjungų atstovai ir toliau turės teisę dalyvauti Trišalėje taryboje (komitete, komisijoje), kaip  yra reglamentuota minėtame straipsnyje.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys J. Razma

(2017-11-21)

2

(16)

 

(2)

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekte nenumatyta, kiek bus įsteigta Užimtumo tarnybos regioninių teritorinių padalinių,  reformavus Darbo biržą ir panaikinus jos dešimt regioninių biržų,. Tačiau ne paslaptis, kad pateiktoje reformos koncepcijoje įvardinami keturi teritoriniai padaliniai: Vakarų, Šiaurės, Rytų ir Pietų. Akivaizdu, kad taip planuojant kils diskusijos ir įtampos, kur bus Šiaurės padalinio centras – Panevėžyje ar Šiauliuose. Siekiant išvengti šios problemos siūlau įstatymo lygiu numatyti, kad būtų steigiami penki teritoriniai padaliniai su centrais kiekviename iš didžiųjų miestų.

 

Pasiūlymas: 2 straipsniu keičiamą 16 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip:

„2. Užimtumo tarnyba yra biudžetinė įstaiga, veikianti prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, turinti savo sąskaitas banke, antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Užimtumo tarnyba turi penkis teritorinius padalinius šiuose regionuose: Vilniaus, Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Panevėžio.“

Pritarti

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-13

 

 

 

 

 

 

 

Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo proejktui Nr. XIIIP-1328 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas, kurioms komitetas pritarė, Seimo nario J. Razmos pasiūlymą ir Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto pasiūlymus.

Pritarti

 

 

1.1. 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-13

2

(16

 

(3)

 

(4)

 

Argumentai:

Regioninės politikos pertvarkos gaires nustatančiame dokumente – Baltojoje knygoje  akcentuojama ekspertų bendradarbiavimo platformų kiekvienoje apskrityje, kurios konsultuotų regionų plėtros tarybas ir savivaldybes plėtros planavimo, privačių investicijų pritraukimo, rinkodaros ir kitais klausimais. Regionų plėtros tarybos turi tapti tikraisiais savo regionų plėtros vadovais, prisiimdamos daugiau galių ir ieškodamos efektyviausių plėtros būdų. Manytina, kad regionuose veikiantys ekspertiniai tinklai (į kuriuos būtų įtraukiami įvairiose ekonominės, švietimo ir užimtumo politikos institucijose dirbantys ekspertai, įskaitant ir Užimtumo tarnybos specialistus) gali padėti regionų plėtros taryboms pasiūlyti efektyviausius sprendimus, kurių pagrindu būtų galima nustatyti konkrečiame regione tinkamiausias užimtumo politikos priemones, atsižvelgiant į regiono specifiką. Siūlome numatyti konsultacinę procedūrą, įtraukiant regionų plėtros tarybas į Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos priimamų sprendimų priėmimą

Pasiūlymas:

Papildyti 2 straipsnį, kuriuo keičiamas 16 straipsnis, 3 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:

4) kartu su savivaldybių institucijomis ir regionų plėtros tarybomis, socialiniais partneriais svarsto ir teikia pasiūlymus Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai dėl priemonių užimtumo problemoms spręsti atsižvelgiant į regiono specifiką.

Pritarti

 

1.2. 

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-13

2

(16)

 

(3)

 

(10)

 

Argumentai:

Investuotojai svarbiausiu faktoriumi renkantis vietą, kur investuoti, įvardija pakankamą kvalifikuotų darbuotojų skaičių, todėl profesinis mokymas, aukštasis mokslas ir operatyvus  ieškančių darbo asmenų perkvalifikavimas vaidina išskirtinį vaidmenį galvojant siekiant regionų ekonomikos atsigavimo.

Baltojoje knygoje siūlomas regioninės specializacijos modelis paremtas tuo, kad regionas (apskritis arba bendradarbiavimo pagrindu veikiantis funkcinis regionas) apsibrėžia keletą stipriausių savo ekonominės specializacijos krypčių, siekdamas jas stiprinti ir telkdamas finansines, ekonominės plėtros, švietimo, mokslo, technologijų, inovacijų bei kitas priemones. Siūlome aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo programų turinį derinti su nacionalinės regioninės politikos prioritetais ir regionų plėtros planais.

Pasiūlymas:

Papildyti 2 straipsnį, kuriuo keičiamas 16 straipsnis, 3 dalies 10 punktą ir jį išdėstyti taip:

10) atsižvelgdama į Vyriausybės patvirtintus regioninės politikos prioritetus ir regionų plėtros tarybų patvirtintus regionų plėtros planus, rengia ir, suderinusi su regionų plėtros tarybomis, tvirtina planuojamų įgyvendinti einamaisiais biudžetiniais metais aktyvios darbo rinkos politikos priemonių įgyvendinimo programas ir viešai jas skelbia;

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.

8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 0, susilaikė – 2.

9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Rimantė Šalaševičiūtė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                   Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

Biuro vedėja E. Bulotaitė