LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

EKONOMIKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

DĖL GAUTŲ NAUJŲ PASTABŲ IR PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠILUMOS ŪKIO ĮSTATYMO NR. IX-1565 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 101, 12, 15, 17, 20, 22, 30, 32, 34, 35, 36, 37 STRAIPSNIŲ, AŠTUNTOJO IR VIENUOLIKTOJO SKIRSNIŲ PAVADINIMŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 82, 102, 291 STRAIPSNIAIS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2331(2)

 

 

2023-04-05 Nr. 108-P-8

Vilnius

 

1.                   Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Arvydas Nekrošius, Ieva Pakarklytė, Jonas Pinskus, Paulius Saudargas, Lukas Savickas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Žilvinas Klimka, Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento privatinės teisės skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė, Energetikos viceministrė Inga Žilienė, Energetikos ministerijos konkurencingumo grupės patarėja Aušra Grėbliūnaitė, Valstybinės energetikos reguliavimo komisijos narys Donatas Jasas.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto / Komisijos sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-03

8

 

 

 

1.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies nuostata iki dvitaškio „Nepriklausomų šilumos gamintojų ir (ar) šilumos tiekėjų šilumos gamybos pajėgumai, dalyvaujantys šilumos aukcionuose, ir su jais susijusios pagrįstos būtinosios sąnaudos ir protingumo kriterijus atitinkanti investicijų grąža <...>“ taisytina, atsižvelgiant į tai, kad nepriklausomi šilumos gamintojai ir (ar) šilumos tiekėjai yra šilumos aukcionų dalyviai, bet ne šilumos gamybos pajėgumai.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip:

3. Nepriklausomiems šilumos gamintojams Nepriklausomų šilumos gamintojų ir (ar) šilumos tiekėjų šilumos gamybos pajėgumai, su kuriais šie dalyvauja šilumos aukcionuose, ir su jais minėtais šilumos gamybos pajėgumais  susijusios pagrįstos būtinosios sąnaudos ir protingumo kriterijus atitinkanti investicijų grąža priskiriami – konkurencinei šilumos gamybos veiklai (toliau – konkurencinė šilumos gamybos veikla) ir šiai veiklai yra taikoma privaloma šilumos gamybos kainodara šio įstatymo nustatyta tvarka kaip ir šilumos tiekėjams, jeigu yra bent viena iš šių sąlygų:“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-03

8

 

 

 

2.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostata „Šilumos aukciono dalyviui pradėjus taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą šio įstatymo nustatyta tvarka, ji taikoma ir turto perėmimo atveju iki privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pabaigos, tai yra 5 metus nuo privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pradžios;“ taisytina. Pirma, privaloma šilumos gamybos kainodara taikoma šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai, bet ne šilumos aukciono dalyviui. Antra, neaiškus formuluotės  „turto perėmimo atveju“ turinys. Jeigu turima omenyje šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo turto perdavimo kito asmens nuosavybėn ar valdymui atvejus, tai projekto nuostata atitinkamai taisytina. Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, galima būtų pasiūlyti analizuojamą projekto nuostatą išdėstyti taip: „Šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai pradėjus taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą šio įstatymo nustatyta tvarka, ji taikoma ir šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo turto perdavimo kitam asmeniui atveju iki privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pabaigos, tai yra 5 metus nuo privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pradžios;“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą išdėstyti taip:

„1) nepriklausomo šilumos gamintojo šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitu pagrindu kitais teisėtais pagrindais valdomo šilumos gamybos arba bendros šilumos ir elektros energijos gamybos (kogeneracijos) įrenginio statybai ar modernizavimui finansuoti yra pasinaudota ar naudojamasi Europos Sąjungos finansine parama, Nacionaliniame pažangos plane nustatytus atsinaujinančių energijos išteklių pažangos uždavinius įgyvendinančios nacionalinės plėtros programos finansavimo šaltiniais, valstybės ar savivaldybės dotacija ar subsidija, kuri yra didesnė negu 10 procentų šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo ilgalaikio materialiojo turto įsigijimo kainos. Šiuo atveju šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai privaloma šilumos gamybos kainodara šio įstatymo nustatyta tvarka taikoma 5 metus nuo Tarybos sprendimo, kuriuo nustatytos šilumos gamybos reguliuojamos kainos, priėmimo dienos. Šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai pradėjus taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą šio įstatymo nustatyta tvarka, ji taikoma ir šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai priskirto nuosavybės teise ar kitais teisėtais pagrindais valdomo turto perdavimo kitam asmeniui atveju iki privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pabaigos, tai yra 5 metus nuo privalomos šilumos gamybos kainodaros taikymo pradžios;“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-03

8

 

 

 

3.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punkte vietoje formuluotės „priklausančių susijusių ūkio subjektų grupei pagal Konkurencijos įstatymą“ įrašytina formuluotė „priklausančių susijusių ūkio subjektų grupei kaip ji suprantama pagal Konkurencijos įstatymą“, vietoje formuluotės „po Tarybos sprendimo“ įrašytina formuluotė „nuo Tarybos sprendimo“.

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 3 punktą išdėstyti taip:

3) nepriklausomas šilumos gamintojas kartu su šilumos tiekėju priklauso susijusių ūkio subjektų grupei pagal Konkurencijos įstatymą arba nepriklausomas šilumos gamintojas ar nepriklausomų šilumos gamintojų šilumos aukciono dalyvio ir (ar) šilumos aukciono dalyvių, priklausančių susijusių ūkio subjektų grupei kaip ji suprantama pagal Konkurencijos įstatymą, grupė vienoje aprūpinimo šiluma sistemoje gamina daugiau kaip 1/3 metinio šilumos kiekio ir per praėjusius kalendorinius metus viršijo Šilumos gamybos ir (ar) supirkimo tvarkos ir sąlygų aprašo nustatyta tvarka apskaičiuotą ir viešai paskelbtą palyginamąjį šilumos pajamų lygį. Tokiu atveju privaloma šilumos gamybos kainodara taikoma 5 metus po nuo Tarybos sprendimo, kuriuo nustatytos šilumos gamybos reguliuojamos kainos, priėmimo dienos.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-03

8

 

 

 

4.     Projekto 8 straipsnyje dėstomo keičiamo įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje vietoje formuluotės „Pasibaigus šio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 3 punktuose įtvirtintam“ įrašytina formuluotė „Pasibaigus šio straipsnio 3 dalyje įtvirtintam“.   

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

Pakeisti Įstatymo projekto 8 straipsniu keičiamo Įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 4 punktą išdėstyti taip:

„4. Pasibaigus šio įstatymo 10 straipsnio 3  dalies 1, 2 ir 3 punktuose dalyje įtvirtintam šilumos aukciono dalyvio konkurencinės šilumos gamybos veiklos reguliavimo laikotarpiui ir šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai tapus nereguliuojama, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Šilumos kainų nustatymo metodikos nustatyta tvarka apskaičiuotas teigiamas šilumą parduodant šilumos aukciono būdu susidaręs faktiškai gautų pajamų ir leistinos gauti pajamų apimties skirtumas, susidaręs iki konkurencinės šilumos gamybos veiklos reguliavimo laikotarpio pabaigos, kompensuojamas vartotojų naudai Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos Šilumos gamybos ir (ar) supirkimo tvarkos ir sąlygų apraše nustatyta tvarka. Šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai tapus nereguliuojama, jis ir toliau privalo Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai teikti informaciją apie konkurencinės šilumos gamybos veiklos reguliavimo laikotarpiu gautas pajamas ir sąnaudas bei informaciją apie grąžintą teigiamą šilumą parduodant šilumos aukciono būdu susidariusį faktiškai gautų pajamų ir leistinos gauti pajamų apimties skirtumą.

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2023-04-03

25

6

 

 

5.     Projekto 25 straipsnio 6 dalyje siūloma nustatyti: „6. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkte įtvirtintas reikalavimas šilumos aukciono dalyviui pradėtą taikyti privalomą šilumos gamybos kainodarą taikyti ne ilgiau kaip 5 metus ir Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta pareiga teikti informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai galioja visiems šilumos aukciono dalyviams, kurių šilumos gamybos kaina tapo reguliuojama pagal Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą po jo įsigaliojimo dienos (2013 m. liepos 20 d.), nepriklausomai nuo to, kada privaloma kainodara pradėta taikyti. “ Analizuojamos dalies nuostatos taisytinos, atsižvelgiant į tai, kad: 1) privaloma šilumos gamybos kainodara taikoma ne šilumos aukciono dalyviui, bet šilumos aukciono dalyvio konkurencinei šilumos gamybos veiklai; 2) viename sakinyje per jungtuką „ir“ išdėstytos skirtingą reguliavimo dalyką turinčios nuostatos, todėl dalies turinys nėra pakankamai aiškus; 3) 2013 m. liepos 20 d. įsigaliojusi Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalis neturėjo punktų, todėl siūloma nuostata yra klaidinanti. Siūlytina analizuojamą projekto nuostatą išdėstyti atskirose straipsnio dalyse. Galima būtų pasiūlyti 25 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip „6. Tuo atveju, kai Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimas, kuriuo nustatytos šilumos gamybos reguliuojamos kainos, buvo priimtas pagal atitinkamas iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas, bendras šilumos gamybos reguliuojamos kainos taikymo laikotarpis iki ir po šio įstatymo įsigaliojimo negali trukti ilgiau nei 5 metus nuo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimo priėmimo dienos.“; o 7 dalį išdėstyti taip: „7. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtintą pareigą teikti informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai turi visi šilumos aukciono dalyviai, kurių šilumos gamybos kaina tapo reguliuojama pagal Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą po 2013 m. liepos 20 d., nepriklausomai nuo to, kada privaloma kainodara pradėta taikyti.“

Pritarti

Komiteto pasiūlymas:

1. Pakeisti Įstatymo projekto 25 straipsnio 6 dalį ir išdėstyti taip:

„6. Tuo atveju, kai Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimas, kuriuo nustatytos šilumos gamybos reguliuojamos kainos, buvo priimtas pagal atitinkamas iki šio įstatymo įsigaliojimo galiojusias Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punkto nuostatas, bendras šilumos gamybos reguliuojamos kainos taikymo laikotarpis iki ir po šio įstatymo įsigaliojimo negali trukti ilgiau nei 5 metus nuo Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos sprendimo priėmimo dienos. Tuo atveju, jeigu šioje dalyje nurodytas sprendimas iki šio įstatymo įsigaliojimo galioja ilgiau nei 5 metus nuo jo priėmimo dienos, šilumos gamybos kaina nuo šio įstatymo įsigaliojimo dienos tampa nereguliuojama.

 

2. Papildyti Įstatymo projekto 25 straipsnį 7 dalimi:

7. Šio įstatymo 8 straipsnyje išdėstyto Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 4 dalyje įtvirtintą pareigą teikti informaciją Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai turi visi šilumos aukciono dalyviai, kurių šilumos gamybos kaina tapo reguliuojama pagal Šilumos ūkio įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktą po 2013 m. liepos 20 d., nepriklausomai nuo to, kada privaloma kainodara pradėta taikyti.“

 

Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

           3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.

 

 

 

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                             Kazys Starkevičius                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėjas Žilvinas Klimka